Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utstyrsprising for forhandlere på Chevrolet Bolt

Startet av Electrix, fredag 21. oktober 2016, klokken 17:48

« forrige - neste »

tomrh

Ikke bare bilen bak som sparer luftmotstand, bilen foran også. Dvs en kø av biler bruker mindre energi enn en enkelt bil.
Sitat
..two or more vehicles can race faster when lined up front-to-rear than a single car can race alone..
..a line of cars could sustain higher speeds and/or use less gas (resulting in fewer pit-stops) than a single car running by itself.
Fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drafting_(aerodynamics)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på fredag 02. september 2016, klokken 12:54
I 110-sonen får du ikke bot hvis du ligger under 113 i reell fart. Siden laser m.fl. også har litt slingrinsmon så kan du kanskje til og med strekke strikken til 115 i reell fart uten å få noen bøter.

Egentlig er problemet at mange ligger i for lav fart i 110 sonen fordi de tror at speedometeret viser riktig fart.

Venstrefeltet i 110 sonen på E6 inn og ut fra Oslo går i minst 120 reell hastighet med mindre det er mye trafikk,  trailere med toppfart på 89 skal kjøre forbi trailere med toppfart på 88 eller dårlige kjøreforhold. Politiet plukker ut verstingene, de har ikke sjans til å ta alle som ligger 10-15 over på disse veiene.

Før øvrig kjører jeg både Leaf og Tesla  hovedsaklig i venstrefeltet til daglig og ligger greit over fartsgrensen på 110 sammen med hovedfeltet. Men jeg registrerer at de fleste elbilene gjerne ligger til høyre i bestemorshastighet.

Jeg har også god erfaring med rundt 120 som optimal motorveihastighet for Leaf. Det virker som flyten blir litt bedre, man kan utnytte regenerering i nedoverbakker veldig bra eller gå gradvis av gassen i oppoverbakker for å utnytte momentet ved den høye hastigheten. Høyst uvitenskapelig selvsagt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Østfold

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 02. september 2016, klokken 23:36
Sitat fra: tutti på fredag 02. september 2016, klokken 12:54
I 110-sonen får du ikke bot hvis du ligger under 113 i reell fart. Siden laser m.fl. også har litt slingrinsmon så kan du kanskje til og med strekke strikken til 115 i reell fart uten å få noen bøter.

Egentlig er problemet at mange ligger i for lav fart i 110 sonen fordi de tror at speedometeret viser riktig fart.

Venstrefeltet i 110 sonen på E6 inn og ut fra Oslo går i minst 120 reell hastighet med mindre det er mye trafikk,  trailere med toppfart på 89 skal kjøre forbi trailere med toppfart på 88 eller dårlige kjøreforhold. Politiet plukker ut verstingene, de har ikke sjans til å ta alle som ligger 10-15 over på disse veiene.

Før øvrig kjører jeg både Leaf og Tesla  hovedsaklig i venstrefeltet til daglig og ligger greit over fartsgrensen på 110 sammen med hovedfeltet. Men jeg registrerer at de fleste elbilene gjerne ligger til høyre i bestemorshastighet.

Jeg har også god erfaring med rundt 120 som optimal motorveihastighet for Leaf. Det virker som flyten blir litt bedre, man kan utnytte regenerering i nedoverbakker veldig bra eller gå gradvis av gassen i oppoverbakker for å utnytte momentet ved den høye hastigheten. Høyst uvitenskapelig selvsagt.

Joda, jeg ser en del el-biler som ligger i "krabbefeltet", men mener å oppleve en liten trend på at det er flere el-biler i "racing" fila på E6 (racing=2km over fartsgrensa). Selv har jeg sluttet å krabbe - om jeg kommer fram med 30 eller 40% spiller ikke så stor rolle for meg. Så da blir det ut i racing-fila så jeg kommer fram i tide. Det som irriterer meg er dem som bruker venstrefila for å defilere.

nr1rayner

#18
Sitat fra: Sele på fredag 02. september 2016, klokken 13:41
Poenget bør være at hvis du ønsker og teste ut diverse teorier så bør du gjøre det på en lukket bane. I stedet for og utsette deg selv og andre for unødvendige farer. De med førerkort vet best mener du allikevel forårsaker de  dødsulykker..
Tror du må lese det jeg skrev EN gang til..
At du fritt tolker at "de med førerkort vet best" kan ikke jeg stå for.

Daglig kjører/går folk på knallrødt, kjører forbi og legger seg 0,5-1 sek foran meg i 80 for så gjerne å bremse (jeg kjører da buss på +/-15 tonn med masse passasjerer), starter forbikjøringen av 15 meter buss etter at flettingen har startet (igjen i 80) osv osv osv.
Daglig utsetter folk både seg selv og andre for fare fordi de skal spare 3 sekunder.
Omtrent daglig har jeg folk som ligger 1 sek bak meg, også de med lastebil.
Omtrent daglig ser jeg folk kjøre med tilhenger med enten usikret last, eller svært dårlig sikret.
Sykler uten lys, folk uten refleks i bekmørket +++
Det er mange svin på skogen, og mange som absolutt burde mistet all rett både til å føre bil, trampsykkel og sko.

Poenget, kjære Sele, er at du ikke skal sitte her og leke Politi.
Skal du være politi får du kle på deg skinndrakten og stille deg i veikanten og ta folk ute på gata.
Har du ikke den utdannelsen, javel, så kjøp en karnevalsdrakt og still deg opp med hårføner.
Om noen velger å ligge 2-3 sek bak noen, ja så opplever vel vedkommende det som trygt.
Hadde selv reagert hvis noen hadde kjørt en test med avstand på 0,5-1 sek på offentlig vei i slike hastigheter, men det er likevel den idiotens valg.
Kan du med hånden på hjertet si at du, til enhver tid, ligger minst 3-4 sek bak bilen foran deg?
Neppe.

Slike tester gir nyttig data for de av oss som kan ha behov for å tyne den siste lille fisen ut av batteripakken.
Kanskje er det verdt bryet å svinge til sides og vente til man kan legge seg 3 sek bak en lastebil istedet for å ligge 3 sek bak en personbil.
Og kanskje så mye bryet verdt at man slipper å stå i veikanten med halen mellom beina og kabelen i hånda, men faktisk kommer fram til et ladepunkt..
Er du ikke en av dem finnes det mange andre nyttige tråder på forumet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på fredag 02. september 2016, klokken 14:50
I tunneller er effekten enda større, for det er en begrenset mengde med luft pga. tunnellveggene. Og luftmotstand har utrolig mye å si for elbiler, se bare på hva Hyundai Ioniq klarer med et batteri som ikke akkurat er grensesprengende på kWh.
Skulle tro å kjøre i enveis tunnel er optimalt.
Undrer dog på hvordan det blir i de 2-veis tunnelene du farter gjennom hver dag.
De testene jeg tok tydet på at det faktisk var besparende å møte mange biler, kontra å ikke møte noen (da i åpen luft), så skulle da kanskje tro det også er fordelaktig med tunneler med kjøreretning begge veier..

Leste at det var lett å få Ioniq ned på 10-tallet, da dinside trillet en tur med den havnet de vel sånn ca midt på 10.. Har vel vært nede på 10-tallet med den noe misvisende utregningen i Leafen.
Uansett, med ca 20kwh tilgjengelig skulle det jo gi 200 km reell rekkevidde, som jo sikkert er mulig i 30-40km/t, medvind og aller helst nedoverbakke...
Så ja, luftmotstand har MYE å si.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 02. september 2016, klokken 23:36
Venstrefeltet i 110 sonen på E6 inn og ut fra Oslo går i minst 120 reell hastighet med mindre det er mye trafikk,  trailere med toppfart på 89 skal kjøre forbi trailere med toppfart på 88 eller dårlige kjøreforhold. Politiet plukker ut verstingene, de har ikke sjans til å ta alle som ligger 10-15 over på disse veiene.

Ikke sør for Oslo ihvertfall, når jeg ligger i nøyaktig 110 i Teslaen (111 på måleren) kjører jeg alltid forbi endel flere biler enn de som kjører forbi meg (lastebiler, busser og slikt som har begrenset toppfart ikke medregnet) så jeg vil tippe medianfarten der ligger et sted rundt 105km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

epsilone6

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. september 2016, klokken 01:19
Sitat fra: tomrh på fredag 02. september 2016, klokken 14:50
I tunneller er effekten enda større, for det er en begrenset mengde med luft pga. tunnellveggene. Og luftmotstand har utrolig mye å si for elbiler, se bare på hva Hyundai Ioniq klarer med et batteri som ikke akkurat er grensesprengende på kWh.

De testene jeg tok tydet på at det faktisk var besparende å møte mange biler, kontra å ikke møte noen (da i åpen luft), så skulle da kanskje tro det også er fordelaktig med tunneler med kjøreretning begge veier..


Vil anta at viftene i en toveistunnel generelt kjøres ganske hardt slik at en av kjøreretningene har motvind og en har medvind?

Sele

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. september 2016, klokken 00:52
Sitat fra: Sele på fredag 02. september 2016, klokken 13:41
Poenget bør være at hvis du ønsker og teste ut diverse teorier så bør du gjøre det på en lukket bane. I stedet for og utsette deg selv og andre for unødvendige farer. De med førerkort vet best mener du allikevel forårsaker de  dødsulykker..

Tror du må lese det jeg skrev EN gang til..
At du fritt tolker at "de med førerkort vet best" kan ikke jeg stå for.

Daglig kjører/går folk på knallrødt, kjører forbi og legger seg 0,5-1 sek foran meg i 80 for så gjerne å bremse (jeg kjører da buss på +/-15 tonn med masse passasjerer), starter forbikjøringen av 15 meter buss etter at flettingen har startet (igjen i 80) osv osv osv.
Daglig utsetter folk både seg selv og andre for fare fordi de skal spare 3 sekunder.
Omtrent daglig har jeg folk som ligger 1 sek bak meg, også de med lastebil.
Omtrent daglig ser jeg folk kjøre med tilhenger med enten usikret last, eller svært dårlig sikret.
Sykler uten lys, folk uten refleks i bekmørket +++
Det er mange svin på skogen, og mange som absolutt burde mistet all rett både til å føre bil, trampsykkel og sko.

Poenget, kjære Sele, er at du ikke skal sitte her og leke Politi.
Skal du være politi får du kle på deg skinndrakten og stille deg i veikanten og ta folk ute på gata.
Har du ikke den utdannelsen, javel, så kjøp en karnevalsdrakt og still deg opp med hårføner.
Om noen velger å ligge 2-3 sek bak noen, ja så opplever vel vedkommende det som trygt.
Hadde selv reagert hvis noen hadde kjørt en test med avstand på 0,5-1 sek på offentlig vei i slike hastigheter, men det er likevel den idiotens valg.
Kan du med hånden på hjertet si at du, til enhver tid, ligger minst 3-4 sek bak bilen foran deg?
Neppe.

Slike tester gir nyttig data for de av oss som kan ha behov for å tyne den siste lille fisen ut av batteripakken.
Kanskje er det verdt bryet å svinge til sides og vente til man kan legge seg 3 sek bak en lastebil istedet for å ligge 3 sek bak en personbil.
Og kanskje så mye bryet verdt at man slipper å stå i veikanten med halen mellom beina og kabelen i hånda, men faktisk kommer fram til et ladepunkt..
Er du ikke en av dem finnes det mange andre nyttige tråder på forumet.

Jeg er et menneske og ingen perfekt maskin. Mennesker gjør feil og jeg har i motsetning til flere andre mennesker ingen problemer med og innrømme det. Jeg prøver alltid og ha i bakhode hva jeg lærte av min far og på kjøreskolen når jeg ferdes i trafikken. Jeg prøver så godt jeg kan og være en gentleman og hjelpe andre. Det er også det som ligger bak når jeg opplyste om "3 sekunders regelen" og hva loven sier.

At noen da må være så ufine og kalle meg for og "leke politi" viser bare at de ikke er voksne nok til og forstå hva dette handler om. Du har antakelig aldri mistet noen du var glad,sittet og vente på at skulle komme hjem men aldri kom hjem men ende sitt liv i en bil fordi noen gjorde en ubetalelig feil.

Lykke til med din iver etter og oppnå mest perfekt rekkevidde også håper jeg noen får stoppet deg før du skader deg selv eller det værste andre personer.

nr1rayner

@Sele
Har mistet noen ja, men ikke i trafikken, heldigvis.
Så det er sagt, ligger jeg over hodet ikke klin på støtfangeren for å komme 2km lenger.
Jeg praktiserer mer 5 enn 3 sekund.
Det er mye uvettig kjøring som burde vært stoppet (nevnte jo noen eksempler), men jeg står langt fra på førstesiden av den listen..
Gjør masse feil jeg også, og har ingen problemer med å innrømme det.

Var overhodet ikke meningen å angripe deg, eller noen bestemt andre.
Blir bare så lei av at noen skal komme med pekefingeren når noen gjør et nyttig forsøk og deler det med andre.
Som sagt, hadde selv reagert hvis noen hadde kjørt test med 0,5-1 sek i sånne hastigheter.

Da legger jeg den ballen død.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

Husk at når noen kommer med informasjon som ikke passer deg så bør man tenke seg om i stedet for og gå i skyttergraven og utforme personangrep. Ta ballen ikke mannen

CitB59EL

Kjører selv Stjørdal-Tiller med min EL berlingo og bruker for det meste å ligge i 80 km/t til jeg kommer til Malvik sentret rett og slett pga høyt strøm forbruk hvis jeg kjører 90 km/t. Men lå en gang bak en semi trailer fra Hell til Tiller og har aldri hatt så høy snitt fart og lavt forbruk samtidig.
Luft motstanden er jo også kvadratisk med farten men det er helt tydelig at brutt luftstrøm bak semi trailer gir vesentlig redusert luftmotstand.
Det gir god effekt på forbruket å ligge 2-3 sek bak disse bilene på min Berlingo som ikke akkurat er skapt for fart:) Alt over 90 km/ SLUKER batteri så er vel derfor at bilen har toppfart på 110 km/t. Det fine med å ligge bak Semi er at disse trenger lengre stoppelengde enn en personbil i motorvei hastigheter så 2-3 sek i avstand bak disse er ikke like ille som å ligge nært vanlige biler. 

nr1rayner

Sitat fra: CitB59EL på lørdag 03. september 2016, klokken 11:52
Det fine med å ligge bak Semi er at disse trenger lengre stoppelengde enn en personbil i motorvei hastigheter så 2-3 sek i avstand bak disse er ikke like ille som å ligge nært vanlige biler. 
Samt at en tungbilsjåfør (som regel) leser trafikkbildet bedre/tidligere og dermed (som regel) har svakere oppbremsinger.
Det kommer og av at etter en bremsing fra f.eks. 80 til 60 skal man gjerne opp til 80 igjen, og det tar laaang tid.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Noen som har testet hvordan forbruket blir om man ligger 4-5 sek bak semi/buss kontra å kjøre alene?
Besparelsen skal jo selvsagt bli større des nærmere man ligger, men hvor langt bak kan man ligge og fortsatt spare...?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Ved å ligge 1,25 sek bak semi i 90 så reduseres luftmotstand med 40%, se forsøk gjort av Mythbusters. Siden luftmotstand typisk utgjør 75% av totalt forbruk i den farta, så skulle dette bety ca. 30% lavere strømforbruk.

Det er interessant at det anbefales kortere mellomrom mellombiler over dammen. Fra lenket artikkel:
Sitat
The reccommended distance at 55 miles per hour is 150 feet.
Som er knappe 2 sekunder. Ingen 3-sekundsregel over dammen altså.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA