Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av Bil2, fredag 21. oktober 2016, klokken 16:22

« forrige - neste »

Bil2

Hadde vår 4,5 år gamle LEAF på EU-kontroll - og fikk overraskende nok ikke godkjent bilen. Årsaken var stor slitasje i de ytre endeleddene. Er dette normale slitasjedeler for en bil som har gått 60 000, eller er det garantisak?
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

BE

#1
Reklamasjon, kan ikke forstå noe annet. Det er ikke en slitasjedel.

Edit: Får presisere litt bedre, siden jeg svarte på mobil. Delen er ment å vare lengre enn 2 år og skal derfor dekkes av 5 års reklamasjon. (Hele bilen er i teorien en slitedel)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

kjbu

Sitat fra: BE på torsdag 01. september 2016, klokken 22:22
Reklamasjon, kan ikke forstå noe annet. Det er ikke en slitasjedel.

Det er absolutt en slitedel, men spørs om Nissan definerer det til en slitedel som bør vare over 100k/5år.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Sele


Ebe

Nå er det ikke overraskende at en bil som snart er 5 år begynner å måtte bytte slitedeler, men det er klart at 60.000 km var ikke så mye. Så noe tidlig var det kanskje.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

Styreledd, bærekuler, foringer, stabstag (rakkelstag) er slitedeler på lik linje som bremser og dekk.
Hvor lenge de bør vare er dog et annet spørsmål.
Ikke uvanlig at flere av de nevnte varer kun 50-60, men ja, det er for tidlig..
Dog, flere av de som slites mer på humpete veg enn nylagt asfalt osv..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. september 2016, klokken 12:49
Styreledd, bærekuler, foringer, stabstag (rakkelstag) er slitedeler [klipp]
Som alle har 5 års reklamasjon, og skal derfor byttes kostnadsfritt for sluttbruker.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bil2

Takk for svar. Fant den vedlagte tabellen fra Forbrukerrådet. Der står det at "Hjuloppheng/stag/støtdempere/fjærer" dekkes av garantien. Regner med at endeleddene regnes inn her.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

Lynet

Min bruktimporterte Passat fra 1998 fikk skiftet ytre styreledd på kampanje i 2002 med en kilometerstand på 208000km, betalte ikke en krone  :)

Blir spennende å høre hva Nissan sier.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nr1rayner

Sitat fra: BE på fredag 02. september 2016, klokken 13:36
Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. september 2016, klokken 12:49
Styreledd, bærekuler, foringer, stabstag (rakkelstag) er slitedeler [klipp]
Som alle har 5 års reklamasjon, og skal derfor byttes kostnadsfritt for sluttbruker.
Reklamasjon betyr jo ikke at det automatisk skal byttes kostnadsfritt..
Men det skader jo ikke å prøve  :)

5 år med de gjennomsnittlige ca 15' km pr år skulle jo bety sånn ca 75-80'km, ja, alle deler (bortsett fra spylervæska, noen pærer og ett sett dekk) burde da klare det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. september 2016, klokken 00:55

Reklamasjon betyr jo ikke at det automatisk skal byttes kostnadsfritt..
Men det skader jo ikke å prøve  :)

Det er vel alt ettersom hva en regner som kostnadsfritt, men en skal ikke betale for deler og arbeidet med å bytte disse. Det er kanskje vederlagsfritt som er det rette ordet, kjært barn mange navn  :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nr1rayner

At man ikke betaler for hverken deler eller jobben anser jeg som kostnadsfritt  :D
Men du har vel rett i at det heter "vederlagsfritt" ja  ;)
Det kan jo hende man må kjøre 6 ganger gjennom en av disse bomringene for å komme til/fra forhandler  :P 8) så noen kostnader har man jo uansett..

Nå skal det jo nevnes at Leafen er min første bil som fortsatt har nybilgaranti.
Og slike "tåpelige" deler som styreledd og rakkelstag er så billig i kjøp og enkle å bytte at det gjør jeg selv på kort tid uten å orke å klage til Nissan.
Men for de som ikke gjør slikt selv stiller det seg jo selvsagt helt annerledes.

Det er vel for meg med bil som tannlegen, jeg har ikke tannlegeskrekk, men tannlege-regning-skrekk  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Men hvilket verksted utførte EU-kontrollen?
Var det et Nissan-verksted? De godtar i så fall ikke å bytte nye deler uten at de selv bytter de. Det er da Nissan som bestemmer om endeleddene er utslitte eller ei. Er de gode nok etter deres vurdering så godkjenner de vel bilen for deg?

Kan jo være at den som har kontrollert bilen har gjordt en feilvurdering også? Det skjer jo hele tiden. Kanskje de trenger arbeid? Noen kontrollører kan også være litt "bukken til havresekken"?

leafnor

#13
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 03. september 2016, klokken 21:38
Men hvilket verksted utførte EU-kontrollen?
Var det et Nissan-verksted? De godtar i så fall ikke å bytte nye deler uten at de selv bytter de. Det er da Nissan som bestemmer om endeleddene er utslitte eller ei. Er de gode nok etter deres vurdering så godkjenner de vel bilen for deg?

Kan jo være at den som har kontrollert bilen har gjordt en feilvurdering også? Det skjer jo hele tiden. Kanskje de trenger arbeid? Noen kontrollører kan også være litt "bukken til havresekken"?
Ja, er det kakkelyd og slark i styringen? Om begge er slark må det jo kjennes på bilen?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bil2

Kontrollen er utført hos NAF. De utbedrer ikke dette, så slik sett har de ikke noe å "vinne". Har bestilt time på Nissan-verksted. De måtte høre med Nissan sentralt om dette var en reklamasjonssak.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA