Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av Bil2, fredag 21. oktober 2016, klokken 16:22

« forrige - neste »

Mr Pioneer50

Sitat fra: leafnor på lørdag 03. september 2016, klokken 22:24
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 03. september 2016, klokken 21:38
Men hvilket verksted utførte EU-kontrollen?
Var det et Nissan-verksted? De godtar i så fall ikke å bytte nye deler uten at de selv bytter de. Det er da Nissan som bestemmer om endeleddene er utslitte eller ei. Er de gode nok etter deres vurdering så godkjenner de vel bilen for deg?

Kan jo være at den som har kontrollert bilen har gjordt en feilvurdering også? Det skjer jo hele tiden. Kanskje de trenger arbeid? Noen kontrollører kan også være litt "bukken til havresekken"?
Ja, er det kakkelyd og slark i styringen? Om begge er slark må det jo kjennes på bilen?

Et kontrollorgan har ikke anledning til å overprøve et annet kontrollorgan, det er det kun Satans Vegvesen som kan. Noen gjør det dog allikevel, men lovlig er det ikke...
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Sitat fra: Bil2 på lørdag 03. september 2016, klokken 23:01
Kontrollen er utført hos NAF. De utbedrer ikke dette, så slik sett har de ikke noe å "vinne". Har bestilt time på Nissan-verksted. De måtte høre med Nissan sentralt om dette var en reklamasjonssak.

Nå viser vel statistikken at NAF er en av verstingene til å gjøre feil vurderinger på disse kontrollene og er den kjeden som har flest inndratte løyver til å utføre kontroller.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. september 2016, klokken 09:34
At man ikke betaler for hverken deler eller jobben anser jeg som kostnadsfritt  :D
Men du har vel rett i at det heter "vederlagsfritt" ja  ;)
Det kan jo hende man må kjøre 6 ganger gjennom en av disse bomringene for å komme til/fra forhandler  :P 8) så noen kostnader har man jo uansett..

Nå skal det jo nevnes at Leafen er min første bil som fortsatt har nybilgaranti.
Og slike "tåpelige" deler som styreledd og rakkelstag er så billig i kjøp og enkle å bytte at det gjør jeg selv på kort tid uten å orke å klage til Nissan.
Men for de som ikke gjør slikt selv stiller det seg jo selvsagt helt annerledes.

Det er vel for meg med bil som tannlegen, jeg har ikke tannlegeskrekk, men tannlege-regning-skrekk  :P

Dersom reparasjonen utføres som en garanti eller reklamasjonssak så har man strengt tatt krav på erstatning for eventuelle merkostnader man blir påført. Det betyr at man kan få dekket bom etc. Forhandleren kan dog be om at reparasjonen utføres samtidig som service dersom det ikke er noe problem mtp sikkerhet osv, da bortfaller muligheten for å få dekket eventuelle merkostnader.
Forhandler kan til og med noen ganger bli nødt til å stille med gratis lånebil ved garanti reparasjoner.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Sele

Sitat fra: Mr Pioneer50 på tirsdag 06. september 2016, klokken 22:38
Sitat fra: Bil2 på lørdag 03. september 2016, klokken 23:01
Kontrollen er utført hos NAF. De utbedrer ikke dette, så slik sett har de ikke noe å "vinne". Har bestilt time på Nissan-verksted. De måtte høre med Nissan sentralt om dette var en reklamasjonssak.

Nå viser vel statistikken at NAF er en av verstingene til å gjøre feil vurderinger på disse kontrollene og er den kjeden som har flest inndratte løyver til å utføre kontroller.

Kan du legge fram dokumentasjon på denne statistikken og en link som viser verksteder med flest inndratte løyver?

nr1rayner

Min erfaring med NAF (trondheim) er at de finner de feilene som faktisk er.
Små feil (som ikke gir grunnlag til feil på PKK) blir informert om som et tips.
Eneste negative jeg har å komme med er at jeg kjøpte en bil som hadde svært lite igjen av både klosser og skiver. Bilen var da PKK-godkjent hos NAF ca 1.000km tidligere.
Usikker på regelverket her, men som de påpekte, bremsene fungerte fint da, og det var ingen rust på skivene, så det er godt mulig de gjorde en riktig vurdering der.

Stiller meg mer skeptisk til verksteder som prøver å selge på deg reparasjoner man ikke trenger.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Einar_S

Jeg tviler sterkt på at de endeleddene dekkes av garantien.
Etter at kommunen her kom over et parti fartsdumper på billigsalg og lesset dem av her i den veien jeg bruker hver dag så går min Volvo gjennom et sett hønebein hvert år. Slitedel.

Og et sett endeledd hver 60KKm kan være innenfor på norske veier av i dag. De er jo ikke alltid veldig godt vedlikeholdt. Asfaltvei med slaghull spiser jo ledd av alle slag [unnskyld uttrykket] i hjuloppheng. Jeg prøver å vingle utenom dem, men har lagt merke til at mange har gitt opp å prøve det.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Mr Pioneer50

Sitat fra: Sele på onsdag 07. september 2016, klokken 07:54
Sitat fra: Mr Pioneer50 på tirsdag 06. september 2016, klokken 22:38
Sitat fra: Bil2 på lørdag 03. september 2016, klokken 23:01
Kontrollen er utført hos NAF. De utbedrer ikke dette, så slik sett har de ikke noe å "vinne". Har bestilt time på Nissan-verksted. De måtte høre med Nissan sentralt om dette var en reklamasjonssak.

Nå viser vel statistikken at NAF er en av verstingene til å gjøre feil vurderinger på disse kontrollene og er den kjeden som har flest inndratte løyver til å utføre kontroller.

Kan du legge fram dokumentasjon på denne statistikken og en link som viser verksteder med flest inndratte løyver?

Nei, ikke på stående fot ettersom Satans Vegvesen ikke offentliggjør denne oversikten. Jeg fikk et innblikk i en slik statistikk for noen år siden og der var NAF verstingen. Hvis jeg ikke husker feil så var NAF i Kristiansand helt på bunn av lista.

Jeg har selv flere ganger sett feilaktige vurderinger både hos NAF og andre verksteder. Med tanke på at NAF utfører et lite antall kontroller sammenlignet med store verkstedkjeder så kan ikke jeg se at NAF er mer kompetente til å utføre slike kontroller. Jeg har også opplevd at NAF har ment at vårt verksted har gjort feil, men samtlige ganger har Satans Vegvesen gitt oss medhold!

2016 Leaf Nordic 30 kW

Sele


Mr Pioneer50

Alle kan ha en personlig erfaring som kan gå den ene eller andre veien. I tester av den typen du henviser til hvor Motor, KNA, NAF osv er den dømmende part, så er testen verdiløs for å finne ut hvem som utfører en PKK korrekt.
Det er kun inspektørene hos Satans Vegvesen som har myndighet til å si om noe er vurdert rett eller galt. Disse er også svært fornøyd med måten verkstedene utfører en PKK på, det er forsvinnende lite feil og mangler på utførte PKK.
Mange sitter med en tanke om at NAF sitter på en fasit, men det gjør de altså ikke.
2016 Leaf Nordic 30 kW

elektrolux

Etter at den nye typen PKK kom er min erfaring at alt for mange usaklige feil anmerkes.

Vi fikk beskjed om å bytte bakaksel på en Think Classic der akslingen ved demontering viste seg å være i perfekt stand, mens vi gikk videre til vegvesenet for etterkontroll da fatterens Renault fikk kjøreforbud på sliten foring i stabilisatorstaget framme. Vegvesenet godkjente foringen slik den var.

Dette var på 2 forskjellige verksteder.

Begge tilfellene påførte oss ekstra utgifter og mye tapt tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

#25
At SVV er fornøyd med hvordan verkstedene utfører PKK er jeg noe tvilende til,dette fordi reglene er endret.
Før kunne du ta flere PKK hvis du var misfornøyd med kontrollen nå må du klage til SVV hvis du er misfornøyd ikke lovlig med flere PKK på samme kjøretøy. SVV har og varslet flere kontroller av verkstedene. Hvis de var så fornøyde så kan jeg ikke se for meg at de økte ressurser og endret regler på dette området.

Klart tester gjort av motor,KNA,NAF osv har troverdighet. Hvis du sitter med den tro at SVV er fasit og er feilfrie så tar du feil. Det har jeg egen erfaring med.

Mr Pioneer50

Sitat fra: Sele på torsdag 08. september 2016, klokken 11:20
At SVV er fornøyd med hvordan verkstedene utfører PKK er jeg noe tvilende til,dette fordi reglene er endret.
Før kunne du ta flere PKK hvis du var misfornøyd med kontrollen nå må du klage til SVV hvis du er misfornøyd ikke lovlig med flere PKK på samme kjøretøy. SVV har og varslet flere kontroller av verkstedene. Hvis de var så fornøyde så kan jeg ikke se for meg at de økte ressurser og endret regler på dette området.

Klart tester gjort av motor,KNA,NAF osv har troverdighet. Hvis du sitter med den tro at SVV er fasit og er feilfrie så tar du feil. Det har jeg egen erfaring med.

Slik du fremlegger det så sitter NAF åpenbart med fasiten, noe de ikke gjør. Det er kun Satans Vegvesen som kan overprøve en utført PKK og det er de som utfører tilsyn og stikkprøver. I en tvistesak er det Satans Vegvesen sin objektive vurdering som veier mest.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Periodisk kontroll er noe verkstedene utfører på vegne av Statens vegvesen og det bygger på tillit. De er pålagt å følge de lover, forskrifter og veiledninger som er gitt for å bli godkjent som kontrollorgan. De plikter å gi kjøretøyeier den veiledning som er nødvendig for at vedkommende kan ivareta sine rettigheter og plikter etter forskriften. Kontrollorganene skal utføre den periodiske kontrollen, ved å foreta en vurdering av alle kontrollpunktene i gjeldende kontrollveiledning. Det er til sammen 85 punkter som skal vurderes og tas stilling til.

- De fleste kontrollorgan utfører en meget god jobb, presiserer Nasvik.

Det meste av den periodiske kontrollen er en visuell kontroll, der det ikke skal demonteres noe for å finne ut om det er feil. Inspeksjonsluker skal åpnes og bremser og lys skal kontrolleres, samt at kjøretøyet skal prøves.

Alle kontrollorgan er underlagt tilsyn fra Statens vegvesen.
2016 Leaf Nordic 30 kW

kakraemer

Sitat fra: Mr Pioneer50 på torsdag 08. september 2016, klokken 12:39
Det er til sammen 85 punkter som skal vurderes og tas stilling til.

Det er 150 punkter på den "nye PKK'en", men en del av dem gjelder kun tyngre kjøretøyer.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Sele

#29
Sitat fra: Mr Pioneer50 på torsdag 08. september 2016, klokken 12:25
Sitat fra: Sele på torsdag 08. september 2016, klokken 11:20
At SVV er fornøyd med hvordan verkstedene utfører PKK er jeg noe tvilende til,dette fordi reglene er endret.
Før kunne du ta flere PKK hvis du var misfornøyd med kontrollen nå må du klage til SVV hvis du er misfornøyd ikke lovlig med flere PKK på samme kjøretøy. SVV har og varslet flere kontroller av verkstedene. Hvis de var så fornøyde så kan jeg ikke se for meg at de økte ressurser og endret regler på dette området.

Klart tester gjort av motor,KNA,NAF osv har troverdighet. Hvis du sitter med den tro at SVV er fasit og er feilfrie så tar du feil. Det har jeg egen erfaring med.

Slik du fremlegger det så sitter NAF åpenbart med fasiten, noe de ikke gjør. Det er kun Satans Vegvesen som kan overprøve en utført PKK og det er de som utfører tilsyn og stikkprøver. I en tvistesak er det Satans Vegvesen sin objektive vurdering som veier mest.

Hvor sier jeg at NAF har fasiten? Jeg understreker bare at og SVV kan gjøre feil. Jeg mistenker sterkt at du har NAF langt oppi halsen og har hatt dårlige erfaringer med dem. Med du kan ikke på generelt grunnlag slå alle over en kam. I dag er det 150 punkter og mye strengere for verkstedene som kontrollerer. Det siste du skriver er jeg for øvrig helt enig og har aldri bestridt det.

http://www.dinside.no/motor/eu-kontrollen-blir-na-mer-omfattende/61059533

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA