Stripe med dugg midt på frontruten

Startet av Louise, torsdag 01. september 2016, klokken 21:43

« forrige - neste »

Louise

Har de siste to dager observert at jeg får en stripe med dugg vertikalt midt på frontruten. Første gangen sto den igjen etter at resten av duggen var fjernet ved bruk av normal luftmengde opp mot ruten. I dag kom den etterhvert frem uten at det var dugg på resten av frontruten (vi hadde fuktige klær på oss). Forsvinner når jeg setter på maks luft på frontruten. Noen som har opplevd det samme, eller kan forklare meg hvorfor dette er slik ?

Måkemannen

Sitat fra: Louise på torsdag 01. september 2016, klokken 21:43
Har de siste to dager observert at jeg får en stripe med dugg vertikalt midt på frontruten. Første gangen sto den igjen etter at resten av duggen var fjernet ved bruk av normal luftmengde opp mot ruten. I dag kom den etterhvert frem uten at det var dugg på resten av frontruten (vi hadde fuktige klær på oss). Forsvinner når jeg setter på maks luft på frontruten. Noen som har opplevd det samme, eller kan forklare meg hvorfor dette er slik ?
Er den på innsiden?

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk

Louise

Ja, for jeg kan fjerne den med hånden/ en klut innefra.

TB

Eit triks er å smøre Zalo på ruta - for å unngå dugg og frost på innsida - skal hjelpe på at det ikkje blir kondensdråpar. Mulig det vil hjelpe?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nortrahof

Stort sett er varmetrådene i frontruten automatisk styrt.
Av-og-til kan det være at varmetrådene ikke blir aktivert automatisk. Da kan man enten bruke defrosterknappen eller aktivere varmetrådene manuelt på egen bryter.
Dette burde fjerne dugg fra innsiden på ruten temmelig raskt!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cmniels

Er varmetrådene automatisk styrt? Hvilken modell har du, for mine varmetråder er definitivt ikke automatisk styrt. (ny e-Up sept 2014)

nortrahof

Jeg har en av de først produserte E-UPer som er registrert i november 2013.
Denne har jeg kjørt i 2 fulle vintre nå. Hver gang jeg starter når det er kaldt, kommer varmetrådene automatisk på i frontruten. Det er bare i overgangene mellom vår/sommer og sommer/høst jeg behøver betjene bryteren for varmetråder av-og-til - og da alltid når det er fuktig inne i bilen. Resten gjør den automatisk!
At varmetrådene kommer på, ser man på dogg og rim som tiner/forsvinner på ruten etter mønster av varmetrådene. Det kan være utetemperaturen og en timer som styrer dette?

Vet ikke om dette har sammenheng med "teknikkpakken"? - Jeg har den.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Jobben har en eUp reg. jan 2014. Min egen er reg. des 2014. Ingen av dem har jeg opplevd at har noe sånt.
Men når du sier at det er sånn så lurer jeg på om det kan være koblet til speil-oppvarmingen ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

nortrahof

Jeg får sitere fra instruksjonsboken som følger bilen på side 178:

Frontruteoppvarming.
Frontruteoppvarming slåes på og av enten automatisk eller manuelt ved hjelp av en tast i øvre del av midtkonsollen.
* Slå på og av automatisk:
Frontruteoppvarmingen aktiveres automatisk når det er fare for dugg på ruten. Den slår seg av igjen når ruten er duggfri eller tenningen slås av.

Når frontruteoppvarmingen er automatisk aktivert, lyser ingen kontrollamper i displayet eller kontrolltasten.

Dette gjelder for de først produserte E-UPer. - Det kan være endret i ettertid?
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Den forstod jeg ikke (men sånn er det med mange ting i VW sine instruksjonsbøker).
Mener de at det er samme knapp for automatisk og manuelt av/på :o  Betyr det at hvis bilen mener det ikke trengs så kan du ikke slå den på, selvom du slår den på ???

Men det er vel omtrent som resirk-luft.  Den slår seg jo av etter noen sekunder hvis bilen syns det er lurt. Mye andre rare greier med viftehastighet også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

nortrahof

Slik jeg har erfart denne vindusvarmen, slår den seg på når bilen selv mener det trengs. Man kan derved ikke overstyre denne automatiske funksjon (i hvert fall ikke på min bil).
Vil man ha "ekstra" varme, slår man på bryteren.
Varmetrådene i bakruten slår seg også av når "bilen finner ut at det er nok".

Denne automatiske funksjon virker ganske OK - og det er sjeldent jeg behøver å bruke knappen for manuell varme. - En god og ganske funksjonell automatikk som man normalt ikke legger merke til - men om den svikter så merker man det!

Denne funksjonen gjør at man kan kjøre i ECO+ om vinteren uten varmeapparat. - Skulle ønske at også Tesla hadde en lik funksjon. Det hadde vært nyttig!
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Ettersom svarene i innlegget ikke hjelper meg så mye, vedlegger jeg et bilde av duggstripen. Den forsvinner når jeg setter på "max", men det burde egentlig ikke være nødvendig å bruke ettersom resten av duggen forsvinner med normal bruk av luft oppover på ruten. Noen ideer ? Bilen skal inn i begynnelsen av desember pga dette.

nortrahof

Duggstripen ser vertikal ut?
Varmetrådene i frontruten er også vertikale, så det kan være at noen er ødelagt?
De tynne varmetrådene som går gjennom ruten, er festet i en "buss" som går i underkant og overkant av ruten. Jeg mener at hver varmetråd er punktsveiset i denne "bussen"? Det kan være at et par tråder ikke er skikkelig sveiset?

Varmetrådene i frontruten er ikke mulig å ødelegge selv (som de horisontale i bakruten på innsiden) med last eller skraping.
Jeg ville ha reklamert dette til VW da dette ikke er normalt (og heller ikke at trådene skal vare så kort tid).
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Sitat fra: nortrahof på torsdag 24. november 2016, klokken 10:59
Duggstripen ser vertikal ut?
Varmetrådene i frontruten er også vertikale, så det kan være at noen er ødelagt?
De tynne varmetrådene som går gjennom ruten, er festet i en "buss" som går i underkant og overkant av ruten. Jeg mener at hver varmetråd er punktsveiset i denne "bussen"? Det kan være at et par tråder ikke er skikkelig sveiset?

Varmetrådene i frontruten er ikke mulig å ødelegge selv (som de horisontale i bakruten på innsiden) med last eller skraping.
Jeg ville ha reklamert dette til VW da dette ikke er normalt (og heller ikke at trådene skal vare så kort tid).

Bilen skal inn på VW verksted, og da jeg gjorde avtale der, sa jeg at jeg antok dette ville gå på garantien. De ville se på det, men det ligger jo ganske klart i dagen at jeg ikke selv kan skade varmetråder i frontvinduene, så jeg vil ikke godta noe annet. Har vært litt mye trøbbel med denne bilen, så begynner å bli ganske oppgitt...

odahle

Jeg har hatt dette problemet lenge nå, men endel flere "striper" enn det jeg ser på bildet ditt. Burde vel kanskje få det fikset ved neste service.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model X og VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D, 2022 Opel Mokka-e, 2023 VW ID Buzz, 2023 Tesla Model 3 og 2023 Tesla Model Y.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA