Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?

Startet av Jardar K, fredag 21. oktober 2016, klokken 10:15

« forrige - neste »

Jardar K

Hei

Jeg er SÅ nærme å kjøpe en Kia Soul EV. Har en bil på hånden ut dagen i dag.
Jeg har prøvekjørt bilen i går. God og kjøre men jeg blir ikke klok på rekkevidden. Startet på 84% med rest 136km. Parkerte hos selger med 49% og 74km rest. Jeg kjørte kun 48km med 13.2 i forbruk.

Hvorfor oppgis rekkevidden til 21mil når den er så mye dårligere?

De testene brukerne her inne gjør, viser 18-22.5mil. Er det bare skryt siden jeg selv ikke klarer det?

Noen som kjenner til om 2017 Soul EV kommer snart? Og om den vil få bedre rekkevidde?

På forhånd takk.

Setter stor pris på raske tilbakemeldinger! :)

TB

Estimatet vil være nettop det - eit estimat. Rett svar får du ved å starte med 100% - og kjøyre til det faktisk stoppar. Det er det få som gjer av praktiske årsaker  :)

Har ikkje erfaring med Soul, men den skal ha ca dobbelt så stort batteri som trilling. Med min C-Zero kan eg fint klare ca 100 km, så lenge som det ikkje er nødvendig med mykje varme. Dvs, 200 km burde gå greit i Soul med fin kjøyring. Det er store forskjellar på føre, kjøyrestil, fart, trafikk, bruk av varme osv.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jardar K

Sitat fra: TB på torsdag 01. september 2016, klokken 14:12
Estimatet vil være nettop det - eit estimat. Rett svar får du ved å starte med 100% - og kjøyre til det faktisk stoppar. Det er det få som gjer av praktiske årsaker  :)

Takk for rask tilbakemelding. Tenker og vurderer noe vilt akkurat nå. Vil nødig gjøre en feilhandel. Forstår at den estimerer rekkevidde, men kjørte jo 20% færre km enn estimatet til bilen. Ville kanskje tro den oppdaterte seg. Resatt forbruksmålingen når jeg begynte å kjøre.

Siden vi skriver 1.sept i dag så begynner kanskje 2017 modellen og nærme seg også? Er det noen som har forhåndsreservert en 2017 med ennå?

moby666

#3
Du klarer 20 mil hvis du ikke kjører fortere enn 60 km/t i gjennomsnitt.

Ca rekkevidder på Soul
10 mil 110 km/t
12 mil 100 km/t
14 mil 90 km/t
16 mil 80 km/t
18 mil 70 km/t
20 mil 60 km/t

Dette er under optimale forhold. Kulde, regn og vind har også negativ innvirkning.

Soul har ca samme rekkevidde som ny i3 og Leaf 30 kwh.

Rykter om en ny Soul med ca 38 kwh batteri kommer i løpet av 2017, men Kia må kvitte seg med alle bilene de har først. Et annet rykte er at Soul avvikles. Håper det første stemmer.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

EspenM3

Sitat fra: moby666 på torsdag 01. september 2016, klokken 15:05
Du klarer 20 mil hvis du ikke kjører fortere enn 60 km/t i gjennomsnitt.

Ca rekkevidder på Soul
10 mil 110 km/t
12 mil 100 km/t
14 mil 90 km/t
16 mil 80 km/t
18 mil 70 km/t
20 mil 60 km/t

Dette er under optimale forhold. Kulde, regn og vind har også negativ innvirkning.

Soul har ca samme rekkevidde som ny i3 og Leaf 30 kwh.

Rykter om en ny Soul med ca 38 kwh batteri kommer i løpet av 2017, men Kia må kvitte seg med alle bilene de har først. Et annet rykte er at Soul avvikles. Håper det første stemmer.

Alternativ to kan vel også skje siden de nå har Niro.

Gnilre

Sitat fra: moby666 på torsdag 01. september 2016, klokken 15:05
Du klarer 20 mil hvis du ikke kjører fortere enn 60 km/t i gjennomsnitt.

Ca rekkevidder på Soul
10 mil 110 km/t
12 mil 100 km/t
14 mil 90 km/t
16 mil 80 km/t
18 mil 70 km/t
20 mil 60 km/t

Dette er under optimale forhold. Kulde, regn og vind har også negativ innvirkning.

Soul har ca samme rekkevidde som ny i3 og Leaf 30 kwh.

Rykter om en ny Soul med ca 38 kwh batteri kommer i løpet av 2017, men Kia må kvitte seg med alle bilene de har først. Et annet rykte er at Soul avvikles. Håper det første stemmer.
Under optimale forhold har jeg kjørt 229km og gjennomsnittsfarten var da knapt 60, en utrolig kjedelig kjøretur tidlig en lørdag morgen. Jeg pleide å klare mer enn 160km i 80 km/t. Det verste jeg var ute for var ca 95 km rekkevidde i 110 km/t med -15 ute. På lista du har satt opp ville jeg ha lagt til 1-2 mil ved alle hastigheter.

Vi var veldig fornøyd med Soulen og savner den egentlig, men hadde ikke lenger behov for to biler.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Jardar K

Sitat fra: moby666 på torsdag 01. september 2016, klokken 15:05
Du klarer 20 mil hvis du ikke kjører fortere enn 60 km/t i gjennomsnitt.

Ca rekkevidder på Soul
10 mil 110 km/t
12 mil 100 km/t
14 mil 90 km/t
16 mil 80 km/t
18 mil 70 km/t
20 mil 60 km/t

Dette er under optimale forhold. Kulde, regn og vind har også negativ innvirkning.

Soul har ca samme rekkevidde som ny i3 og Leaf 30 kwh.

Rykter om en ny Soul med ca 38 kwh batteri kommer i løpet av 2017, men Kia må kvitte seg med alle bilene de har først. Et annet rykte er at Soul avvikles. Håper det første stemmer.

Meget bra svar. Tusen takk.
Godt med litt hjelp i spennende tider.

Irriterende at rekkevidde ikke er realistisk i europeisk rekkeviddemål. 21,2mil er bare en vits med andre ord. Ser bilen er oppgitt med 149km i USA. Mye mer realistisk med andre ord...

Må vel bare innfinne meg med at rekkevidden ikke er hva jeg håpet på og at det i realiteten kun er en elbil i dagens marked... :(


Jardar K

Sitat fra: moby666 på torsdag 01. september 2016, klokken 15:05
Rykter om en ny Soul med ca 38 kwh batteri kommer i løpet av 2017, men Kia må kvitte seg med alle bilene de har først. Et annet rykte er at Soul avvikles. Håper det første stemmer.

I følge to forskjellige selgere, hos to forhandlere har regionsansvarlig bekreftet at det ikke blir rekkevidde forbedring på 2017 utgaven. Kun mindre interiør endringer samt endring i oppsettet ved hurtiglading... Nedtur!

kVArh

Vi har en tråd som heter "Rekkeviddetest". Der er det en del erfaringer med Soul og rekkevidde.
Indikert  rekkevidde ved start av en tur  (med 100%) har aldri vært over 182 km.
Jeg sakser mitt innlegg:

Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde  noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil  og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.

%
brukt    km    kWh brukt kWh/mil Rekkevidde
63        100      17,01     1,70       159
32         49         8,64     1,76       153
25         53         6,75     1,27       212
71         98       19,17     1,96       138   Motorvei. Cruiser i ca 106 km/t. Ca 20 grader.
41         70       11,07     1,58       171
43         79       11,61     1,47       184
28         56         7,56     1,35       200
38         85       10,26     1,21       224
53       120       14,31     1,19       226   Svensk landsbygd. Skjelden over 80 km/t. Over 20 grader i luften
57       109       15,39     1,41       191
88       155       23,76     1,53       176
70         96       18,90     1,97       137   Gir litt på. Lett regn. Lengter etter senga. Nok strøm til å nå fram.
39         77       10,53     1,37       197   
17         38         4,59     1,21       224   Motovei. Cruiser i ca 90 km/t.  Utfor Lierbakken !
60         97       16,20     1,67       162
57       100       15,39     1,54       175
       
Gjsnitt 1382    211,14    1,53       177

KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Jardar K

Sitat fra: kVArh på torsdag 01. september 2016, klokken 20:49
Vi har en tråd som heter "Rekkeviddetest". Der er det en del erfaringer med Soul og rekkevidde.
Indikert  rekkevidde ved start av en tur  (med 100%) har aldri vært over 182 km.
Jeg sakser mitt innlegg:

Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde  noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil  og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.

Tusen takk for et virkelig seriøst svar.
Jeg er mektig imponert over statistikkføringen. :)
Din statistikk tilsier at motorvei er helt håpløst, mens hastighet opp imot 80km/t gir gode resultater.
Skal lese meg igjennom tråden du refererer til.
Finnes det noe tilsvarende tall på vinterføre?

Soulbolle

Hvor langt man kan nå er ja som kjent avhenig av mange faktorer. Den storste faktoren er man selv og sine medsjofører.
Jeg er så "heldig" at jeg bor i et område med forholdsvis lite trafikk og veier som ofte ikke tillater høgere hastigheter en 60-80 km/h - dvs optimalt for en elbil som KiaSoul. På langtidsmåleren (står nå over 8000km) viser det seg at gjennomsnittshastigheten ligger ved 49km/h. Når jeg har det litt travelt kan jeg komme opp i 60km/h snitthastighet, men da går også forbruket opp. Hadde en test engang under "optimale" forhold på en søndags morgen (16grader, sol, tørr vei, ikke klimaanlegg på osv..) : sakte aksellereringer, jevnt fart, (nesten) ikke noen andre biler som kunne forstyrre eller stresse meg - jeg brukte 36% på 118 km dvs teoretisk rekkevide på 310km.
Men det var som sagt et ekstremforsøk - ikke realistisk i hverdagen. Men hadde ingen problem med min "normaldaglige" kjøremåte å komme mellom 230 til 250 km de fleste dager nå i sommer. Ligger også nå i høstvær med mye regn enda over 200km rekkevide. Naboen min (som har en blyfot) med en Leaf klarer seg ikke en gang på sommern å komme over 120-130km.
Har også prøvekjørt (flere ganger under ulike forhold) en god del andre elbiler (Mercedes, Golf, Leaf, Zoe,) - med ingen av de klarte jeg samme lave forbruk som med Kia'n. Mercedes brukte desidert mest. I3 har jeg bare testet en kort strekning - tror den kan komme på lavere forbruksverdier en Soulen, veier jo også mindre.
Eneste alternativ for meg his jeg skulle byttet bil nå hadde vært Hyundai Ionic (samme batteristørrelse som Soul/nye I3/nye Leaf)- den er mye mer ærodynamisk en Soulen dvs enda lavere forbruk.
Hvis du må kjøre mye/lange strekninger og veier med høy hastighet er det vel bare Tesla som klare dette.
Har klart å få Teslaen til svigersønnen min ned i 14kwh/100km. Som sagt (når det gjelder forbruk) er den største variablen selve sjoføren med sin kjørestil og sine valg.
Så, hvis du ikke er fornøyd med Soulen anbefaler jeg å prøve Hyundaien.

Hilsen, Soulbolle

kVArh

Det er hastigheten som koster.
Motorvei er ok, men jeg ligger ikke mye i venstre fil.
Pleier å cruise med 90 km/t  på speedometeret.
En tur til Oslo med 50% motorvei og lengde ca 270 km går glimrende med en lading underveis og fyller opp i Sandvika til kjøring i Oslo.
Vinterkjøring krever mer. Jeg vil ha vanlig komfort og må lade to ganger på samme tur.
Har ikke nøyaktige tall for vinterkjøring.
Forøvrig kjører jeg ca 1500 km i måneden lokalt. Lader hjemme hver dag og kjører med full komfort og tenker ikke på at det er elbil, borsett fra at "bensinen" koster i gjennomsnitt kr 1,50 pr mil.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Svein Evensen

Mistenker at du ikke nullstilte forbruket før prøveturen. At du antagelig brukte mye mer enn 13,2.

Jardar K

Sitat fra: Svein Evensen på fredag 02. september 2016, klokken 11:05
Mistenker at du ikke nullstilte forbruket før prøveturen. At du antagelig brukte mye mer enn 13,2.

Antar at denne var til meg. Jo, nullstilte gjorde jeg, men det kan virke som om bilen har kjørt hardt siste tiden. Om jeg forstår estimatet riktig beregner den forbruket ut fra siste 5 kjøreturer. Ikke nåværende kjøring i utgangspunktet?
Jeg burde nok bedt om mer tid med bilen og bassert forbruk og vurdering ut ifra mer data/km.

Pga dette forumet og dets seriøse brukere vurderte jeg kjøpet som fornuftig allikevel. Jeg er nå stolt eier av en Kia. :)
Tusen takk for assistanse og seriøse svar.

knut.aulie

Gratulerer med Soul. Er en veldig bra bil. Har kjørt min 40 tusen[emoji4].

To ting.
Soul er veldig lite aerodynamisk og bruker derfor mer i høye hastigheter (110+ spes).

Den er en av de som lader hurtigst på chademo. På langturer går det fint med ca 15 min stopp, har kjørt flere 50 mil dagsturer med fire x 15 min ladestopp


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA