Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arcimoto. "Ny" 3 hjuler som gjør mye riktig

Startet av Kapzx, fredag 21. oktober 2016, klokken 09:08

« forrige - neste »

Kapzx

Heisann folkens!

Jeg har aldri brukt fortums "Semi-hurtiglader/type2 kontakt" for å lade bilen. Men igår trengte jeg det virkelig og måtte stoppe opp for å lade der.

Og det stod noe med en eller 1,50,- per minutt! Denne kontakten går jo bare dobbel så raskere (Kanskje litt mer) enn stikkontakten jeg bruker for å lade til vanlig.

Synes dere ikke det er dyrt dersom man minst må lade i 1-3 timer? :o
Nissan Leaf 2012

nr1rayner

1,- kr pr min.
Den laderen kan gi 22kw, og for de som har mulighet til å lade med 11 eller 22kw er det billig.
Men, for oss som bare kan lade med 3,3kw, eller 6,6kw blir det dyrt.
Da er det bedre å plugge seg inn på Chademo/Combo gjerne ligger like ved.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 01. september 2016, klokken 11:45
1,- kr pr min.
Den laderen kan gi 22kw, og for de som har mulighet til å lade med 11 eller 22kw er det billig.
Men, for oss som bare kan lade med 3,3kw, eller 6,6kw blir det dyrt.
Da er det bedre å plugge seg inn på Chademo/Combo gjerne ligger like ved.

Jepp, eller 3,6kW/7,4kW Type 2 om de finnes, koster typisk hhv. 0,10 og 0,20 pr. minutt. Har også sett 7,4kW til 0,15 pr. minutt, det skal jeg ihvertfall ikke klage på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pavel Kolotilov

Hei,

Hvis jeg ikke tar feil (aldri brukte det selv), det er bedre å bruke Grønn Kontakt fleksilader: du betaler bare for effekt du bruker, og ikke for 22 KWt. Derfor, det koster mye mindre.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

TB

Grønn Kontakt: Flexilading: 0,60,- -0,75,- per kW påbegynte kvarter. (Rfid / SMS)

Fortum:
SitatMellomrask lading (400V/32 amp) koster kr. 1,00 pr minutt
Hurtiglading koster kr 2,50 pr. minutt (inklusiv AC 43 KW) ved bruk av ladebrikke eller webapp map.chargedrive.com. Hurtiglading via SMS koster kr 3,00 pr. minutt.
Normallading 3,6kW og 7,4kW prises beroende på ønske fra lokasjonseier.
Du betaler for tiden du er koblett til laderen uavhengig av om du lader eller ikke, fordi du opptar en plass som en annen kunde kunne ladet på.

Stolpe med 22 kW (uten t/h..) koster 1 kr pr miniutt, uavhengig av mengden strøm som bilen kan trekke. Trekker bilen maks 3,6 kW blir det kostbar lading.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Pavel Kolotilov

Ja, noyaktig. Derfor, hvis du har 3,6 kWt lader, 1 time kobling til flexilader koster:

Grønne mil: 3,6*4*0,6 = 8,64 NOK
Fortum: 1*60 = 60 NOK

Feel the difference :-)
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

nr1rayner

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. september 2016, klokken 12:12
Jepp, eller 3,6kW/7,4kW Type 2 om de finnes, koster typisk hhv. 0,10 og 0,20 pr. minutt. Har også sett 7,4kW til 0,15 pr. minutt, det skal jeg ihvertfall ikke klage på...
Å, har de det og ja  :) Kanskje ikke nok utbygd i Trøndelagen til at jeg har fått det med meg da..

Sitat fra: Pavel Kolotilov på torsdag 01. september 2016, klokken 13:37
Hvis jeg ikke tar feil (aldri brukte det selv), det er bedre å bruke Grønn Kontakt fleksilader: du betaler bare for effekt du bruker, og ikke for 22 KWt. Derfor, det koster mye mindre.
Helt riktig, MEN, skal jeg bruke en av Grønn Kontakt's fleksiladere må jeg først kjøre til Kristiansund (fra Trondheim) som vel er den nærmeste her i distriktet.
For å komme dit må jeg minst innom en QC på turen, og returen selvsagt.
Da blir det ikke så billig å bruke Grønn kontakt  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Chivas

Hvorfor er det ikke lagt opp til at man betaler per kW man fyller på?

Eller, det var jo kanskje et dumt spørsmål - det handler selvfølgelig om melking og business ;)

Tviler på at de som fyller bensin/diesel ville akseptert å betaletiden man bruker på å fylle opp tanken...

zbk

Skal man selge strøm pr kWh kreves det visstnok lisens som el-distributør eller noe. Grønn kontakt har løst dette ved prising basert på snitteffekten du får, noe som i praksis er prising pr kWh.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

turfsurf

Prising pr kWh er og potensielt køskapende, siden det ikke koster noe å la bilen stå den en ekstra time for å fylles helt opp. Noe som er ett problem.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tomrh

Ja, man betaler for tiden man står tilkoblet selv om batteriet er fullt ladet. Dette bidrar også til å redusere kø. Egentlig skulle man betalt minst 10 kroner minuttet for slik idling siden man blokkerer lading for andre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electrix

Men for vanlige AC-punkt som er billige å sette opp i forhold til DC hurtigladere så kan det være en fin ting, det kan også føre til at de med 6,6 eller 11kW lader flytter fra DC til AC punktet etter litt og topplader der. Blir det mye trafikk på AC så er det mye billigere å utvide de.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: Chivas på tirsdag 06. september 2016, klokken 11:09
Tviler på at de som fyller bensin/diesel ville akseptert å betaletiden man bruker på å fylle opp tanken...
50l bensin innholder ca 500kWh. Dersom du måtte stå 10 timer for fylle tanken ville du nok måtte betale leie for tiden du benytter pumpen.

«Riktig pris» ville være en kombinasjon av kWh og infrastruktur-leie. Nå infrastrukturkostnadene/tidsenhet blir en del større enn kWh prisen er dette en praktisk forenkling. En annen mulighet hadde vært at kWh gikk på din hjemmeavtale, og at hurtigladeren ble leid på minuttpris.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zbk

Sitat fra: Electrix på tirsdag 06. september 2016, klokken 12:29
Men for vanlige AC-punkt som er billige å sette opp i forhold til DC hurtigladere så kan det være en fin ting, det kan også føre til at de med 6,6 eller 11kW lader flytter fra DC til AC punktet etter litt og topplader der. Blir det mye trafikk på AC så er det mye billigere å utvide de.

Hva om hurtigladerene hadde vist på skjermen hvilken effekt de leverte til enhver tid? Da hadde det vært enkelt for alle å vite når man heller bør koble seg til den rimeligere semi-hurtigladeren ved siden av fordi man ikke lenger sparer noe tid på å okkupere hurtigladeren.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA