Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvorfor bråker den sånn?

Startet av bjaolsen, torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:24

« forrige - neste »

bjaolsen

Har nå flere ganger opplevd at Zoe nekter å starte (Ongoing Checks), eller starter og så stopper etter noen minutter.

Dette skjer på steder med TN der det "normalt" går greit å lade, men hvis det er andre biler (Leaf/MB B-E) der blir det "tull".

Har opplevd problemer med både ladekladd og Type-2 kabel.

Andre med samme opplevelse ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

jkirkebo

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 31. august 2016, klokken 22:17
Har nå flere ganger opplevd at Zoe nekter å starte (Ongoing Checks), eller starter og så stopper etter noen minutter.

Dette skjer på steder med TN der det "normalt" går greit å lade, men hvis det er andre biler (Leaf/MB B-E) der blir det "tull".

Har opplevd problemer med både ladekladd og Type-2 kabel.

Andre med samme opplevelse ?

Kan være at den er overfølsom for støy fra laderen i andre elbiler. Jeg hadde feil på laderen i Teslaen, den nektet en stund å lade så lenge solcelleinverterne var aktive. Fikk byttet lader og etterpå ble det bra. Den reagerte nok på overharmonisk støy som gjerne oppstår i forbindelse med switch-mode strømforsyninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjaolsen

Det er det jeg mistenker, mulig at det kommer noe "rufs" tilbake på 0/Jord fra naboene...

Ellers så har jeg tittet litt på Renault S.A.S sine patenter om EV og det er mye rart de har hatt for seg....

Hva sies om minst to patenter på "aktiv jordfeilskompensator" (leser av jordfeil og sender aktivt strøm for å kansellere).... kanskje ikke så rart at Zoe ganske enkelt kverker jordfeilbrytere både ved start og stopp hvis dette ble implementeret. Har tatt en Garo-søyle i Grimstad (beklager til karen som stod ved siden av ringte Fortum, men de klarte ikke å starte den igjen, og det var IKKE vernet på søyla som var slått ut)  og en "Norgeslader" siste 3 ukene.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elektrolux

Vi har sett dette skje grunnet lang avstand til PEN lederen. Dermed blir potensiale ( spenningen ) mellom mellon N og PE for stor ( 6 V målt av bilen ) når kursen får ekstra last fra andre biler som lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 31. august 2016, klokken 23:24
Vi har sett dette skje grunnet lang avstand til PEN lederen. Dermed blir potensiale ( spenningen ) mellom mellon N og PE for stor ( 6 V målt av bilen ) når kursen får ekstra last fra andre biler som lader.

Altså kan man "fikse" problemer ved å laske PE og N i Type 2 kabelen. Ikke helt etter boka, og vil gi direkte utfall av jordfeilbryter om samme kabel forsøkes brukt på IT-nett...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjaolsen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. september 2016, klokken 10:19
Altså kan man "fikse" problemer ved å laske PE og N i Type 2 kabelen. Ikke helt etter boka, og vil gi direkte utfall av jordfeilbryter om samme kabel forsøkes brukt på IT-nett...

Tror ikke vi skal på noen måte snakke eller plante ideer om hva en kan laske eller ikke laske for å "fikse" og/eller omgå problemer med lading av Zoe, DET kan gi seg utslag i særdeles tragiske ulykker.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Lurer på kor lenge bilen har stoppet etter at du starter lading og om den kjem med feilmelding.

Har sett fleire ganger på min bil at den tek seg ein pause veldig kort etter at den har startet. Tek gjerne fleire minuttar før den starter igjen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Hvor lenge det går varierer veldig, men ofte går det noen minutter.  Ca nok til å komme langt nok unna til ikke å gå tilbake.....

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA