Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av TM, torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:02

« forrige - neste »

bobakka

Sitat fra: knut7 på fredag 14. oktober 2016, klokken 17:54
Beklager, skulle være 68-70 kWh brutto og 60 netto ja.

Hvordan vet vi at produsenten regner kapasitetstap utfra netto kapasitet?
Kapasitetstap er jo i prinsippet det samme om det er netto eller brutto
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

AmocoCadiz

Noen informasjon hvordan batterikonstruksjon med varme og kjøling er på AmperaE og hvordan denne NickelRich Lith Ion kjemien takler nordisk klima?

Håper den ikke bare er testet i varme California, men fått kjørt noen skikkelige vintertester ( i Alaska?)

Bobbulf

Her i Norge har vi jo gode temperaturforhold for at batteriene kan leve lenge.
At det gies en batterigaranti som kan sees på som dårlig, kan være positivt for oss her i landet, for det betyr at man i områder hvor batteriene blir fortere ødelagt pga høyere temperaturer, ikke så lett får gratis batterier ved kapasitetstap. Å gi gratis batterier på garanti er jo veldig dyrt for produsent, og noe som man må ta med i kalkylen for hvordan bilen skal prises til kunde. Mindre kalkulert gratis batteribytte, kan da bety at man kan selge bilen billigere.
Så for oss i Norge som antagelig ikke får bruk for batterigaranti uansett, er en dårlig batterigaranti en god batterigaranti  ;D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

S4e

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:48
Noen informasjon hvordan batterikonstruksjon med varme og kjøling er på AmperaE og hvordan denne NickelRich Lith Ion kjemien takler nordisk klima?

Håper den ikke bare er testet i varme California, men fått kjørt noen skikkelige vintertester ( i Alaska?)
Chevrolet har holdt på med dette lenge og levert mange biler over flere år basert på batteridrift (Volt). Har sett flere videoer der de tester batteri i både sterk kulde og varme. Samarbeidspartner som leverer batteriene har en av de største som leverer til veldig mange fabrikanter. Ikke bekymret her!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

AmocoCadiz

Kikket på en av disse youtubvideone av AE, tror det var denne

https://www.youtube.com/watch?v=h4TW-TB9dQo&feature=youtu.be

der nevner GM talsmannen at det er samme LG chem batteri som Volt, hvor han påstår det ikke har vært noe problem eller særlig tap hittil
og at de har "tremendous confidence" til batteriene!

TM

#20
Jeg er ikke bekymret for kapasitetstap over tid. Etter over 25 år i amerikanske selskaper er jeg heller ikke overrasket over en produktsjef som er "tremendous confident" med sitt produkt  ;) Jeg har ikke sett hvordan garantivilkårene er utformet, men om batteriet skulle tape eksempelvis 30 % på under 5 år, så vil nok uansett norsk reklamasjonsrett på fabrikasjonsfeil gå foran garantien på 65 % restkapasitet. Dessuten er det alltid noe som heter "goodwill" fra importør hvis man skulle få et problem. På pressekonferansen i Paris ble det nevnt 8 års garanti på hele drivlinjen. Det er det vel ikke mange andre som gir.

bobakka

Sitat fra: Bobbulf på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:55
Her i Norge har vi jo gode temperaturforhold for at batteriene kan leve lenge.
At det gies en batterigaranti som kan sees på som dårlig, kan være positivt for oss her i landet, for det betyr at man i områder hvor batteriene blir fortere ødelagt pga høyere temperaturer, ikke så lett får gratis batterier ved kapasitetstap. Å gi gratis batterier på garanti er jo veldig dyrt for produsent, og noe som man må ta med i kalkylen for hvordan bilen skal prises til kunde. Mindre kalkulert gratis batteribytte, kan da bety at man kan selge bilen billigere.
Så for oss i Norge som antagelig ikke får bruk for batterigaranti uansett, er en dårlig batterigaranti en god batterigaranti  ;D

Det er en interessant betraktning, og jeg er enig. Jeg tror faren med batteriet er at en celle går i stykker eller at hele batteriet går heden, og dette dekkes av garantien. Etter å ha kjørt iMiev snart 6 år er jeg mindre opptatt av kapasitetsgaranti.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Gurba

I et intervju med en GM-fyr så sier han at de ikke har hatt ett tilfelle av at det har vært problemer med et batteri i Chevrolet Volt og det er i følge GM samme batteriteknologi i Bolt/Ampera e. Husker ikke om han sa noe om redusert kapasitet.

AmocoCadiz

Sitat fra: Gurba på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:18
I et intervju med en GM-fyr så sier han at de ikke har hatt ett tilfelle av at det har vært problemer med et batteri i Chevrolet Volt og det er i følge GM samme batteriteknologi i Bolt/Ampera e. Husker ikke om han sa noe om redusert kapasitet.
Stemmer det, sjekket QandA siden til Bolt, hvor de faktisk skriftlig påstår at batteritypen i Volt og Bolt er 100% feilfri...?!?
Må være skikkelig mirakelbatterikjemi her!

Chevrolet QandA:
"Bolt EV uses the same technology that's in the Chevrolet Volt – and there are over 100,000 of those on the road today. Volt drivers have enjoyed range reliability to date and have not experienced any type of battery capacity loss issues."

sylwester

Sitat fra: bobakka på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:25
Sitat fra: knut7 på fredag 14. oktober 2016, klokken 17:54
Beklager, skulle være 68-70 kWh brutto og 60 netto ja.

Hvordan vet vi at produsenten regner kapasitetstap utfra netto kapasitet?
Kapasitetstap er jo i prinsippet det samme om det er netto eller brutto

Jeg vil da tro at kapasiteten er i forhold til nettokapasiteten. Lades den opp med 60kWh så vil 65% være 39kWh, mens Opel kan i praksis sørge for at du har 60kWh ved å bruke deler av bruttokapasiteten. Det vil være positivt for Onkel Rolf som ikke vet noe om batterier og lader og kjører worst case og som ikke vil merke det før mot slutten av garantitiden. Dette vil jo være favorittkunden siden vedkommende tydeligvis trenger å kjøre 25 mil om dagen og vil kjøpe en ny elbil snart.

Hvis Opel gir muligheten til å stille inn hvor mye bilen lader ala det Tesla har så kommer aldri batterigarantien til å være issue for 95% av brukerne og Opel kan gjøre som Nissan og skrive at så og si alle batteriene klarer seg bra selv etter 8 år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Frissy

Lurer litt på dette med hurtiglading. Jeg kjører mye fra sentrale østlandet og til Sandnes. Tilsammen ca 50 mil langs e18-e39. Sånn kjapt regna skal det jo da holde med en lading på denne vegen. Hvordan vil hurtiglading funke å denne bilen? Hvor lang tid må jeg lade på et hurtigladestopp for at jeg skal ha nok til feks 30 mil til?

AmocoCadiz

Sitat fra: Frissy på lørdag 26. november 2016, klokken 22:30
Lurer litt på dette med hurtiglading. Jeg kjører mye fra sentrale østlandet og til Sandnes. Tilsammen ca 50 mil langs e18-e39. Sånn kjapt regna skal det jo da holde med en lading på denne vegen. Hvordan vil hurtiglading funke å denne bilen? Hvor lang tid må jeg lade på et hurtigladestopp for at jeg skal ha nok til feks 30 mil til?
Opel snakket vel om sånn ca 15 mil på en halvtime, så påvirker det om batteriet er nesten fullt eller nesten tomt ved start av hurtiglading. Hvilken utetemp påvirker enten hvis kulde og varmegrader.  Og hvor varmt eller kallt batteriet er etter f.eks rask og lang kjøring, men heldigvis har AmperaE både varming og kjøling av batteriet.

knut.aulie

Et forhold som ikke er nevnt er at GM på Volt ikke slipper batteriet under 40% før motoren begynner å lade. Så det virker som de legger opp til store marginer!

AmocoCadiz

Denne videon fra CBS Detroit utdyper litt mer info om utviklingen av batteriene i USA og produksjonen i Detroit

her presenterer GM  sin egen omfattende utvikling av batteriene i Warren Michigan.
Så batteriene er utviklet av GM i USA i deres batteri lab som ble vesentlig utbygget i 2013, og hvor de sier GM har grundig testet ut  batteriteknologien ifht. temperatur og vibrasjoner.

Lover jo godt ang. utlovet solid holdbarhet på batteriene ( de har gjort 10 års simulering på 2 år)
Så de blir kun produsert av LG Chem, ikke utviklet av dem?

"One expansive test room features climate chambers that can replicate any environment on Earth from minus 40 to plus 80 degrees Celsius, and 0-100% relative humidity, for up to 40 battery packs at one time. Nearby battery cyclers rapidly charge and discharge battery packs to simulate 10 years of average use in roughly 2 years of test time.
Two other test rooms features "shaker tables" that mimic how vibrations from various real-world road surfaces impact battery pack behavior over a vehicle's lifetime. GM's battery lab is the only one in the country with shaker tables that combine vibration testing with a thermal chamber, chiller, and a battery cycler to test how extreme temperature and power discharges can exacerbate driving wear-and-tear.
https://cleantechnica.com/2013/09/17/gm-opens-50000-square-foot-electric-vehicle-battery-laboratory/


De sier GM lager 90-100 Bolt og snart AE om dagen med foreløpig kun et skift, og kan oppskalere produksjonen lett.

(Interessant del viser hvordan batteriet kommer på robot og monteres i Bolt rett etter en sonic fossilbil)

kammiz

hehe bensintank på fossile biler og "strømtank" på batteribiler. Passende. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA