Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av TM, torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:02

« forrige - neste »

TM

Har det vært skrevet noe om hvilken batterikjemi, produsent og klimatisering som er valgt for batteriet i Bolt / e-Ampera. Kan vi forvente min. 8 års garani og minst 160.000 km ?

knut3448


bobakka

På min 16 kWh iMiev er det 5 år / 100 000 km på batteriene.
Med en 60 kWh AE tilsvarer det 20 år / 400 000 km gitt at ikke alder har stor aldringseffekt.
Så 8 år / 160 000 km burde være grei skuring.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TM

I videoen som nå er lagt ut sier produktsjefen for Bolt at de garanterer 65 % kapasitet etter 8 år 160.000 km. Det var litt dårlig %, men det betyr jo likevel over 325 km NEDC. Det er jo mer enn konkurrentene leverer i dag.

S4e

Sitat fra: bobakka på onsdag 31. august 2016, klokken 21:36
Med en 60 kWh AE tilsvarer det 20 år / 400 000 km gitt at ikke alder har stor aldringseffekt.
Den logikken forsto jeg ikke?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Sitat fra: TM på fredag 14. oktober 2016, klokken 13:11
I videoen som nå er lagt ut sier produktsjefen for Bolt at de garanterer 65 % kapasitet etter 8 år 160.000 km. Det var litt dårlig %, men det betyr jo likevel over 325 km NEDC. Det er jo mer enn konkurrentene leverer i dag.
Det tilsvarer i overkant av 4% i året.
Dette er jo worst case og ikke det nivået de forventer. Regner med de har veldig stor margin for å sikre seg at de unngår garantisaker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut3448

Ikke sikkert det er så galt å operere med en grense på 35% her. Pedro Lima (pushevs.com) mener at batteriet til Bolt/A-e er 68-70kWh netto. Dette er ikke et bevis, men Pedro pleier å være usedvanlig godt informert.
"The 60 kWh is the usable battery capacity for the Bolt EV, the total capacity is 68-70 kWh"
http://pushevs.com/2016/10/11/nissan-discontinues-24-kwh-battery-usa/ (Se kommentarfelt)

Ved 35% tapt kapasitet vil bilen ha igjen ca 51kWh (69kWh-35%), dette tilsvarer 17% reduksjon av tilgjengelig kapasitet som antas å være 60kWh.

Det var min teori ja (:

kammiz

#7
jeg så et eller annet sted, mulig det var her inne, en utregning gjort basert på hvordan slike batterier må/kan/skal settes sammen, og den logiske slutningen var at med 192 celler er batteriet 70kwh brutto.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut3448

Det er vel noe sånt som at 96 celler i serie (96s1p) gir en batteripakke på ca 24kWh netto. 2 slike pakker i parallel (96s2p, 192 celler) gir 48kWh og 3 pakker (96s3p, 288 celler) gir 72kWh. Og hvis man bruker litt mer nøyaktige tall så er vel den største pakka knapt 70kWh... Pedro Lima skriver om det og.

kammiz

#9
det hørtes mer riktig ut ja :D hehe.. det logiske er da at det er 72kwh brutto. Da er man ihvertfall trygg med å lade til 100% ofte.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

tiger``n

Sitat fra: knut7 på fredag 14. oktober 2016, klokken 13:32
Ikke sikkert det er så galt å operere med en grense på 35% her. Pedro Lima (pushevs.com) mener at batteriet til Bolt/A-e er 68-70kWh netto. Dette er ikke et bevis, men Pedro pleier å være usedvanlig godt informert.
"The 60 kWh is the usable battery capacity for the Bolt EV, the total capacity is 68-70 kWh"
http://pushevs.com/2016/10/11/nissan-discontinues-24-kwh-battery-usa/ (Se kommentarfelt)

Ved 35% tapt kapasitet vil bilen ha igjen ca 51kWh (69kWh-35%), dette tilsvarer 17% reduksjon av tilgjengelig kapasitet som antas å være 60kWh.

Det var min teori ja (:
Total capacity = brutto
Usable capacity = netto, dvs 60 kwh i dette tilfellet.
Enkelte som blander her nå ser jeg, kan fort bli forvirrelser av det.

TM

Når produsenten oppgir 60 kWh og de garanterer 65 % restkapasitet etter 8 år, så betyr det at 39 kWh er garantert utnyttbar restkapasitet. Men vi bor jo i et land hvor batteriene erfaringsmessig holder bedre enn gjennomsnittet.  65 % av NEDC 500 km = 325 km. Det betyr uansett at en 8 år gammel Ampera-e fortsatt vil være en utmerket pendlerbil, hvis den ikke har rustet opp eller falt fra hverandre av andre grunner  ;)

bobakka

Sitat fra: S4e på fredag 14. oktober 2016, klokken 13:26
Sitat fra: bobakka på onsdag 31. august 2016, klokken 21:36
Med en 60 kWh AE tilsvarer det 20 år / 400 000 km gitt at ikke alder har stor aldringseffekt.
Den logikken forsto jeg ikke?
Logikken er at det er mange faktorer som fører til lavere kapasitet, men den antatt viktigste er bruken av batteriet hvor antall ladecycler er et mål.
En enkel logikk videre er at et 60kWh batteri vil trenge 1/4 av ladecyclene for et 15 kWh for å kjøre samme distanse (ellers alt likt).
Når da Nissan, Mitsubishi og VW kan gi "garanti" på 80% gjenværende kapasitet for 100 000 km eller 160 000 km, så burde det være enkelt for GM å gi 80% garanti på 300 - 500 000 km.
Når de nå sier 65% gjenværende på 160 000 km så er det egentlig bare en garanti for defekte celler og ikke en garanti som normalt vil slå inn.

Jeg har nå kjørt min iMiev med 16 kWh 115 000 km. Jeg har da hatt drøyt 1000 fulle ladecycler. Omregnet 1000 ladecycler for Bolt er 3-400 000 km. Mitt batteri har en antatt restkapasitet på 80%.

Det er vel da klart at Bolt garantien ikke er veldig ambisiøs!


iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

zbk

Ikke minst vil et stort batteri være enklere å holde i idealområdet mellom 25-75%, noe som vil øke levetiden ytterligere.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

knut3448

Beklager, skulle være 68-70 kWh brutto og 60 netto ja.

Hvordan vet vi at produsenten regner kapasitetstap utfra netto kapasitet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA