Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av TM, torsdag 20. oktober 2016, klokken 19:02

« forrige - neste »

Amoss

http://www.tu.no/artikler/her-produseres-elbilen-og-bensinbilen-pa-samme-linje/366246
Sitat
Ifølge ham koster battericellene dem nå cirka 130 dollar per kilowattime. Like fullt blir dette fortsatt en kostbar bildel når batteripakka har en kapasitet på 60 kWh. Men andre ord 7.800 dollar bare i celler, i tillegg kommer pakking og øvrige komponenter som til sammen utgjør batteriet.

Interessant. Var det ikke $145/kWh som var prisen som ble oppgitt tidligere?  Trodde denne ble satt fast for flere år som en del av avtalen mellom GM og LG, men det var den tydeligvis ikke. Eller er kanskje prisen satt i en annen valuta enn USD, slik at de drar nytte av kursendringene?

Ett annet interessant sitat fra samme artikkel:
Sitat
Selger med tap?

Mange artikler, særlig i amerikansk presse, sier at GM taper tusenvis av dollar per Bolt de selger, opp mot 9.000 dollar er ofte brukt. Det skrives også at konsernet ikke har noen interesse av å produsere flere elbiler enn de må for å tilfredsstille myndighetskrav som i California, der bilen har offisiell lansering i slutten av januar. Altså at dette er nok en såkalt «compliance»-bil.

De i GM- og Opel-ledelsen Teknisk Ukeblad har spurt om dette, fnyser av påstanden om at at de på sikt, når produksjonen er skrudd opp, skal tape penger på elbilen. Samtidig er det altså umulig å få dem til å si noe konkret om produksjonsmål for Bolt/Ampera-e.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kammiz

Jeg synes det er litt merkelig at de på den ene siden fnyser av påstanden, men på den andre siden ikke vil gå ambisiøst ut med tall.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

TM

Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 08:29
Jeg synes det er litt merkelig at de på den ene siden fnyser av påstanden, men på den andre siden ikke vil gå ambisiøst ut med tall.
Synes ikke det er så rart at et selskap ikke ønsker å gå ut med informasjon om sine forretningsplaner og marginer ;)

kammiz

Sitat fra: TM på tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 08:29
Jeg synes det er litt merkelig at de på den ene siden fnyser av påstanden, men på den andre siden ikke vil gå ambisiøst ut med tall.
Synes ikke det er så rart at et selskap ikke ønsker å gå ut med informasjon om sine forretningsplaner og marginer ;)

det er så, men det blir litt sånn politikersvar.. "hah, nei vi skal ikke gjøre det sånn", men hvordan skal DERE gjøre det da? "nei det vil vi ikke si".
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

S4e

Enig at garanti teksten kunne vært bedre.

Alt annet (både kunde erfaringer med Volt, testregime av batterier for Bolt, størrelse på batteri inklusive store buffer, helt ny batteriteknologi og vårt klima) tilsier at dette ikke blir et problem!

Det er forøvrig utrolig mye tullete kommentarer i TU med folk som er i mot el-biler eller synser uten noe viten?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bno

Sitat fra: S4e på tirsdag 10. januar 2017, klokken 20:04
Enig at garanti teksten kunne vært bedre.

Alt annet (både kunde erfaringer med Volt, testregime av batterier for Bolt, størrelse på batteri inklusive store buffer, helt ny batteriteknologi og vårt klima) tilsier at dette ikke blir et problem!

Det er forøvrig utrolig mye tullete kommentarer i TU med folk som er i mot el-biler eller synser uten noe viten?
Det er medlemsbladet vårt så her tuller du vel ;D - Det sagt joda er enig! 8)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA