Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny 60D vs brukt 85D

Startet av Leif Nilsen, torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:04

« forrige - neste »

KrW

Husk at det er prisen for verdens raskeste 0-100 bil i produksjon som koster så mye. Innstegsvarianten koster omtrent bare halvparten. Legg til litt for firehjulstrekk og autopilot, så er ikke prisen så høy. Klart dollaren er langt høyere enn for et par år siden.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Cookie Monster

#2
Verdens raskete 0-100 bil er tipper jeg er en sannhet med litt modifikasjoner ;) Er vel bare Tesla som er ute med rollout bullshiten sin igjen samt overivrig reklame ;D

Bla 2014 Porsche 911 Turbo S er testet til 2.5 sek med 1 ft rollout på 0-60 mph. Den nye 2017 skal være raskere.
Men ja er en veldig rask bil ;)
http://www.caranddriver.com/comparisons/2015-chevrolet-corvette-z06-vs-2015-nissan-gt-r-nismo-2014-porsche-911-turbo-s-final-scoring-performance-data-and-complete-specs-page-5

De dyre utgavene er stort sett samme bilen som de under. Eneste forskjell er batteri og stor drive unit bak mellom en 60D og P100D. Selv dempere og styrefølelse er samme som de billige utenom en liten forskjell bak for vektforskjellen på Drive unit.
Hvis de ikke bytter det på P100D igjen. Noe jeg håper de gjør siden P90DL var alt for svampete å kjøre sammenlignet med tidlige P85D og P85+.

For min del synes jeg ikke P100D klarer å forsvare prisen. Den skulle hatt bedre understell, bedre kjøling av motorer, bedre bremser, mer aggressiv styling, bruk av carbon feks osv. så den skilte seg mye mer ut fra de vanlige og man fikk en følelse av at det var brukt en del mer penger på den før man blar opp så mye ekstra som den nå koster.

Slik den er nå framstår nå er den mye som en måte for Tesla å dra inn mest mulig penger og bruke minimalt ekstra selv. Siden ekstra kostnadene Tesla har er langt fra det de tar seg betalt.
Tesla bør skille mer når prisen er så mye høyere. Slik som forskjellen på feks en Audi A7 og RS7.

Når det kommer til ytelse yter den veldig bra for pengene rett fram i det minste, men er det bare ytelse man er ute etter og klarer seg med 4 seter og mindre bagasjeplass gir vel en Nissan GTR 35 mer for pengene i de fleste land utenom Norge. Siden den er billigere, ca like rask til 100, samme tid på 402 meter, raskere i hastighet, høyere toppfart og en mye bedre kjøremaskin og kan brukes til aktiv kjøring på bane.
Teslaen blir litt vanskelig å plassere sammen med alle de andre bilene i den ytelsesklassen siden den henger ikke med utenom på ytelse rett fram og er en mye større og egentlig en helt annen type bil.

Tesla selv har jo sakt det er for å finansiere Model 3. Så de innrømmer det jo selv at den er overpriset ;)
2015 P85D

HåkonE

#3
Amerikanere med LANGT dyrere fossiler i garasjen er veldig begeistret for Tesla.

Vi sitter å drømmer om superbiler, men de færreste vet hvordan det er å leve med de. I USA er Nissan GT-R noe en del yngre kjører rundt i. Den støyer mye både innvendig og utvendig, høye driftskostnader, dårlig plass, komfort er så som så.....og teknikk er på nivå med....vel resten av bilbransjen. Sjelden jeg ser bilgale med mye penger som har GT-R i garasjen. Men flere med Tesla.

Tidene Porsche, Nissan & Co oppgir er med launch control. Eierne tør jo knapt å bruke dette, og det er jo forståelig om man leser litt hva produsentene selv sier. Leser man bilannonser i USA, så har jeg sett flere ganger at det står "Zero usage of launch control" i annonsen. Han ene som gjorde aks-test mot Model S med sin egen Lambo, skrev at han skulle bruke launch control EN gang..."for science".

Likevel blir altså disse tidene brukt som referanse for hvordan det er å leve med disse bilene. Og når man først stopper ved et lyskryss, og det raskt blir grønt....lykke til med å aktivere launch control i tide.

Stakk nylig fra en helt ny M6 her, og jeg har ikke en gang luda-mode. Om han rakk å aktivere LC vet jeg ikke, men det så direkte flaut ut. Bedre plass har jeg også, og når jeg kom ut på veien aktiverte jeg Autopilot mens jeg hørte på Spotify.

For å sette det litt i perspektiv, bare oljeskift til en Veyron koster 20 000$. Det anbefales å bytte felger etter 3. dekkskift, og da er man vel oppe i 1 mill. Uten sammenligning forøvrig selvsagt, men Model S går jo 200k km knapt uten å bytte noe som helst og har like brutalt drag fra start. Og det med barneseter, hund og treningsklær.

Salamondrin (Youtube) har Porsche 918 (9 mill?), 2 stk. Rolls Royce, AMG, Viper ACR og 911 RS 4, Challenger osv. i garasjen. Han kjøpte nylig Model X P90DL, og konkluderte med at den hybride drivlinjen til Porsche 918 føltes som det lå 10 år bak Tesla sin (på vanlig vei selvsagt), først og fremst pga. det umiddelbare momentet som er der tilgjengelig hele tiden. Han foretrekker for øvrig 918 over superbiler som P1, La Ferrari osv.

Christian Von Koenigsegg er solgte sin BMW M5 straks han fikk prøve Tesla P85.

Men det mest imponerende er nok at Tesla en fullt fungerende (STOR) familiebil, med all slags fasiliteter. Og uten utslipp.

Så det er greit å nyansere litt, her vi sitter på steinberget og Tesla har blitt en "Passat". Tesla har en LANG vei å gå for å bli best på alt, men det de er kjent for, er de fortsatt helt unike med i bransjen.

Men jeg er enig i at P-modellene burde sett tøffere ut.  :)


alda

Meget bra skrevet HåkonN, litt av en "forsvarstale" for Tesla! Bang on target spør du meg 8)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

kjølholdt

vel ser man tesla i nedre del av skalen med 60kwh batteri og firhjulstrekk pluss autopilot er man på 650 tusen.En ny passat bikker fort 550 med litt utstyr, ergo kan man like godt gå for en model s.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

o.b.lix

Forøvrig blir nok 60D solgt med tap.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

#7
Jeg regnet meg blå på en Passat GTE vs 70D da vi som alle andre selvsagt har mye annet å bruke penger på og Tesalen fremstår som dyrt for folk flest, jeg regner meg som "folk flest" og dvs at vi kan ta oss råd, men skulle nok funnet noe fornuftig å brukt de 150.000 ekstra denne koster vs en forsiktig utstyr Passat GTE.

Poenget er at det blir ikke rimeligere med en Passat GTE om du har en del km kjørt pr år (vi har ca 25.000 km) selv om jeg var meget raus med antall km jeg tenkte at jeg kunne kjøre den på strøm etc (dra på kabelen og plugge i over alt etc)... Jeg brukte 13% saldoavskrivning på begge bilens faktisk innkjøpssum (fikk 50.000 i rabatt på Passate og 10.000 på Teslaen).

Når jeg så fikk prøvd GTEen tatt hjem og hadde den i 2 døgn, var det ikke så mye mer å snakke om, jo, den har hengerfeste og thats it... Verst var det at veistøyen nesten ikke var til å tro, det skyltes 18 tommerne sa selgeren... Mja, sikkert derfor 19 tommerene på Tesla er mye mindre støyende;)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cookie Monster

#8
Sitat fra: HåkonN på onsdag 31. august 2016, klokken 12:50
Amerikanere med LANGT dyrere fossiler i garasjen er veldig begeistret for Tesla.

Vi sitter å drømmer om superbiler, men de færreste vet hvordan det er å leve med de. I USA er Nissan GT-R noe en del yngre kjører rundt i. Den støyer mye både innvendig og utvendig, høye driftskostnader, dårlig plass, komfort er så som så.....og teknikk er på nivå med....vel resten av bilbransjen. Sjelden jeg ser bilgale med mye penger som har GT-R i garasjen. Men flere med Tesla.

Tidene Porsche, Nissan & Co oppgir er med launch control. Eierne tør jo knapt å bruke dette, og det er jo forståelig om man leser litt hva produsentene selv sier. Leser man bilannonser i USA, så har jeg sett flere ganger at det står "Zero usage of launch control" i annonsen. Han ene som gjorde aks-test mot Model S med sin egen Lambo, skrev at han skulle bruke launch control EN gang..."for science".

Likevel blir altså disse tidene brukt som referanse for hvordan det er å leve med disse bilene. Og når man først stopper ved et lyskryss, og det raskt blir grønt....lykke til med å aktivere launch control i tide.

Stakk nylig fra en helt ny M6 her, og jeg har ikke en gang luda-mode. Om han rakk å aktivere LC vet jeg ikke, men det så direkte flaut ut. Bedre plass har jeg også, og når jeg kom ut på veien aktiverte jeg Autopilot mens jeg hørte på Spotify.

For å sette det litt i perspektiv, bare oljeskift til en Veyron koster 20 000$. Det anbefales å bytte felger etter 3. dekkskift, og da er man vel oppe i 1 mill. Uten sammenligning forøvrig selvsagt, men Model S går jo 200k km knapt uten å bytte noe som helst og har like brutalt drag fra start. Og det med barneseter, hund og treningsklær.

Salamondrin (Youtube) har Porsche 918 (9 mill?), 2 stk. Rolls Royce, AMG, Viper ACR og 911 RS 4, Challenger osv. i garasjen. Han kjøpte nylig Model X P90DL, og konkluderte med at den hybride drivlinjen til Porsche 918 føltes som det lå 10 år bak Tesla sin (på vanlig vei selvsagt), først og fremst pga. det umiddelbare momentet som er der tilgjengelig hele tiden. Han foretrekker for øvrig 918 over superbiler som P1, La Ferrari osv.

Christian Von Koenigsegg er solgte sin BMW M5 straks han fikk prøve Tesla P85.

Men det mest imponerende er nok at Tesla en fullt fungerende (STOR) familiebil, med all slags fasiliteter. Og uten utslipp.

Så det er greit å nyansere litt, her vi sitter på steinberget og Tesla har blitt en "Passat". Tesla har en LANG vei å gå for å bli best på alt, men det de er kjent for, er de fortsatt helt unike med i bransjen.

Men jeg er enig i at P-modellene burde sett tøffere ut.  :)

En kamerat har en Nissan GTR 35 og vil nå si den er bedre skrudd sammen en min P85D. Mindre knirke lyder og kvaliteten virker på det meste stort sett bedre. Den har heller ikke innertak og div deler som er festet med borrelås og strips rundt om ;D
Service intervaller på den er stort sett samme som på en vanlig Nissan. Men ja er ikke laget for å være noe luksuriøs bil.

Er heller ikke noe problem å bruke Launch control gang på gang med den så lenge det er en 2012+. Heller ikke på Porsche 911 som de viser veldig godt med å bruke launch control 61 ganger på rad.
http://www.roadandtrack.com/new-cars/reviews/a6921/2014-porsche-911-turbo-s-65-7-roa0314/

Prøv det med en P85D. Rotor/stator temp er for lengst alt for varm og kommer til å begrense ytelsen kraftig.
Har overvåking av temp på min som jeg følger med på hele tiden og skal ikke lange pådraget til før temperatur på motorene fyker i været. De er ikke laget for å bli brukt aktivt over tid.

Enn så lenge stoler jeg mer på en Porsche og Nissan sitt driveverk enn på Tesla sitt. Har begynt å komme antyding til noe ulyder på både min P85D og en annen jeg kjenner sin også. Men usikker på hva det, mulig det bare er lyd fra stikkakslingene. Min har bare gått 35 000km.
Så lenge de ikke får orden på den drive uniten sin er ikke holdbarhet et argument når det ikke tåler å bli brukt det heller. De fleste Model S brukes jo veldig lite aktivt til vanlig men et pådrag her og der.

Er stort sett fornøyd med bilen og tror og håper Tesla fikser de problemene som er. Men ting er langt fra så grønt hos Tesla og dårlig hos de andre som mange skal ha det til.
Har innfunnet meg med at jeg har kjøpt en bil som kan brukes til det meste og har mye kule tekniske løsninger og sprek på korte pådrag men noe superbil/sportsbil er det ikke. Den mangler hele pakken som det innebærer med ytelse, veigrep, sportslighet osv.
Tesla kunne fikset på mye av det med P100D men har forsatt ikke gjort det virker det som. Sikker ikke i interessen til Tesla å lage det heller. Men jeg ser på P100D som en overpriset bil sammenlignet med modellene under. Siden når man først går for en Performance utgave som koster såpass mye mer forventer jeg ikke dempere som er som å kjøre en vannseng og at man ikke får brukt kreftene lengre enn kort tid siden den har for dårlig kjøling av motorene. Jeg foreventer så mye mer for de ca 500 000 som den koster ekstra nå.
2015 P85D

Spinner

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 31. august 2016, klokken 14:10
En kamerat har en Nissan GTR 35 og vil nå si den er bedre skrudd sammen en min P85D. Mindre knirke lyder og kvaliteten virker på det meste stort sett bedre. Den har heller ikke innertak og div deler som er festet med borrelås og strips rundt om ;D
Service intervaller på den er stort sett samme som på en vanlig Nissan. Men ja er ikke laget for å være noe luksuriøs bil.
Serviceintervallet på en GTR er 10.000 km / 6 mnd, og da jeg vurderte å kjøpe en var nærmeste godkjente verksted i Gøteborg. Mulig det er noen i Norge nå, men å kalle det et vanlig serviceintervall er langt fra riktig.

Kanutten

...Det tok jamen ikke lang tid før dette ble nok en "Tesla er best i alt"-tråd :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Cookie Monster

#11
Sitat fra: Sbr på onsdag 31. august 2016, klokken 16:02
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 31. august 2016, klokken 14:10
En kamerat har en Nissan GTR 35 og vil nå si den er bedre skrudd sammen en min P85D. Mindre knirke lyder og kvaliteten virker på det meste stort sett bedre. Den har heller ikke innertak og div deler som er festet med borrelås og strips rundt om ;D
Service intervaller på den er stort sett samme som på en vanlig Nissan. Men ja er ikke laget for å være noe luksuriøs bil.
Serviceintervallet på en GTR er 10.000 km / 6 mnd, og da jeg vurderte å kjøpe en var nærmeste godkjente verksted i Gøteborg. Mulig det er noen i Norge nå, men å kalle det et vanlig serviceintervall er langt fra riktig.

Det er pre 2011 de etter har lengre.

SitatIn the USA and Japan service intervals for the Nissan GTR are set at every 6,000 miles or 6months. Europe are also following a 6,000mile service interval with the main optimisation services every 12months or 12,000miles. The enhanced 2011 GTR follows a different service schedule which is every 12 months or 9,000 miles.
Så hver 12 måned og 15 000. Så 5000 mindre enn vanlig Nissan.

Nissan er uansett en helt annen type bil, bare tok den med hvis man bare var ute etter bare ytelse gir den mer for pengene bor an andre steder enn Norge. Får jo en ny 75D og en pent brukt GTR35 til samme pris som en P100D ser man utenfor Norge ;D
Så mener at P100D er overpriset sammenlignet med modellene under siden det stort sett er akkurat samme bilen og er vanskelig å forsvare et prishopp på ca 500 000 for en annen drive unit bak og litt større batteri.

Er også morsomt å fyre opp noen diskusjoner ;) :D

2015 P85D

tho

Alt som jeg ikke har råd til er overpriset!  :'( 8)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Cookie Monster

Sitat fra: tho på onsdag 31. august 2016, klokken 16:21
Alt som jeg ikke har råd til er overpriset!  :'( 8)

Hehe.. ja skal jeg leve på knekkebrød og vann skal det jaggu være mye karbondeler, bra kjøling og understell på bilen. Samt skal vises godt at jeg har brukt alt for mye penger på bilen på veien ;D
2015 P85D

HåkonE

#14
Tesla har aldri vært høyest på kvalitet i noen kåringer. Selv har jeg ingen knirk. Kanskje heldig?

I årets Autexpress kundeundersøkelse, så gjorde Model S rent bord i alle kategorier bortsett fra 2 som Lexus tok (seter+kvalitet). Det forklarer kanskje hvorfor Model S nå selger bedre enn 6/7-serie, A7/A8 osv. i både USA og Europa, til tross for helt lik pris, ingen historikk, ingen forhandlere og ingen reklame?

Nissan var ikke på topp på noen kategorier. Mercedes og BMW var langt nede. Problemer kan man få med alle biler. Få har vel vært mer uheldig enn denne Porsche 911-kunden:



Og superbiler som produseres i lavt kvanta er vel ikke akkurat kjent for best kvalitet, for å si det pent. Men det stopper ikke kundene, akkurat som Tesla kunder flest nok takler en tur på verkstedet.

Apropos launch control-testen av Porsche. Den var jo ikke for å demonstrere at 911 klarte øvelsen 50 ganger etter hverandre, men at den klarer 50 uten at girkasse og clutch slites ut. Porsche uttalte selv at de fant testen brutal, og konklusjonen var at over 60 ganger beviser hvor utrolig bra Porsche er skrudd sammen.

60 ganger? Det var vel det jeg gjorde første uken i Model S. Nå er det hundrevis. Clutch og girkasse? En fossil svakhet fordi motorene så begrenset. Med god grunn så mange med superbiler foretrekker rullende start, selv om G-kreftene er betraktelig lavere.

Som nevnt er det en greie å oppgi at denne funksjonen ikke er brukt så mye når bilen selges. Sier visst mye om hvordan "bilen er behandlet". Nissan hadde tidligere noen forbehold om bruk av den (over 3 ganger?) tidligere, men har fjernet det etter en del bråk rundt det.

Så om man syntes Tesla er teit som har "bommet" på 3 tiendeler på 0-100, se om du kan få følgende fra en eneste av konkurrentene:

1. Garanti på at bilen takler bruk av launch control (la oss være snille, og si 50 ganger - 1 per uke) første året.
2. Informasjon om hva bilen klarer UTEN launch control aktivert, slik den blir brukt 99,8% av tiden.

Lykke til!  ;D

Det er en stor elefant ingen snakker om. Sikkert fordi kundene ikke ser noen grunn til å snakke ned bilen, og de som ikke har råd ikke vet hvordan det er å leve med slike biler.

GT-R er nok som nevnt, i en annen (mindre) bilklasse. Ser et par på TMC har det som nummer 2-bil som de bruker til trackdays. Hvis man bare er ute etter bestetid på ringen, er det selvsagt et soleklart valg over Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA