Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av ThomasEL, torsdag 20. oktober 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

ThomasEL

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Frykter-at-elbiler-skal-ta-fyr-i-garasjeanlegg-3057915.html

Dette er dessverre en betalingssak hos Fædrelandsvennen, så linken er vel litt verdiløs...

Men her ser det ut til å være et borettslag som ikke bare nekter lading, men rett og slett parkering på grunn av brannfrykt..

Hvordan skal man få stoppet denne helt ut av proposjoner frykten for elbilbranner..?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øystein16

Ein andelseigar i eit burettslag kjøper rettar som styret ikkje kan tukle med.

epsilone6

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 31. august 2016, klokken 10:04
Ein andelseigar i eit burettslag kjøper rettar som styret ikkje kan tukle med.

Det står spesifisert "nye elbiler", kan de ikke forandre det slik at det for nye andelseiere blir et forbud mot elbilparkering?


Jeg vet bare én ting, jeg skal aldri bo i et borettslag.

THE

Det er ikke bare borettslag som er overbevist om at elbiler er brannfeller. Fjord1 har innført forbud mot elbiler på kjellerdekket på fergene sine. Dette ble innført i løpet av sommeren. Jeg klager for så vidt ikke da jeg synes det er helt greit å slippe å kjøre under dekk. Jeg kan uansett ikke fatte at det skal være verre med en elbil under dekk (eller i et garasjeanlegg) enn biler med titalls liter brennbar væske på tankene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eivhelle

Sitat fra: THE på onsdag 31. august 2016, klokken 10:32
Det er ikke bare borettslag som er overbevist om at elbiler er brannfeller. Fjord1 har innført forbud mot elbiler på kjellerdekket på fergene sine. Dette ble innført i løpet av sommeren. Jeg klager for så vidt ikke da jeg synes det er helt greit å slippe å kjøre under dekk. Jeg kan uansett ikke fatte at det skal være verre med en elbil under dekk (eller i et garasjeanlegg) enn biler med titalls liter brennbar væske på tankene.
Jeg ser virkelig frem til å se hvordan de velger å håndtere hydrogenbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

cra

Her hadde jeg definitivt kostet på meg bruk av mine gratis konsultasjoner hos advokat for å klarlegge om et slikt forbud i det heletatt er lovlig! Dernest ahdde jeg parkert der på pur F.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øystein16

Sitat fra: epsilone6 på onsdag 31. august 2016, klokken 10:11
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 31. august 2016, klokken 10:04
Ein andelseigar i eit burettslag kjøper rettar som styret ikkje kan tukle med.
Det står spesifisert "nye elbiler", kan de ikke forandre det slik at det for nye andelseiere blir et forbud mot elbilparkering?

Jeg vet bare én ting, jeg skal aldri bo i et borettslag.

Eg kan ikkje forstå at styret (eller for den saks skuld generalforsamlingen) har heimel til å diskriminera blant lovlege biltypar. Ein andelseigar sel sine rettar til ny andelseigar, enkelt og greit.


Øystein16

Sitat fra: cra på onsdag 31. august 2016, klokken 10:52
Her hadde jeg definitivt kostet på meg bruk av mine gratis konsultasjoner hos advokat for å klarlegge om et slikt forbud i det heletatt er lovlig! Dernest ahdde jeg parkert der på pur F.

Eller bare parkert..., ser det ikkje som pur F. Blir det trakkasering ut av det frå styret, kan kanskje politi vera første kontaktpunkt. Å hindre folk i å parkere i eigen heim er dramatisk.


bno

#8
Dagen vil komme da fokuset skifter og alle ser hvor idiotisk man har oppført seg. Kan vel ikke kategorisere dette inn under misunnelse vel? Borettslag en gang aldri mer. Det er vel slik at man i styret vil vise seg frem og det er også de med de mest psykopatiske (anti sosiale) trekk som elsker makt og kontroll som velges inn i styrene kan jeg tenke meg.
ICE versus BEV branner Les mer her: http://nordic.businessinsider.com/there-are-more-gas-powered-car-fires-than-electric-car-fires-2016-8?r=US&IR=T
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Leif Nilsen

Ja, med et pennestrøk, kan de legge ned forbud med elbil i fellesgarasje uten årsmøte eller fellesmøte!
Hva med å gå i dialog med elbil eiere og legge til rette med skikkelig elbil ladestasjoner utenfor.
De bare klapper saken sammen, og ryk og reis med elbil eiere, de må stå ute og ingen lade-pkt tilgjengelig,
Borettslag er for boligeieres interesser, ikke for styremedlemmers forgodtbefinnende etter eget hode og myter. Styremedlemmer har misforstått oppgaven sin å sitte i borettslags-styret!

Rollep

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 31. august 2016, klokken 10:04
Ein andelseigar i eit burettslag kjøper rettar som styret ikkje kan tukle med.
Man må uansett følge vedtekter og regler, disse kan som kjent forandres.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

automat

Sitat fra: Rollep på onsdag 31. august 2016, klokken 11:44

Man må uansett følge vedtekter og regler, disse kan som kjent forandres.
Men vedtekter kan ikke tilsidesette norsk lov. Jeg ville bedt styre dokumentere om et slikt forbud er lovlig. Så lenge en bil er typegodkjent, så må man gå utfra at den er sikker nok. Uansett advokatmat, og neppe så mye rettspraksis å vise til.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodalse

#12
Jeg ville selv ha bedt om forklaring basert på dagens kunnskap om brannutvikling for biler generelt.

Som det heter seg i siste veileder fra juli 2015:
http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

"Elbiler brenner ikke oftere enn andre biler og de utvikler ikke mer energi ved varmgang og brann
enn andre biler. De representerer derfor ikke en større fare."


Dermed ville jeg krevd av styret at alle biler nektes parkeringsmulighet, eller ingen.

Hvis styret mot formodning mener de har høyere kompetanse enn følgende grupperinger ønskes det dokumentert:

Transnova
Statens Vegvesen
Elbilforeningen
IF forsikring
Gjensidige forsikring
Hafslund Nett AS
Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB)
SINTEF Energi
NELFO
Grønn kontakt
Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE)
Bilbransjeforeningen
Leder fra NEKs normkomiteer som arbeider med elektriske bygningsinstallasjoner,
elektrisk materiell og elbi
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øyvind.h

Mulig man privat har anledning til å inngå en slik avtale (avtale om at ingen elbiler kan parkere på plass X).

Derimot er nok dette noe som ligger utenfor styrets mandat. De har ikke mandat til å utelukke 50% av nybilkjøpere og dermed redusere verdien på seksjonene, gjennom et vedtak på styremøte.

Dette krevwr minimum enstemmig årsmøtevedtak. Og ettersom det berører alle beboere burde det antakelig vedtektsfestes og innhentes signatur fra hver enkelt seksjonseier. Eller andelshaver i dette tilfellet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: automat på onsdag 31. august 2016, klokken 12:06
Sitat fra: Rollep på onsdag 31. august 2016, klokken 11:44

Man må uansett følge vedtekter og regler, disse kan som kjent forandres.
Men vedtekter kan ikke tilsidesette norsk lov. Jeg ville bedt styre dokumentere om et slikt forbud er lovlig. Så lenge en bil er typegodkjent, så må man gå utfra at den er sikker nok. Uansett advokatmat, og neppe så mye rettspraksis å vise til.
Borettslag klarer jo fint å forby både parabolantenne, varmepumpe, hund, katt, gassgrill, kullgrill osv. Så at de greier å forby en viss type kjøretøy fra å parkere innendørs tviler jeg ikke på. Men vi får se hvordan saker utvikler seg, risikoen er jo at det fort sprer seg til andre borettslag. Her jeg bor ble det vedtatt på årsmøte å gå igang med installering av ladepunkter for de eierne som var interessert i å ha den muligheten på sin parkeringsplass i garasjen. Nå er det blitt satt på vent ettersom man mener teknisk utvikling gjør at det kan svare seg å vente litt. Saker som den vi ser nå vil nok ikke føre til at ventingen blir kortere for å si det sånn.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA