Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av ThomasEL, torsdag 20. oktober 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

asgeirn

I det lange løp vil slike reaksjonære borettslagsstyrer bli en fotnote i historien på samme måte som medlemmer av Nasjonal Samling og de 0,1% som stemte mot unionsoppløsningen i 1905.

Derimot er jeg mer nysgjerrig på når vi får se det første innendørs parkeringsanlegget som forbyr biler med forbrenningsmotor av hensyn til luftkvalitet.

Alt nå har vi sterkere dokumentasjon på sammenhengen mellom bileksos og sykdom enn vi har mellom elbiler og brann.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

AppleKnocker

Sitat fra: Amoss på onsdag 31. august 2016, klokken 20:37
Ut i fra ordlyden kan det nesten høres ut som om garasjeplassene i dette boretslaget ikke er eiet av andelshaverne, og i så fall kan det være de juridisk har sitt på det tørre.

Den ene gangen jeg har prøvd ut det å leve i ett borettslag (aldri mer!) så var det kun ett fåtall garasjeplasser i forhold til boenheter i borettslaget. Du kunne søke om å få komme på en venteliste for ledig garasjeplass - og var du ikke godvenn med styret så kunne du nok heller bare glemme å få komme på denne ventelisten. Garasjeplassene ble så leid av borettslaget separat fra boenheten.

Høres for meg ut som om de har ett lignende system her. Derav at de ikke kan avbryte eksisterende avtaler, men at de kan nekte å opprette ny avtale dersom de ser at det gjelder en elbil. Men da må i så fall avtalen være direkte knyttet til bilen/registreringsnummeret, og at man må inngå ny avtale dersom man bytter bil?
Andelseiere eier heller ikke sin egen leilighet i et borettslag i tradisjonell forstand, man kjøper en bruksrett til boligen og fellesarealer som garasje osv. Det er 299 enheter og 200 garasjeplasser og det ligger nok en eim av innrøkte, maktkåte 85 åringer i styrerommet. Trolig en bitter gjeng som er akterutseil på alle felt, med unntak av at de administrerer fordelingen av litt for få parkeringsplasser og spankulerer rundt som påfugler på LSD i fritiden.

Men her har de garantert trampet i klaveret. Man kan ikke gi fossilbileierne fordeler på bekostning av elbileierne. Disse vedtektene vil bli opphevet i domstolene, hvis det kommer så langt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trekkoppbil

#32
Å bo i borettslag kan være svært lererikt:
Man kan lære mye om hvordan organisasjoner og samfunn fungerer. På samme måten som en betydelig andel av verdens stater har vært totalitære diktaturer, er det mange borettslag som drives på lignende måter. Det kan være eneherskere, maktkamper osv.

"Felleskap" dannes ved at man skviser enkeltpersoner, eller andre grupper av "felleskap" ut. "Fellesskap" er i praksis et begrep som brukes om en gruppe mennesker som undertrykker andre mennesker, og man danner seg et hierarki av en organisasjon med kamerater som tar hver sin rolle og gjerne gir en eller flere nøkkelpersoner masse privilegier.  Sånn fungerer felleskap i vår sosialdemoktratiske verden.

Hvis man bor i det rette borettslaget, og man er våken nok til å se spillet, så kan man lære mye. Problemet er at i et borettslag som styres av en psykopatisk enehersker som holder på makta i flere år, og det går ut over en rekke enkeltmedlemmer, er det også mange som spiller på lag med eneherskeren og støtter ham.
Det kan være lærerikt å bo sånn, da man kan bli kjennt med maktennesker samtidig som man slipper å ha dem i familie eller på arbeidsplass. Men det er ikke bra å bo en sånn plass for lenge. Det er tross allt snakk om hjem, bomiljø og viktige eiendeler til familien.

Jeg trur privatbilismen er et bra middel vi har for å støtte opp om enkeltindivider, så folk slipper fram, og el-bilen kan spille en viktig rolle her.
Det er også tosidig:
Private hjem, og private garasjer muligjør nytenking som elbiler. Her kan man ta seg til rette og sette opp ladeløsninger og parkering, og de mest begavede av oss lager finurlige systemer som anlegg med solenergi.

Iflg borettslagsloven skal alle medlemmer ha lik tilgang til fellesarealene, så jeg forstår ikke sånne ordninger som at enkelte medlemmer får innvilga parkeringsrett, og andre får det ikke.

Trekkoppbil

Det brenner 10 biler om dagen her i landet.

Det er mine antakelser, da forsikringsselskapene får innmeldinger om 3500 branner i året. Mange biler har vel ikke brannforsikring, og det kan være flere biler i hver brann, så antallet bilbranner kan være mye høyere.

Er det ikke litt mistenkelig sjeldent vi hører om elbilbranner?

Kollisjonskada el-biler kan ta fyr opptil ett døgn etter sammenstøt:
http://www.tu.no/artikler/dette-bor-du-vite-om-brann-i-elbiler/276372
Noen mener det ikke er statistisk grunnlag for å skille mellom brannhyppigheten i ulike biler:
"Om du deler det inn i bensin, diesel, elbil og hybrid, er hybrid den bilen som brenner minst når vi ser på 0 til 3 år gamle biler. Men det varierer mellom 0,02 og 0,035 prosent. Det er ekstremt lite, så det er ikke så stor forskjell, sier Berge."

Lokführer

Kanskje en gjeng med elbilister bør gå sammen og bygge eget borettslag og forby fossilbiler pga kreftfaren fra avgassene.
Hadde nok skapt bra overskrifter det.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Ingeniøren

#35
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 31. august 2016, klokken 22:21
Det brenner 10 biler om dagen her i landet.

Det er mine antakelser, da forsikringsselskapene får innmeldinger om 3500 branner i året. Mange biler har vel ikke brannforsikring, og det kan være flere biler i hver brann, så antallet bilbranner kan være mye høyere.

Er det ikke litt mistenkelig sjeldent vi hører om elbilbranner?

Kollisjonskada el-biler kan ta fyr opptil ett døgn etter sammenstøt:
http://www.tu.no/artikler/dette-bor-du-vite-om-brann-i-elbiler/276372
Noen mener det ikke er statistisk grunnlag for å skille mellom brannhyppigheten i ulike biler:
"Om du deler det inn i bensin, diesel, elbil og hybrid, er hybrid den bilen som brenner minst når vi ser på 0 til 3 år gamle biler. Men det varierer mellom 0,02 og 0,035 prosent. Det er ekstremt lite, så det er ikke så stor forskjell, sier Berge."

Du hører garantert om alle elbilbranner - står i avisa, gjerne på forsiden slik at alle 97% elbilhatere har noe å kose seg med til kveldskaffen  ;D

Det er vel bare syklister som hates mer enn oss elbilister. Kjøre gjennom Asker sentrum et par dager i uka på sykkel. Sykler ned på baksiden av trekanten og skal til høyre og videre langs Føyka for de som er kjent. I krysset ved G-sport er det gjerne litt kø. Når bilistene ser jeg kommer legger de seg helt inntil autoværnet slik at jeg ikke skal kunne gli forbi på høyre side og inn på sykkelbanen ved Føyka. Derfor kjører jeg heller forbi på venstre side, der det da er god plass..., og krysser foran de på gangfeltet. Da blir det tuting og finger i ruta, men jeg bare ler -takk for sist...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electrix

Her har styret gjort et vedtak som får negative økonomiske og helsemessige konsekvenser for beboerne. Og det store problemet med saken er at de ikke har gjort noen sikkerhetsvurderinger her, de har kun basert seg på tabloide avisoppslag fra en anti-elbilavis. Juridisk er de nok på tynn grunn.

Men det er nok et forbigående problem. Jeg ser også frem til første borettslag eller nøringsbygg som bygger parkeringsgarasje uten tilgang for eksosbiler. Det gjør jo anlegget billigere siden det blir mindre krav til ventilasjon, undertrykk og sluser.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Chivas

Èn ting er hvordan styret og stell fungerer i borettslag, men bør det ikke utarbeides - fra f.eks elbilforeningen - dokumentasjon på hva som er fakta, slik at man har noe å slå i bordet med når borettslagstyrer rundtomkring byr på sin kunnskapsløshet. I artikkelen synes jeg også elbilforeningens representant er for svak og passiv når fordommer skal tilbakevises.

Det kommer jo frem endel påstander som, av hva jeg vet, rett og slett er ukorrekte!

Eksempler:
- "Om det oppstår en brann i en elbil, får man ikke slukket brannen. Bilen må stå der og brenne ut. En slik brann kan få katastrofale følger"

- "styret vil ta en ny vurdering av forbudssaken den dagen brannvesenet har anskaffet slukningsutstyr som kan håndtere branner i elbiler bedre."

Og denne vet jeg ikke om stemmer, men har forstått det slik at store mengder vann gjør biffen(?):

- "Det er når det tar fyr i batteripakken i en elbil at ting blir utfordrende for oss. Batteriene er selvforsynt med oksygen i en lukket konstruksjon, noe som gjør at vann ikke har effekt på slukkingen. Hvis det tar fyr andre steder i bilen, klarer vi å slukke det"










kodalse

Sitat fra: Chivas på torsdag 01. september 2016, klokken 09:28
Èn ting er hvordan styret og stell fungerer i borettslag, men bør det ikke utarbeides - fra f.eks elbilforeningen - dokumentasjon på hva som er fakta, slik at man har noe å slå i bordet med når borettslagstyrer rundtomkring byr på sin kunnskapsløshet. I artikkelen synes jeg også elbilforeningens representant er for svak og passiv når fordommer skal tilbakevises.

Alt dette er dokumentert og lett tilgjengelig. Se tilbake til inlegget på side en med link til dokumentasjon:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29612.msg503221.html#msg503221

Her står også:
"Normalt vil parkering av elbiler og lading av elbiler være
sammenfallende. Ved etablering av ladestasjoner i lukkede
garasjeanlegg er det derfor viktig å ta hensyn til at brann i elbil har
et annet forløp enn brann i en bensin- /dieselbil, da slokkeskum eller
pulver vil ikke ha samme effekt. Det må benyttes store mengder vann
for å kjøle ned batteriet og innsatsen vil kunne vare i mer enn én time.
Dessuten er det er meget
stor fare for re-antenning i flere dager etter brannen. "
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øystein16

Sitat fra: kodalse på torsdag 01. september 2016, klokken 09:57
Sitat fra: Chivas på torsdag 01. september 2016, klokken 09:28
Èn ting er hvordan styret og stell fungerer i borettslag, men bør det ikke utarbeides - fra f.eks elbilforeningen - dokumentasjon på hva som er fakta, slik at man har noe å slå i bordet med når borettslagstyrer rundtomkring byr på sin kunnskapsløshet. I artikkelen synes jeg også elbilforeningens representant er for svak og passiv når fordommer skal tilbakevises.

Alt dette er dokumentert og lett tilgjengelig. Se tilbake til inlegget på side en med link til dokumentasjon:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29612.msg503221.html#msg503221

Her står også:
"Normalt vil parkering av elbiler og lading av elbiler være
sammenfallende. Ved etablering av ladestasjoner i lukkede
garasjeanlegg er det derfor viktig å ta hensyn til at brann i elbil har
et annet forløp enn brann i en bensin- /dieselbil, da slokkeskum eller
pulver vil ikke ha samme effekt. Det må benyttes store mengder vann
for å kjøle ned batteriet og innsatsen vil kunne vare i mer enn én time.
Dessuten er det er meget
stor fare for re-antenning i flere dager etter brannen. "


Retningslinjer bør skille mellom farer ved ladeplasser og kun (som her) parkeringsplassar.

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 31. august 2016, klokken 21:49
Andelseiere eier heller ikke sin egen leilighet i et borettslag i tradisjonell forstand, man kjøper en bruksrett til boligen og fellesarealer som garasje osv.

Sant nok, og jeg er helt klar over dette. Det jeg prøvde å beskrive var forskjellen på om man kjøpte en borett med tilhørende garasjeplass eller om tilgangen på garasjeplass var frikoblet fra boretten i boenheten som man jo tross alt har kjøpt og betalt for, og at tilgang til å leie en garasjeplass var noe styret i borettslaget kunne skalte og valte med som de selv ønsket.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kodalse

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 01. september 2016, klokken 10:29
Retningslinjer bør skille mellom farer ved ladeplasser og kun (som her) parkeringsplassar.
Som det sto i innlegget lenket tidligere #12 :)
Uansett står alt dette i pdf dokumentet, kan ikke sitere alle 12 sider her:)

"Som det heter seg i siste veileder fra juli 2015:
http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

"Elbiler brenner ikke oftere enn andre biler og de utvikler ikke mer energi ved varmgang og brann
enn andre biler. De representerer derfor ikke en større fare."
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

cra

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 31. august 2016, klokken 16:09
I tillegg har jo alle hybridar batteri i større eller mindre grad - kva med dei?

Alle biler har batteri (om enn i liten grad). ;) Har de tenkt på potensiell knallgass når disse lades?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

En knallgasseksposjon i et startbatterikan være voldsom og har drept folk. Imidlertd skal det trolig mye til at den antenner en brann.

Vollis47

Slike oppslag i Fædrelandsvennen om borettslag- og sameie-styrer er selvfølgelig skadende for elbileiere, men ødelegger også for alle de borettslagene og sameiene som har mer positive styrer og generalforsamlinger som legger tilrette for lading av elbil. Forhåpentligvis øker verdien av leilighetene i disse anleggene.

Nå synes "æ at det er på tide at møndighedane gribe inn". Skal vi oppnå bedring av miljøet i byene våre er det påkrevd at forholdene legges tilrette for lading og parkering av elbiler. Er det nødvendig for kommunene å ha betalt for parkering fra elbileierne, så bør de til gjengjeld sørge for flere parkeringsplasser som er tilrettelagt og reservert for elbiler.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA