Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av ThomasEL, torsdag 20. oktober 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Rollep på onsdag 31. august 2016, klokken 12:44


Borettslag klarer jo fint å forby både parabolantenne, varmepumpe, hund, katt, gassgrill, kullgrill osv. Så at de greier å forby en viss type kjøretøy fra å parkere innendørs tviler jeg ikke på.
I eksemplene over kan det argumenteres med at det medfører en ulempe for andre beboere. (Og fasadeendring når det gjelder parabol.) Parkering av elbil vs fossil kan neppe sies å være en reel ulempe for andre.

Og nå har vel ikke alle slike borettslagsforbud stått seg så bra i rettsapparatet heller.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Chivas

Sitat fra: Rollep på onsdag 31. august 2016, klokken 12:44

Her jeg bor ble det vedtatt på årsmøte å gå igang med installering av ladepunkter for de eierne som var interessert i å ha den muligheten på sin parkeringsplass i garasjen. Nå er det blitt satt på vent ettersom man mener teknisk utvikling gjør at det kan svare seg å vente litt. Saker som den vi ser nå vil nok ikke føre til at ventingen blir kortere for å si det sånn.
Hvilken teknisk utvikling tenker de på?

Er i samme situasjon her med boenheter over garasjeanlegg. Skepsisen har vært meget stor, og i en av disse enhetene bor det også en brannmann som flittig opplyser andre andelseiere om hvor farlig elbiler er mtp brann.

Nå derimot er flere på gli og vi jobber med å utrede muligheten for elbillading i garasjeanlegget. Jeg tenker at disse fordommene/skremslene må møtes med fakta og dokumentasjon, så kan de sitte der med sin synsing og "jamen, jamen".

Noen som kan legge ut artikkelen i form av bilder eller tekst?

Kristian O

Noen som bør Google "Bilbrann Kristiansand" her kanskje og vurdere faren deretter?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jche

Limer inn teksten fra artikkelen her:
Frykter at elbiler skal ta fyr i garasjeanlegg

Brattbakken Borettslag på Hånes innfører parkeringsforbud for nye elbiler i parkeringsanlegg under terrasseleilighetene. Årsaken er frykt for brann.

TORMOD FLEM VEGGE

OPPDATERT: 31.AUG. 2016 06:58  PUBLISERT: 31.AUG. 2016 06:56
KRISTIANSAND: - Vi ønsker ikke å gi tillatelse til at flere elbiler skal parkeres i garasjeanleggene som ligger under terrasseblokkene, sier Rolf Mikael Gare.

Han er styreleder i Brattbakken Borettslag på Hånes i Kristiansand. Borettslaget er Sørlandets største med over 1000 beboere fordelt på 299 leiligheter.

Enstemmig vedtak

Like etter sommerferien vedtok et enstemmig borettslagsstyre at de ikke vil gi rom for at flere elbiler skal få parkere i tre parkeringshus, med over 200 parkeringsplasser, som ligger i kjellerne under tre leilighetskomplekser. Beboere som ønsker å anskaffe seg elbil etter 1. september, når forbudet inntrer, vil fra da av ikke få lov til å parkere under terrasseblokkene.

Årsaken er frykt for at en elbil skal ta fyr og at brannen skal spre seg til boligene.


Rolf Mikael Gare frykter at flammene fra en eventuell brann i et av parkeringsanleggene skal kunne spre seg til boliger som er etablert over anlegget.
Tormod Flem Vegge

Brattbakken Borettslag på Hånes er Sørlandets største borettslag med over 1000 beboere fordelt på 299 leiligheter.
Tormod Flem Vegge
- Det kommer stadig nye forespørsler om å få installere ladepunkter for elbiler i garasjeanleggene. I en artikkel i Fædrelandsvennen 23. juni i år, der det advares mot elbiler i garasjer, tunneler og på ferjer på grunn av brannfare, bestemte vi oss for å ta affære. Vi tar advarselen skikkelig på alvor. Derfor gir vi ikke tillatelse til å parkere flere elbiler i anleggene under blokkene. Jo flere elbiler, jo større blir brannfaren. Om det oppstår en brann i en elbil, får man ikke slukket brannen. Bilen må stå der og brenne ut. En slik brann kan få katastrofale følger, sier styrelederen.

Kan bli stående


Dette er noen av garasjene i borettslaget hvor det ikke er forbud mot parkering og lading av nye elbiler. Disse garasjeanleggene er frittstående, uten tilknytting til bebyggelse.
Tormod Flem Vegge
- Hva skjer med elbilene som allerede har fått tillatelse til å parkere i disse garasjeanleggene?

- Det er allerede gitt tillatelse til at disse kan stå ved et ladepunkt, så de må få lov til å stå parkert der. Andre beboere som søker om parkeringstillatelse vil bli avvist.

- Hvilke muligheter har fremtidige elbileiere i borettslaget nå?

- Vi har noen garasjer som ikke er knyttet til boliger, samt at vi har en del eksterne parkeringsplasser i friluft. Her er det ikke innført parkeringsforbud for elbiler, forteller Gare, som poengterer at styret vil ta en ny vurdering av forbudssaken den dagen brannvesenet har anskaffet slukningsutstyr som kan håndtere branner i elbiler bedre.

- Styret overdriver

Men ikke alle beboere er positive til at elbiler har fått parkeringsforbud i parkeringskjellere i borettslaget. Bjørn Sveindal (43) har ladepunkt og parkering for sin Tesla i en av garasjene som ikke er tilknyttet noen leiligheter.


Elbileier Bjørn Sveindal synes styret i borettslaget overdriver brannfaren i elbiler. Han har selv fått plass til sin elbil i et av de frittstående garasjeanleggene.
Tormod Flem Vegge
- Jeg synes styret angriper saken i feil ende. Hvor mange elbiler i Norge har egentlig tatt fyr under lading? Det er ikke mange, mener han.

- Jeg kan ikke helt se at det er større fare for brann i elbiler enn i andre biler. Styret overdriver brannfaren i elbiler, fortsetter Sveindal.

- Merkelig

Harald Rødland (59) reagerer på at elbiler som allerede har fått tillatelse til parkering under terrasseblokkene kan bli stående.

- Jeg synes det er merkelig at styret sier nei til nye elbiler, mens de gamle kan bli stående. Brannfaren må da være like stor i de gamle elbilene som i de nye, poengterer Rødland.

- Fornuftig med parkeringsforbud

Parkeringsforbudet for elbiler i Brattbakken Borettslag får støtte.


Odd Helge Moen, teknisk sjef i Sørlandet Boligbyggelag.
Kari Byklum
- Når sikkerheten rundt brann i elbiler er såpass uavklart, er et parkeringsforbud i parkeringskjellere fornuftig. Jo flere elbiler som står parkert, jo større er brannfaren, mener Odd Helge Moen, teknisk sjef i Sørlandet Boligbyggelag.

Brattbakken Borettslag på Hånes er tilknyttet Sørlandet Boligbyggelag, som har 8000 boliger fordelt i rundt 250 borettslag og boligsameier på Sørlandet.

- Bør stå i friluft

Moen kjenner ikke til at andre borettslag eller sameier under deres paraply har innført parkeringsforbud for elbiler.

- Både elbilforeninger og produsenter arbeider for å gjøre elbiler sikrere. Men de har ikke kommet fram til en endelig løsning ennå. Derfor anbefaler vi at borettslag og sameier velger de sikreste løsningene, og at elbiler står parkert ute i friluft. I et garasjeanlegg kan en brann få større konsekvenser, både når det gjelder skade på mennesker og andre biler. En brann i en elbil vil utvikle seg svært raskt, og temperaturen i kupeen på bilen er målt til 1000 grader celsius. Slike høye temperaturer vil også kunne gi skade på betongkonstruksjoner, sier han.

- Tror ikke brann vil spre seg

Moen tror imidlertid at flere uheldige omstendigheter må inntreffe for at en brann i et parkeringsanlegg i Brattbakken Borettslag skal ramme boligbebyggelse.

- Jeg tror ikke brannen vil spre seg gjennom betongdekket mellom garasjeanleggene og leilighetene. Men hvis elbilen står plassert helt inntil veggen, der det er lufteåpninger, kan brannen spre seg opp mot terrasseleilighetene hvis brannvesenet drøyer med adkomsten, sier Moen.

- Batteripakken problemet


Hans Arne Madsen, leder for brannforebyggende avdeling i Kristiansandsregionen brann og redning.
Kjetil Reite
Hans Arne Madsen, leder for brannforebyggende avdeling i Kristiansandsregionen brann og redning, vil ikke mene noe om selve parkeringsforbudet i Brattbakken, da han ikke kjenner til sannsynligheten for brann i elbiler.

- Det er når det tar fyr i batteripakken i en elbil at ting blir utfordrende for oss. Batteriene er selvforsynt med oksygen i en lukket konstruksjon, noe som gjør at vann ikke har effekt på slukkingen. Hvis det tar fyr andre steder i bilen, klarer vi å slukke det, opplyser Madsen.

- Skaper unødig frykt

Norsk elbilforening mener elbiler ikke er mer brannfarlige enn vanlige biler.

- Statistisk sett er det ingenting som tyder på at en elbil er mer brannfarlig, enn en bil med forbrenningsmotor. Men det har jo blitt ekstra mye oppmerksomhet i media når det har vært brann i en elbil, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, til Fædrelandsvennen.


Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
Norsk Elbilforening
- Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har ikke sett noen grunner til å forby verken lading eller parkering av elbiler innendørs, under forutsetning av at det benyttes forsvarlig ladeutstyr, kommenterer han, når han får høre om elbilforbudet i parkeringskjellerne i Brattbakken Borettslag på Hånes.

- Vi mener et slikt forbud bidrar til å spre unødig frykt, slik at folk får inntrykk av at det er større brannfare knyttet til elbiler enn andre biler. Dette er det ikke noe grunnlag for å hevde, mener Haugneland.

- Teslaen som tok fyr på Brokelandsheia, tok fyr under hurtiglading. Da det er helt andre effekter på strømanlegget enn normalt, legger han til.

Kommunikasjonslederen sier at det på generelt grunnlag kan være lurt å installere sprinkleranlegg i lukkede garasjeanlegg.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Jorgensen

#19
Hva med hybridbiler, det er jo også elbiler som i tillegg har bensin/diesel?

For en BMW i3 så er jo batteripakken like stor i hybridriden som den elektrisk versjonen.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

THE

For de som er interessert kan det være nyttig å lese denne rapporten: http://spfr.no/media/publikasjoner/upload/2016/spfrrapport-a16-20096-1.pdf

Her er vel konklusjonen at man vet for lite om brannforløp i elbiler, spesielt i lukkede rom, og at det foreslås en del tiltak inntil mer kunnskap er på plass. Hovedtiltaket er å ha krav om sprinkleranlegg i lukkede garasjeanlegg der det parkeres elbiler. I tillegg bør elbiler parkeres nær inn/ut-kjøring. Der det er åpent ut i friluft ser det ikke ut til at de foreslår noen strengere krav/tiltak for parkering av elbiler enn andre biler.

Det kan være interessant å lese det som står i rapporten om hydrogenbiler, og ikke minst, frakt av hydrogen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: Chivas på onsdag 31. august 2016, klokken 13:44
i en av disse enhetene bor det også en brannmann som flittig opplyser andre andelseiere om hvor farlig elbiler er mtp brann.

Be om dokumentasjon på hvor mange bilbranner han har vært med på å slukke, og hvor mange av disse som var i elbiler. Burde kunne bli ditt viktigste argument mot uvitenheten som ser ut til å florere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jche

Dette forbudet bunner nok i et intenst hat mot elbiler, så brukes brannfaren som argument. Overraskende mange hater biler med elektrisk fremdrift av en eller annen grunn...
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

DagfinnN

#23
Misunnelse er nok en vanlig grunn til hatet.
Konkret for saken.
Plukk ut 10 forskjellige biler som er parkert i dette borettslagets sin adresse. Finn ut hvor mange av disse som har brent de siste 3 årene. Det er nok mange.
Be da borettslaget om å nekte parkering på alle bilmerker som har brent.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

tho

Som leder i et borettslag kristiansand med nesten 100 enheter stiller jeg meg svært tvilende til lovligheten til å forby beboere å bruke plassene til elbil.
Stort sett er det slik at beboeren selv eier plassen og ikke leier denne av borettslaget. Da det er naturlig at en parkeringsplass brukes til parkering og i dette tilfellet hindrer borettslaget normal bruk av andelen. Dette har de ikke lov til. Jeg anbefaler beboere som sliter med dette å kontakte SørBBL og be de evaluere lovligheten. Som medlem har du ganske mange rettigheter og kan bruke deres advokater selv mot eget borettslag.

Når det gjelder tilrettelegging av lading er dette ikke noe beboer kan kreve, men de fleste styrer vil være rimelig fornuftige. Hos oss fikk vi nesten igjen all kostnaden for installasjon av en subfordelig dedikert til lading igjen av kommunen i form av miljøstøtte. Synes enkelte borettslag ødelegger ryktet til resten. Alle med elbil er velkommen hos oss!

Stort sett er problemet at gamle uvitende idioter sitter i slike styrer. Jeg synes flere litt yngre og teknisk anlagte faktisk tar ansvar og melder seg inn i slike styrer. Det er ikke mye jobb og kan være veldig givende!
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

sylwester

Så lenge elbilen ikke lader så er det mer sannsynlig at drivstoffbilene tar fyr først.
Når det gjelder lading er det jo ikke elbilen som tar fyr, men det elektriske anlegget. Ved å legge til rette for mode 3 blir det vel mer sikkert enn å ha bensinbiler parkert. Da kan de forby schuko til elbilbruk siden dette kan være en tikkende brannbombe. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øystein16

Sitat fra: tho på onsdag 31. august 2016, klokken 15:39
Som leder i et borettslag kristiansand med nesten 100 enheter stiller jeg meg svært tvilende til lovligheten til å forby beboere å bruke plassene til elbil.
Stort sett er det slik at beboeren selv eier plassen og ikke leier denne av borettslaget. Da det er naturlig at en parkeringsplass brukes til parkering og i dette tilfellet hindrer borettslaget normal bruk av andelen. Dette har de ikke lov til. Jeg anbefaler beboere som sliter med dette å kontakte SørBBL og be de evaluere lovligheten. Som medlem har du ganske mange rettigheter og kan bruke deres advokater selv mot eget borettslag.

Når det gjelder tilrettelegging av lading er dette ikke noe beboer kan kreve, men de fleste styrer vil være rimelig fornuftige. Hos oss fikk vi nesten igjen all kostnaden for installasjon av en subfordelig dedikert til lading igjen av kommunen i form av miljøstøtte. Synes enkelte borettslag ødelegger ryktet til resten. Alle med elbil er velkommen hos oss!

Stort sett er problemet at gamle uvitende idioter sitter i slike styrer. Jeg synes flere litt yngre og teknisk anlagte faktisk tar ansvar og melder seg inn i slike styrer. Det er ikke mye jobb og kan være veldig givende!

Ja, og i tillegg er det ein merkeleg rådgjevande haldning frå boligbyggelaget si side. Der må det vera vikarierande grunnar som ligg til grunn. Du kan jo senda eit skriv til boligbyggelaget om det, og om det er juridisk hald i nektinga. I tillegg har jo alle hybridar batteri i større eller mindre grad - kva med dei?

TB

Sitat- Det kommer stadig nye forespørsler om å få installere ladepunkter for elbiler i garasjeanleggene. I en artikkel i Fædrelandsvennen 23. juni i år, der det advares mot elbiler i garasjer, tunneler og på ferjer på grunn av brannfare, bestemte vi oss for å ta affære. Vi tar advarselen skikkelig på alvor. Derfor gir vi ikke tillatelse til å parkere flere elbiler i anleggene under blokkene. Jo flere elbiler, jo større blir brannfaren. Om det oppstår en brann i en elbil, får man ikke slukket brannen. Bilen må stå der og brenne ut. En slik brann kan få katastrofale følger, sier styrelederen.
Styret har blitt skremt av media, og vil vise dei tar dette på alvor - slik at dei ikkje kan bli stilt til ansvar om noko skjer. Men, dei har innsett at det neppe vil bli populært å trekke attende løyve til å parkere og lade som alt er gitt.

Spørsmålet er om styret har fatta vedtak på svakt grunnlag. Ein betre tilnærming ville være å forby schuko-kontakt, påby mode 3 ladestasjon samt vurdere å installere sprinkleranlegg. Sprinkleranlegg vil være til nytte for alle typar brann. Kan og vurdere tilgang for brannvesen.

Som Tho skriv, det er ofte høg snittalder i borettslags styrer, med varierende kunnskapar. Mange har gjerne vore medlem i mange år. Når det er valg er det viktig eit represententativt utvalg blir valgt av generalforsamling. Ofte vil dei yngre vegre seg frå å stille til valg. Det kan slå uheldig ut for dei som bur der, men dei har sjølv valgt styret...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

AppleKnocker

Hu hu, dette styret og borettslaget vil bli spist levende av hvilken som helst oppegående advokat.

Å forby en gruppe å benytte garasjen i dette tilfellet eiere av elbil (hvordan i huleste de har tenkt å definere elbil i disse hybridtider, er et annen diskusjon), gir fossilbileiere en urimelig fordel på bekostning av elbileierne. Dette er altså et skolebokeksempel på noe et borettslag ikke har anledning til å vedta, uansett hvilket organ som fatter vedtaket.

Det er bare å starte nedtelling før de må bite i det suret eplet og oppheve dette dustevedtaket ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Ut i fra ordlyden kan det nesten høres ut som om garasjeplassene i dette boretslaget ikke er eiet av andelshaverne, og i så fall kan det være de juridisk har sitt på det tørre.

Den ene gangen jeg har prøvd ut det å leve i ett borettslag (aldri mer!) så var det kun ett fåtall garasjeplasser i forhold til boenheter i borettslaget. Du kunne søke om å få komme på en venteliste for ledig garasjeplass - og var du ikke godvenn med styret så kunne du nok heller bare glemme å få komme på denne ventelisten. Garasjeplassene ble så leid av borettslaget separat fra boenheten.

Høres for meg ut som om de har ett lignende system her. Derav at de ikke kan avbryte eksisterende avtaler, men at de kan nekte å opprette ny avtale dersom de ser at det gjelder en elbil. Men da må i så fall avtalen være direkte knyttet til bilen/registreringsnummeret, og at man må inngå ny avtale dersom man bytter bil?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA