Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av 2JHead, torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:37

« forrige - neste »

2JHead

Hei :) :)

Dette er min første post på forumet og jeg er altså sugen på en 7 seter eNV200.

Familien lånte en slik i helgen og kjørte den til hytta: 98km. 2 voksne, 3 barn + pikkpakk. Ingen bruk av varme eller AC. 15 grader ute. Hadde 35km rekkevidde igjen når vi kom frem.

So far so good. Dette er det lengste vi har behov for å kjøre. Men jeg kjenner rekkeviddeangsten krype innpå meg. Hvordan blir dette om vinteren når bilen har etpar år på nakken? Kommer jeg til å kunne kjøre til hytta året rundt i flere år?

Hvis svaret et nei, finnes det noen praktisk gjennomførbare måter å øke rekkevidden på:
Bensinvarmer?
Ekstra batteri som bruke til å lade hovedbatteriet f.eks på ferjen?
Ta med aggregat på turen?

Håper noen tar seg tid til å svare en noob 8)

JT

Burger

Den har nok samme batteri som min leaf, så jeg tipper den er allerede over grensen vinterstid når det er værst tenkelig vær. Rekkevidden worst case scenario på Leaf 24kW/h batteri er satt til 80km, samme som eNV200. Jeg pendler 78km daglig og kom hjem med 7% batteri ved -10 grader og saltslaps etter salting på motorveien. Jeg vet jeg må begynne med noen stopp ved hurtigladestasjon om noen år på de dagene med værst mulig forhold.

Finnes det en hurtiglader som du kan stoppe 10 minutter på halvveien så er du i mål, ev vente å se om det kommer oppdatert batteri. Jeg skjønner ikke hvorfor Nissan ikke har oppgradert batteripakken på eNV200. Dersom du sier reiseruta du har til hytta så kan det hende noen har erfaring med ruta.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Jejl

Den beste løsningen på å komme frem på en lading på turer som er på grensen av hva en elbil klarer i ugunstige forhold, er som regel bare å redusere farten litt.

Dette gjelder spesielt biler som har mye luftmotstand som eNV200, Kangoo og lignende biler. Jeg kjører Kangoo med takbøyler og stige på taket. Hvis jeg ligger i 90-100km/t er rekkevidden rundt 9 mil. Holder jeg meg under 70km/t er rekkevidden over 13 mil.

shufu

Jeg tror at å redusere farten med god forhold hjelper mye, men om vinter man vil sikkert bruke litt varme, og om man bruker mer tid med lav fart, vil også bruke mer varme i mellomtid.
Husker å stå lenge i trafikk en vinter på ring 3 pga en ulykke. Det var ganske kald og brukte mye varm mens bilen sto fast... nesten til en poeng at jeg var i tvil om jeg ville nå min destinasjon.
Jeg vil ikke skape rekkevideangst men man vil ikke stå blokkert med dama og unger i kald vinter dager.
Om du har en hurtig lading stasjon på vei til hytta da du trenger ikke å bekymre men om det finnes ingenting det kunne være lurt å ha en bakup løsning... En schuko du kan bruke et time på noe sted kanskje?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Ebe

Vi er akkurat i samme vurdering som dere. Vi velger i første omgang å vente til etter bilmessa i Paris i starten av oktober, da det går rykter om at Nissan skal slippe/bekrefte nyheter om nytt batteri til Leaf og eventuell en ny modell. Kanskje følger det med noe info om eNV200 også. Vi trenger ikke større bil en Leaf før til våren, så vi har litt is i magen frem til det. Krysser fingrene for gode nyheter i løpet av høsten og vinteren.

Det går også rykter om at Nissan skal avslutte produksjonen av 24kwh-batteriene. Dersom det er tilfelle må de enten avslutte eNV200-modellen eller oppgradere batteriet.

PS. Nissanforhandleren vi snakket med når vi prøvekjørte den oppga en forventet realistisk rekkevidde på 8 mil på vinteren.

PS2. Det finnes en bruker her inne som har installert svært solcellepanel på taket og ekstra 12v-batteri. De reiser på ferie rundt i hele landet. Du kan jo høre med dem om hvordan den løsningen fungerer. Alternativet er jo en dieselvarmer, vet ikke om noen har satt inn det i bilen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Panduck

Å kjøpe nytt nå med 24kWh batteri ville jeg vært skeptisk til. Om man får noe greit brukt til en ok pris er det greit, men nytt risikerer man et sikkelig prisfall. Når man ser litt på rekkevidde på kalde dager, og det folk trenger, er det stor forskjell på 30kWh og 24kWh. Vil du ha ny, ville jeg ha ventet.

tutti

eNV200 har vel fortsatt ikke VP slik Leaf har nå? Da blir forskjellen på kalde dager større.

2JHead

Tror dere 100km ville vært bankers om man installerte dieselvarmer?

TomR

Hei

Fra en nybegynner til en annen. Er det ingen hurtigladere på veien til hytta ?
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Jejl

Sitat fra: 2JHead på onsdag 31. august 2016, klokken 18:43
Tror dere 100km ville vært bankers om man installerte dieselvarmer?

Jeg har dieselvarmer på Kangooen, og forskjellen på rekkevidden mellom sommer/vinter tror jeg ikke er større enn 15%. Tror nok at i de aller fleste tilfeller at jeg skulle klart 100km(Kangoo har samme oppgitte rekkevidde som eNV200).
Men som nevnt tidligere kan en ikke kjøre særlig fort, om en skal klare 100 km under dårlige forhold.

Luftventil

Sitat fra: 2JHead på tirsdag 30. august 2016, klokken 22:02
Hei :) :)

Dette er min første post på forumet og jeg er altså sugen på en 7 seter eNV200.

Familien lånte en slik i helgen og kjørte den til hytta: 98km. 2 voksne, 3 barn + pikkpakk. Ingen bruk av varme eller AC. 15 grader ute. Hadde 35km rekkevidde igjen når vi kom frem.

So far so good. Dette er det lengste vi har behov for å kjøre. Men jeg kjenner rekkeviddeangsten krype innpå meg. Hvordan blir dette om vinteren når bilen har etpar år på nakken? Kommer jeg til å kunne kjøre til hytta året rundt i flere år?

Hvis svaret et nei, finnes det noen praktisk gjennomførbare måter å øke rekkevidden på:
Bensinvarmer?
Ekstra batteri som bruke til å lade hovedbatteriet f.eks på ferjen?
Ta med aggregat på turen?

Håper noen tar seg tid til å svare en noob 8)

JT

Hvis det er hurtiglader på turen er det ikke noe problem. Hvis det ikke er det, må du nok se etter noe annet. På kalde vinterdager er det absolutt ikke sikkert bilen kommer frem.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Panduck

Sitat fra: Luftventil på torsdag 01. september 2016, klokken 20:23
Hvis det er hurtiglader på turen er det ikke noe problem. Hvis det ikke er det, må du nok se etter noe annet. På kalde vinterdager er det absolutt ikke sikkert bilen kommer frem.

Bare den signaturen i seg selv er et hint at elbil skjelden blir det man tenker seg at det skal bli, "en bil jeg bare skal ... med". En eNV200 oppdatert med bare 6kWh slik som LEAF ble, vil være langt mer anvenelig for mye mer. Blir det enda større batteri i den neste, vil det være en bil som for mange vil være den eneste man trenger i overskuelig fremtid.

mb-lynet

Vil jo tro at e-NV200 snart også kommer med 30 kWh batteri, da bør vel avstanden ikke være noe problem uavhengig av årstid.

Virker som en veldig praktisk bil som burde få samme batteri som Leaf.

Har inntrykk av at mange bil fabrikanter holder kortene tett til brystet når det gjelder økt kapasitet på sine el-biler av fare for å ramme dagens salg eller unngå å gi noen hint til konkurrentene. Går vel rykter om både økt kapasitet på Soul og e-Golf, men veldig lite offisielt. Også sett et rykte om at e-NV200 skal få 48 kWh batteri, men ingenting håndfast. Problemet er vel at dagens bilprodusenter ikke har noe å tape om man kjøper fossil utgaven istedet, og dermed er det ikke så viktig å reklamere for noe som kommer på elbil fronten. Bare Tesla og miljøet som har noe å tjene på at man utsetter kjøpet av fossil bil og heller venter på en elbil som dekker behovet. Og til forskjell har man allerede flere år før bilen er i produksjon fått vite noe om batterivalg, design, etc.

Forøvrig imponert over BMW som økte kapasiteten på i3 nærmest over natten.
Mercedes B-electric

Trikkern

Har blitt hintet av forhandler her at større batteri vil komme i 7 seteren, så han anbefalte meg å vente litt til hvis det ikke var bråhast. Hvor stor batteriøkningen ble viste han ikke noe om. Men som sagt over så har ryktene gått på både 30/40/48kw batteri. Hvis det kun blir 30kw må vi nok tenke oss litt om, men ved 40+ blir det nok bytte av bil. Selvom jeg må innrømme at den ikke akkurat er en skjønnhet i mine øyne  ::) men med 3 barn i barnesete,barnevogn og det som følger med får heller utseende vike for praktisk noen år til  ;D
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ingen tvil på at man bør vente og se om det virkelig kommer større batteripakke i eNV200; det fortjener den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA