Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av 2JHead, torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:37

« forrige - neste »

Bjørn Møller

Kan bekrefte at rekkevidden på en eNV200 sjuseter på langtur sommerstid er pluss/minus 100 km. Det inkluderer noe bruk av AC/varme samt to voksne, tre barn og noe bagasje. 

nr1rayner

Ang. bensin-/dieselvarmer, skal ikke gi deg en bastant fasit på hva det koster, men regn med 20-30.000..
Er det kun de gangene til hytta du virkelig har behov for rekkevidden blir det nok vesentlig billigere å bruke hurtiglader de gangene, selvsagt, med mindre du drar til hytta hver dag..
klikk deg inn på www.ladestasjoner.no

NV er ikke noen skjønnhet nei, sikler på Opel AE, eller ny Leaf hvis/når den kommer med 40+kwh.
Men kommer det samtidig en oppdatering på NV med 40 (+) kwh, ja da må jeg tenke en gang til... Utrolig kjekk bil  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

e-NV200 med hengerfeste og 40+ kWh batteri vil helt sikkert bli vår neste elbil når(?) den kommer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Det er skjelden man hører om planer for e-nv200. Teknisk sett har den ligget i bakevja med 24kwt fram til nå. Det kan virke som fabrikkanten ikke satser skikkelig på bilen foreløpig. Jeg trur batteriet har en annen utforming, enn batteriet i Leaf.

Hvis man skal spå om E-nv200, så kan man først se på de andre bilene fra Nissan:
På enkelte forum, skrives det om at tvillingene Micra og Zoe vil få 40kwt. Om det kun er lause rykter kjernner jeg ikke til.
I enkelte artikkler, har jeg lest at 2017 Leaf vil komme ganske seint,og det er antyda lansering ved juletider. Noen mener at den lågeste modellen vil komme før den tid, og med 30kwt. Det skal ha kommet rykter fra forhandlere om ett batterialternativ på 40kwt.
Renault-Nissan vil komme med en standardisering av drivlinjene sine, og det kan komme ei elektrisk drivlinje som skal passe i flere biler.
Nissan har kommet med signaler som jeg tolker som at arvtageren etter Leaf, vil matche batterkapasiteten på Chevrolet Bolt. Spørsmålet er om Nissan vil vente så lenge med å slippe ny batteriteknologi.
Ghozn sa i sommer at han vil komme med en ny kompaktbil i Japan i år. Jeg lurer på om det kan være snakk om Micra.

Hvilke rolle E-nv200 vil få i det store spillet, gjenstår å se. Det skulle være rart om den ikke kommer med ca 60kwt om 2 år. Hva den kommer med i mellomtida, mens det er store omveltninger i bransjen, kan vi også prøve å gjette på.

kaiat

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 17. september 2016, klokken 09:06Jeg trur batteriet har en annen utforming, enn batteriet i Leaf.

Det stemmer, cellene er pakket litt annerledes enn i Leaf. I tillegg har e-NV200 væskebasert avkjøling av batteripakken bl.a. fordi pakken er montert slik at passiv kjøling ikke er nok. Det rapporteres at 30kWh-batteriet i Leaf blir veldig varmt ved hurtiglading. Det er mulig at dette blir et problem i e-NV200 hvor altså allerede 24kWh-batteriet må ha ekstra kjøling.

I tillegg begynner vel både NV200 og Kangoo å dra litt på årene. Det kan hende at Renault/Nissan har en ny varebilmodell i planene de neste årene og de derfor ikke legger ned så mye ressurser i å utvikle dagens versjoner av NV200 og Kangoo videre.

Jeg tror også at det blir en standardisering av elbilutvalget fra Renault og Nissan med samme batteripakker. Fossilbilene fra disse merkene deler mye teknologi allerede i dag og det er naturlig at elbilene vil gjøre det samme. Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn har uttalt seg positivt om LG Chem som da leverer batteriene i Zoe og Kangoo. I tillegg mener jeg å ha lest et sted at Nissan skal trekke seg ut av den avtalen de har med NEC om produksjon av batterier.

agarfors

Vi har fulgt med på e-NV200 leenge. Spesifikt 7-setaren, sidan vi er ein familie på 6.

Det har vore skuffande....
- Først kom den utan mulighet for 7 seter
- Samme batteri som i minste Leaf - med større luftmotstand.
- Kun TRE stjerner i euro-NCAP kollisjonstest
- Ingen varmepumpe(?)

Vi har difor hatt ein Nissan Leaf siste 2,5 åra. Samt supplert med ein Ford Galaxy 7-setar. Dette til tross for at vi kun treng ein bil. Leaf-en går 10-12.000 km pr år. Ford Galaxy går ca 5.000 km kvart år av eige bruk, men vi supplerer med utleige via gomore.no og nabobil.no.

- Vi har forholdsvis enkle behov (trudde eg). Helst ca 22 faktiske mil, men 15 mil kan gå greit. Minst 6 seter. Helst hengarfeste, men ikkje eit krav. Helst ikkje 700.000 i kostnad (Tesla Model X). Kan vere vi må vente lenge på dette. :-(

Tilrår, som andre, å vente litt og sjå. Virker veldig lite smart å shoppe i dag.

ToWalkOrDrive

Ser det står i reklamen at du nærmest kan kaste terrengsykler bak. På bildene så ser jeg ikke helt at det er plass til å slenge 29" terrengsykler på 2,20m i lengden. Noen som har prøvd å satt i terrengsykler/andre sykler?

"På familieferie, mens du hjelper vennene dine med å flytte, på tur til hagesenteret, en helg med terrengsykling, eller kanskje bare å kjøre hele hurven til flyplassen – uansett hvilke oppgaver du gir e-NV200 EVALIA, består den med glans."
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Bjørn Møller

Har sjuseter-versjonen. Går fint å sette inn sykkel, men enkelte sykler må du ta av forhjulet (på sykkelen) for å få plass til.

Men hvis du vipper fram det ene eller begge setene på andre seterad triller du fint inn både en og to sykler. Takhøyden er tilstrekkelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA