Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

...

Dette forumet er i større og større grad i ferd med å bli en ubrukelig søppelplass for spesielt interesserte.

Det er snart ikke mulig å åpne en eneste tråd, i omtrent alle delforum uten å måtte lese div drittkasting når det gjelder den ene og den andre elbilen. Er det virkelig helt umulig å forholde seg til spørsmålene som stilles uten å måtte trekke inn at Soul er et harry horehus på hjul, at e-Golf lader sakte, at i3 er en hipsterbil, at Leaf er for froske-elskere osv osv?


Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 20:41
Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 12:22
Du må ta hensyn til alle stopp i diverse kryss. Du kjører gjennom bygdesenter med 40 og 50 soner. Du har vekselvis 60, 70 og 80 soner. 70 km/t i snitt er ikke normalt hvis du ikke er tung på gassen og kjører forbi alle som sinker deg på veien.
Vel, hvis man skal ta med 40 og 50 soner som norsk landevei, så får man ta med litt motorvei og. Strekninger jeg har kjørt og kjører innimellom er f.eks Åsgårdstrand-Gol, litt over 70 km/t. Åsgårdstrand - Dombås litt over 80km/t. Dombås - Åndalsnes akkurat 70 km/t. Så for norsk landevei så vil jeg påstå 70-80 km/t er typisk fart å regne på.  Pussig nok det som er landeveisfartsgrenser. Legger man ruten via tettsteder eller motorvei vil snittfarten gå opp eller ned.
Når du får 80 km/t i snitt på en strekning med 40% motorvei, så skal det godt gjøres å få over 70 km/t på strekninger uten motorvei.

En av de rutene jeg kjører oftest når jeg drar for å besøke familie vest på, er strekningen Horten- Øystese via Geilo og Hardangervidda. Raskeste kjøretid med fossilbil og full pedal var i underkant av 6 timer når man trakk fra pauser underveis. Altså i beste fall 390 km på 5 timer og 45 minutter som gir en snitthastighet på 68 km/t. Og da gikk det gjerne i 90 på de beste strekningene opp nummedal og en kunne normalt regne med 8 -10 forbikjøringer underveis.

Med elbil, og litt mer rolig kjørestil der en overholder fartsgrensene, blir det fort godt i overkant av 6 timer. 390 km på 6 timer og 10 minutter gir en snitthastighet på 63 km/t.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Det blir litt tåpelig å argumentere for spesifikke strekk, fartsgrensene er 70-80 på landevei. Jeg kjørte f.eks 32 mil med 67 i snittfart i vinterferien med snøfokk, slapseføre og tåke lett om hverandre uten en meter motorvei. Skal man diskutere forbruk på landevei får man legge fartsgrensene til grunn.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 21:41

Når du får 80 km/t i snitt på en strekning med 40% motorvei, så skal det godt gjøres å få over 70 km/t på strekninger uten motorvei.

80 er Googles beregning med trafikk. Vi kjørte samme strekk med 97km/t i snitt. Det er da ett par snirklete fjelloverganger med 11-12% stigning og snøføre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AppleKnocker

Sitat fra: nix på mandag 27. februar 2017, klokken 21:13
Dette forumet er i større og større grad i ferd med å bli en ubrukelig søppelplass for spesielt interesserte.

Det er snart ikke mulig å åpne en eneste tråd, i omtrent alle delforum uten å måtte lese div drittkasting når det gjelder den ene og den andre elbilen. Er det virkelig helt umulig å forholde seg til spørsmålene som stilles uten å måtte trekke inn at Soul er et harry horehus på hjul, at e-Golf lader sakte, at i3 er en hipsterbil, at Leaf er for froske-elskere osv osv?
Noen foretrekker endeløst tørrprat om blybatterier, andre velger litt mer fargerike karakteristikker. Det fine med forumet er at det er helt frivillig å delta.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 21:53
Det blir litt tåpelig å argumentere for spesifikke strekk, fartsgrensene er 70-80 på landevei. Jeg kjørte f.eks 32 mil med 67 i snittfart i vinterferien med snøfokk, slapseføre og tåke lett om hverandre uten en meter motorvei. Skal man diskutere forbruk på landevei får man legge fartsgrensene til grunn.
Hallo. Det er jo nettopp det du får når du sjekker kartsiden på gulesider.no, korteste kjøretid i følge fartsgrensene.

Problemet med en slik beregning er at den forutsetter null hindringer på veien og at du kjører like fort i svingene som på rettstrekkene. Derfor vil snitthastigheten ligge lavere om du ikke koster på litt over fartsgrensene der det er mulig.

Utgangspunktet for denne diskusjonene var at noen biler har dårligere aerodynamikk enn andre og derfor fungerer mindre optimalt på motorvei i høy hastighet. Men hvis du bor 20 mil fra nærmeste motorvei er kanskje ikke dette så farlig. I så fall forholder du deg til landevei med vekselvis 80, 70 og 60 soner og har langt mindre problemer med høy luftmotstand.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

andreaBGO

her kommer vinter testen fra Hyundai Norge samarbeid med Elbilforening. OK resultat  ;)


Kårepåsporet

Jeg har prøvekjørt Renault Zoe ved et par anledninger. Jeg har hatt Kia Soul.
Er det en bil jeg ville frarådet noen å kjøpe så er det Renault Zoe, ikke Kia Soul.
Hvorfor? Kjipere bil en Zoe skal en lete lenge etter. Bagasjerommet i Soul er ikke mye mindre enn Zoe, HVIS en evner å ta ut isoporkassen under.
Hva som er god eller dårlig design kommer an på øyet som ser. Jeg synes Soul tar seg mye bedre ut enn Zoe, men jeg fraråder ingen fra å kjøpe den av den grunn.

Hovedgrunnene til at jeg vil advare folk mot Zoe er tekniske:
Ikke mulighet for hurtiglading
Treig lading på 22 kW, nedi 5-6 kW, samme som jeg lader med hjemme....
Takler ikke IT anlegg, og det vet en ikke før en står der som en idiot tom for strøm og får feilmelding....

Kan en leve med dette og liker bilen ellers, løp og kjøp.

Men å fraråde folk til å kjøpe Soul? Hva er greia di?

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 16:50
Ser ut som vi er enige om fakta.

Hat? Nei, men en jeg prøver etter beste evne å fraråde alle jeg møter å kjøpe KIA Soul. Den er den dårligste av elbilene med god margin og jeg blir glad hver gang noen ser lyset og velger en annen bil. Hva som helst, til og med I3 er et bedre valg.

Kjetil1986



Kort video av rekkeviddetest på autobahn. Gjennomsnittshastighet på 120 km/t i -4 celsius. Resultatet ser ut til å ende på nesten 13 mil  :+1:
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

sven erik

kjørte 25 mil i dag  med min

TM

Sitat fra: sven erik på mandag 27. mars 2017, klokken 00:21
kjørte 25 mil i dag  med min
Kjørte du 25 mil, eller var 25 mil summen av kjørt distanse + estimert rekkevidde ?
Kan du si noe om høydeforskjell mellom startsted og stoppested og snitthastighet ?

litium

Det er mange gode tall på rekkevidde her, men det avhenger jo av kjøremodus. Jeg ukependler mellom sør- og Østlandet, snaue 18 mil hver vei, moderat høydeforskjell (maks høyde ca 150 m ved Brokelandsheia). Ser at rekkevidden på en Ionic fint kan komme opp mot 200 km, men det betyr jo å kjøre til full stopp. Vil gjerne vite at jeg kan klare dette på 90 % av kapasiteten, og da nærmere en seg fort de 18 milene jeg trenger. Fordelingen av fartsgrenser er ca 4 mil 110 km/h, 3 mil 90 km/h og 11 mil i snitt kanskje 70 km/h. Vil gjerne klare dette på en ladning med unntak av de kaldeste dagene. Noen som har prøvd en tilsvarende tur, evt tør mene noe om dette er optimistisk?

Kårepåsporet

Sitat fra: litium på mandag 27. mars 2017, klokken 16:18
Det er mange gode tall på rekkevidde her, men det avhenger jo av kjøremodus. Jeg ukependler mellom sør- og Østlandet, snaue 18 mil hver vei, moderat høydeforskjell (maks høyde ca 150 m ved Brokelandsheia). Ser at rekkevidden på en Ionic fint kan komme opp mot 200 km, men det betyr jo å kjøre til full stopp. Vil gjerne vite at jeg kan klare dette på 90 % av kapasiteten, og da nærmere en seg fort de 18 milene jeg trenger. Fordelingen av fartsgrenser er ca 4 mil 110 km/h, 3 mil 90 km/h og 11 mil i snitt kanskje 70 km/h. Vil gjerne klare dette på en ladning med unntak av de kaldeste dagene. Noen som har prøvd en tilsvarende tur, evt tør mene noe om dette er optimistisk?

18 mil er en lang strekning. Er det kaldt, varmt eller slik at en hverken bruker varme eller kjøling? Medvind/motvind? Våt vei eller tørr vei? Heller mot hard høyrefot snarere enn økonomisk kjøring?

La 10 forskjellige personer kjøre samme strekning så vil en få 10 forskjellige resultater, i tillegg er ikke bilene helt identiske, små forskjeller i batterikapasitet, kraftelektronikk osv.

Sommersdag vil det sannsynligvis være null problem, vintersdag kan det gå greit. Men er det flere hurtigladere langs veien kan en ta en 5 minutters ladepause. Jeg synes det er null problem på en 18 mils tur.

Per i dag finner du ikke andre biler med tilsvarende rekkevidde, med unntak av Zoe og dens spesielle utfordringer....jeg hadde heller valgt en Ioniq og en ladepause på vinterdagene enn Zoe som ikke kan lades over alt. I tillegg synes jeg en får mye mer bil for pengene ved å kjøpe Ioniq.
Jeg har prøvd begge. Jeg har ikke prøvd Zoe sin rekkevidde, men den liker ikke høye hastigheter.

Ktjor

Jeg kjørte Kristiansand-Porsgrunn i desember med noen få plussgrader og det gikk på en lading i Eco-modus. Er vel noe av den samme strekningen som du skal.
Jeg husker ikke helt hvor mange prosent det var igjen, men mener på det var rundt 5-6.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA