Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

knut.aulie

Et bra tips for å unngå dugg er visstnok å smøre litt barbergele (Gilette ) på vinduet og polere rent med papir.

For å unngå fukt i bilen så vil en sokk med silica sand (f.eks kattesand av silica) kunne hjelpe litt.

Crown

Sitat fra: MAX på mandag 05. desember 2016, klokken 17:53
Rekkevidden utvides på Ionic for 2018 modellen. Fra 28Kw til 45Kw. Det er akkurat det jeg ønsker. Da har sikkert Hyundai fått tilstrekkelig erfaring med bilen til å få på plass en App i tillegg. Det er jo bare 1 år til. Kan sikkert også forhåndsbestilles i 2017.

Typisk vil da rekkevidden, en mild vinterstid, utvides fra 20mil til 35mil. Det holder!  8)

Ja, da er det i hvert fall en vinner, selv om den må sies å være det allerede. Går ikke an for Hyundai Norge å selge flere biler enn nå uansett ettersom de ikke får flere biler... App har den jo, bare ikke i Europa, så det er ikke bilen det står på, men Hyundai i Europa som mangler infrastrukturen.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tuono


AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på mandag 05. desember 2016, klokken 13:24
Et bra tips for å unngå dugg er visstnok å smøre litt barbergele (Gilette ) på vinduet og polere rent med papir.

For å unngå fukt i bilen så vil en sokk med silica sand (f.eks kattesand av silica) kunne hjelpe litt.
Fyll kattesand opp til taket bak forsetene, så tar man knekken på dugg en gang for alle!

Eller: Hyundai kan fikse hengerfeste sammen med et større batteri. Da kan vi trekke 500 kg kattesand med oss hvor enn vi drar. Og da ryker nok min Model 3 reservasjon.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Sitat fra: Crown på mandag 05. desember 2016, klokken 18:06
....det er ikke bilen det står på, men Hyundai i Europa som mangler infrastrukturen.
Dette er det samme som med Kia, de mangler først og fremst viljen til å løse problemet [emoji35]

Personlig er jeg megaskuffet fordi de virker uinteressert i å legge tilrette for at vi skal kunne bruke appen bilene er forberedt for.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elmo

Kan dere ikke ta denne utstyrs-diskusjonen i en annen tråd ( . .Hot or Not feks.), så kan vi fortsette med REKKEVIDDE her ??? :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

trodde virklig vi snakket rekkevidde her
eg er spet på forskellee på rekkevidde i går  lå jeg i ca 100 km i timen og fikk  20,5 mil ja hadde da 1% i gjen  da hvar det mellom 5grader og 0 ute   men skal mest sansynlig kjøre nedover frankrike og spaia  og der trenger jeg mer rekkevidde

tutti

#188
Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:24
Det store temaet med elbil er og forblir rekkevidde en stund fremover. Rekkevidden er rett og slett for kort, selv med de siste oppgraderte batteriene. Produsentene har veldig fokus på dette. Vi får nok en "turnover" med elbilene en stund fremover som er vesentlig høyere en på fossilbil. Sammenlignet får vi vel 6 mnd. kontra 3 år. Tror ikke jeg tar mye feil da. Dette vil igjen tilsi at elbilkjøpere i dag vil får et ganske stort verditap på sine biler.
Det er flere måter å regne på dette.

Dersom man sparer 1 kr på drivstoff og 1 kr på bom/parkering/årsavgift etc. så kan noen av oss spare 50 000 - 60 000 i året på å kjøre elbiler vs. fossilbil. Etter noen år (hvis man beholder elbiler en stund) så kan faktisk hele kjøpet være betalt tilbake i form av sparte avgifter.

Nøkkelen til at det er lønnsomt å eie en elbil er tre ting: høy årlig km, mye bommer der du bor + 3-5 års eierskap før du bytte bil.

Man trenger ikke så stort batteri heller hvis man planlegger kjøringen og bruker hurtigladere ofte.

Dere som kjører lite og f.eks. bytter deres Ioniq 2017 til Ioniq 2018 om noen mnd. kan derimot gå på litt av en økonomisk smell.

tutti

Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:32
Sitat fra: tutti på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:28
Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:24
Min erfaring med Ioniq Electric og på denne tiden av året, er at rekkevidden typisk blir 18-20 mil.
Da vil vel rekkevidden under optimale forhold og sommerstid bli ca. 23-26 mil.

Det store temaet med elbil er og forblir rekkevidde en stund fremover. Rekkevidden er rett og slett for kort, selv med de siste oppgraderte batteriene. Produsentene har veldig fokus på dette. Vi får nok en "turnover" med elbilene en stund fremover som er vesentlig høyere en på fossilbil. Sammenlignet får vi vel 6 mnd. kontra 3 år. Tror ikke jeg tar mye feil da. Dette vil igjen tilsi at elbilkjøpere i dag vil får et ganske stort verditap på sine biler.
Det er flere måter å regne på dette.

Dersom man sparer 1 kr på drivstoff og 1 kr på bom/parkering/årsavgift etc. så kan noen av oss spare 50 000 - 60 000 i året på å kjøre elbiler vs. fossilbil. Etter noen år (hvis man beholder elbiler en stund) så kan faktisk hele kjøpet være betalt tilbake i form av sparte avgifter.

Tok ikke med insentivene eller materiell belønning inn i dette regnestykket. Ser heller ikke for meg at dette vil vedvare.
Det er ingenting som tilsier at du ikke vil spare like mye på drivstoff de neste årene. Heller tvert i mot. Regjeringen har varslet høyere dieselpriser snart.
Når det gjelder bom så ser det greit ut fram til 2020.
Til neste år så ser det ut som årsavgiftet også blir borte på elbiler. Dermed blir det enda mer lønnsomt!

I et 3-4 års perspektiv så det fortsatt mye å spare..

dolsen

Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:32
Sitat fra: tutti på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:28
Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:24
Min erfaring med Ioniq Electric og på denne tiden av året, er at rekkevidden typisk blir 18-20 mil.
Da vil vel rekkevidden under optimale forhold og sommerstid bli ca. 23-26 mil.

Det store temaet med elbil er og forblir rekkevidde en stund fremover. Rekkevidden er rett og slett for kort, selv med de siste oppgraderte batteriene. Produsentene har veldig fokus på dette. Vi får nok en "turnover" med elbilene en stund fremover som er vesentlig høyere en på fossilbil. Sammenlignet får vi vel 6 mnd. kontra 3 år. Tror ikke jeg tar mye feil da. Dette vil igjen tilsi at elbilkjøpere i dag vil får et ganske stort verditap på sine biler.
Det er flere måter å regne på dette.

Dersom man sparer 1 kr på drivstoff og 1 kr på bom/parkering/årsavgift etc. så kan noen av oss spare 50 000 - 60 000 i året på å kjøre elbiler vs. fossilbil. Etter noen år (hvis man beholder elbiler en stund) så kan faktisk hele kjøpet være betalt tilbake i form av sparte avgifter.

Tok ikke med insentivene eller materiell belønning inn i dette regnestykket. Ser heller ikke for meg at dette vil vedvare.

Jeg ser for meg at insentivene følger utviklingen av elbilene. Dvs. når elbilene blir konkurransedyktig med fossilbilene (på rekkevidde og kostnad i produksjon osv.), forsvinner insentivene også. I takt med dette vil det også bli enklere å straffe fossilbiler, fordi det vil finnes et elektrisk alternativ.

jornhd

Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:24
Det store temaet med elbil er og forblir rekkevidde en stund fremover. Rekkevidden er rett og slett for kort, selv med de siste oppgraderte batteriene. Produsentene har veldig fokus på dette. Vi får nok en "turnover" med elbilene en stund fremover som er vesentlig høyere en på fossilbil. Sammenlignet får vi vel 6 mnd. kontra 3 år. Tror ikke jeg tar mye feil da. Dette vil igjen tilsi at elbilkjøpere i dag vil får et ganske stort verditap på sine biler.

Dette er jo veldig individuelt. For oss er rekkevidden tilstrekkelig. Den klarer Skien-Oslo med god margin uten lading, og noe mer trengs ikke. I det daglige er det kun småkjøring, så det går 4-5 dager mellom hver lading. Vi ser for oss å beholde bilen i hvertfall 5 år, og om den da har tapt seg 200000 i verdi, så har vi spart masse på andre utgifter kontra dieselbil på de 5 åra, så regnestykket blir nok ikke så galt likevel.

Amoss

Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:24
Vi får nok en "turnover" med elbilene en stund fremover som er vesentlig høyere en på fossilbil. Sammenlignet får vi vel 6 mnd. kontra 3 år. Tror ikke jeg tar mye feil da.

Denne forsto jeg rett og slett ikke. Hvordan begrunner du dette?  At en elbil-kjøper kjøper seg en bil med for kort rekkevidde i forhold til behovet, og prøver på nytt hver 6. måned til de finner en med nok rekkevidde?  Eller mener du har batteriene har degradert så mye de første 6. månedene at bilene ikke lengre har den rekkevidden som man forutsatte?

Dersom bilen man kjøper - helt uansett hvilken rekkevidde den har - har tilstrekkelig rekkevidde for behovet + litt buffer, så ser jeg overhode ikke noen spesiell grunn til å bytte bil noe oftere enn man ellers ville ha gjort.  Joda, det er noen som alltid må ha "det siste", og utviklingen går gjerne fortere på elbiler enn på fossilbilene. Men dette har egentlig lite med elbil eller rekkevidde å gjøre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

dolsen

Det spiller jo liten rolle hva bruktprisen er viss man ikke har tenkt å selge? Å kjøpe ny bil for så å selge etter 1 år har sjeldent vært veldig økonomisk.

Tror heller ikke bruktbilprisen på dieselbiler har holdt seg veldig godt det siste året.

Amoss

Sitat fra: MAX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:53
At det vil kommer en vesentlig teknologiforbedring hver 6. mnd. for elbiler. Et slags elbilgenerasjonsskifte. Got it?

Det er ikke mulig å unngå og legge merke til hva som skjer med bruktprisen på forrige generasjoner når de nye modellene kommer.

Sorry OT.

Aha, så det du mente var at mesteparten av verditapet man får når man "som normalt" selger bilen etter tre år egentlig har skjedd de første 6 månedene - akkurat som på fossilbilene?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA