Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

knut.aulie

Må si at Ioniq imponerer med forbrukstall.

Det er veldig bra at det kommer biler som utfordrer rekkevidden med lavt forbruk, ikke bare med større batteri. Selv vil jeg helst ha  begge deler. Tenk hva en Ioniq med 60 kWh batteri kunne klart (forutsatt at ikke vekten økte for mye)

utlending1

Hvis 200 km er oppnåelig på vinterstid ved normal kjøring med bruk av varme etc (tenker da kjøring oppad til 80 km/t), så tror jeg man lett skal kunne klare 250 km på sommerstid. 150 km på motorvei vinterstid, og 200 på sommerstid er vel ikke heeeelt utenkelig? (tenker da hastighet 80-100 km/t)

Ioniq er vel den elbilen som har reell rekkevidde nærmest oppgitt rekkevidde også?

sven erik

Sitat fra: utlending1 på fredag 11. november 2016, klokken 13:07
Hvis 200 km er oppnåelig på vinterstid ved normal kjøring med bruk av varme etc (tenker da kjøring oppad til 80 km/t), så tror jeg man lett skal kunne klare 250 km på sommerstid. 150 km på motorvei vinterstid, og 200 på sommerstid er vel ikke heeeelt utenkelig? (tenker da hastighet 80-100 km/t)

Ioniq er vel den elbilen som har reell rekkevidde nærmest oppgitt rekkevidde også?

det er vel denne og kian en greier å få rekkevidde som er oppgitt  jeg selv  kjøper heller en bil der de er ælig med rekkevidde en der  de lover en rekkevidde  som er lenger men det ikke er fakta  men spennende til sommeren

EspenM3

Sitat fra: utlending1 på fredag 11. november 2016, klokken 13:07
Hvis 200 km er oppnåelig på vinterstid ved normal kjøring med bruk av varme etc (tenker da kjøring oppad til 80 km/t), så tror jeg man lett skal kunne klare 250 km på sommerstid. 150 km på motorvei vinterstid, og 200 på sommerstid er vel ikke heeeelt utenkelig? (tenker da hastighet 80-100 km/t)

Ioniq er vel den elbilen som har reell rekkevidde nærmest oppgitt rekkevidde også?

Vår bil har allerede gjennomført en tur på 217km med vinterdekk, der utetemp var fra 0 ned til -2. Det var enda ikke tomt batteri  :)
Kvinnelig sjåfør så klimaanlegget sto garantert på komfortabel innetemp!

sven erik

Sitat fra: EspenM3 på fredag 11. november 2016, klokken 15:11
Sitat fra: utlending1 på fredag 11. november 2016, klokken 13:07
Hvis 200 km er oppnåelig på vinterstid ved normal kjøring med bruk av varme etc (tenker da kjøring oppad til 80 km/t), så tror jeg man lett skal kunne klare 250 km på sommerstid. 150 km på motorvei vinterstid, og 200 på sommerstid er vel ikke heeeelt utenkelig? (tenker da hastighet 80-100 km/t)

Ioniq er vel den elbilen som har reell rekkevidde nærmest oppgitt rekkevidde også?

Vår bil har allerede gjennomført en tur på 217km med vinterdekk, der utetemp var fra 0 ned til -2. Det var enda ikke tomt batteri  :)
Kvinnelig sjåfør så klimaanlegget sto garantert på komfortabel innetemp!

det er bra er spent  når eg får min egen og teste den

W.A.

test kjøring video i god sommer temperatur(20grader - 28grader) og hastighet var vel ca. 55km/t i gjennomsnitt.

klarte hele 351km! i en enkel lading  8)

Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Ipadjove

Skal prøvekjøre Ioniq i morgen. Tenkte å teste en rute den 'må' klare for å være aktuell for meg. Ca 10.5 mil hver veg, tror ikke det finnes hurtiglader langs ruten. Totalt ca 21 mil, og noen fjell opp mot 250 meter. 2 av fjellene er veldig svingete med lav fart. Max fartsgrense på ruten er 80km/t. 1 ferge.
Sommerstid går bilen lenger men da skal det være en 80cm bred kajakk på taket med ekstra luftmotstand i tillegg til full bil.
Tror dere dette går? :)

Elektrisk, så har jeg tidligere bare prøvd småturer med Leaf, E-Golf og Model S.

Tenker at om jeg har brukt over 50% ene veien nå på test, får jeg heller redusere varme og fart på returen.

moby666

Ruten går nok greit sommerstid, men det går nok ikke hele vinteren. Hvis du ikke kan lade etter halve distansen, så er det nok bare tesla som er aktuell for en slik distanse. Ampera-e vil nok også klare den distansen, men tipper at ampera-e blir litt slitsomt å kjøre langt hver dag da den fremstår som ganske enkel og mangler acc etvc
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ipadjove

Sitat fra: moby666 på fredag 11. november 2016, klokken 23:52
Ruten går nok greit sommerstid, men det går nok ikke hele vinteren. Hvis du ikke kan lade etter halve distansen, så er det nok bare tesla som er aktuell for en slik distanse. Ampera-e vil nok også klare den distansen, men tipper at ampera-e blir litt slitsomt å kjøre langt hver dag da den fremstår som ganske enkel og mangler acc etvc

Takk :) Noen ganger (spesielt vinterstid) kan jeg nok ladde, men vår/sommer/høst må jeg kunne ta dagsturer uten lading. Gleder meg til å prøve :)

nr1rayner

Slitsomt å kjøre uten acc....? På svingete norske veier...?? Den kan jeg ikke akkurat se.
At det er avslappende på motorveien kan jeg vel være enig i.

Hvis du ankommer med 50% kan du spare på varmen tilbake, greit. Men hva hvis du kommer med 35-40%? Da holder det nok ikke å bare spare på varmen.
Har du ingen lademulighet på ruten, eller destinasjonen, kan det bli vel interessant..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Stikkkontakt

AutoBild har testet Ioniq og i3 i sin eco-løype. 245 km på Ioniq og 280 på BMW. Ellers skryter de mye over bilen. "Hyundai er den klart mest praktiske, BMW den som vekker mest følelser"

http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-hyundai-ioniq-test-10946555.html
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Ipadjove

Har utsatt testturen til i morgen, men om jeg har brukt 50% av batteriet lenge før 'målet' så snur jeg.

Er ikke vandt med acc osv så akkurat det skremmer meg ikke, det er som nr1rayner sier svingete veier.

Amoss

Sitat fra: Ipadjove på fredag 11. november 2016, klokken 23:46
Skal prøvekjøre Ioniq i morgen. Tenkte å teste en rute den 'må' klare for å være aktuell for meg.

Om den klarer denne testruten eller ei skal jeg ikke en gang gjette på, men om den skulle klare det, har du gjort deg noen tanker om hva som skjer om noen år når batteriet har begynt å tape kapasitet?

Skulle jeg tatt ett valg basert på en slik tur, så ville jeg sjekket at den klarte turen med så mye rest-buffer at den også skulle ville klare turen om noen år med kanskje ett tap på 10% av batterikapasiteten selv midtvinters. Holder ikke bilen dette så er det som nevnt over idag kun Bolt/Ampera-e og Tesla som er aktuelle. Eller vente til Ioniq får større batteri.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ipadjove

Sitat fra: Amoss på lørdag 12. november 2016, klokken 11:32
Sitat fra: Ipadjove på fredag 11. november 2016, klokken 23:46
Skal prøvekjøre Ioniq i morgen. Tenkte å teste en rute den 'må' klare for å være aktuell for meg.

Om den klarer denne testruten eller ei skal jeg ikke en gang gjette på, men om den skulle klare det, har du gjort deg noen tanker om hva som skjer om noen år når batteriet har begynt å tape kapasitet?

Skulle jeg tatt ett valg basert på en slik tur, så ville jeg sjekket at den klarte turen med så mye rest-buffer at den også skulle ville klare turen om noen år med kanskje ett tap på 10% av batterikapasiteten selv midtvinters. Holder ikke bilen dette så er det som nevnt over idag kun Bolt/Ampera-e og Tesla som er aktuelle. Eller vente til Ioniq får større batteri.

Ja klart det :) Dette blir en test, og så er det diverse å tenke på. Om det bare akkurat går, er det egentlig for dårlig med tanke på omkjøringer, kolonne/venting osv.
Jeg har bestilt Ampera-e, men om den blir forsinket så er det mulig jeg går for en annen bil først. Hadde egentlig 'glemt' Ioniq pga lite batteri, men vil gi den en sjangs da den får mye skryt i tester/forum osv.

Amoss

Sitat fra: Ipadjove på lørdag 12. november 2016, klokken 11:47
Hadde egentlig 'glemt' Ioniq pga lite batteri, men vil gi den en sjangs da den får mye skryt i tester/forum osv.

Ja, bilen virker veldig flott den, og skulle selv ønske at jeg kunne gått for denne nå. Rekkevidden ser ut til å bli bedre enn fryktet basert på batteristørrelsen, men for egen del - selv om den skulle holde til mitt bruk i hverdagen på sommerføre så er det tvilsomt at den holder på vinteren. Og om den skulle klare distansene også på vinteren, så blir marginene alt for små. Dessverre :/
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA