Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

Crown

På den annen side, HVIS det er så lavt, er jo rekkeviddene enda mer imponerende, i tillegg til at batteriet ikke på noen måte blir skvist :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Inop

Hvis det er 25.5 kWh tilgjengelig og rekkevidde er oppgitt til 280 km blir det et forbruk på 0.91 kWh/km og det er vel noe optimistisk?

Så lenge kjerra klarer ca. 20 mil per lading med normal/eco kjøring kan den være drevet av klokkebatterier for min del  :D
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

W.A.

sjekk denne siden...det er noen som har prøvekjørt den i en uke :D med gode resultater i rekkevidde 8)

http://myioniq.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=73
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

jornhd

Sitat fra: Inop på onsdag 21. september 2016, klokken 08:48
Hvis det er 25.5 kWh tilgjengelig og rekkevidde er oppgitt til 280 km blir det et forbruk på 0.91 kWh/km og det er vel noe optimistisk?
Det regnes kanskje med regenerering også? Eller blir dette trukket direkte fra forbrukstallene?
Uansett, Elbil.no kjørte på 1,02 kWt/mil under testuren på 15 mil, og mente 25 mil burde gå greit.
http://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

EspenM3

Kunde prøvekjørte vår nye demobil i går. Kristiansund - Molde, 63km. Oppholdsvær med temperatur mellom -2 og 0 grader. Delvis fuktig vei. Startet med 100% ladet batteri. Når han parkerte her viste GOM 153km, og resterende batterikapasitet var 78%.
Bilen går på Nokian R2 piggfritt i 16".
Må si jeg lar meg imponere så langt over hva den oppnår.

nr1rayner

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 05. november 2016, klokken 10:46
Kunde prøvekjørte vår nye demobil .. 63km... -2 og 0 grader. Start 100% og resterende batterikapasitet var 78%.
2,86 km/% i rundt 0 grader :o Jeg sier bare WOW!
Regner 1,3-1,4 km/% om sommeren på min 24-Leaf, og rundt 1 km/% om vinteren.
30-Leaf går vel da som regel 1,8-2 km/% sommer og 1,4km/% vinter.

Det der er jo sykt i forhold til det tross alt lille batteriet  :)
Og jeg og så mange andre som hadde avskrevet Ioniq fordi den kom med for lite batteri......
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EspenM3

#51
Ny prøvetur gjennomført. 217km. Minusgrader hele turen, så alt av det man behøver av komfort aktivert underveis. Ser ut som at Ioniq takler vinter veldig greit  :)
Snittforbruk 1,31/10km.

Stikkkontakt

Sitat fra: EspenM3 på mandag 07. november 2016, klokken 12:49
Snittforbruk 1,31/10km.

Det er ekstremt imponerende og beviser at det er mulig å holde forbruket lavt også om vinteren. Så spørs det om VW har gjort lignende grep med e-Golf. Dersom den skal greie 300 km med 31,5kwh netto så må jo forbruket være betydelig redusert..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

sven erik

med en rekkevidde på 21 til 22 mil på en lading er meget bra

utlending1

Da har jeg gjennomført en test, hvor jeg har motstridende data i forhold til manuell utregning og forbruk oppgitt i kjørecomputer.

Kan først ta kjøreruta:
- Shell Mortensrud til Esso Vestby regnet som etappe 1 (28 km med fartsgrene stort sett 110 km/t)
- Pause 5 min
- Esso Vestby til Shell Mortensrud regnet som etappe 2 (29 km med fartsgrense stort sett 110 km/t)
- Tur-retur = 57 km
- "Løypeprofil" av testruta er vedlagt.

Så er det forholdene og forskjellene bilene i mellom:
- Leaf kjørte på GoodYear Ultragrip Ice 2, mens Ioniq kjørte på ContiVikingContact6.
- Alle dekkene på Leaf var pumpet opp til 2,8 bar, mens Ioniq hadde 3 dekk på 2,25 og et dekk på 2,1 (kom på dette med dekk etter å ha kjørt til Vestby, men pytt pytt).
- Kupetemperaturen i begge bilene var satt til 22 grader på auto.
- Leafen var kjørt ca 5 km før teststart, mens Ioniq var kjørt ca 10 km. Begge bilene hadde stått ute over lengre tid.
- Valgt hastighet (GPS-fart) ble satt til 112 km/t. På Leaf sitt speedometer skal dette tilsvare 125 km/t, mens det i Ioniq skal tilsvare 118 km/t på speedometeret (sjekket med GPS-måler på mobil).
- Bruk av cruisecontrol på Leaf, mens adaptiv cruisecontrol ble brukt på Ioniq.
- Når Leaf kjørte: Temperaturen i Oslo var på -5, mens den i Vestby var -4.
- Når Ioniq kjørte (en time senere): Temperaturen i Oslo var på -4, mens den i Vestby var -3.
- Veibaneforholdene var identiske ved begge tilfeller. Litt fuktig, men ikke vannmengder. Ingen nedbør i lufta.
- Begge bilene brukte 1% mellom etappe 1 og 2 på Esso Vestby.

Mortensrud-Vestby (28 km)
% ved start Mortensrud: Leaf 74 % - Ioniq 77 %
% ved ankomst Vestby: Leaf 45 % - Ioniq 59 %
Forbruk målt i prosent: Leaf 29 % - Ioniq 18 %
Forbruk kWt fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (28 kWt batterikapasitet * 29%=8,12 kWt) - Ioniq (28 kWt batterikapasitet *18%=5,04 kWt)
Forbrukt kWt/100 km fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (8,12 kWt/28km*100km=29kWt/100 km) - Ioniq (5,04 kWt/28km*100km=18 kWt/100 km)
Km per %: Leaf (28km/29%=0,965) - Ioniq (28km/18%=1,55)
Snittfart (reellt): Leaf 95,78 km/t - Ioniq: 93,95 km/t
Forbrukstall fra kjørecomputere i bilen: Leaf 21,9 kWt/100 km - Ioniq 16,7 kWt/100 km
Teoretisk kjørelengde ved bruk av km per %: Leaf (0,965*100=96,5 km) - Ioniq: (1,55*100=155km)
Teoretisk kjørelengde ved bruk av mål fra computer i bil: Leaf (100km/21,9kWt*28=127 km) - Ioniq: (100km/16,7kWt*28=167 km).

Vestby-Mortensrud (29 km)
% ved start Vestby: Leaf 44 % - Ioniq 58 %
% ved ankomst Vestby: Leaf 11 % - Ioniq 34 %
Forbruk målt i prosent: Leaf 33 % - Ioniq 24 %
Forbrukt kWt fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (28 kWt batterikapasitet * 33%=9,24 kWt) - Ioniq (28 kWt batterikapasitet *24%=6,72 kWt)
Forbruk kWt/100 km fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (9,24 kWt/29km*100km=31,8 kWt/100 km) - Ioniq (6,72 kWt/29km*100km=23,17 kWt/100 km)
Km per %: Leaf (29km/33%=0,87) - Ioniq (29km/24%=1,20)
Snittfart (reellt): Leaf 92,82 km/t - Ioniq: 98,69 km/t
Forbrukstall fra kjørecomputere i bilen: Leaf 23,8 kWt/100 km - Ioniq 20,2 kWt/100 km
Teoretisk kjørelengde ved bruk av km per %: Leaf (0,87*100=87,5 km) - Ioniq: (1,20*100=120 km)
Teoretisk kjørelengde ved bruk av mål fra computer i bil: Leaf (100km/23,8kWt*28=117,64 km) - Ioniq: (100km/20,2kWt*28=138 km).

Mortensrud-Vestby-Mortensrud (57 km)
% ved start Mortensrud: Leaf 74 % - Ioniq 77 %
% ved ankomst Mortensrud: Leaf 11 % - Ioniq 34 %
Forbruk målt i prosent: Leaf 62 % - Ioniq 42 %
Forbrukt kWt fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (28 kWt batterikapasitet * 62%=17,36 kWt) - Ioniq (28 kWt batterikapasitet *42%=11,76 kWt)
Forbruk kWt/100 km fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (17,36 kWt/57km*100km=30,45 kWt/100 km) - Ioniq (11,76 kWt/57km*100km=20,63 kWt/100 km)
Km per %: Leaf (57km/62%=0,91) - Ioniq (57km/42%=1,35)
Snittfart (reellt): Leaf 94,3 km/t - Ioniq: 96,32 km/t
Forbrukstall fra kjørecomputere i bilen: Leaf 22,85 kWt/100 km - Ioniq 18,45 kWt/100 km
Teoretisk kjørelengde ved bruk av km per %: Leaf (0,91*100=91 km) - Ioniq: (1,35*100=135 km)
Teoretisk kjørelengde ved bruk av mål fra computer i bil: Leaf (100km/22,85kWt*28=122,5 km) - Ioniq: (100km/18,45 kWt*28=151 km).

Jeg er ganske sikker på at alt av tall skal stemme, men prosent-tallene ved start og slutt er jeg 110 % sikker på stemmer. Så jeg tipper det er forbrukstallene i kjørecomputerne som ikke er pålitelige?

Var litt trafikk begge veier både ved bruk av Leaf og Ioniq, så derfor snitthastigheten er under 100 km/t.

turfsurf

Du tar utgangspunkt i at tilgjengelig kapasitet i batteriet er 28kWh. Når det er så kaldt er kapasiteten i batteriet garantert mindre, og med de korte turene blir heller ikke batteriet varmt. Derfor blir nok utregnet forbruk mye høyere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tuono

I skarp kontrast til den grundige forskningen over her:

Starta til jobb i dag med oppgitt batterikapasitet på 20,3 mil. Minus 12 grader ute. Varmeapparat på 22 grader (auto), radio på, sete og rattvarme av (ikke nødvendig da varmen kommer raskt!).
Kjørte 69 kilometer på kuperte og tildels dårlige men bare og tørre veier. Snittfart ca 70 km/t på nye piggdekk. Regenerering på nivå 2. Kjørte med hensikt bilen på akkurat samme måte som jeg har kjørt med andre biler jeg har brukt på samme rute. Har uansett ikke snøring på hvordan man kjører en elbil økonomisk.
Ankomst arbeidsplass Tromsø (minus 6 grader) med oppgitt batterikapasitet på 12,9 mil.

Så ingenting tyder på at jeg kommer til å oppta ladeplassene på jobb i noen større grad, bortsett fra når snøen lager "sugeføre" kanskje.

EspenM3

Sitat fra: tuono på fredag 11. november 2016, klokken 08:11
I skarp kontrast til den grundige forskningen over her:

Starta til jobb i dag med oppgitt batterikapasitet på 20,3 mil. Minus 12 grader ute. Varmeapparat på 22 grader (auto), radio på, sete og rattvarme av (ikke nødvendig da varmen kommer raskt!).
Kjørte 69 kilometer på kuperte og tildels dårlige men bare og tørre veier. Snittfart ca 70 km/t på nye piggdekk. Regenerering på nivå 2. Kjørte med hensikt bilen på akkurat samme måte som jeg har kjørt med andre biler jeg har brukt på samme rute. Har uansett ikke snøring på hvordan man kjører en elbil økonomisk.
Ankomst arbeidsplass Tromsø (minus 6 grader) med oppgitt batterikapasitet på 12,9 mil.

Så ingenting tyder på at jeg kommer til å oppta ladeplassene på jobb i noen større grad, bortsett fra når snøen lager "sugeføre" kanskje.

Det der stemmer relativt godt overens med det jeg opplever på vår demobil. Det er faktisk godt mulig, for en litt erfaren elbilsjåfør, å kjøre over 200km på en lading på det man kan kalle langtur, selv om temperaturen bikker under 0. På det kaldeste her nå, som har vært en tur der temp varierte fra 6-8 minusgrader var regnestykket kjørt distanse pluss antatt restrekkevidde 180km, men den turen som var kjørt da var på veldig kupert vei med lange motbakker uten ditto nedoverbakker..

nr1rayner

Kjempebra test utlending1  :D
Ta gjerne en tilsvarende test i lavere hastighet, 60-70 km/t.

Snittforbruk du får opp på Leaf er ikke mye å stole på desverre, det gir en pekepinn, men virker som % er mer pålitelig.

Undret litt på først om det var 24 eller 30 kWh Leaf, men så det litt lenger ned.
Jeg var en av mange som avskrev Ioniq pga lite batteri, men tester som din blåser jo et solid hull i den forespeilingen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

moby666

Ser ut som ioniq ha ca 20% mer rekkevidde enn Leaf 30kwh. Spennende å se hvordan eGolfen kommer ut. Dagens eGolf har ganske lavt forbruk. eGolf ser ut som blir en veldig komplett bil, men avhengig av pris og om de har fått på plass batterivarme slik at den kan hurtiglades på vinteren.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA