Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

litium

Takk for svar begge to. Det bekrefter mistanken om at det er marginalt, men det vil normalt gå på et fullt batteri. Har fått tilbud om en bil med levering i mai, så det er fristende å takke ja til. ::)

Dnn .

Levering i mai??
Jeg bestilt tidlig februar og får levering juli

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Elmo

#242
Temperatur har MYE å si.  Et lite eksempel på hva det har å si for både estimert og virkelig rekkevidde, riktignok ikke med Ioniq og på ingen måte vitenskapelig, men fra en elbilist på 13'nde året med eUp.

Jeg kjører samme strekning T/R jobben hver dag, mye E18, 27km. 22grader i kupeen.
I morges var det 2-3 plussgrader, estimert rekkevidde ved start var 121km. Estimert rekkevidde etter turen var 77km (altså "brukt" 44km på å kjøre på 27km).
På hjemveien var der 20-21 grader. Rekke vidde startet på 77km. Da jeg kom hjem etter 27km var estimert rekkevidde 75km !! (altså brukt 2km på å kjøre de samme 27km).

Her er forskjellen nesten bare temperaturen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

hei
med kruskontroll på 80 og pigfrie  dekk kjørte jeg 27 mil   og kjørte da opp lier bakken  til oslo og til bake

Elmo

Sitat fra: sven erik på mandag 27. mars 2017, klokken 21:38
hei
med kruskontroll på 80 og pigfrie  dekk kjørte jeg 27 mil   og kjørte da opp lier bakken  til oslo og til bake

Når ??  (hvilken utetemperatur) ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

knut.aulie

Sitat fra: sven erik på mandag 27. mars 2017, klokken 21:38
hei
med kruskontroll på 80 og pigfrie  dekk kjørte jeg 27 mil   og kjørte da opp lier bakken  til oslo og til bake
Skulle egentlig bare mangle. Dette er fra en Soul. Valdres - Oslo uten ladestopp cc 5 km over fartsgrense

litium

Sitat fra: Dnn . på mandag 27. mars 2017, klokken 20:55
Levering i mai??
Jeg bestilt tidlig februar og får levering juli

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk



Han sier han har bestilt en bil på kona.Jeg får følgelig ikke velge farge, for den er allerede bestilt og på vei.

litium

Sitat fra: Elmo på mandag 27. mars 2017, klokken 21:16
Temperatur har MYE å si.  Et lite eksempel på hva det har å si for både estimert og virkelig rekkevidde, riktignok ikke med Ioniq og på ingen måte vitenskapelig, men fra en elbilist på 13'nde året med eUp.

Jeg kjører samme strekning T/R jobben hver dag, mye E18, 27km. 22grader i kupeen.
I morges var det 2-3 plussgrader, estimert rekkevidde ved start var 121km. Estimert rekkevidde etter turen var 77km (altså "brukt" 44km på å kjøre på 27km).
På hjemveien var der 20-21 grader. Rekke vidde startet på 77km. Da jeg kom hjem etter 27km var estimert rekkevidde 75km !! (altså brukt 2km på å kjøre de samme 27km).

Her er forskjellen nesten bare temperaturen.

Tror bilen skjønte at den bomma på vei til jobb så måtte korrigere på veien tilbake.  ;D

Får inntrykk av at Ionic (og kanskje andre nyere biler) er mindre sensitive på temperatur enn eldre biler? Det at det er varmepumpe og. Batterivarmer gjør kanskje en del? Men kald tett luft og vinterdekk forblir det samme.

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. mars 2017, klokken 22:14
Sitat fra: sven erik på mandag 27. mars 2017, klokken 21:38
hei
med kruskontroll på 80 og pigfrie  dekk kjørte jeg 27 mil   og kjørte da opp lier bakken  til oslo og til bake
Skulle egentlig bare mangle. Dette er fra en Soul. Valdres - Oslo uten ladestopp cc 5 km over fartsgrense

Imponerende å kjøre så effektivt i nedoverbakkene fra Valdres til Oslo... :laugh:
Hva er forbruket på en Soul i fritt fall?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:13
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. mars 2017, klokken 22:14
Sitat fra: sven erik på mandag 27. mars 2017, klokken 21:38
hei
med kruskontroll på 80 og pigfrie  dekk kjørte jeg 27 mil   og kjørte da opp lier bakken  til oslo og til bake
Skulle egentlig bare mangle. Dette er fra en Soul. Valdres - Oslo uten ladestopp cc 5 km over fartsgrense

Imponerende å kjøre så effektivt i nedoverbakkene fra Valdres til Oslo... :laugh:
Hva er forbruket på en Soul i fritt fall?

Hva er forbruket på Zoe i fritt fall?

Knut Røe

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:13
Imponerende å kjøre så effektivt i nedoverbakkene fra Valdres til Oslo... :laugh:
Ikke glem at han tross alt hadde slått av lyset i høyttalerne da  ;)

eivhelle

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:13
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. mars 2017, klokken 22:14
Sitat fra: sven erik på mandag 27. mars 2017, klokken 21:38
hei
med kruskontroll på 80 og pigfrie  dekk kjørte jeg 27 mil   og kjørte da opp lier bakken  til oslo og til bake
Skulle egentlig bare mangle. Dette er fra en Soul. Valdres - Oslo uten ladestopp cc 5 km over fartsgrense

Imponerende å kjøre så effektivt i nedoverbakkene fra Valdres til Oslo... :laugh:
Hva er forbruket på en Soul i fritt fall?
221 km stemmer rimelig bra med Beitostølen. I så fall snakker vi om rundt 800m nedoverbakke og omtrent 3.4KWh gratis energi. Kompenserer vi for dette blir det likevel småpene 12,8 KWh/100km. Men jeg kan også mistenke litt medvind siden vinden ofte har en tendens til å trekke nedover dalførene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut.aulie

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:47
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:13
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. mars 2017, klokken 22:14
Sitat fra: sven erik på mandag 27. mars 2017, klokken 21:38
hei
med kruskontroll på 80 og pigfrie  dekk kjørte jeg 27 mil   og kjørte da opp lier bakken  til oslo og til bake
Skulle egentlig bare mangle. Dette er fra en Soul. Valdres - Oslo uten ladestopp cc 5 km over fartsgrense

Imponerende å kjøre så effektivt i nedoverbakkene fra Valdres til Oslo... :laugh:
Hva er forbruket på en Soul i fritt fall?
221 km stemmer rimelig bra med Beitostølen. I så fall snakker vi om rundt 800m nedoverbakke og omtrent 3.4KWh gratis energi. Kompenserer vi for dette blir det likevel småpene 12,8 KWh/100km. Men jeg kan også mistenke litt medvind siden vinden ofte har en tendens til å trekke nedover dalførene.
Bra det er noen hyggelige brukere på dette forumet også[emoji1360]

AppleKnocker

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 28. mars 2017, klokken 18:26
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:13
Imponerende å kjøre så effektivt i nedoverbakkene fra Valdres til Oslo... :laugh:
Ikke glem at han tross alt hadde slått av lyset i høyttalerne da  ;)
Er det ikke driver only modus på Soul; høyttalerne blinker bare på førersiden?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

larsif

#254
Fikk fruen til å finne frem historikken,men finner ikke ut hvordan en legger ut bilder her.Data er ikke bare bare for noen av oss :)

Men fant da data for første "langtur",som var hentedagen,Haugesund - Sauda

135 km     13,2 kWt/100 km   ca. 4grader C

Jobb kjøring til fruen som er mest nedover til jobb og oppover hjem,ca 15 moh - ca 280 moh.Varm bil ved start både ned og hjem.

16 km    ca. 6,2  kWt/100 km  1-3 grader
16 km    ca. 21,9 kWt/100 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA