Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

AppleKnocker

KIA Soul har en EPA highway range på 128km. Et hår foran gamle Leaf 24kwh.
Hvis noen påstår at de slår en laboratoriumtest hvor forholdene er optimale, kjører de enten langt under fartsgrensen på motorveien (100 eller 110) eller så måler de i en nedoverbakke.

Det er ganske grell kontrast mellom KIA fangirls her på forumet som fabler om 200 km om vinteren, og Teslabjørn som slår fast at man kan klare 10 mil med Soul.

Det er selvsagt mulig å kjøre en Soul under 20kw/100km, men ikke i motorveisfart.

Hva er forresten greia med LED lys i høyttalerne... Har KIA fått inspirasjon fra horehus i Thailand?
Klassens minste bagasjerom og kjøreglede som får en buss til å virke sporty er vel heller ikke salgsargumentet for en av verdens absolutt styggeste og mest harry biler.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tuono

Og ellers.....? Hva synes du EGENTLIG om Kia Soul?

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 19:09
Deut er ganske grell kontrast mellom KIA fangirls her på forumet som fabler om 200 km om vinteren, og Teslabjørn som slår fast at man kan klare 10 mil med Soul.
Fra oppsummeringen til Bjørn Nyland sin test av Kia Soul "this car is pretty awesome" [emoji12]
Med blytung høyrefot på vintertur var gjennomsnittet 19,6 kW/100 km
(ca 140 km rekkevidde)


Bjørn testet Ioniq og fikk da 160 km rekkevidde



eivhelle

Det er mye synsing rundt rekkevidde. Praktiske eksempler er ikke alltid å rette seg etter fordi man ikke tar hensyn til vind og terreng. Jeg har lagt inn tekniske data for en del av de små elbilene på markedet og simulert kjøring under ideelle forhold på tørr asfalt ved 20 grader.

Med konstant hastighet på 110 km/t fikk jeg følgende rekkevidde:
Kia Soul : 118 km
Hyundai Ioniq : 173 km
e-golf (24KWh) : 118 km
e-golf (36KWh) : 173 km
Zoe (22KWh) : 116 km
Zoe (41KWh) : 216 km
Ampera-e : 288 km

Med konstant hastighet på 80 km/t :
Kia Soul : 183 km
Hyundai Ioniq : 252 km
e-golf (24KWh) : 175 km
e-golf (36KWh) : 255 km
Zoe (22KWh) : 174 km
Zoe (41KWh) : 324 km
Ampera-e : 433 km

Jeg kan bekrefte fra praktisk bruk at denne modellen gir rimelig korrekt resultat for 24.2KWh e-golf. Og jeg vil tro at vi ikke er langt fra sannheten for de andre bilene heller.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AppleKnocker

Det du egentlig sier er at de opprinnelige kortrekkeviddebilene er omtrent like. Så kom Ioniq og var et knepp opp (pga effektivitet). Så er det et nytt knepp opp til Zoe 41 og enda ett knepp opp til Ampera-e. Begge pga større batteri.

Etter å ha kjørt alle disse (med unntak av de som ikke er i salg ennå), stemmer det bra med min oppfatning.

Oversikten gir nok et riktigere bilde enn historier om folk som har trillet ned fra fjellet i medvind uten varme og med ledlyset i høytalerne av.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 22:07
Oversikten gir nok et riktigere bilde enn historier om folk som har trillet ned fra fjellet i medvind uten varme og med ledlyset i høytalerne av.
For ikke snakke om gjengivelsen til han som egentlig bare ønsker å snakke enkelte modeller ned og andre opp på sine egne "hang ups".......

eivhelle

#216
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 22:07
Det du egentlig sier er at de opprinnelige kortrekkeviddebilene er omtrent like. Så kom Ioniq og var et knepp opp (pga effektivitet). Så er det et nytt knepp opp til Zoe 41 og enda ett knepp opp til Ampera-e. Begge pga større batteri.

Etter å ha kjørt alle disse (med unntak av de som ikke er i salg ennå), stemmer det bra med min oppfatning.

Oversikten gir nok et riktigere bilde enn historier om folk som har trillet ned fra fjellet i medvind uten varme og med ledlyset i høytalerne av.
Det oversikten egentlig viser er at man ikke kan bedømme en bil utelukkende på hvordan den oppfører seg på motorveien i maksimal lovlig hastighet.

På landevei oppnår du sjelden over 65 km/t i snitthastighet så lenge du overholder fartsgrensene. Og da er ikke forskjellen på en Kia Soul og en Hyundai Ioniq like påfallende. Det er mange som ikke har motorvei med 110 sone i sitt nærområde og stort sett forholder seg til maks hastighet på 80 km/t. Og da vil for eksempel Kia Soul fungere helt utmerket på tross av dårlig aerodynamikk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 09:21
På landevei oppnår du sjelden over 65 km/t i snitthastighet så lenge du overholder fartsgrensene. Og da er ikke forskjellen på en Kia Soul og en Hyundai Ioniq like påfallende.
7 mil forskjell er jo ganske påfallende mye i mine øyne. På vei hjem i går med slapseføre i svingete fjorder og opp og ned diverse fjelloverganger hadde vi en snittfart på litt over 70 km/t. Dette var totalt uten motorvei. Kan ikke huske siste jeg var under 70 i snitt på langtur.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 11:11
Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 09:21
På landevei oppnår du sjelden over 65 km/t i snitthastighet så lenge du overholder fartsgrensene. Og da er ikke forskjellen på en Kia Soul og en Hyundai Ioniq like påfallende.
7 mil forskjell er jo ganske påfallende mye i mine øyne. På vei hjem i går med slapseføre i svingete fjorder og opp og ned diverse fjelloverganger hadde vi en snittfart på litt over 70 km/t. Dette var totalt uten motorvei. Kan ikke huske siste jeg var under 70 i snitt på langtur.
Da høres det ut som du akselererer kraftig og holder høy fart. Gjennomsnitt faller ekstremt fort med bare en liten pause.....

Hvordan regner du snittfart?
Jeg får stor forskjell om jeg nuller tripptelleren etter at jeg har startet i forhold til før start.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. februar 2017, klokken 11:22
Da høres det ut som du akselererer kraftig og holder høy fart. Gjennomsnitt faller ekstremt fort med bare en liten pause.....

Hvordan regner du snittfart?
Jeg får stor forskjell om jeg nuller tripptelleren etter at jeg har startet i forhold til før start.

Nuller i det jeg starter bilen. Snittfart er jo unntatt tekniske stopp i denne sammenhengen. Dvs lading, pissepause etc.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

gigafactory

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. februar 2017, klokken 11:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 11:11
Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 09:21
På landevei oppnår du sjelden over 65 km/t i snitthastighet så lenge du overholder fartsgrensene. Og da er ikke forskjellen på en Kia Soul og en Hyundai Ioniq like påfallende.
7 mil forskjell er jo ganske påfallende mye i mine øyne. På vei hjem i går med slapseføre i svingete fjorder og opp og ned diverse fjelloverganger hadde vi en snittfart på litt over 70 km/t. Dette var totalt uten motorvei. Kan ikke huske siste jeg var under 70 i snitt på langtur.
Da høres det ut som du akselererer kraftig og holder høy fart. Gjennomsnitt faller ekstremt fort med bare en liten pause.....


Du kan jo ikke regne inn pauser! Da kan jo Soul være foretrukket på Autobahn da, så lenge en står stille halve tiden ;D

eivhelle

#221
Du må ta hensyn til alle stopp i diverse kryss. Du kjører gjennom bygdesenter med 40 og 50 soner. Du har vekselvis 60, 70 og 80 soner. 70 km/t i snitt er ikke normalt hvis du ikke er tung på gassen og kjører forbi alle som sinker deg på veien.

Jeg kjørte nylig strekningen Horten- Kongsberg og holdt meg konsekvent på fartsgrensen. Snitthastigheten ble 60 km/t. Og her er det en god blanding av 80 sone, 70 sone, noen tettsteder med 50 og 60 soner og en del veikryss underveis. Kartsiden på gulesider.no beregner kjøretid på 1t9min og snitthastighet 62.9 km/t på samme strekning, noe som krever optimal kjøring uten forsinkelser underveis.

For å dra den litt videre så kan vi forlenge turen videre over haukeli til Odda. 342 km med teoretisk snittfart på 72 km/t. Igjen er du avhengig av å kunne kjøre kontinuerlig på maks lovlig hastighet for å oppnå denne snittfarten. Litt forsinkelser av annen trafikk og du er godt under 70 i snitt.

For øvrig er min erfaring at jeg må legge til rundt 5-10% på snitthastigheten for å få riktig resultat om jeg simulerer rekkevidde i excel arket jeg har laget for formålet. Logikken bak dette er at du får mer ekstra forbruk på de strekningene du kjører fort enn det du sparer på stekningene som går langsomt, siden rullemotstanden stort sett er lik uavhengig av hastigheten og luftmotstanden endrer seg med kvadratet av hastigheten. Alternativt må en simulere hver delstrekning for seg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut.aulie

Sitat fra: gigafactory på mandag 27. februar 2017, klokken 11:57
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. februar 2017, klokken 11:22
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 11:11
Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 09:21
På landevei oppnår du sjelden over 65 km/t i snitthastighet så lenge du overholder fartsgrensene. Og da er ikke forskjellen på en Kia Soul og en Hyundai Ioniq like påfallende.
7 mil forskjell er jo ganske påfallende mye i mine øyne. På vei hjem i går med slapseføre i svingete fjorder og opp og ned diverse fjelloverganger hadde vi en snittfart på litt over 70 km/t. Dette var totalt uten motorvei. Kan ikke huske siste jeg var under 70 i snitt på langtur.
Da høres det ut som du akselererer kraftig og holder høy fart. Gjennomsnitt faller ekstremt fort med bare en liten pause.....


Du kan jo ikke regne inn pauser! Da kan jo Soul være foretrukket på Autobahn da, så lenge en står stille halve tiden ;D
Pause i denne forstand betyr at du reduserer fart til ned mot 0 km/t. Selvfølgelig ikke tiden du står stille. All bremsing bidrar til lavere snitt.
For meg er det så innlysende at det tydeligvis ble uklart.

AppleKnocker

For å vise at jeg ikke alltid er kritisk til Kia "Soul", kan jeg innrømme at den trolig fungerer godt på biltog gjennom Europa. Snittfarten blir bra og de blinkende horehushøyttalerne plager ingen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 27. februar 2017, klokken 12:22
Du må ta hensyn til alle stopp i diverse kryss. Du kjører gjennom bygdesenter med 40 og 50 soner. Du har vekselvis 60, 70 og 80 soner. 70 km/t i snitt er ikke normalt hvis du ikke er tung på gassen og kjører forbi alle som sinker deg på veien.
Vel, hvis man skal ta med 40 og 50 soner som norsk landevei, så får man ta med litt motorvei og. Strekninger jeg har kjørt og kjører innimellom er f.eks Åsgårdstrand-Gol, litt over 70 km/t. Åsgårdstrand - Dombås litt over 80km/t. Dombås - Åndalsnes akkurat 70 km/t. Så for norsk landevei så vil jeg påstå 70-80 km/t er typisk fart å regne på.  Pussig nok det som er landeveisfartsgrenser. Legger man ruten via tettsteder eller motorvei vil snittfarten gå opp eller ned.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA