Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange mil kan man kjøre på vinterstid med nye LEAF før man må lade igjen?

Startet av Griffel, onsdag 19. oktober 2016, klokken 08:25

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:29
Mistar du N-ledaren i eit TN anlegg så vil all strømmen gå gjennom den minste lasten sidan du får ei Y kobbling med 400v og ikkje mot N som vil gje teoretisk 0A i N. Har du då ein mobilladar og ein varmtvannstank på samtidig så går all straumen frå varmtvannstanken gjennom mobilladaren.

Men no har me vel dradd denne tråden "litt" bort frå da som var temaet, men eg klarar ikkje alltid å avstå frå ein god diskusjon av og til :-[

Man skal lese mye før et eller annet faller av.

0A i N får en kun med symetrisk last. Så en mobillader og en varmtvannstank på hver sin fase gir ikke 0A i N. Det er heller ikke slik at den strømmengden som vanligvis går gjennom vartvannstanken fra L1 til N vil gå fra L1 gjennom mobilladeren til L2 dersom N får et brudd.
Derimot vil det gå mye mindre strøm gjennom varmtvannstanken, og det kan hende at mobilader tar kvelden fordi den får for høy spenning. Opp mot 400V om det er eneste forbruker på den fasen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Ja, det det folk skriver kl 00:29, kan få ganske uheldige formuleringer.

En tidligere kollega av meg fortalte en gang ei historie, hvor han hjalp en kompis med å sette opp et mail-filter hvor utgående epost i et visst tidsrom nattestid, blei lagra på lokal mail-klient, i stedet for å sendes ut. Erfaringen var at dersom du har noen tanker på nattestid som virker svært fornuftige, så blir det kanskje ikke så fornuftig det du skriver.

Det som var skrevet kl 00:29 om en N-leder, blei svært usammenhengende, og det kan sikkert tolkes til noe helt annet enn det som var meninga bak.

aurba

Think City 2010, Lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA