Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladegarasje på Vulkan

Startet av Steinarhovd, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:45

« forrige - neste »

Steinarhovd

Fikk ny i3 med stor batteripakke 19.08.16, nydelig bil i 4 DAGER. Bilen startet ikke på jobb dag 4 - endte med av alt en valig Yaris etter 4,5 timer. Det tok lang tid før de tok tak i det på verkstedet dagen etter. Resultatet foreløpig er at styring til drivenhet skal være gått. Det finnes ikke deler i Sverige eller Tyskland. Jeg er lovet en del som produseres i Tyskland 19.09.16 slik jeg har forstått det. Ikke helt det du forventer av BMW. Siden de ikke kan skaffe del før 19.09 er det kanskje en systemfeil som er linket til den oppgraderte batteripakka???

Fikk låne en BMW på fredag - skulle vel egentlig hatt en BMW i3 når det tar så lang tid.

TM

Da må vel gå under kategori "maksimal uflaks". Men jeg regner med at BMW vil kompensere deg for utgifter til bensin / bompenger dersom de ikke kan skaffe deg en elbil. Så da er det vel bare å tenke at du sparer kilometre på din egen bil mens den står trygt hos BMW. Sånn ville jeg vurdert det  :)

LMOR

Jeg hadde lignende feil på den første i3en. Tror jeg var inne 4-6 ganger med småfixing før de innså at styreenheten måtte byttes. Jeg mistenkte fukt, at den ikke var tett, men fikk aldri noen forklaring.
Håper virkelig at de ikke har laget en ny enhet med gamle feil. Det at de ikke har enheten klar, er et dårlig tegn for oss andre... Men tror ikke alle fikk samme feil som meg sist, hvis ikke BMW byttet den etter hvert som de kom inn uten å si noe til kunden, slik de gjorde med 32A ladekontrolleren.

Ser at den jeg hadde feil på, forsvant fra produksjon mars 2014, men de har funnet andre ting etter det, så den er endret også juli 2014 og november 2015. Det er samme kontroller i begge versjonene, så det er kanskje noe som er trigget av et større batteri, da den som står i bilen kan kjøpes på nettet for $470.

Noen uheldige får tydeligvis gamle deler når de går tom for den som ligger inne som standard, men det skal i følge denne tabellen ikke ha skjedd etter jan 2016.

   Part number   Production ended
1   12 38 8 661 706   production
2   12 38 8 642 338   20.01.2016
3   12 38 8 642 242   07.07.2014
4   12 38 8 635 447   30.04.2014
5   12 38 8 631 718   04.02.2015
6   12 38 7 504 988   27.02.2014

Jeg hadde 447 som gikk ut 01.03.2014, men den ble likevel satt inn i noen biler frem til 30.04.2014.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

hELgenen

Sitat fra: TM på mandag 29. august 2016, klokken 09:42
Da må vel gå under kategori "maksimal uflaks". Men jeg regner med at BMW vil kompensere deg for utgifter til bensin / bompenger dersom de ikke kan skaffe deg en elbil. Så da er det vel bare å tenke at du sparer kilometre på din egen bil mens den står trygt hos BMW. Sånn ville jeg vurdert det  :)

Dersom BMW faktisk kompenserer driftstoffutgifter + bom osv.. så vil jeg synes det var fantastisk. Jeg tviler vel egentlig på det - rent bortsett fra at de kan tilby lånebil i perioden - da gjerne en fossilbil. Håper ikke det samme skjer meg da jeg kjører minimum 12 mil pr. dag + bom og da blir det fort noen ekstra kroner...............

LMOR

Første gangen jeg var på verksted med den første bilen, fikk jeg en faktura på bompasseringer og diesel. Betalte den ikke, men klaget i stedet, og har ikke sett noen faktura siden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Dette har vært opp før. Du skal stilles tilsvarende gjenstand til disposisjon om reparasjon tar mer enn en uke ikke påføres noe ekstra utgifter ifm reklamasjon. Moa skal bom og liknende kompenseres. Litt usikker på hvordan det blir med drivstoff...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_4 , §30
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Steinarhovd

Greit med innspillet om avtalerett, men det verste er jo når du kjøper en ny BMW og det etter 4 dager blir et mareritt istedet for en stor gled med smil fra øre til øre. Du forventer noe annet fra BMW, men det er vel bare å realitetsorientere seg. De er på jakt etter pengene dine, etterpå er det slutt.

hELgenen

Sitat fra: Steinarhovd på tirsdag 30. august 2016, klokken 09:45
Greit med innspillet om avtalerett, men det verste er jo når du kjøper en ny BMW og det etter 4 dager blir et mareritt istedet for en stor gled med smil fra øre til øre. Du forventer noe annet fra BMW, men det er vel bare å realitetsorientere seg. De er på jakt etter pengene dine, etterpå er det slutt.

BMW burde klare å skaffe en erstatningsbil - om ikke akkurat din forhandler har en tilsvarende
bil inne - så har vel sikkert en annen i nærheten?
Der jeg handlet bil så har de i alle fall en i3 93AH protonic blue stående som demobil - den stod
der i alle fall og ladet etter arbeidstid her om dagen - ingen hadde lånt den.......
Mulig disse forhandlerene ikke snakker sammen? Noen er i alle fall temmelig slappe med å følge
opp når først signeringen er i boks. Jeg bestilte min 31 mai - fikk samme dag en veldig positiv
overraskende telefon om at bilen skulle produseres allerede i uke 27 - nesten for godt til å være
sant - selv ikke forhandleren skjønte dette,men han sa han hadde ringt inn og spurt selv
og fått bekrefet at jo - det var rett...Men som så ofte før - det som er for godt til å være sant,
er som regel det......
Noen uker etterpå stikker jeg innom og da stod det at produksjonen var flyttet fra uke 28 til 32...
Spurte så på mail om jeg kunne få VIN-NR - det skulle jeg få , men nå i uke 35 har jeg ennå ikke
sett snurten av noe VIN-nr - ei heller noe oppfølgende svar fra forhandler. Sammenlignet med
andre forhandlere - som faktisk samarbeider mhp. leveranser av biler, og følger opp spørsmål
fra kunder - så synes jeg dette er slapt. Ikke blir jeg videre imponert over selve bilen heller når
jeg leser om denne type feil,og type feil ala plast detaljer som løsner (F.eks refleksen i døren).
Dette er, etter min mening, slurvefeil og designfeil som med letthet kunne vært unngått med
god kvalitetskontroll. 

Beckern

Tror det standard prosedyre at BMW sentralt ordner med lånebil ved lengre garanti opphold.
Jeg var inne og byttet bil dagen etter at jeg leverte min egen. Det bl da byttet fra lokal leiebil til sentral lånebil.

john

Jeg vet at endel forhandlere ikke har egne demo i3'er men at bilene tilhører BMW norge. Kan ha en sammenheng med at vi skriver kontrakt med BMW Norge på alle "i" bilene?

Men ellers er det veldig forskjellig mellom forhandlerne hvor gode de er på slikt..

Klykken

Mine erfaringer tilsier at salgsprosessen er i toppsjiktet med god oppfølging, mens når kundeforholdet virkelig starter og man trenger service, er man" på egne bein" og må krangle.  BMW, audi, mazda osv, alle er like.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Steinarhovd

Jeg bestilte den første dagen det var mulig å bestille. Jeg kunne vel fått den et par dager før hvis jeg ikke hadde tatt lakkbeskyttelse. Håper dere andre er heldigere enn meg. Hvis leveransene nå stopper opp vet dere kanskje hva årsaken er.

Jeg har i går tatt saken opp med både forhandler og BMW Norge, så får vi se. Jeg gir dem en dag til for å våkne av dvalen. Klykken har nok desverre rett. Service når kundeforholdet er etablert er nok noe av årsaken til Toyotas suksess.

tutti

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:14
Mine erfaringer tilsier at salgsprosessen er i toppsjiktet med god oppfølging, mens når kundeforholdet virkelig starter og man trenger service, er man" på egne bein" og må krangle.  BMW, audi, mazda osv, alle er like.
Før jeg kjøpte elbil så hadde jeg Skoda. Makan til oppfølging og service år etter har jeg ikke vært borti noensinne. Her fikk man kundebehandling på kveldstid og meget god håndtering av alt man trenge hjelp til selv etter at garantitiden gikk ut.

Så jeg vet hva fasiten kan være. Håper flere forhandlere kopierer Skodas eksempel.

RAS

Jeg kjører pr tiden leiebil fra Hertz i påvente av ny i3, etter vår bil produsert i 2015 har vært inne til verksted mange ganger for for feil på styreenhet inne i batteripakken. Vi får ny bil fra BMW. Bensin og bompenger dekkes av BMW, men via forhandler.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

KnutOL

Jeg har bare gode skussmål for Bilia i Drammen som forhandler og gjør service på BMW. Der får man en kontaktperson tildelt fra service-apparatet når man henvender seg og som du kan ta direkte kontakt med etter at bilen er utlevert. Jeg tror og håper dette gjelder i3 også.

Og jeg har aldri måttet krangle på ting som gjelder reklamasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA