Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den viktigste årsaken til redusert rekkevidde om vinteren

Startet av langemand, mandag 08. november 2010, klokken 16:16

« forrige - neste »

langemand

Det danske el-selskab Modstrøm har lanceret et produkt med gratis strøm om natten (kl. 00-06): https://www.modstroem.dk/privat/produkter/ideel
Det giver fin mening i Danmark hvor vi har en vind-energi-kapacitet på over 2,5 GW når det blæser.

Der skal dog stadig betales for statsafgift og transport af strømmen, så regningen for de kWh der bruges i nattetimerne sænkes reelt ca 30%.

Desuden skal der investeres 1500 kr. i en elaflæser. Det er et lille webcam der klistres på el-måleren, og sender billederne til Modstrøms server en gang i timen. Med den detaljerede forbrugsinforrmation får man også forbedrede muligheder for at finde ud af hvor det er strømmen bliver brugt, så man kan måske finde yderligere el-besparelser med den investering.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

cra

Det åpner også bur bruk av timer-funksjonen på oppvanskemaskin og lignende, som er laget for å kunne forskyve forbruket nettopp til perioder da belastningen på nettet er liten. :)

At det bryter med brannsikkerheten å kjøre slike apparater mens man sover er en annen sak.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

 ;D Men . . .  da blir vel disse kara arbeidsløse da  ??? ;D

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. oktober 2010, klokken 15:46
;D Men . . .  da blir vel disse kara arbeidsløse da  ??? ;D

:D HA HA HA!!!  La oss håpe det....  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

langemand

soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

jornheim

Idéen med gratis strøm om natten er god, desværre har det nævnte firma problemer med målerne (en slags webcam, sættes på den "rigtige" måler) og andet. Det kan man læse om bl.a. her:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/4/aft/114844/afpg/1
De store danske selskaber er begyndt at sætte målere op som kan fjernaflæses, men de sælger ikke billigere natstrøm endnu. Det er de nok ikke interesseret i, det kommer sikkert hvis politikerne bestemmer det. Men om de gør?

Så hidtils er el kun gratis ved visse offentlige ladestandere for elbiler her i Danmark (alt for få  :-\ !)
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

langemand

Dit link fungerer ikke for mig.

Jeg har selv haft den pågældende elaflæser siddende på min måler i nogle år nu, og så vidt jeg kan se på de døgn-grafer som modstrøm laver, betyder aflæser-problemerne blot at jeg får mere gratis strøm end det jeg reelt bruger  ;).

Hvordan skulle målerproblemerne kunne medføre at jeg ikke fik gratis strøm?
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

jornheim

Hvis du kan anbefale leverandøren, så lærer jeg gerne af din erfaringer! Jeg har også leget med tanken at skifte til den, men læste så om en del negative erfaringer, både med målere, som blev leveret eller lang ventetid eller ikke fungerede, med forkerte regninger osv. (ved ikke, hvorfor linket ikke fungerer hos dig).
Selvfølgelig er det en genial idé at bruge strøm om natten, når vindmøllerne leverer overkapacitet. Endnu bedre, hvis det er gratis.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA