Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Usolidarisk av Tesla

Startet av john, mandag 17. oktober 2016, klokken 21:14

« forrige - neste »

turfsurf

Dette handler vel om standarder. En 32A trefas type 2 må tåle 32A i alle ledere. Tenk om du plugget en slik kabel i en zoe på 3fas 32A lader.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Denne kabelen er relativt lett og håndterlig, men er kun for 3 fase 16A som er nye standarden for i3.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-3-5m-16a?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler

Blir usikker når det nevnes at i3 kan trekke 32A fra enfase? Noen som har detaljer om det?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

Hva skjer hvis den kabelen benyttes på en 32A 1-fas ladestasjon ? Er man ikke da garantert at kabelen blir overopphetet og kan forårsake brann ?

zbk

Kabelen er kodet med en motstand mellom to av pinnene (PE og PP) gjør at man kan lese av hvor mange ampere som kabelen tåler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

Sitat fra: zbk på tirsdag 30. august 2016, klokken 07:33
Kabelen er kodet med en motstand mellom to av pinnene (PE og PP) gjør at man kan lese av hvor mange ampere som kabelen tåler.
Med "lese av", mener du at type 2 ladestasjoner automatisk justerer ned ladestrømmen til et nivå som kabelen tåler ? Så en 22 kW vil kun levere ca 11 kW hvis type 2 kabelen er oppgitt til max 16A ?

zbk

Husker ikke om det er bilen eller ladepunktet sitt ansvar å lese det av, men resultatet er det du beskriver.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

Noen ladepunkt reduserer strømmen dersom en kabel ikke har korrekt kapasitet. Andre ladepunkt nekter å lade dersom kabelen er for liten til maksimal effekt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TM

Sitat fra: zbk på onsdag 31. august 2016, klokken 15:36
Husker ikke om det er bilen eller ladepunktet sitt ansvar å lese det av, men resultatet er det du beskriver.
Bra, men sånn må det jo nesten være. Ellers kunne det blitt mange branner  ;)

klilleng

Hvilke kabler skal egentlig følge med (når man bestiller Fully Charged med "alt") ?

TM

Sitat fra: klilleng på onsdag 31. august 2016, klokken 17:19
Hvilke kabler skal egentlig følge med (når man bestiller Fully Charged med "alt") ?
Det skal følge med en standard ladekabel for 230V. Den er justerbar opp til 10A max. I tillegg skal det følge med en Type2-Type2 kabel. Den skal støtte 16A 3-fas, men sideb i3 også støtter 1-fas 32A, så vil det nok være en 3-fas 32A kabel. Jeg har hørt at kabelen skal være klar i uke 36, så inntil da vil bilen leveres med 1-fas 32A type 2 kabel som vil. byttes kostnadsfritt til 3-fas når den foreligger.

john

Sitat fra: TM på onsdag 31. august 2016, klokken 17:57
Den skal støtte 16A 3-fas, men sideb i3 også støtter 1-fas 32A, så vil det nok være en 3-fas 32A kabel. Jeg har hørt at kabelen skal være klar i uke 36, så inntil da vil bilen leveres med 1-fas 32A type 2 kabel som vil byttes kostnadsfritt til 3-fas når den foreligger.

Min bil produsert 29.7 kom med 3-fas 32A, altså leveres de nå.  :) (Se delenummer tidligere i tråden).

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 31. august 2016, klokken 17:57
Sitat fra: klilleng på onsdag 31. august 2016, klokken 17:19
Hvilke kabler skal egentlig følge med (når man bestiller Fully Charged med "alt") ?
Det skal følge med en standard ladekabel for 230V. Den er justerbar opp til 10A max. I tillegg skal det følge med en Type2-Type2 kabel. Den skal støtte 16A 3-fas, men sideb i3 også støtter 1-fas 32A, så vil det nok være en 3-fas 32A kabel. Jeg har hørt at kabelen skal være klar i uke 36, så inntil da vil bilen leveres med 1-fas 32A type 2 kabel som vil. byttes kostnadsfritt til 3-fas når den foreligger.

Hmm. Teoretisk kunne de laget en "jukse"-kabel med 6mm2 på kun PE,N og L1, og 2.5mm2 på L2+L3. Den hadde blitt tynnere, billigere og mer fleksibel, men måtte da være begrenset til kun å virke på i3 (på en eller annen måte).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

klilleng

Sitat fra: TM på onsdag 31. august 2016, klokken 17:57
Sitat fra: klilleng på onsdag 31. august 2016, klokken 17:19
Hvilke kabler skal egentlig følge med (når man bestiller Fully Charged med "alt") ?
Det skal følge med en standard ladekabel for 230V. Den er justerbar opp til 10A max. I tillegg skal det følge med en Type2-Type2 kabel. Den skal støtte 16A 3-fas, men sideb i3 også støtter 1-fas 32A, så vil det nok være en 3-fas 32A kabel. Jeg har hørt at kabelen skal være klar i uke 36, så inntil da vil bilen leveres med 1-fas 32A type 2 kabel som vil. byttes kostnadsfritt til 3-fas når den foreligger.

Takk!

Jeg spurte forhandler angående wallbox, og fikk beskjed om at BMW kom med en ny oppdatert modell mot slutten av året som bl.a. leverte 32A, og var mindre i størrelse enn de eksisterende. Til info bare.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA