Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av lifern, mandag 17. oktober 2016, klokken 17:13

« forrige - neste »

lifern

Etter 113000 km byttet jeg bremseklosser på Leafen for første gang.
Egentlig ikke nødvendig enda da det var en del belegg igjen, men byttet da jeg hadde de av likevel.
Litt imponert av at de holder så lenge.
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Hva er "normalt" på fossilbil?
Synes jeg husker å byttet klosser (fram) på min -98 Ford Transit ved ca 50-60' km, men da med en god del kjøtt på beina igjen, og skiver ved ca 100'km. Klossene var så billige på den at det var greit å bytte uansett når man gjorde annen jobb (betalte vel alt fra 250-500 for et sett).

Kjører man høvelig pent med elbil ser jeg da ikke bort fra at de kan vare 2x bilens liv, sett bort fra rust. Altså 3-4-500'km.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Mye takket være at bremseenergi er regenerering, og at de er dimensjonert såpass kraftig.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Strømbil

Løfter denne opp.
Hadde akkurat bilen på EU, og fikk påpekt at bremseklosser var moden for utskifting. Bilen har gått 102k, og jeg hadde vel forventet at det var på tide med et skifte nå.

lifern: Trengte ikke noe spesielt utstyr for å gjøre jobben? Tenker da på håndbrekket. Man må ikke på med PC etterpå for å kjøre kalibrering?
Svart Nissan Leaf 2013.

nr1rayner

På alle gen 2 Leafer er vel håndbrekket på trommel inne i skiva. Mener det er slik på gen 1 også.
På gen 2 er vel også brekket operert av vaier  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Fikk alt godkjent på EU i juni i fjor, uten så mye som en bemerkning. Men med snart 115k på telleren bør jeg vel sjekke ved neste dekkskift. Hvor kjøper dere klossene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bondeknøl

Har aldri hørt at noen biler må kalibreres eller resettes etter å ha byttet bremseklosser eller bremseband.

Sånn ellers så er det merkelige at under EU-kontroller så godkjennes bremseklossene om så bare det er en millimeter igjen av de. Merkelig regel, men en skal etter loven kun få feil når bremseklossen er helt utslitt. De fleste bruker jo hodet og gir beskjed om at klossene bør skiftes hvis de har kort tid igjen.

leafnor

Sitat fra: tomrh på onsdag 19. april 2017, klokken 16:15
Fikk alt godkjent på EU i juni i fjor, uten så mye som en bemerkning. Men med snart 115k på telleren bør jeg vel sjekke ved neste dekkskift. Hvor kjøper dere klossene?
Kjøpte på eBay,
http://www.ebay.com/itm/NEW-PREMIUM-COMPLETE-SET-OF-FRONT-CERAMIC-DISC-BRAKE-PADS-WITH-SHIMS-/400757548959?hash=item5d4f02e79f
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Dnn .

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 19. april 2017, klokken 17:33
Har aldri hørt at noen biler må kalibreres eller resettes etter å ha byttet bremseklosser eller bremseband.

Sånn ellers så er det merkelige at under EU-kontroller så godkjennes bremseklossene om så bare det er en millimeter igjen av de. Merkelig regel, men en skal etter loven kun få feil når bremseklossen er helt utslitt. De fleste bruker jo hodet og gir beskjed om at klossene bør skiftes hvis de har kort tid igjen.
Såvidt jeg vet må alle biler med elektronisk brekk bruke diagnoseapperat for å kjøre caliper tilbake og "fram" ved bytte av klosser. Dette må du på alt av vag værtfall.

Leaf har ikke dette da.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lynet

Leaf har trommel så ingen resett på den.
På PKK er det oppgitt minstemål på klosser i tekniske data, vanligvis 2mm
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lifern

Nå må jeg rette meg selv litt.
Har skiftet klosser bak, men ikke fremme.
Kjørt 143000 km, mye klosser igjen fremme.
SVART EUROLEAF 2013

kaiat

Sitat fra: Dnn . på onsdag 19. april 2017, klokken 18:08
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 19. april 2017, klokken 17:33

Såvidt jeg vet må alle biler med elektronisk brekk bruke diagnoseapperat for å kjøre caliper tilbake og "fram" ved bytte av klosser. Dette må du på alt av vag værtfall.

Leaf har ikke dette da.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det kommer litt an på hva slags type elektrisk parkeringsbrems det er brukt. På min Renault er det bare en el.motor som drar til håndbremsvaieren, her er det ikke behov for noe kalibrering eller resett. Men andre biler har en el.motor i kaliperen og på disse må det resettes ved skifte av bremseklosser.

Jeg mener at Leaf har en lignende løsning som Renault'en min med en el.motor på håndbremsvaieren. I så fall er det fullt ut overkommelig for de fleste med normalt antall tommeltotter.

tomrh

Sitat fra: lifern på onsdag 19. april 2017, klokken 20:09
Nå må jeg rette meg selv litt.
Har skiftet klosser bak, men ikke fremme.
Kjørt 143000 km, mye klosser igjen fremme.
Merkelig, er jo foran bremsene tar mest når man bremser. Klossene foran er kanskje allerede skiftet på en service?
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: leafnor på onsdag 19. april 2017, klokken 18:03
Sitat fra: tomrh på onsdag 19. april 2017, klokken 16:15
Kjøpte på eBay,
http://www.ebay.com/itm/NEW-PREMIUM-COMPLETE-SET-OF-FRONT-CERAMIC-DISC-BRAKE-PADS-WITH-SHIMS-/400757548959?hash=item5d4f02e79f
Takker for link! Aldri bestilt noe på ebay før jeg da men er jo rimelig. Kvaliteten er ok?
Stjørdal

lifern

Bilen min har aldri vært på service, så klossene skifter jeg selv. Men det var unødvendig å bytte klossene bak også, men jeg hadde de av for rengjøring så da satte jeg på nye.
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA