Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato

Startet av Sebass, mandag 17. oktober 2016, klokken 16:15

« forrige - neste »

LMOR

#60
Kommer mange påstander her. De fleste vanlige folk forstår hverken Ah eller kWh, så det som betyr noe er:
- Hvor langt kan jeg kjøre?
- Hvor lang tid tar det å lade?

Her er svaret fra BMW når det gjelder ladetid:

http://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i3/2013/charging.html

Lett å forstå, og for de som trenger mer info, er det en blå "i" knapp.

I appen ser du % og hvor lenge det er igjen til bilen er full-ladet. Du trenger ikke mer info enn det. Det er det bare særinger som oss som er opptatt av kW og A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

john

Hvis man er så opptatt av å tyne levetid ut av batteriet at man ikke vil lade til 100%,

Hva med ny info som viser at hurtigst mulig lading er bedre for batteriet enn å lade sakte.
Hvordan har dere tenkt å lade for å unngå dette?

Ref bl.a:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27281.msg485903.html#msg485903

Så er det mer å hente på å installere raskere lader hjemme enn å stoppe før 100%?



Ferry

Sitat fra: LMOR på mandag 29. august 2016, klokken 10:59
Kommer mange påstander her. De fleste vanlige folk forstår hverken Ah eller kWh,

Veldig mange vet ikke engang hvordan det skrives, langt mindre hva det er. Folk i dag klarer jo f**n ikke å skrive sitt eget navn riktig engang. /rant

Porsgrunn

Sitat fra: john på mandag 29. august 2016, klokken 11:52
Hvis man er så opptatt av å tyne levetid ut av batteriet at man ikke vil lade til 100%,

Hva med ny info som viser at hurtigst mulig lading er bedre for batteriet enn å lade sakte.
Hvordan har dere tenkt å lade for å unngå dette?

Ref bl.a:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27281.msg485903.html#msg485903

Så er det mer å hente på å installere raskere lader hjemme enn å stoppe før 100%?

Det er to sider av samme sak.

Observasjonen av at raskere lading kan være bedre enn sakte kommer fra blant annet Jeff Dahn.

Forklaringen hans er at det betyr kortere tid med høy spenning på batteriet. I laboratorie-studiene som han og teamet utførte ble batteriene ladet opp og ut en mengde ganger med forskjellige strømstyrker og til forskjellige ladenivåer. Men de ble ikke oppbevart ved høy spenning.

Resultatet overrasket også forskerne, da høyere strøm gir mer motstand og varme. Ja noen kjemier var mer følsomme enn andre men fenomenet gjaldt alle kjemiene han undersøkte. 

LMOR

BMW sitter på mye mer data enn disse testene gjør,

As a point of reference, since 2009 BMW has conducted research on a global scale with the MINI E and BMW Active E programmes.

Og da snakker vi ikke om forskere som blir overrasket, men real life erfaringstall på hva ladesyklus, temperatur, ladehastighet osv gjør med batteriene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Luniboy

Yepp, det er vi helt enige om, men jeg mener bare at det hadde vært kjekt å vite hva (om noe i det hele tatt?) man kunne gjort for å gi batteriene mest mulig optimale forhold, uten å stresse for mye med spesielle oppsett og tilpasninger.
Et eks. kunne jo være om man skulle gå kl. 07:00, og at den da selv fant ut av når den begynner å lade bilen, for å unngå at den stod med 100% SoC unødvendig lenge, avh. av om man lader med 10 eller 32Ah.
(ja, så kan du jo ta deg f... på at strømmen var borte hele natta pga strømbrudd eller noe  :o )
Den har jo maks strøm tilgjengelig, så den vet jo det, samt temperaturen, så det burde jo ikke være noe problem å få det til ....
Men igjen, det er jo ikke sikkert det er skadelig med 100%SoC på disse fantastiske batteriene over lang tid, som på enkelte andre ...... den differansen på % skade mellom 70% og 90% SoC får vi nok aldri vite fra BMW eller Samsung  :-\
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Porsgrunn

@LMOR

Tror du bør sjekke opp hvem mannen er før du kommer med den typen argumenter.

Forsøk på latterliggjøring av at resultatet var overraskende blir bare patetisk. Forskere skal og bør ha et åpent sinn og være agnostiske til resultatet. Det er forskere som har konklusjonen på forhånd som er et problem.

Batteriene i i3 er gode batterier av høy kvalitet. Men de er standard hyllevare fra Samsung. Det er de samme fysiske lovene som gjelder uavhengig av om de står i en BMW eller Audi.

LMOR

#67
All forskning er forbundet med usikkerhet. At forskerne ble overasket viser vel bare det?
Jo flere samples, jo bedre struktur du har jo bedre forskning, og forskere har gjerne en teori de vil få bekreftet eller avkreftet.

Poenget mitt er at jeg tviler sterkt på at utvalget, ressursene, logg av bruk osv som de har tilgang til er like omfattende som BMW har.

De har heller ingen økonomisk konsekvens av at de tar feil, det har BMW. Jeg har ikke konkludert, jeg regner bare på sannsynligheten for hvem av dem som har rett, eventuelt sannsynligheten for at BMW ignorerer det han har kommet frem til, hvis det kan påføre dem et tap  ;)

Merk at det ikke er noen som har sagt at kjemien BMW bruker ikke eldes, men saktere, eventuelt anderledes. Og selv om 2 bruker samme batteri, så ligger nøkkelen i overvåkning og styring. Der er det ingen andre enn BMW som gjør det slik i3 gjør det, selv om det kan være likhetstrekk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Så på batterigarantien, og der står det faktisk at hvis ladingen av batteriet ikke er utført slik det er beskrevet i manualen, så kan det føre til at garantien ikke gjelder.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#69
LMOR:
Det er cellekjemi som er den største svakheten med lion batterier. Samsung SDI's løsning er sannsynligvis hverken bedre eller dårligere enn industrien ellers.

Samsung SDI produserer standard 18650 celler med samme kjemi som cellene som brukes i I3. De gir hverken mer eller mindre enn f.eks. Panasonic.

Tesla f.eks. valgte bort Samsung SDI til sine biler nylig for 18650 celler, Panasonic var bedre, men ryktene sier at "hjemmebatteriene" fra Tesla er basert på Samsung SDI's 18650 (billigere) og mindre kapasitet 3000mah kontra 3400mah...

Kinas JAC iEV6S utstyres med de "nye" 18650 fra Samsung SDI. De har kontrahert 50 millioner batterier. Hver batteripakke består av 3000 18650 batterier, som totalt gir 33kwt.

LMOR

OK, har vel fått frem mitt syn nå, jeg stoler på BMW. Forskeren som det var nevnt hadde skrevet 21 år vs 7 år, var i 2013, basert på sammenligning med det som var "standard" batterier i en laptop i 2013.
Jeg har ikke skrevet noe negativt om Panasonic. Er ikke interessert i om Tesla eller Leaf er bedre eller dårligere.
Kun opptatt av hva jeg selv kan og bør gjøre med i3, akkurat som trådstarter.
Der er ikke kommet noe nytt i denne tråden som gjør at jeg har grunn til å tvile på at BMW vet hva de holder på med. Tvert imot. Har flere ganger stått ved siden av andre biler som lader med nesten full hastighet til 100%, mens jeg kan glemme å prøve å lade til mer enn 95%. "Noen" gjør noe i bakgrunnen, og jeg sitter av og til igjen med 80% av maks batterikapasitet ved lading til 100%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#71
Sitat fra: LMOR på mandag 29. august 2016, klokken 16:07
"Noen" gjør noe i bakgrunnen, og jeg sitter av og til igjen med 80% av maks batterikapasitet ved lading til 100%.

Det skjønner jeg ikke helt. Kan du utdype litt nærmere ?
Maks batterikapasitet kan vel neppe variere fra 19,9 til 16 hos deg (gamle bilen) ?

De fleste elbiler sikrer batteriene bra med margin på topp og i bunn. Her er BMW blant de beste...

moonbuggy

For å hive inn en brannfakkel, så tror jeg personlig at 94AH cellene vil tape seg prosentvis raskere og mer, enn de tilsvarende 60AH cellene.

Når anodematerialet først krakelerer og forvitrer får man større effekt når tettheten er aksellerert fra starten av.

bjorngb

#73
Hvor mange C som tas ut av batteri påvirker også antall Ah og kWt et batteri kan gi. Mitt forrige batteri til båt var solgt som 284 Ah, men var et 250Ah batteri. Det kunne gi 284 Ah ved C100, men kun 250 ved C20. C20 er det de fleste produsenter (i båtverdenen) bruker som standard. Dette med batteri er ikke rett frem...

Det var et 12v batteri. Dersom en har et 24v anlegg, trenger en 2 slike seriekoblet. Da har en fremdeles kun 250Ah tilgjengelig, men dobbelt så mange (k)Wh.

Redigert og PS: dette er stort sett AGM-batteri, og mulig det ikke er sammenlignbart med li-ion...
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

jkirkebo

Sitat fra: bjorngb på mandag 29. august 2016, klokken 17:19
Hvor mange C som tas ut av batteri påvirker også antall Ah og kWt et batteri kan gi. Mitt forrige batteri til båt var solgt som 284 Ah, men var et 250Ah batteri. Det kunne gi 284 Ah ved C100, men kun 250 ved C20. C20 er det de fleste produsenter (i båtverdenen) bruker som standard. Dette med batteri er ikke rett frem...

Det var et 12v batteri. Dersom en har et 24v anlegg, trenger en 2 slike seriekoblet. Da har en fremdeles kun 250Ah tilgjengelig, men dobbelt så mange (k)Wh.

Ikke helt, for på 24V anlegg vil strømtrekket bli halvert, og da kan du heller bruke C/40-verdien som selvsagt er noe høyere enn C/20. Om du skal sammenligne direkte da.

Men Peukert-effekten gjelder ikke for lithium-batterier i særlig grad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA