Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato

Startet av Sebass, mandag 17. oktober 2016, klokken 16:15

« forrige - neste »

Sebass

Hei folkens!

Skal (etter planen) bli en stolt eier av en 94Ah i3 i uke 40. Har aldri hatt elbil før (Ford Fiesta 2006, og Mazda MX5 2010) så har lest -mye- om batterier og degenerering. Jeg kjører ca 16-18000km i året og det meste er mellom jobb og hjemme (50km t/r - perfekt, right?)

To spørsmål:
1) Hva har folk opplevd som reéll batteridegenerering av deres i3? Noe som oppleves som plagsomt?
2) Hva mener egentlig BMW når de sier at batteri skal holde ut "entire lifetime of vehicle". Er det 10-15-20år?

Takker!
BMW i3 94Ah (2017)

mikkel_harloff

Jeg mindes at have læst at den oprindelige model (60Ah) havde forventet batterilevetid (80% kapacitet) på 18 år. Det nye batteri er formentlig bedre


Sent from my iPhone using Tapatalk

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

meshintas

kwh er en enhet for strømforbruk, så da blir det mye mer riktig å bruke Ah som er en enhet for elektrisk lading.
alle andre batterier vi kommer borti i hverdagslivet, mobiltelefoner,elektrisk verktøy og rc ting, der bruker de også Ah, eller mAh da. Det er greit å bruke kwh for forbruk, men ikke for størrelse på batteri

LMOR

En kunne ha fått 33kWh på flere måter, det er den eneste logiske forklaringen jeg har på benevnelsen.
Formfaktoren på cellemoduelene er like, men 60Ah versjonen bruker cellemoduler som lagrer 60Ah, mens 94Ah versjonen bruker celler med ... 94Ah.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

stein84

Er vel flere modeller s som har gått over 250000 uten nevneverdig tap på rekkevidde, om det var det du lurte på. Er vel mindre buffer på mindre batterier, men nyere batterier er vel enda bedre når det gjelder holdbarhet...

TM

Sitat fra: meshintas på lørdag 27. august 2016, klokken 15:30
Det er greit å bruke kwh for forbruk, men ikke for størrelse på batteri
Jeg vet ikke om jeg kjøper den argumentasjonen. Forbruk måles i kwh/100 km. Hvis energimengen som kan lagres i batteriet oppgis i kWh, blir det enkelt å regne ut hvor langt man kan kjøre. Går du ut fra Ah, så må du ta med med i beregningen spenningen på batteriet. Tror forklaringen er så enkel at 18,8 kWh høres veldig lite ut, men 60 Ah virker helt greit  ;)

02jan

Litt usikker på hva vi diskuterer her ut fra TS sitt spørsmål.

Ah og Kwh, så er vel BMW fritt til å velge hva modellene skal hete?

På en bensin bil står det ofte 1.6 eller 2.0 , dette er en literangivelse på motor,
Er det gitt at denne literangivelsen er for bensininhold i tank?, innhold pr. Sylinder innhold i alle sylindre totalt, antall liter i radiator o.l ?

til trådstarter , av det jeg har fått med meg av diskusjoner fra i3 eiere siden den kom høsten 2013, så har jeg ikke lest om batterirediuksjon. Min i3 har nå passert 50'km, og har nøyaktig samme rekkevidde ,som da den var ny - etter egene fysiske målinger ved å kjøre en fast rute , med like parameter  ( ikke estimert ut fra hva bilen tror).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Rollep

Sitat fra: meshintas på lørdag 27. august 2016, klokken 15:30
kwh er en enhet for strømforbruk, så da blir det mye mer riktig å bruke Ah som er en enhet for elektrisk lading.
alle andre batterier vi kommer borti i hverdagslivet, mobiltelefoner,elektrisk verktøy og rc ting, der bruker de også Ah, eller mAh da. Det er greit å bruke kwh for forbruk, men ikke for størrelse på batteri
Hvorfor er det ikke greit å bruke kWh for batterikapasiteten?
Andre bilprodusenter bruker kWh og alle artikler som omhandler elbiler bruker jo kWh.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

AppleKnocker

De kan navngi modellen etter hvor mange økologiske brokollikvister du får med, eller antall bokser bartevoks som går i bagasjerommet for min del.

Når det gjelder batteritap så virker det for meg som det er svært ulike erfaringer. Jeg har ikke I3, men min Leaf har tapt seg 0.0% (!) på snart 50 000 km og to år. Teslaen har på samme tid og omtrent samme kjørelengde tapt seg ca 3%.

Jeg tror klima, bruk og ladevaner har en del å si. Men jeg har også en mistanke om at det er stor variasjon på batterier fra samme produsent. Man kan ha uflaks å få et "mandagsbatteri" som ikke er så dårlig at det fanges opp av garanti, men taper seg litt raskere enn snittet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Griffel

kWh er en energienhet som forteller hva batteriet kan levere av energi. Ah gir ingen meingsfylt informasjon før det oppgis sammen med en spenning. Så lenge det stort sett var snakk om 12V akumulator var det brukbart til sammenligning, i elbil hvor spenningen kan variere fra modell til modell gir det ingen fonuftig informasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bjorngb

Jeg foretrekker informasjon om kWh, som energimengde. Ah er bare en del av regnestykke. Spenningen på de A som kan gis i 60 eller 94 timer er avgjørende for hvor mye energi som kan brukes. Men så lenge elbilene bruker ulikt er det kanskje mest interessant å ha et mål som viser forskjell på batteristørrelse mellom modellene
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Ferry

Sitat fra: bjorngb på lørdag 27. august 2016, klokken 21:05
Jeg foretrekker informasjon om kWh, som energimengde.

Det gir mye mer mening, på kryss av merker. Selv om jeg egentlig ville foretrukket joule, eller kanskje heller megajoule. 1 kWh = 3,6 MJ.
For i3 er det lett å huske og sammenligne tall, fordi 1. generasjon har celler med kapasitet på 60 Ah, 2. gen. 94 Ah, det finnes allerede 120 Ah, og visstnok er enda større på gang.

Griffel

#13
Sitat fra: Ferry på lørdag 27. august 2016, klokken 21:45
For i3 er det lett å huske og sammenligne tall, fordi 1. generasjon har celler med kapasitet på 60 Ah, 2. gen. 94 Ah, det finnes allerede 120 Ah, og visstnok er enda større på gang.
Bare i den grad disse batterpakkene har samme spenning.
Det har de nok ikke, bare sån omtrent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

De har temmelig lik spenning. 12 moduler á 8 celler, totalt 96 celler i serie, oppgitt til 360 V. Muligens er det bittelitt ulik spenning på 94 Ah pga. endret batterikjemi. Poenget er at begge utgaver er 1p96s. Det blir sannsynligvis neste utgave også. Cellene har samme byggemål, så det trengs ingen redesign av batterikassa. Hva er foresten spenningen på et batteri? Omtrent som lengden på et tau? ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA