Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X60D!

Startet av rmrsr, mandag 17. oktober 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

john

Sitat fra: stein84 på søndag 11. september 2016, klokken 17:13
Litt tilbake til anlegg... Noen som vet om det lar seg gjøre å utnytte plassen hvor rex-motoren sitter (eller ikke sitter), til en custom sub-kasse...?
Blir ikke det veldig lydisolert? Hvordan skal lyden komme inn?

elektrolux

Via 2 rør som på mange subber.

Min første modifikasjon ville vært å montert en strømsensor som målte regenerering og automatisk la bilen i Neutral idet den begynte å regenerere.

Måtte nok til med en arduino eller lignende som kunne målt posisjonen på fartspedalen slik at den giret tilbake til Drive i det en ønsket framdrift igjen. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JorgenM

Neutral?
Vil den ikke da trille fritt og ikke regenerere strøm? Samt at du konstant må bremse ved behov for lavere fart (inn til kryss osv) og dertil slite bremseklosser/skiver som på en fossilbil?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Beckern

Sitat fra: JorgenM på søndag 11. september 2016, klokken 18:38
Neutral?
Vil den ikke da trille fritt og ikke regenerere strøm? Samt at du konstant må bremse ved behov for lavere fart (inn til kryss osv) og dertil slite bremseklosser/skiver som på en fossilbil?

Joda, strømforbruket vil øke både fordi man i praksis må bremse mer og fordi man vil holde høyere fart når triller nedover fremfor å bremse på regen.
Men det er noen som tror at "seiling" er akkurat det-seiling som med seilbåt, altså at naturkreftene skyver bilen fremover så fort man "seiler".

JorgenM

Virker litt bakvendt å ønske noe slikt på en elbil :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Kanutten

Sitat fra: JorgenM på søndag 11. september 2016, klokken 19:06
Virker litt bakvendt å ønske noe slikt på en elbil :)

Nei, det er veldig praktisk å kunne velge.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

02jan

Hadde en bil , som hoppet ut av gir og i nøytral, hver gang jeg slapp gassen. Det ble girkasse bytte på den.
Hadde jeg solgt den med hopp-ut-av-gir, og sagt at slik skal det være, hadde det het "ut og ro", ikke seile.

Skulle likt å sett en elbil i full seilas ned Holmenkollveien eller vålerengatunellen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Kanutten

Sitat fra: 02jan på søndag 11. september 2016, klokken 22:22
Skulle likt å sett en elbil i full seilas ned Holmenkollveien eller vålerengatunellen.

Det sentrale ordet her er velge. eGolf har løst det på en utmerket måte.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

stein84

Har hatt en egolf i et år nå, og foretrekker helt klart å ha MULIGHETEN til å seile. Synes det er mye bedre å dra den i B ved behov, eller bruke ACC.

Etter prøvekjøring, og påvente av bil, irriterer det meg sykt at det ikke er et VALG på i3.

Så om det viser seg at det er mulighet for å hacke coasting, gjør jeg det glatt!

Egil Fonn

Har også denne muligheten på Belectric med to padder bak rattet som du kan velge mellom auto, D+, D, D-.
Auto=holder samme fart, bremser hvis bilen forran bremser. D+=seiling, D=normal regenerering, D- = kraftig regenerering. Fint system som enkelt og raskt lar deg velge ønsket modus. Vil savne denne muligheten på i3.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

elektrolux

Personer med rette kompetansen på can bus hadde nok klart å programmere dette inn i systemet uten ekstra datasystemer. En enkel fotbryter kunne satt bilen D h.h.v. B .

( VW terminologi for Drive med autoseilefunksjon, og Brake for enpedalkjøring)

Rart BMW har dette på sin Scooter, men ikke på i3
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

Du har denne muligheten ved å holde pedalen i seilestilling eller å faktisk dra girspaken over i N, som nevnt utallige ganger tidligere. Dette har imidlertid vært diskutert opp og i mente før, da også med elektrolux som primus motor for få frem at dette er et stort mangel.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

john

Skjønner ikke problemet, hva gjør man når man seiler? Holder jevn fart?

Ettersom man uansett ikke får koplet fra drivverket er det jo samme sak om man kjører på CC eller seiler? Eventuelt bbare holder pedalen i ro?

Klykken

Sistnevnte er nok riktig. Men noen vil ha det til at det er et stort mangel å ikke ha utallige kombinasjoner på regen på en spak, mens andre (deriblant meg) mener at BMWs metodikk er mest forutsigbar.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Sitat fra: Klykken på mandag 12. september 2016, klokken 08:33
Du har denne muligheten ved å holde pedalen i seilestilling eller å faktisk dra girspaken over i N, som nevnt utallige ganger tidligere.

Benytter dette på Berlingo, men er utrolig tungvindt i forhold til ekte Autoseiling/frirulling.

Enklest å forklare i slike situasjoner:

- Lyskrysset 100m framme skifter til rødt. Herlig å bare slippe fartspedalen og rulle fritt fram mot lyskrysset.
- Bakketopp framfor en: Deilig å slippe fartspedalen og rulle over toppen.
- Motorvei inn mot Stavanger: Slipp fartspedalen ca ved "Gamlingen" og seil helt ned til Teateret.

Tror ikke jeg alene om å skifte kjørestil med kjøretøyet. Første tur i i3 medførte nesten ulykke grunnet den aggressive kjørestilen bilen gav meg. Omtrent likt som når jeg kjører i B modus i e-Up. Derfor deilig å kunne endre kjøremodus til D både på bil og på sinn, og stresse ned. Går også ofte sport i hvor langt en klarer å seile. 

Hovedgrunnen til at jeg ikke har i3 er at den mangler denne funksjonen. Ellers er jo bilen genial, og ja, vi er BMW fans. Vurderer knapt MC av annet merke etter 26 fornøyde år på først R100RT, så R100RS, så K1, S800, og nå R1200RS   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA