Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reva I 2010 modell, deler selges.

Startet av HCO, søndag 16. oktober 2016, klokken 23:44

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 29. august 2016, klokken 23:33
...
Det er dessverre så lett å ta knekken på hele elbileventyret.  Elbilforeningen halvsover seg gjennom det hele, mens de blogger om ladebrikker og hotelltilbud til medlemmer.

Vi får se.. Noen av elbilfordelene (kollektivfeltadgang, gratis parkering) *må* slutte snart på grunn av plassmangel. Mens for de andre er det mer snakk om politisk vilje for å fortsette finansieringen. Det burde for eksempel ikke være noe problem å kompensere fergeselskaper for tapene de er pålagt når elbiler er 'gratis'.

Mange avgiftslettelser kan kan dessuten finansieres fullt ut med tilsvarende økninger på fossilbiler, eller som et alternativ, sørge for solid fordel for elbilen (5% MVA for elbiler? Da skal vi ha 30% på fossilbiler! )

Som sagt, politisk vilje..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

Stort sett det eneste insentivet som betyr noe de nærmeste årene er engangsavgiften. Så lenge engangsavgiften strus opp på fossilbilene like raskt eller raskere enn de skrus opp på elbilene, så vil elbilene klare å være konkurransedyktige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

johnsalf

Jeg tror at vi nå bare er inne i en midlertidig dump - elbilsalget vil øke jevnt og sikkert framover:
- Det er i den siste blitt stadig flere "normale" familier som skifter til elbil som familiens eneste bil. De er stort sett fornøyd - og ser ikke problemer med en maks kjørelengde på 150km som rekker til alt bortsett fra en tur i året. (Og da leier en bilen for pengene en sparer på bompengefritak.)
- Med de nye bilene som allerede er i salg (for ex Ioniq) har en også lenger kjørelengde - forskjellen til den nye Opelen (som kanskje kommer om et år) vil bety fint lite - borsett fra de som har hytte 260km hjemmefra.
- Argumentet "vent, dagens elbiler får dårlig annenhåndsverdi siden det snart kommer nye med lengre rekkevidde" vil i stor grad forsvinne. Hva med annenhåndsverdien av fossilbiler når drivstoffprisen stadig stiger - og det om 2-4 år vil være elbiler på markedet til samme pris og 3-400km rekkevidde?

ladov

150 rekker til nesten alt? Eh nei?

Trekk fra en tredel hvis det er vinter, trekk fra en tredel på det igjen fordi du skal ha litt å gå på og så deler du resten på to fordi de færreste steder har destinasjonslader. Da ender du med at det som er lenger hjemmefra enn 35-40km er for langt..

Legg til at bilen ikke nødvendigvis er fulladet når du trenger den så ser du fort at '150km' er stusselig lite. At 'noen' klarer seg med så lite er greit nok men jeg tviler sterkt på at de representerer en stor andel av befolkningen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

johnsalf

En kan selvsagt kverulere med alle tall og påstander. De 5 familiene jeg kjenner som har gått over til kun elbil (Mecedes 2*leaf, Golf og Kia) sier ihvertfall de greier seg utmerket. Og gode anbefalinger fra venner smitter, og fikk oss til å tenke og kjøpe elbil med litt lenger rekkevidde enn hva disse har. Så kan en selvsagt diskutere hvor stor del av befolkningen dette representerer. Det er selvsagt langt fra alle - men jeg tror det er nok til å opprettholde og øke elbil-salget gradvis i tiden forover, i takt med stadig lenger rekkevidde.
- Det viktigste for mange er den mentale delen - bevege seg fra at "bilen må kunne brukes til alt, også det jeg bare gjør 1-2 ganger i året", til "jeg kjøper elbil som passer til nesten all kjøring - så finner jeg andre løsninger de få gangene den ikke passer.".

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. august 2016, klokken 07:50
Bompenger justeres ja, til fordel for elbilen. Differansen mot fossilbiler vil øke, ikke minske.

Du hadde mange gode poeng i innlegget ditt, men må nesten kommentere denne. Joda, er nok mulig at forskjellen i kr blir større, men ingen kan vel nekte på at bompengene øker mest i % for elbilene? ;)

Bilkjøp er for mange en veldig følelsesmessig sak, og at "du kan passere bommene mye billigere enn med en bensin eller dieselbil" er ikke ett like godt argument som "du kan passere alle de bommene du vil - så mye du vil - uten å betale ett øre i bomavgift!".

... og dette du viser til gjelder jo bare bomringen i Oslo? Så vidt jeg vet er det ingen ting som tilsier at dette blir løsningen andre steder?  Vi ser i dag på saken om gratis-parkering hvordan enkelte kommuner er kjappe med å legge opp til å kreve alt de kan så fort de kan. Antar dette også vil reflekteres i bomavgiftene. Regner du med at bommen vil bli stort rimeligere for elbiler enn fossiler i f.eks. Tønsberg eller Trondheim? Eller på Askøy?

Så joda, du har rett når det gjelder bommen i Oslo (separat sett en grei ordning), men hva som vil skje med alle de andre bommene er enn så lenge ukjent. Det eneste vi faktisk vet er at om dette går igjennom, så er ordningen med gratis bompasseringer arkivert under "gammel historie".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: ladov på tirsdag 30. august 2016, klokken 09:05
Mange avgiftslettelser kan kan dessuten finansieres fullt ut med tilsvarende økninger på fossilbiler,
NEI.
avgiftene på fossiler er allerede så store at avgiftsøkninger  gir mindre totalinntekter
fordi det aksellererer overgang til elbil og kollektivreiser.
De som skremmes bort fra fossilkjøring, betaler jo ikke fossilavgift.
Rent eksempelvis gir 100 (tusen) x 20 mindre avgift enn 300 (tusen) x 15.

Det politiske spørsmålet blir da om finansieringen av elbil subsidiene skal/kan
flyttes til skattyterne eller reduseres/oppheves.

Med de økonomiske ulvetidene Norge går inn,
er det lite sannsynlig svaret vil glede elbil tilhengerne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Beckern

Sitat fra: ladov på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:22
150 rekker til nesten alt? Eh nei?

Trekk fra en tredel hvis det er vinter, trekk fra en tredel på det igjen fordi du skal ha litt å gå på og så deler du resten på to fordi de færreste steder har destinasjonslader. Da ender du med at det som er lenger hjemmefra enn 35-40km er for langt..

Legg til at bilen ikke nødvendigvis er fulladet når du trenger den så ser du fort at '150km' er stusselig lite. At 'noen' klarer seg med så lite er greit nok men jeg tviler sterkt på at de representerer en stor andel av befolkningen.

Holder fint til 30k km i året for meg. Synes det er langt nok i året.

Beckern

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. august 2016, klokken 20:02
Sitat fra: ladov på tirsdag 30. august 2016, klokken 09:05
Mange avgiftslettelser kan kan dessuten finansieres fullt ut med tilsvarende økninger på fossilbiler,
NEI.
avgiftene på fossiler er allerede så store at avgiftsøkninger  gir mindre totalinntekter
fordi det aksellererer overgang til elbil og kollektivreiser.
De som skremmes bort fra fossilkjøring, betaler jo ikke fossilavgift.
Rent eksempelvis gir 100 (tusen) x 20 mindre avgift enn 300 (tusen) x 15.

Det politiske spørsmålet blir da om finansieringen av elbil subsidiene skal/kan
flyttes til skattyterne eller reduseres/oppheves.

Med de økonomiske ulvetidene Norge går inn,
er det lite sannsynlig svaret vil glede elbil tilhengerne.

Den der er syltynn. Du forutsetter at ICE bilistene flykter over til elbil. Det må du nesten bevise dersom du skal ha noe argument i det hele tatt. Hvis ikke argumenterer du mot deg selv ettersom massene fortsatt kjører ICE bil vil en liten økning pr.bil der bety uendelig mye mer enn en gedigen økning på utslippsfrie biler.
2 mill * 3 kr = 100k * 60 kr.
Da mangler det fortsatt en halv mill ICE biler bare får å gjøre regnestykket enklere så realitetene ville vært ende skjevere.



Olee

Sitat fra: Beckern på tirsdag 30. august 2016, klokken 20:04
Sitat fra: ladov på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:22
150 rekker til nesten alt? Eh nei?

Trekk fra en tredel hvis det er vinter, trekk fra en tredel på det igjen fordi du skal ha litt å gå på og så deler du resten på to fordi de færreste steder har destinasjonslader. Da ender du med at det som er lenger hjemmefra enn 35-40km er for langt..

Legg til at bilen ikke nødvendigvis er fulladet når du trenger den så ser du fort at '150km' er stusselig lite. At 'noen' klarer seg med så lite er greit nok men jeg tviler sterkt på at de representerer en stor andel av befolkningen.

Holder fint til 30k km i året for meg. Synes det er langt nok i året.
Jeg kjører 35k i året med en Leaf som eneste bil, men av og til hadde livet vært bedre med fossilbil eller Tesla.. Jeg har full forståelse for at folk ikke bytter bilen sin mot en lavtekkeviddebil!

ladov

Sitat fra: Olee på tirsdag 30. august 2016, klokken 22:45
Sitat fra: Beckern på tirsdag 30. august 2016, klokken 20:04
Sitat fra: ladov på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:22
150 rekker til nesten alt? Eh nei?

Trekk fra en tredel hvis det er vinter, trekk fra en tredel på det igjen fordi du skal ha litt å gå på og så deler du resten på to fordi de færreste steder har destinasjonslader. Da ender du med at det som er lenger hjemmefra enn 35-40km er for langt..

Legg til at bilen ikke nødvendigvis er fulladet når du trenger den så ser du fort at '150km' er stusselig lite. At 'noen' klarer seg med så lite er greit nok men jeg tviler sterkt på at de representerer en stor andel av befolkningen.

Holder fint til 30k km i året for meg. Synes det er langt nok i året.
Jeg kjører 35k i året med en Leaf som eneste bil, men av og til hadde livet vært bedre med fossilbil eller Tesla.. Jeg har full forståelse for at folk ikke bytter bilen sin mot en lavtekkeviddebil!
35k i året med Leaf, imponerende!

Hvor går din grense? Hvor mye større bør batteriet være?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Jeg kjører 25000 km i året med Zoe, i tillegg kommer ca 12-15000 km med dieselbil. For å bytte ut de fleste diesel-kilometerne med strøm må jeg ha minst dobbel så lang rekkevidde som dagens Zoe, jeg må ha mulighet for takstativ og tilhenger og det må komme hurtigladere der jeg ferdes.

Nå kommer sannsynligvis 45-60kWh elbilene relativt raskt på veien. Hurtigladere bygges ut flere steder i distriktene også, så kombinasjonen av lengre rekkevidde og bedre utbygd hurtigladenettverk gjør at flere kan klare seg med elbil. Etter en tur opp til Øst-Finnmark (via Sverige og Finland) nå i sommer, så ser jeg fremdeles store utfordringer med rekkevidde og ladeinfrastruktur. Selv med en Tesla 90D vil en slik tur nordover være for spesielt interesserte og kreve mye planlegging. Det er heller ikke noe som tyder på at dekningen av Tesla-SC i nordre deler av Skandinavia vil bli mye bedre i løpet av det neste året. Utbygging av 50kW hurtiglading går også tregt nordpå.

Jeg håper, men er fremdeles litt skeptisk til, at jeg kan bytte ut dieselbilen i løpet av 2018-2019 når Tesla 3 (eller en annen tilsvarende bil) står i tunet. Da vil ikke lenger rekkevidde i det daglige være en utfordring, og ladenettverket vil nok være mye bedre, både Tesla SC og CCS/ChaDeMO/type2 AC. Tilhenger vil ikke være et problem lenger, bortsett fra om man skal på langtur med campingvogn eller stor tilhenger. Hvis hurtigladenettverket er godt nok i hele Skandinavia, og for så vidt i resten av Europa, så blir nok bilparken min helelektrisk om et par år.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

~60kWh batteri, hengerfeste til (minst) liten tilhenger (750kg) og muligheter for ~40kWh inn på batteriet på en halvtimes tid og noenlunde fornuftig pris så ryker dieseldyret ut av garasjen fortere enn man får sagt "kortslutning".

Faktisk er største problemet i dag at Zoe'n blir ukomfortabelt liten for fem personer og bagasje. En TMX hadde løst alle behovene vi har, men koster fort minst det doble av hva jeg er villig til å betale for en bil.

Jeg har ikke noe krav om allverdens fancy elektronikk og duppeditter (selv om det er ekstremt gøy) og vil heller ha en enklere bil til en rimeligere pris som kan dekke behovet fram til elbilmarkedet er fullmodent.

TM3 ser ut til å kunne dekke behovet helt perfekt, men jeg er redd det tar lang tid før den kommer på markedet. Jeg blir positivt overrasket om jeg som nummer 250000 (eller noe sånn) i køen har muligheten til å få denne bilen før langt uti 2019. Reservasjonen min er like mye et signal til de andre bilfabrikantene om å få fart på utviklingen som det er reservasjon av en bil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DagfinnN

Da har vi (nesten) bestemt oss for å gå all in electric. Vi har i dag en TMS 85D og det er kun denne vi bruker på langtur - noe som fungerer helt utmerket. I hverdagen har vi imidlertid bruk for 2 biler mer enn 1 dag i uka. Vi har i dag en 2013 modell Subaru Outlback diesel. Har lenge vegret meg for å selge den pga tilhengerfestet. Men den blir jo relativt  lite brukt og det er galematias og la en så fin og stor bil stå i garasjen og synke i pris. Jeg har veldig tro på elbilrevolusjon og regner med at det kan bli vanskelig å få penger igjen for Subaruen om bare 5 år. Jeg har nå ordnet meg med avtaler med naboer de 10 gangene i året jeg har behov for henger.
Vi skal prøvekjøre hyundai ioinic om en uke. Svarer den til forventningene, blir det bestilling og salg av Subaru. Regner med å få knappe 100k tilovers etter at byttet er gjort. Da blir ionic'en bil nr. 1 for oss. Den har en rekkevidde som for oss blir perfekt for en nærmiljøbil. Normalt kjører vi 4 mil per dag, men enkelte dager opp mot 15. Vi kommer faktisk til hytta (24 mil og 800 meter opp) med Ionic'en via kun ett hurtigladerstopp. Dette er en betingelse for oss. Tesla klarer dette selvsagt uten noe stopp. Den dyre bilen blir brukt de dagene vi trenger 2 biler samt alle langturer. Iionic har jo et forbruk som er surrealistisk lite. I det daglige vil vi ha en drivstoffkostnad på under 3 kroner - det blir kult! 
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

bno

#29
DagfinnN
Prøvekjørte Ioniq el. idag. Vi venter på vår Tesla, men bilen var så bra at jeg faktisk er meeeget overrasket. Fikk også prøvd forbruket på en kjent løype med kraftig stigning og forbruket imponerer. Med litt større batt. (vi trenger 30 mil) hadde vi bestilt tverrt. Nå trenger vi TM3 i Portugal da vi farter frem og tilbake litt så da er det SC som driver valget vårt. Kjempebil denne Hyundaien og jeg er litt blasfemert hva gjelder biler men det er noe av det bedre jeg har hatt mine klamme fingre på :-)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA