Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reva I 2010 modell, deler selges.

Startet av HCO, søndag 16. oktober 2016, klokken 23:44

« forrige - neste »

HCO

2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

HCO

Man kan få ganske hakeslepp av kommentarfeltet i slike saker. Noen av disse trollene er det selvsagt ikke håp for, men jeg hører varianter av noen av disse vrangforestillingene også fra venner og bekjente som ellers er godt oppegående.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Beckern

Sitat fra: HCO på fredag 26. august 2016, klokken 17:06
Man kan få ganske hakeslepp av kommentarfeltet i slike saker. Noen av disse trollene er det selvsagt ikke håp for, men jeg hører varianter av noen av disse vrangforestillingene også fra venner og bekjente som ellers er godt oppegående.

Antar at du tenker på troll som dette:


Magne Olsen  Trond Arild Engen  for 4 timer siden  (2)
Sitat
Du liker altså å påføre andre mennesker plager ved å forurense lufta og lage støy. OK, deg om det. 

ladov

Side3-kommentatoren har et poeng, hvem gidder kjøpe gammel i3 eller Leaf med mindre de er vesentlig billigere enn modellene med oppgradert batteri?

Jeg har ikke sjekket salgstallene for Zoe i det siste men jeg forventer at de får seg en knekk senest når(hvis?) Renault lanserer nye 45kWh zoe i oktober. Med mindre Renault gir svært hyggelige rabatter på utgående modell..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Jeg tror kommentatoren har helt rett. De som kan vente, venter.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Olee

#5
Tydeligvis mange som kjøper diesel som neste bil! Hvis det ikke er mye trolling da  :P

THE

Tydeligvis mange som har tenkt å beholde den bilen de har leeeeenge også. 8% skal ha hydrogenbil neste gang, og da planlegger de vel ikke å bytte bil de nærmeste 10-15 årene i alle fall. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Kommentarfeltet er jo reneste søppeldynga. Når sjokket legger seg, er det interessant lesning egentlig. Dette er jo virkelige folk som skriver det de mener.

Det mest useriøse er likevel artikkelen. Hvis alle venter på neste generasjon elbil, ville det vært merkbart på salget av øvrige biler også. Det er vanskelig å se for seg en eksplosjon i salget fordi rekkevidden øker litt.
Det har vært kjent i to år at det gradvis kommer biler med bedre rekkevidde. For 1.5 år siden var det likevel rekordsalg av elbiler.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hansi

Gradvis? Opel Ampera-e som høyst sannsynligvis markerer begynnelsen på de "rimelige" 60kWh-bilene vil bli lansert i Europa i Paris om 1 måned. Den har rett i underkant av dobbel batterikapasitet og rekkevidde av den med lengst rekkevidde av de "rimeligere" elbilene i dag, BMW i3.

Trengte man bil for 1,5 år siden var det antageligvis ikke noe særlig alternativ å vente 2 år, det kan det være nå når man sannsynligvis kan få elbil med lang rekkevidde til en fornuftig pris om mellom et halvt år og et år..

Jeg er helt enig med artikkelforfatteren.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AppleKnocker

HVIS Ampera-e blir en salgsukess, blir neppe Norge tilgodesett med et stort nok antall biler til at det merkes på salgsstatikken. Og tiden er forbi da subsidier og fordeler kunne gjøre at enhver ny elbil gjorde særnorsk suksess slik Leaf og Model S gjorde.

Vi må nok vente til 2018, -19 og kanskje -20 før det kommer mengder av gode 60kwh biler. Innen den tid har mva og avgifter slått inn og legger en demper på salget. Diesel selger som hakka møkk i 2016, og det samme kommer til å gjelde i 2020 om ikke politikerne blåser liv i elbilfordelene igjen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kanutten

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 29. august 2016, klokken 19:20
...Det mest useriøse er likevel artikkelen. Hvis alle venter på neste generasjon elbil, ville det vært merkbart på salget av øvrige biler også.

Ikke nødvendigvis. Det kan jo godt hente at de som venter på elbil med lenger rekkevidde kjøper en diesel- eller bensinbil som en "ventebil".
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Bondeknøl

Den neste EL-bilsalgstoppen tipper jeg kommer rett før avgiftene ved innkjøp trer i kraft. Etter det blir det vel tidenes tørke?

AppleKnocker

Sitat fra: krl på mandag 29. august 2016, klokken 21:38
Det er overraskende hvis det blir kutt i elbilfordelene nå. Da ryker det meste av klimamålsettinger med samme pennestrøk.
Overraskende er nok ikke en helt presis beskrivelse. Kuttene er vedtatt allerede, og når alle vedtakene er gjennomført er det knapt én eneste fordel igjen fra myndighetenes side.
*Gratis parkering forsvinner senest fra nyttår, bortsett fra hvis enkeltkommuner skulle finne på å innføre det selv (fat chance)
*Bompenger innføres fra neste år (i Oslo)
*Fergebetaling har allerede begynt flere steder
*Kollektivfeltetene har fått innskrekninger i den perioden man trenger det (når det er kø) og et virrvarr av ulike regler avhengig av sted.
*Det er varslet at mva kommer på elbiler, men ikke når
*Ordinære avgifter kommer på elbil, men ikke besluttet når
*Elavgiften har økt, i tillegg kommer det trolig effektavgift som straffer de som lader med høy effekt hjemme
* Årsavgiften er foreslått fjernet for alle typer biler, så da forsvinner den fordelen også

Hvis det ikke blir helomvending ganske kjapt, er det rett og slett ingen elbilfordeler igjen om et par år. Ikke f... om elbilen er konkurransedyktig i 2018 for folk flest.

Det er verdt å merke seg at det kun er elbilsalget som faller. Salget av dieselbiler går strykende. Samme med hybrid.
Jeg  tror ikke et sekund på at folk går man av huse for å kjøpe kostbare, nye dieselbiler og hybrid SUVer til 1 mNOK som "ventebiler" før de får en miniatyr Opel med 30 mil rekkevidde. Hvis salget av små, enkle, rimelige biler hadde skutt i været, så kunne det kanskje vært tilfelle. Men bilene som selges er mer og mer kostbare utgaver med juksediesel og -hybrid.

Det finnes entusiaster som venter på en Model 3 eller noe annet i 2018-19-20, men denne gruppen utgjør bare et promp i forhold til de 150 000 bilene som selges i året i Norge. Når det kommer mva og litt engangsavgift på en Model 3 med litt utstyr vil den dessuten risikere å koste nesten like mye som Model S gjorde i starten.

Det er dessverre så lett å ta knekken på hele elbileventyret.  Elbilforeningen halvsover seg gjennom det hele, mens de blogger om ladebrikker og hotelltilbud til medlemmer.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Bare et par kommentarer:

Om andelen norske Model 3-reservasjoner er noenlunde lik andelen Model S av Teslas totale salg er det ca 35-40.000 norske reservasjoner. Dette etter siste opprydning i reservasjonsbunken. Model 3 vil jeg dermed hevde at alene står for en ganske så stor andel av nybilsalget i 2019, litt avhengig av hvor mange Tesla klarer å levere.
Model 3 kommer da i tillegg til andre rimelige langrekkevidde-modeller som er på vei, og dyrere langrekkevidde-elbiler.

Bompenger justeres ja, til fordel for elbilen. Differansen mot fossilbiler vil øke, ikke minske.

Kollektivfeltreglene opplever jeg som fornuftige og enkle å forholde seg til. Det er bare å se på skiltet, og selv jeg som ytterst sjeldent kjører i kollektivfelt har allerede full kontroll på hvor jeg kan kjøre og ikke.

Årsavgiften er vel foreslått fjernet til fordel for avgift på fossilt drivstoff. Ergo økt incentiv for valg av elbil for de som kjører langt.

Jo dyrere strømmen blir, jo mer interessant blir det med egen strømproduksjon, energieffektivisering, tilpasning til timeregulert strømpris osv. Uansett kan de mangedoble strømprisen før det blir like dyrt som fossilt drivstoff. Ikke veldig bekymret for dette.....

Jeg ser med andre ord fordeler som reduseres, fordeler som beholdes og fordeler som forsterkes. Og noen fordeler er umulig å fjerne.

Jeg forstår at endringene oppleves som helt svart/hvitt for deg, men det gjør de ikke for meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tutti

Noe av oss i Østfold betaler bom allerede når vi er på tur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA