Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 120 km i e-Golf?!

Startet av AppleKnocker, søndag 16. oktober 2016, klokken 22:14

« forrige - neste »

weld77

Energiforbruket til Oslo sporveier er i snitt ca 0.2kWh/passasjerkilometer, mao i samme størrelsesorden som en person alene i en elbil. For sporveiens del er det selvsagt lavere i rushtiden og høyere i tider med mindre belegg.

Helge

#46
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 01. september 2016, klokken 11:42
@Helge
Du er ikke alene om å se svært lite folk på bussen nei.
Kjører selv regionbuss i Trondheim, på kveldene (inn til Trondheim) er det ofte man kjører alene, eller med 1-5 pass. Enkelte avganger ut av byen er det også svært lite folk.
Dette gjelder selvsagt også bybusser.
På en lørdag, eller søndag, gikk jeg på en av byrutene som har svært mye folk på hverdager. Der kjørte de leddbuss med sånn ca bare meg og sjåføren ombord...
Så stiller jo spørsmålet seg stadig, er det så lite folk fordi tilbudet er så dårlig, til enkelte steder er det avgang hver time, eller hver 2. time. Eller er tilbudet godt nok..
Her burde det vel gjøres endringer på busstypen på enkelte avganger, på de lengre rutene med så lite belegg som 2-3 pass kan det f.eks. heller kjøres minibuss?
Dieselforbruk på de rutene jeg kjører ligger på ca 3 l/mil, da selvsagt høyere i midtbyen og lavere utenfor. Minibuss på samme ruten ville brukt ca 1 l/mil...

Ja, det er absolutt rom for personbiler også. Sier ikke at man skal kvitte seg med alle, men ser man på køa er det alt for mange av de.
Helt enig i det du nevner om eksosrør, men, jeg mener vi er mange år og modeller fra at alle kan velge elbil.

@ nr1rayner
Jeg er ikke uenig i det du skriver her, jeg er bare veldig uenig med Trondheimspolitikerne og kommuneadministrasjonen når de ikke bare innfører parkeringsavgift for elbil (for det kan vel være greit nok det nå)... MEN gjør det med FULL avgift slik at det koster like mye som for fossilbiler som gjennom sine eksosrør slipper ut NOx og andre avgasser i bylufta.

Flere i min omgangskrets har kommentert at når de nå likevel må tilbake inn i parkeringshus vurderer de å gå tilbake til å kjøre husstandens fossilbil. En av disse kjører i bykjøring i dag iMiEV, men han har også en BMW 525 (med meget godt varmeapparat som ha sa). Fordeler/insentiver innføres for å få oss til å handle slik myndighetene ønsker og ikke slik vi ellers ville ha gjort... ;)   
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

nr1rayner

@Helge
Har sett flere skrive noe sånt, ingen vits å kjøre el når bensin/diesel er (nesten) like billig og mye enklere.
Det er selvsagt uheldig, og (selvfølgelig) enig i at en slik virkning er sterkt uheldig.

@weld77
Det var jammen ikke et lavt tall. Vi har ett trikkespor i Trondheim, hver trikk her veier visst ca 30 tonn, det er nok en vesentlig forklaring på hvorfor forbruket da blir så høyt pr. hode.
Men, så må også plassbehovet pr. hode regnes. Skal ikke mange hoder pr trikk før plassbehovet går langt under hva det ville gjort hvis trikken hadde vært parkert og alle kjørte bil istedet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Beckern

Sitat fra: weld77 på torsdag 01. september 2016, klokken 12:52
Energiforbruket til Oslo sporveier er i snitt ca 0.2kWh/passasjerkilometer, mao i samme størrelsesorden som en person alene i en elbil. For sporveiens del er det selvsagt lavere i rushtiden og høyere i tider med mindre belegg.

Snakk for dem selv. For en vanlig liten pendlerbil er vel det godt i overkant.
0,1-0,15 er nok mer representativt for oslo by, en aning høyere i akershus men der er nok forbruket til bussene utenfor oslo også. Dårligere belegg der.

weld77

Oslo Sporveiers miljøregnskap, som oppgir 0,16 kWh og 0,23 kWh pr personkilometer for henholdsvis T-bane og trikk, mot 0,26 kWh for bus

bmw2002

Føler denne tråden har sporet av litt...

Noen som har noe informasjon om MDG tenker om elbilparkering i Oslo fremover? De tenker vel å forby alle biler snart uansett...

gauge

Har elbil, bensinbil og en scooter jeg har beholdt fra yngre dager. Sjelden jeg har noe å gjøre i Trondheim sentrum, men det hender jeg er innom universitetet. Når det blir betaling igjen tror jeg scooteren blir tatt frem. Kan parkere overalt og koster ingenting. Men kan love dere at den både bråker og stinker. (2-takt)

Buss gidder jeg ikke, tar 3-4 dobbelt så lang tid til/fra jobb som å kjøre. Dessuten veldig upraktisk hvis jeg skal noe i løpet av dagen. Sorry bussfantaster men verdsetter tida mi for høyt til at jeg gidder å kaste den vekk i en buss. Bedre å sykle eller gå da, får ihvertfall trimmet. Men også det tar ofte for mye tid i en travel hverdag dessverre.

Når bomfritaket forsvinner, blir nok også den scooteren god å ha. Blir da billigere enn elbil og selvsagt mye kjappere enn buss.


bmw2002

Alle som har elbil på jobb har kjøpt den utelukkende pga gratis parkering og bomring.

Er spent på hva som skjer i Oslo fra nyttår. Dette blir nok en katastrofe for elbilsalget frem til elbiler kan konkurrere med bensin/diesel på pris og rekkevidde.

AppleKnocker

Slik denne regelendringen er rigget, er det nærmest utenkelig at pressede kommuner nedprioriterer andre gode formål til fordel for elbileiere. I opinionen og media blir dette raskt til at man må velge mellom sykehjemsplasser eller parkering for velfødde elbileiere.

Jeg vet ikke hva man tenker i Oslo, men jeg må innrømme at jeg blir oppriktig sjokkert hvis byrådet (eller heter de fortsatt regjering...) viderefører gratis parkering. MDG er jo som andre påpeker ute etter å utrydde biler uansett drivlinje.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Beckern

Sitat fra: Sven-E på mandag 05. september 2016, klokken 20:29
Sitat fra: gauge på fredag 02. september 2016, klokken 18:55
Har elbil, bensinbil og en scooter jeg har beholdt fra yngre dager. Sjelden jeg har noe å gjøre i Trondheim sentrum, men det hender jeg er innom universitetet. Når det blir betaling igjen tror jeg scooteren blir tatt frem. Kan parkere overalt og koster ingenting. Men kan love dere at den både bråker og stinker. (2-takt)
I Oslo må man betale for parkering av MC.

Da skal man være temmelig klossete.
Dedikerte MC parkeringer er gratis. De fleste P-hus med bom inn/ut er gratis, enten med dedikerte MC plasser eller der man finner kroker og kriker der MC ikke står i veien for andre.
Også har jo mange løsninger med bakgårder o.l. der biler ikke kan stå, eller ordning med private P-plasser der man har en gratis krok.
Så MC parkerer man gratis i Oslo jo. Har bodd eller kjørt i Oslo i over 20 år uten å betale for parkering en eneste gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA