Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 120 km i e-Golf?!

Startet av AppleKnocker, søndag 16. oktober 2016, klokken 22:14

« forrige - neste »

AppleKnocker

Først ble det restriksjoner i kollektivfeltene, så ble det varslet betaling på ferger og i bompengeringen. Snart kommer skal mva og engangsavgift fases inn.
Men det neste steget akkurat nå for å ta kverken på elbilen, er parkeringsforskriften som er vedtatt og trer i kraft 1.1.2017.
Den betyr i praksis at det innføres full betaling for elbiler på kommunal parkering, men mindre kommunestyret i hver enkelt kommune aktivt vedtar noe annet. Tønsberg og Trondheim er blant de ivrigste som vil ha betaling.
Hva skjer i andre kommuner? jeg har ikke registrert mange kommunale myndigheter som vennlig innstilt til elbil, spesielt ikke når vennligheten koster penger og får konsekvenser for budsjettet.

Må jammen si de blå-blå er effektive til å avvikle elbilfordeler og sørge for at elbilsalget stuper.

Hallo Elbilforeningen, er det noen hjemme....
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Nå har vel ingen politikere sagt at fordelene skal vare evig. Og at noen vil forsvinne etterhvert er jo naturlig. Men det jeg savner er en helhetlig plan på hvordan fordelene skal være fremover, og hvordan de skal avvikles.

Og gratisparkeringen er kanskje det værste eksempelet på hvordan en fordel avvikles. Når politikerne pratet om dette, så oppfattet jeg det ihvertfall slikt at kommunene kunne innføre avgift hvis de ville. Men nå virker det som noen byråkrater har benyttet anledningen når ny parkeringsforskrift kommer samtidig, til å vri dette til at kommunene kan innføre fritak hvis de vil.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

#2
Det er en stor utfordring at noen politikere ønsker å avvikle elbilinsentivene før elbilen kan stå på egne ben. Samtidig må vi ta inn over oss at elbilsuksessen har ført til at noen av insentivene ikke er bærekraftige.

Politikerne har i sin makt muligheten til å avvikle elbilsalget i Norge dersom de velger å fjerne insentivene for tidlig.

Misunnelsen har stått sterkt og enkelte politikere har nok vektlagt dette mer enn klima og miljø.

Årets landsmøte i Elbilforeningen besluttet at foreningen skal arbeide aktivt for å beholde og omforme insentivene. Dette innebærer ikke at alle insentiver skal bestå uendret, men samtidig er det viktig å sørge for at totaliteten gjør elbilen konkurransedyktig i forhold til fossilbiler og ladbare hybrider.

Det foregår mange aktiviteter for å hindre avvikling av insentivene. I Trondheim har foreningen vært meget aktiv og konstruktiv i debatten rundt avgiftsparkering, men kommunen har vendt det døve øret til.

Det er som du nevner en utfordring at den lokale villigheten til å prioritere miljø og klima ikke alltid stikker like dypt når det blir snakk om avgiftskroner og misunnelsen er høy.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 26. august 2016, klokken 15:11

Må jammen si de blå-blå er effektive til å avvikle elbilfordeler og sørge for at elbilsalget stuper.


Trondheim er rød-grønt så det holder så det nytter ikke kun å skylde på de blå...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

pwb

Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.

Jejl

Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.
Mye mindre støy i sentrumsgatene er en veldig god grunn.

pwb

Sitat fra: Jejl på fredag 26. august 2016, klokken 19:43
Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.
Mye mindre støy i sentrumsgatene er en veldig god grunn.

Jepp, og derfor MÅ gratis parkering bort slik at man kan bruke disse parkeringene for de som skal til byen for å handle osv. Ingen som har noe imot å betale litt for å stikke innom en butikk for å handle. Dumt at disse parkeringene skal opptas av gjerrige folk så man må kjøre rundt og lage støy for å finne en ledig parkeringsplass. Parkering må være såpass dyrt at man ikke står der unødig, litt samme grunn som hurtigladere og der synes jo folk at det er kjempeflott at det skal være grisedyrt så ingen opptar plassen mer enn nødvendig.
Neste tullete grunn?

Jejl

Det må bli mye dyrere for fossilbiler å parkere.
Så får vi flere elbiler i sentrum og det blir mindre støy i sentrum.

elektrolux

Sitat fra: Jejl på fredag 26. august 2016, klokken 19:43
Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.
Mye mindre støy i sentrumsgatene er en veldig god grunn.

En til:

Når Elbilene opptar plassene blir det ikke plass til fossilbiler. Dermed dermed tvinges føreren over på Elbil, eller kollektiv transport.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elbil-1

Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.

Eneste grunnen er faktisk at vi skal ha ned CO2 utslippene for å redde kloden!

Hvis man skal få folk over på el-bil / 0-utslipps-biler, så er det foreløpig nødvendig med goder for å "lokke" folk til å kjøpe elbil istedenfor bensinbil...

så enkelt!

kommunene som da innfører parkeringsavgift nå, før elbilmarkedet er mer konkurransedyktig enn bensinbilene (enklere, billigere, bedre etc. uten goder) så gjør de egentlig miljøet en bjørnetjeneste.

Det handler ikke om misunnelse eller at noen skal få noe mer enn alle andre - men det blir en konsekvens ved at man må gjøre noe for å redde miljøet NÅ.

Man kan godt si at man kunne hatt fulle avgifter på el-biler og heller doblet alle avgifter på bensinbilene.. samme effekt det..


AppleKnocker

Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.

Her er den eneste grunnen til at de som kjører nullutslippsbil skal betale på samme måte som de som forurenser lokalt, produserer støy og bidrar til klimaendring: janteloven. Den er DEN eneste grunnen.

Sett bort fra janteloven, hvorfor i all verden skal vi ikke oppmuntre til at flest mulig skaffer seg nullutslippsbil og ikke minst bruker den i byen fremfor kreftkjerra som de evnt har i tillegg.

Noen vil si at de vil ha bilfrie byer og at alle skal ta trikken. Disse folka ser verden gjennom et sugerør, og jeg nesten ikke hjerte til å rive dem ut av illusjonen. Litt uheldig at en av dem har blitt miljøbyråd i Oslo, men det går over.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.

Glemte å spørre: er du Borte(n)-Moe? No offense, men jeg har alltid lurt på om han er på forumet.

Note to self: Kanskje sjekke om notorisk-utro-og-korrupte-skogeiere-med-oljefetish.no har et diskusjonsforum.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pwb

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. august 2016, klokken 20:15
Sitat fra: Jejl på fredag 26. august 2016, klokken 19:43
Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.
Mye mindre støy i sentrumsgatene er en veldig god grunn.

En til:

Når Elbilene opptar plassene blir det ikke plass til fossilbiler. Dermed dermed tvinges føreren over på Elbil, eller kollektiv transport.

Hvis det er poenget så er det jo bedre å fjerne plassene. At elbiler skal ha gratis plasser de kan stå på bidrar jo bare til at folk heller kjører elbil enn å ta kollektivt.

pwb

Sitat fra: elbil-1 på fredag 26. august 2016, klokken 21:17
Sitat fra: pwb på fredag 26. august 2016, klokken 19:41
Gi meg EN god grunn til at man skal stå gratis parkert mens man er på jobb men andre må betale, EN god grunn.

Eneste grunnen er faktisk at vi skal ha ned CO2 utslippene for å redde kloden!


Det der er så 2000 talls tankegang og det er ikke mange som tror på det der nå om dagen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pwb på lørdag 27. august 2016, klokken 09:10Det der er så 2000 talls tankegang og det er ikke mange som tror på det der nå om dagen.
Ja, det er jo nesten ingen som tror på det. Bare ca 98% av forskere, og en supermajoritet av det norske folk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA