Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 120 km i e-Golf?!

Startet av AppleKnocker, søndag 16. oktober 2016, klokken 22:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: elbil-1 på fredag 26. august 2016, klokken 21:17
Eneste grunnen er faktisk at vi skal ha ned CO2 utslippene for å redde kloden!

Nå ja, at man vil redde menneskene som bor på denne kloden fra lokale forurensinger er vel også en del av denne saken? Eller i det minste redusere helsekostnadene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Det bir jo totalt kaos hvis det er gratis noen steder og betaling andre plasser. Hvordan skal vi med elbil følg med hva som gjelder på hver plass?
Fremtiden er elektrisk.

nr1rayner

Merkelig at de fortsatt snakker om Co2, som jo uansett trengs for plantelivet..
Viktigere er da vel CO, NOx, SO et eller annet, sot og alt det andre f...skapet fossiler slipper ut.

Nei, jeg er ikke Borte(n) Moe, men henger meg på pwb.

I Trondheim mener jeg tiden med gratis P skal opphøre, all den tid man må betale med fossilbil.
Selv om man kan kjøre i kollektivfelt (som jeg skal angripe senere), skaper det flere biler på veien, mer kø og derav mer forurensning og støy fra de som ikke har tatt det grønne skiftet enda.
Selvsagt bedre at man kjører el enn diesel/bensin, men burde heller tatt buss, syklet eller gått hvis man skal inn til sentrum.

Men, her kommer det viktig, buss. Det satses alt for lite, prisene er for høye, avganger for sjeldent og nesten alle ruter skal innom sentrum. Skal man 1 tur koster billigste billett 32kr, så gjerne 64kr pr. pers for en bytur..
Har sagt det lenge, ta inn penger over skatteseddelen og gjør bussen i Trondheim by gratis!
Først da er det det virkelige flertall vurderer å parkere bilen når det faktisk ikke koster noe, men med fossilen må man betale både diesel og bom.
"Er det ikke urettferdig at de som ikke tar buss må betale?" Nei, de som velger det, eller må kjøre, får vesentlig mindre kø tilbake, og kommer derfor mye fortere frem.

Så tilbake til kollektivfeltet.
Her har man vel dratt miljøkortet. Hvor fornuftig er det at elbiler suser forbi køa, mens en 50-tonn semi med 13-liters dieselmotor står og putrer på tomgang i stop-and-go trafikk? Herligheten bruker 2-3 liter pr. time på tomgang...
Skal man dra miljøkortet må elbiler kastes ut, og lastebiler slippes inn, aller helst også budbiler (varetaxi om du vil, som egentlig burde vært sidestilt Taxi).

Så det så  ;)  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 27. august 2016, klokken 09:54
Merkelig at de fortsatt snakker om Co2, som jo uansett trengs for plantelivet..
Viktigere er da vel CO, NOx, SO et eller annet, sot og alt det andre f...skapet fossiler slipper ut.
CO2 fører til masse forskjellig ting som på ingen som helst måte er bra. PH-verdien til havene synker, noe som dreper korallrevene og vil kunne føre til massedød i de biologiske ressursene vi til dels lever av. Det blir mer tørke i verden, som fører til matmangel, krig og usikkerhet. Man får flere og kraftigere orkaner/tyfoner, som dreper titusenvis av folk i året. Havene stiger, og utraderer hele nasjoner. Osv.

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 27. august 2016, klokken 09:54Så tilbake til kollektivfeltet.
Her har man vel dratt miljøkortet. Hvor fornuftig er det at elbiler suser forbi køa, mens en 50-tonn semi med 13-liters dieselmotor står og putrer på tomgang i stop-and-go trafikk? Herligheten bruker 2-3 liter pr. time på tomgang...
Skal man dra miljøkortet må elbiler kastes ut, og lastebiler slippes inn, aller helst også budbiler (varetaxi om du vil, som egentlig burde vært sidestilt Taxi).
Mye bedre å kreve at vogntog, busser og taxier skal være elektriske. Vi har ikke utvalget i kjøretøy helt ennå, men vi er nok der om ti år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elbil-1

Sitat fra: Mippen på lørdag 27. august 2016, klokken 09:47
Det bir jo totalt kaos hvis det er gratis noen steder og betaling andre plasser. Hvordan skal vi med elbil følg med hva som gjelder på hver plass?

tja, kanskje ved å gjøre som alle andre bilister - LESE hva som står på skiltet...


epsilone6

I Trondheim kan elbilistene takke seg selv. Det ble forsøkt å senke makstiden til tre timer på gateparkering og halvere abonnementsprisen for elbiler i tre kommunale P-hus. Det hjalp ikke, folk er så frekke at de er bare ute og flytter på fremhjulene for ikke å få bot, om de ikke er så heldig å jobbe sammen med en annen som har elbil sånn at de kan bytte plass i lunsjen da, for det er jo selvsagt ingen ledige parkeringsplasser midt på dagen når de står der i 8 timer hver dag. I tillegg får vi en herlig kork fra lyskryss til lyskryss i rushtiden, gjerne såpass at det hindrer busstrafikken i betydelig grad. Om ikke dette er asosial oppførsel, så vet ikke jeg. Jeg har mer respekt for noen som har en fossilbil privat, men bruker bærekraftige transportmidler når de jobber i et bysentrum, hvor trengsel er et problem, enn for de som har elbil og skal skvise hver dråpe ut av fordeler på en måte som ikke er bærekraftig. Trondheim er et eksempel på tragedy of the commons, det kunne ha fungert, men folks egoisme setter en stopper for det.


eisa01

Problemet i Trondheim er vel også at bomringen er latterlig billig? Koster vel bare 22 kr i rush, og 11 kr utenom?

nr1rayner

@Espen
Det visste jeg ikke  ;)
Og da vet nok ikke diesel-dyrene det heller..
Sier på ingen måte at CO2 utslipp er bra, men andre gasser er jo kjent som verre, var det NOx som skapte sur nedbør montro..
Men ja, i motsetning til hva dieseldyrene sier, så klarer nok naturen helt fint å selv produsere nok CO2 til at plantelivet trives.

@epsilone6
Stemmer det, likevel er det "en haug" av elbiler i sentrum.
Men så er jo også busstransport en tragedie for enkelte, mange holdeplasser hvor alle busser er fulle når de kommer forbi i rushtiden.
Prisene må ned, tilbudet må opp..

@eisa01
Det er nok svært mange som fint kunne tatt buss, gjerne parkert på "park & ride" som er anlagt mange steder i utkanten av byen. Mulig disse P-plassene er for små, men det spørs om du har rett ja.
Det blir for billig for folk flest til at de bryr seg om det.
Men så er det jo også noen som MÅ kjøre for å rekke barnehage osv. Dog, mange av de kunne vel fint benyttet park & ride. Tror ikke det er stor forskjell på kjøretiden på f.eks. rute 310 fra sentrum til Børsa, og privatbil da vi "sniker" så mye i køen både i sentrum og Sandmoen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Sitat fra: pwb på lørdag 27. august 2016, klokken 09:07
Hvis det er poenget så er det jo bedre å fjerne plassene. At elbiler skal ha gratis plasser de kan stå på bidrar jo bare til at folk heller kjører elbil enn å ta kollektivt.
Du drar en LAN - bilene skal ut. Og mødrene skal slutte å jobbe for å hente og levere i barnehage?
Tror du virkelig kollektivstransport i de store byene har kapasitet til å ta unna de som kjører bil i dag?
Eller tenkte du at det skulle bli forbudt å jobbe også?

Dette er 14tis pjatt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Oddaa

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 27. august 2016, klokken 09:54
Skal man dra miljøkortet må elbiler kastes ut, og lastebiler slippes inn, aller helst også budbiler (varetaxi om du vil, som egentlig burde vært sidestilt Taxi).

Så det så  ;)  8)

En kan jo egentlig lure litt på hva taxi har i kollektivfeltet å gjøre, i verste fall kjøres det 2x distansen en passasjer skal fraktes og det er vel neppe særlig miljøvennlig transport...



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Oddaa

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 27. august 2016, klokken 18:32
Tror du virkelig kollektivstransport i de store byene har kapasitet til å ta unna de som kjører bil i dag?
Eller tenkte du at det skulle bli forbudt å jobbe også?

Dette er 14tis pjatt.

Jeg tror i hvert fall at det er enklere å bygge et kollektivsystem som tar unna de som i dag kjører bil enn motsatt - at en skal bygge nok veier og parkering til at alle de som kjører kollektivt i dag kan begynne å kjøre elbil.

Den primære transporten i ("stor")byene må være kollektivt, noe annet er neppe bærekraftig. Da sier det seg også selv hva som må være den billigste transporten i byene.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

nr1rayner

Har undret på det selv Oddaa, men pr. definisjon er visst Taxi kollektivtransport fordi den "er tilgjengelig for alle". Taxi er jo også nødvendig for enkelte med forskjellige handicap, som kan gjøre at buss er umulig eller alt for vanskelig.
Er vel der det stammer fra..

@apple
Husk at 1 bybuss tar opptil ca 100 passasjerer (ja, det er trangt på bussen da..), altså har 1 buss på ca 18 meter potensiale til å erstatte ca 100 biler, regn ca 5 meter bil + 5 meter luke blir det en "sammenhengende bil" på 1 km.
Sånn bare for å understreke det Oddaa skrev.

Kjenner bare til tilbudet i Trondheim, men regner med det samme gjelder i andre storbyer, her er det for få busser i rushtiden i forhold til antall reisende. Prisen er også for høy (tatt den ulempen det gir å ta buss) spesielt for enkeltturer. Det mangler altså politisk vilje til å få folk over på buss.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øystein16

Sitat fra: Oddaa på lørdag 27. august 2016, klokken 20:15
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 27. august 2016, klokken 18:32
Tror du virkelig kollektivstransport i de store byene har kapasitet til å ta unna de som kjører bil i dag?
Eller tenkte du at det skulle bli forbudt å jobbe også?

Dette er 14tis pjatt.

Jeg tror i hvert fall at det er enklere å bygge et kollektivsystem som tar unna de som i dag kjører bil enn motsatt - at en skal bygge nok veier og parkering til at alle de som kjører kollektivt i dag kan begynne å kjøre elbil.

Den primære transporten i ("stor")byene må være kollektivt, noe annet er neppe bærekraftig. Da sier det seg også selv hva som må være den billigste transporten i byene.


Kona betaler ca. kr 1200 i månaden for å dagpendle (med tog og litt buss) 27 km til "ein av dei større byane". Med elbil er prisen tilsvarande ca kr 100 (kr 5 per dag). Ved stasjonen me bruka er det ca 30-40 bilar som parkerar for pendling. På det jamne er det og 3-4 elbilar (10%) som står der. Det er ingen som betaler for parkering ved stasjonen, ei heller er det ladestasjonar.





elektrolux

#28
Sitat fra: pwb på lørdag 27. august 2016, klokken 09:07
En til:

Når Elbilene opptar plassene blir det ikke plass til fossilbiler. Dermed dermed tvinges føreren over på Elbil, eller kollektiv transport.

Hvis det er poenget så er det jo bedre å fjerne plassene. At elbiler skal ha gratis plasser de kan stå på bidrar jo bare til at folk heller kjører elbil enn å ta kollektivt.
[/quote]

Er ikke poenget å redusere traikken, bl.a med å fjerne parkeringsplasser. I Stavanger er en av "fordelene" med bussveien at det blir trafikk kork for vanlige biler, og parkeringsplasser fjernes.

Her har jo politikerne en gyllen anledning til å la problemet ordne seg selv, ved at alle parkeringsplassene er opptatt av nullutslippsbiler.

Dette vil fungere fint helt til autonome biler blir vanlig. Da er det bare å hoppe i en slik, hoppe av nær jobben og la bilen lage trafikk kork til arbeidsdagen er over og du kaller den tilbake for transport hjem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rollep

Sitat fra: epsilone6 på lørdag 27. august 2016, klokken 12:28
I Trondheim kan elbilistene takke seg selv. Det ble forsøkt å senke makstiden til tre timer på gateparkering og halvere abonnementsprisen for elbiler i tre kommunale P-hus. Det hjalp ikke, folk er så frekke at de er bare ute og flytter på fremhjulene for ikke å få bot, om de ikke er så heldig å jobbe sammen med en annen som har elbil sånn at de kan bytte plass i lunsjen da, for det er jo selvsagt ingen ledige parkeringsplasser midt på dagen når de står der i 8 timer hver dag.
Da kan vi mer eller mindre takke elbilistene i Trondheim for at det nå blir slutt på gratis parkering i hele landet.
Kommunene kan riktignok søke om å fortsatt få tilby gratis parkering, men man må nok være svært naiv hvis man tror at en kommune vil søke om å få redusert sine inntekter, spesielt i disse tider med arbeidsledighet og sviktende skatteinntekter.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA