Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3

Startet av ironduke, søndag 16. oktober 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

ironduke

Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

TorC

Og det som er desto festligere er jo at de selv (inkludert Christina Bu) bidrar til å skape denne "usikkerheten"... De bruker samlebetegnelsen elbil når de egentlig mener batteribil. En elbil er jo alle typer biler der drivlinjen er elektrisk. Dette inkluderer jo også hydrogen og andre. Batteribilen er den eneste som får lov til å ha EL og EK skilt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TorC på lørdag 27. august 2016, klokken 09:44
Og det som er desto festligere er jo at de selv (inkludert Christina Bu) bidrar til å skape denne "usikkerheten"... De bruker samlebetegnelsen elbil når de egentlig mener batteribil. En elbil er jo alle typer biler der drivlinjen er elektrisk. Dette inkluderer jo også hydrogen og andre. Batteribilen er den eneste som får lov til å ha EL og EK skilt.
Nei. Elbil referer til "drivstoffet", altså det man fyller bilen med.

Dieselbil - diesel
Bensinbil - bensin
Elbil - elektrisitet
Hydrogenbil - hydrogen

Det er mange som tror hydrogenbiler er elbiler, men det er de ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorC

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 27. august 2016, klokken 09:49
Nei. Elbil referer til "drivstoffet", altså det man fyller bilen med.

Dieselbil - diesel
Bensinbil - bensin
Elbil - elektrisitet
Hydrogenbil - hydrogen

Det er mange som tror hydrogenbiler er elbiler, men det er de ikke.
[/quote]


Da har du nok en "opplysningsjobb" å gjøre... for til og med ordboken mener noe annet enn deg.
el|bil m1 elektrisk drevet bil

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=elbil&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Og rydd gjerne opp i wiki artikkelen  om elbil....

En elbil (elektrisk bil) er en bil som drives av en elektrisk motor. Energien til framdrift lagres enten i batterier eller hentes fra en brenselcelle.


https://no.wikipedia.org/wiki/Elbil

Jeg skal være den første til å erkjenne at verken en ordbok eller en wiki artikkel nødvendigvis er sannhet, eller gjenspeiler de faktiske forhold. "Actions speak louder than dictionary definitions". Men i dette tilfelle er det temmelig samsvar mellom ordbok og virkelighet, men du står selvsagt fri til å forsøke å forandre det. :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Espen Hugaas Andersen

#4
Altså:  Mitsubishi Outlander PHEV = elbil?

Det blir laget bensinbiler, dieselbiler og hydrogenbiler som kun drives av elmotor. Benytter man definisjonen der enhver bil som drives av elmotor er en elbil, så er definisjonen nesten tom for innhold.

Jeg kan se om jeg kan rette opp definisjonen på wikipedia. Ordboken er grei nok, "elektrisk drevet bil" vil jeg tolke som en bil der energien kommer fra elektrisitet. Dette er ikke tilfelle på f.eks en hydrogenbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorC

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 27. august 2016, klokken 11:15
Altså:  Mitsubishi Outlander PHEV = elbil?


Hvis den kun har elektrisk drivlinje, så ja. Men såvidt jeg vet så har den ikke det. Ampera derimot er en elbil såvidt jeg har forstått. Samme med i3Rex. Ingen av dem kommer imidlertid inn under retten til å ha EL/EK-skilt.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 27. august 2016, klokken 11:15

Det blir laget bensinbiler, dieselbiler og hydrogenbiler som kun drives av elmotor. Benytter man definisjonen der enhver bil som drives av elmotor er en elbil, så er definisjonen nesten tom for innhold.


Nei heller tvert imot. Slik jeg har forstått det er elbil en samlebetegnelse på alle typer biler som har kun elektrisk drivlinje (har den noe annet i tillegg er det en hybrid). Innenfor elbiler har man mange varianter. Hydrogen-elektrisk, batteri-elektrisk, diesel-elektrisk osv.

Ordet "hydrogenbil" betyr i mine øyne egentlig at den faktisk går på hydrogen, noe som faktisk finnes, men ikke akkurat utbredt. Har den en elektrisk drivlinje så er det en hydrogen-elektrisk, men på folkemunne "hydrogenbil".

Jeg vil påstå at "elbil" er en samlebetegnelse akkurat som "personbil" er en samlebetegnelse som inkluderer alle størrelser, fasonger og drivlinjer som er personbiler.

En bil som har sin "kraftkilde" eller lagringsmedium i form av et batteri er en BEV, altså batterielektrisk kjøretøy. Et kjøretøy som drives av en eksplosjonsmotor er en ICE.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TorC på lørdag 27. august 2016, klokken 11:45Hvis den kun har elektrisk drivlinje, så ja. Men såvidt jeg vet så har den ikke det. Ampera derimot er en elbil såvidt jeg har forstått. Samme med i3Rex. Ingen av dem kommer imidlertid inn under retten til å ha EL/EK-skilt.
Outlander PHEV har kun elmotorer som driver hjulene, akkurat som i3 REX. Disse bilene er ikke elbiler, de er hybrider, mer spesifikt ladehybrider. Dette er fordi de kan drives både av bensin og av elektrisitet fra strømnettet.

Sitat fra: TorC på lørdag 27. august 2016, klokken 11:45Nei heller tvert imot. Slik jeg har forstått det er elbil en samlebetegnelse på alle typer biler som har kun elektrisk drivlinje (har den noe annet i tillegg er det en hybrid). Innenfor elbiler har man mange varianter. Hydrogen-elektrisk, batteri-elektrisk, diesel-elektrisk osv.

Ordet "hydrogenbil" betyr i mine øyne egentlig at den faktisk går på hydrogen, noe som faktisk finnes, men ikke akkurat utbredt. Har den en elektrisk drivlinje så er det en hydrogen-elektrisk, men på folkemunne "hydrogenbil".

Jeg vil påstå at "elbil" er en samlebetegnelse akkurat som "personbil" er en samlebetegnelse som inkluderer alle størrelser, fasonger og drivlinjer som er personbiler.

En bil som har sin "kraftkilde" eller lagringsmedium i form av et batteri er en BEV, altså batterielektrisk kjøretøy. Et kjøretøy som drives av en eksplosjonsmotor er en ICE.
Jeg er ganske uenig.

Nå har jeg oppdatert wikipedia. Det var ganske lett, da det bare var ca 3 steder der hydrogenbiler var nevnt. Nå har den samme definisjon som SNL: https://snl.no/elbil
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorC

Hehe. Nå minner du meg sterkt om en bestemt gruppe i samfunnet.... "Vi liker ikke definisjonen eller forklaringen, så da endrer vi teksten! Og brenner BH``ene våre samtidig!"


Husk å også endre den engelske versjonen da...

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle


Samt alle de 100 000 andre stedene det står at en elbil er en bil med elektrisk drivlinje.... Du har en jobb foran deg... :-) Lykke til!
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Espen Hugaas Andersen

Engelsk er at annet språk og bruker andre definisjoner.

Og jeg kommer nok ikke bry meg med å oppsøke alle som tar feil for å rette de. Så mye tid har jeg ikke. Men det er ikke noe galt med å rette noen av de største feilene man kommer over.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Vind -> generator -> el -> batterikjemi -> omformer -> el -> elmotor

Vind -> generator -> el -> hydrogenkjemi -> omformer -> el -> elmotor


Synes å være marginale forskjeller.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KjellG på lørdag 27. august 2016, klokken 12:17
Vind -> generator -> el -> batterikjemi -> omformer -> el -> elmotor

Vind -> generator -> el -> hydrogenkjemi -> omformer -> el -> elmotor


Synes å være marginale forskjeller.
Som regel er det dette:

Vind -> generator -> el -> batterikjemi -> omformer -> el -> elmotor

Naturgass -> hydrogenkjemi -> omformer -> el -> elmotor

Da er det litt større forskjell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorC

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 27. august 2016, klokken 12:10
Engelsk er at annet språk og bruker andre definisjoner.

Mener du virkelig at ordet "elbil" og "electric vehicle" har ulike betydninger?

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 27. august 2016, klokken 11:57Outlander PHEV har kun elmotorer som driver hjulene, akkurat som i3 REX. Disse bilene er ikke elbiler, de er hybrider, mer spesifikt ladehybrider. Dette er fordi de kan drives både av bensin og av elektrisitet fra strømnettet.

Dette er dessuten feil. Outlander PHEV har ifølge wiki ikke bare en elektrisk drivlinje slik i3Rex har. Den har en motor som kobles inn i drivverket.

Din påstand om i3Rex får du krangle med BMW om. Jeg tipper de er sterkt uenig med deg i at i3Rex ikke er en elbil (med rekkeviddeforlenger, derav Rex).

Din henvisning til SNL er venter forøvrig på en oppdatering som ikke er evaluert ennå. Jeg har ikke tilgang til å se endringen, men jeg mistenker at den inneholder eksempler på andre elektriske kjøretøy enn batteribiler.

Det du påstår er mildest talt merkelig, og strider mot all logikk. Følger man din påstand er en elektrisk vannpumpe som er koplet på et aggregat som går på bensin ikke en elektrisk pumpe, men en bensinpumpe.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Amoss

Sitat fra: TorC på lørdag 27. august 2016, klokken 12:48
Følger man din påstand er en elektrisk vannpumpe som er koplet på et aggregat som går på bensin ikke en elektrisk pumpe, men en bensinpumpe.

Dersom de er bygget sammen som en enhet så ja, da er det en bensindrevet vannpumpe.
Dersom de er to uavhengige enheter så er fortsatt vannpumpa elektrisk, selv om stikkontakten i en eller annen sammenheng henter strøm fra generatoren.
Har man en elbil (BEV) så er den fortsatt en elbil selv om den har blitt ladet fra en generator som var i en annen tråd her for noen dager siden....

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 27. august 2016, klokken 11:57
Nå har den samme definisjon som SNL: https://snl.no/elbil

Litt OT, men ser at denne artikkelen er litt upresis:
SitatMot slutten av 1980-årene var forurensing, støy og vissheten om begrensede oljekilder så påtrengende at bil drevet med elektrisk strøm kom på den politiske dagsordenen.

Dette - overgang til elektrisk eller andre "alternative drivstoff" - kom på den politiske dagsorden alt på 70 tallet - spesielt i '73 ifm med oljekrisen, selv bilindustrien klarte å utsette de kraftigste politiske virkemidlene til ut på 80 tallet.
https://no.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

rmrsr

La oss gå over til Lbil. Dersom mange nok gjør det vil språkrådet måtte gå i retrett.

Trekkoppbil

#14
På norsk brukes begrepet elbil i mange sammenhenger om biler som tradisjonelt har hatt EL-skilt. 
Den kategorien kalles BEV på engelsk, eller batteribil som man kan si på norsk.
Men jeg har aldri sett noen definisjon på begrepet elbil, og det er et svevende begrep.

Jeg synes det er svært forvirrende at man nå bruker skiltbetegnelsen EK forbeholdt batteribiler, med begrunnelsen om at det står for elektrisk kjøretøy. I resten av verden brukes begrepet elektriske kjøretøy om det som på engelsk heter EV, og som er en langt videre gruppe enn det som heter BEV. I resten av verden kan elektriske kjøretøy også ha bensinaggregat eller forbrenningsmotor. Se på Chevrolet Volt som stiller i samme klasse som Leaf i USA, med de samme intensivene, og du behøver ikke reise lenger enn til Sverige før det er ett elektrisk kjøretøy, men i Norge er den avgiftsmessig i en annen klasse en BEV.

Elbiler i Norge går på danskt kullkraft om vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA