Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel knekt av under lading

Startet av Borgert, søndag 16. oktober 2016, klokken 11:05

« forrige - neste »

Borgert

Takk for mange gode svar/anbefalinger. Da har jeg en del bilmodeller å sjekke ut så,,så,får jeg se hva jeg lander på hvert :)

THE

Zoe vil kun være aktuell om du har TN-nett på jobb, OG kan lade med 16A. Lading på 10A på Zoe tar uendelig lang tid, og du vil nok ikke klare å lade til 100% i løpet av en arbeidsdag hvis du har kjørt batteriet nesten tomt på tur til jobb. Zoe bruker ganske mye energi i motorveihastighet, og du vil nok ikke ha mye igjen på batteriet etter 70 km på de kaldeste dagene. På sommeren klarer du nok nesten t/r uten lading, i alle fall om du reduserer hastigheten til 95 km/t.

Min erfaring med lading av Zoe (den gamle utgaven med 43kW lader) på lave ladestrømmer er at 10A lading klarer kun å lade max 50-60% i løpet av en åtte timers arbeidsdag. Ellers er Zoe komfortabel i motorveihastighet, så bilen er godt egnet til bruken din hvis du kan lade den på 16A på jobb.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Borgert

Hei der, har sjekket litt frem og tilbake og vurderer nå denne Leafen på finn.no. Noen som har noen bemerkninger her ? noe jeg bør være obs på ? Er vel en import bil dette ser det ut for. Ligger mange Leafer på finn.no i denne prisklasse..    http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71972640

Panduck

Sitat fra: Borgert på onsdag 07. september 2016, klokken 13:24
Hei der, har sjekket litt frem og tilbake og vurderer nå denne Leafen på finn.no. Noen som har noen bemerkninger her ? noe jeg bør være obs på ? Er vel en import bil dette ser det ut for. Ligger mange Leafer på finn.no i denne prisklasse..    http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71972640

At en 30kWh LEAF vil gi langt mer anvendelig bil, så når man er opp i nær 170k bør man tenke på om man har mulighet for å legge ned litt mer og gå opp til 30kWh, eventuelt se på en bil som ligger 150k eller under med 24kWh batteri. Den "6kWh" forskjellen er faktisk en betydelig forskjell, som kan være verdt en del penger.

Men bevares, fin og god bil.

Du har prøvekjørt? Gjør det først. Sjekk at du har god sittestilling. Bilen er ikke laget for folk med str 48 i sko eller lange ben (dette er et problem jeg har i relativt mange biler). Er rekkevidden innenfor det du trenger og du kan leve med at hurtiglading går litt tregere enn på den nye LEAF, spes om vinter, så vil du nok bli godt fornøyd med bilen. Du kan godt kjøre denne bilen til Gøteborg eller Stockholm om du ikke har det for travelt, men en 30kWh variant vil ta turen raskere.

btobiassen

Da har jeg brukt en del tid til å se meg om og pr.nå er kjøpet oppjustert noe til å se på 2016 modeller av Leaf og Renault Zoe.. Har prøverkjørt Leaf Acenta 2016 mod(med estimert 20 mils rekkevidde)-men må vel regne med noe lavere enn dette i virkeligheten:-)  Bilen synes jeg har ett ryddig instrumentbord med det jeg har behov for inkludert Dab+ radio. Ikke Bose anlegg men mer enn godt nok for meg med en høytaler i hver dør foran og bak. Bilen er ellers fast og god å kjøre og ikke minst veldig romslig. Den har også et pluss ved at den kan lades nesten hvor som helt med 2 ulike ladekabler som følger med.
Skal teste Zoe seinere idag 2016 mod med estimert kjørelengde på 24 mil. Bilen ved første øyekast ser jeg er noe mindre innvendig og med noe enklere instrumentbord. Utsende messig synes jeg begge bilene er akseptable men for min del er det kjøreopplevelsen og løsningen innvendig som nok til syvende og siste betyr mest.. så blir spennande å se hvordan Zoe blir å kjøre.. :-)

sylwester

Zoe har ladeutfordringer så jeg vill ikke gått for det hadde jeg ikke vært 100% sikker jeg ikke trengte å bruke offentlige ladere etc. Forstår ikke hvordan japanerne klarer dette helt fint, men ikke franskmenn.. vel vel.

Har du vurdert Ioniq-en eller i3?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elmo

Sitat fra: sylwester på lørdag 17. september 2016, klokken 03:32
Zoe har ladeutfordringer så jeg ville ikke gått for  . . .

Ja btobiassen, husk på at ved kjøp av ny Zoe så får man med en fastmontert "hjemmeladestasjon" inkl montering av elektrikter. Jeg tror neppe du får med den når du kjøper brukt, i allefall ikke elektrikerarbeidet.
Men det "glemmer" nok selgeren nå han setter prisen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

btobiassen

#22
Da har jeg prøvekjørt Zoe og for min del ble dette en nedtur både kjøremessig og ikke minst dens enkle instrumentbord føltes ting mye mer riktig måten Leafen var bygd opp på. Størrelsen innvendig er noe jeg også var opptatt av og Leafen tilfredstillte mitt behov langt bedre enn Zoen. At Leafen kan lades direkte i vanlig stikkontakt uten noen omformerboks etc betyr også en god del når den også skal benyttes til turer på hytta hvor den kan lades direkte uten at jeg trenger å kjøpe andre omformer adaptere (eller hva de nå heter:-) ) Smaken er forskjellig og som sagt så ga Leafen meg en helt annen kjøreopplevelse enn Leafen. Leafen er nå bestilt:-)

Ioniq blir for liten og I3 for dyr ..

Oddaa

Er Leaf og i3 større enn Ioniq?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Elmo

Sitat fra: Oddaa på søndag 18. september 2016, klokken 08:55
Er Leaf og i3 større enn Ioniq?
Jeg trodde ikke det. Har ikke målene på i3 og Leaf, men her er Ioniq.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.


btobiassen

Sorry blandet Ioniq med en annen El bil modell og ser jo nå at den har samme størrelse som Leafen (hvis ikke større) men er også en god del dyrere enn den maxgrensa jeg bestemte meg for å ikke gå over. 
Takk for alle anbefalinger og innspill :-)

Elmo

#27
          Høyde   Bredde  Lengde  Bagasje   
Ioniq   1450    1820     4470     350
i3        1578    1775    3999     260
Leaf    1550    1770     4445     370
eGolf   1442    1790     4268    341
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ingeniøren

Sitat fra: Elmo på mandag 19. september 2016, klokken 19:12
          Høyde   Bredde  Lengde  Bagasje   
Ioniq   1450    1820     4470     350
i3        1578    1775    3999     260
Leaf    1550    1770     4445     370

J... kjedelige kriterier å kjøpe bil etter  ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sweet Leaf

Man har forskjellige kriterier.
Jeg har omtrent samme bruksmønster som trådstarter. Hadde mest lyst på e-Golf, men rekkevidde trumfet design.
Ble Leaf 30kW (som hadde lengst rekkevidde av småbilene da jeg handlet (august 2016))
Dessuten var den mye billigere.
Så langt har bilen fungert glimrende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA