Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabel knekt av under lading

Startet av Mippen, lørdag 15. oktober 2016, klokken 19:43

« forrige - neste »

Mippen

Som emnet sier kan det skje hvis regjeringen får det som de vil. Det må være topp for elbil kjøpere, men kjipt for de som sverger til bensin og diesel. Kanskje det kan få de med ladbar hybrid som ikke kjører elektrisk i dag til å fylle opp med strøm i stedet for drivstoff?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/kilder-til-vg-aarsavgiften-kan-bli-fjernet-mot-hoeyere-bensinavgift/a/23775735/
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Hørte det på radioen.

Stor jubel. Det vil oppmuntre til mer miljøvennlig transport.

I dag koster det like mye i årsavgift på en Polo 3 liter som en Volvo XC 90, mens med dette forslaget vil folk kunne lettere selv kunne regulere egen avgift ved å kjøpe mindre biler som bruker mindre drivstoff.

Vil også favorisere Elbiler som bruker null drivstoff ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2016, klokken 23:18
Hørte det på radioen.

Stor jubel. Det vil oppmuntre til mer miljøvennlig transport.

I dag koster det like mye i årsavgift på en Polo 3 liter som en Volvo XC 90, mens med dette forslaget vil folk kunne lettere selv kunne regulere egen avgift ved å kjøpe mindre biler som bruker mindre drivstoff.

Vil også favorisere Elbiler som bruker null drivstoff ;D

Helt enig. Dagens avgift er usosial og ikke rettferdig. Det lønner seg å kjøre mye i dag. De som kjører minst betaler egentlig mest. Med ny avgift skal det ikke lønne seg å kjøre mye. Da betaler de som kjører mest - mest.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Helsikke heller. Skal jeg risikere å spare enda 400 kroner i året pr elbil? Jeg orker ikke mer av maset fra fossilistene om hvor mye jeg sparer (eller "snylter" som de kaller det)!!!  :o :'( ::)

Neida. Joda. Eller, neida. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Jeg har vel hele tiden (før) ment at drivstoff er for dyrt. Man trenger bilen for å komme seg hit og dit, og for friheten den gir.
Men, når man tenker seg om er det egentlig forbasket billig å kjøre. Tar man f.eks. en tur Trondheim-Oslo koster vel de billigste togbillettene 199? Er man da 2 blir det sånn ca rundt regnet 35 liter diesel, og med 50 mil kan man ha forbruk på ca 0,7 l/mil og regnskapet går i null tog vs bil. Da selvsagt isolert sett drivstofforbruk, men det er jo gjerne det folk regner på...
Regn på 0,5 l/mil og 11 kr/liter havner man på 120 kr i pluss (som vel dekker det meste av bompenger og kanskje 2 is) samt den bekvemmeligheten å kunne dra akkurat når man vil.
Nei sånn sett er drivstoff alt for billig!

Det samme gjelder jobb-pendlere, det er alt for enkelt å hoppe inn i bilen og kjøre fram til døra.
Her skylder jeg på for små veier, mens EN buss lett erstatter FEMTI personbiler. Hadde dobbelt så mange tatt buss hadde køen nærmest forduftet, og mye av utbyggingen av veinettet hadde vært bortkastet rundt byene.

Sånn sett burde drivstoffet kostet 20-30 kr/liter, så man virkelig tenker seg om før man tar bilen, og hvilken bil man eier som andre skrev.
Det fører dog ganske garantert med seg enda mer dieseltyveri, men man kan da vel finne løsninger for det også hvis man vil.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 26. august 2016, klokken 09:46
Sånn sett burde drivstoffet kostet 20-30 kr/liter, så man virkelig tenker seg om før man tar bilen, og hvilken bil man eier som andre skrev.
Enig her, det å øke drivstoffavgiften med f.eks. 1-2 kroner pr liter betyr ingenting, vil ikke redusere bruken av fossilbil. Det må virkelig svi, men da steiler FrP. Det å fjerne årsavgiften er heller et skritt i retning av å sidestille eierskap av fossilbil og elbil, og det vil dessverre gå utover elbilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Tror ikke det.

Vi sliter hver vår med nesten endeløs rekke med årsavgifter på kjøretøyparken. Mindre heldig stilte må kanskje nøye seg med en bil, og velger da en som skal kunne alt fra siste kneiken til hytta, til Autobahn til Alpene og tur til butikken og jobbpendling.

Det betyr gjerne en alt for stor bil til jobbpendlingen og turen til butikken.

Uten belastende årsavgift kan folk flest spandere på seg en langtursbil i tillegg til en jobbpendlerbil uten å spise grøt mellom Jul og påsken. Når de først har fått seg en liten bil oppdager de gjerne gledene med lettvint parkering, reduserte driftsutgifter, bedre oversikt, og flere smilende mennesker ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. august 2016, klokken 10:20
Vi sliter hver vår med nesten endeløs rekke med årsavgifter på kjøretøyparken. Mindre heldig stilte må kanskje nøye seg med en bil, og velger da en som skal kunne alt fra siste kneiken til hytta, til Autobahn til Alpene og tur til butikken og jobbpendling.

Det betyr gjerne en alt for stor bil til jobbpendlingen og turen til butikken.
Og slik vil det forbli. For man skal forsikre bilene også samt at det kreves EU-kontroll og generelt vedlikehold. Og det sitter dypt forankret i det norske folk at man skal klare seg med bare en bil. Er nok derfor ladehybridene er blitt så populære. En ekstra elbil er jo nærmest gratis å eie, vi satte opp regnestykket selv for to år siden og falt ned på en ekstra elbil fremfor ladehybrid. Men likevel kjøper folk ladehybrid.

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. august 2016, klokken 10:20
Uten belastende årsavgift kan folk flest spandere på seg en langtursbil i tillegg til en jobbpendlerbil uten å spise grøt mellom Jul og påsken. Når de først har fått seg en liten bil oppdager de gjerne gledene med lettvint parkering, reduserte driftsutgifter, bedre oversikt, og flere smilende mennesker ;)
Ønsketenkningen din ligger nok et godt stykke fra virkeligheten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

En kraftig økning av dieselavgiften kun i Norge er problematisk for norsk transportbransje. Det vil bli enda flere utenlandske vogntog som kommer over grensa med fulle tanker, og kabotasjekjøring blir enda mer lukrativt.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 26. august 2016, klokken 09:20
Helsikke heller. Skal jeg risikere å spare enda 400 kroner i året pr elbil? Jeg orker ikke mer av maset fra fossilistene om hvor mye jeg sparer (eller "snylter" som de kaller det)!!!  :o :'( ::)

Neida. Joda. Eller, neida. :)

Den delen av årsavgiften som vi betaler skal vel fortsatt kreves inn, men dog over forsikringsregningen så vidt jeg har skjønt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:11
Den delen av årsavgiften som vi betaler skal vel fortsatt kreves inn, men dog over forsikringsregningen så vidt jeg har skjønt.

tilbake til slik det var før, altså. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Ikke helt, for nå skal en slippe å betale full årsavgift på f.eks camperen vår som vi bruker ca 1 uke i året til Roskilde fra ca 28 juni til ca 3 juli.

Om vi nå slipper unna med 1/52 årsavgift tviler jeg på.

Hadde Roskilde festivalen startet i juli kunne vi med dagens system sluppet unna med 1/2 årsavgift, men siden skiltene må på 3 dager før 1 juli blir det altså full sats. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rollep

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. august 2016, klokken 10:20
Uten belastende årsavgift kan folk flest spandere på seg en langtursbil i tillegg til en jobbpendlerbil uten å spise grøt mellom Jul og påsken. Når de først har fått seg en liten bil oppdager de gjerne gledene med lettvint parkering, reduserte driftsutgifter, bedre oversikt, og flere smilende mennesker ;)
Javisst, en bil koster jo ikke stort mer enn 3000 kroner ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA