Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt

Startet av elektrolux, lørdag 06. november 2010, klokken 21:05

« forrige - neste »

elektrolux

Norwegian påstår sine fly spyr ut kun 81 gram CO2 for hvert km et sete reiser, mot Priusens 90 gram/ km.

De "glemmer" ut at Priussen har 5 seter, og går på strøm fram til nærmeste vei.

Hadde vært kjekt om Norwegian kunne sammenlignet hva utslipp 5 personer i en Prius medførte på en tur mellom Stavanger og Kristiansand, mot samme gjengen i et av sine egne fly. Da har Norwegian fordelen av rett linje mellom byene, men ulempen ved all takseringen oppstigning og nedbremsing, som helt sikkert ruinerer de påståtte 81 grammene pr km pr flysete.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

En annen ting som få vet og færre tenker over er hvor de grammene med CO2 avlegges, helt klart mindre heldig at de havner i 30000fot enn langs bakken

Erland

Et passasjerfly kan neppe konkurere med en Prius på den distansen du oppgir. Tviler sterkt på at forbruk under oppstart og taxing til og fra terminalen inngår i regnestykket. Så på denne korte avstanden vil nevnte "tomgangskjøring" sannsynligvis medføre et høyere utslipp enn 81gr CO2 pr sete.
Ergo vinner Priusen.
På avstanden oslo - New York etc vil flyet komme relativt gunstig fra det, forutsatt at alle setene er fulle.
Det som er litt leit, er at noen særlig forbedring ut over dette er vanskelig å oppnå, og ligger langt frem i tid.
Flyging av den type som vi er vant til tipper jeg vil ende slik som det startet: Et transporttilbud for de med særdeles mange penger. Dette skyldes etterhvert høyemiljøavgifter og en oljepris som går rett til værs når kildene begynner å bli tomme.

Jeg har sett noen skisserte fremtidsvyer av fly nesten lettere enn luft, hvor et stort (meget stort) skrog med vinger flyr lavt over havet i en relativt lav hastighet (150-200 km/t). Her snakker vi om store luftskip med vinger og med relativt små motorer.
Om energitettheten i batterier blir stor nok til å tillate elektrisk drift på fly av denne typen over store avstander og med stor payload, tviler jeg på. Det liggeri såfalll langt inn i fremtiden desverre.
Båten i en eller annen form kommer til heder og verdighet som passasjertransportør igjen.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Lynet

Og Norwegian (og alle andre flyselskap) blir knust veldig fort (eksempel er 737-700 mot euro5 (nybil)):
- NOx-utslippet er 0,45 g/pkm fra et fly, maks 0,06 g/km på bil
- HC- utslippet er 0,18 g/pkm på et fly, maks 0,1 g/km på bil -
- Svovelutlippet er meget stort på fly 0,05 g/pkm, noe som blir 1,8 kg Oslo-Trondheim for hele flyet!  Dette fordi parafinen som flyene går på har et svovelinnhold 200-300 ppm, bensin og diesel for kjøretøy er under 10 ppm, altså 30 ganger høyer for fly  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eledille

#4
På den annen side så kan fly gjøre noe som elbiler slett ikke kan - nemlig å fly i lufta! Og det til og med i 800 km/t.

Wow.

Jeg må si jeg synes det er mirakuløst at de greier det med så lite utslipp som de faktisk har, selv om Norwegian overdriver en smule. Det er fly man burde bruke biodrivstoff til, ikke biler.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

PerBear

Sitat fra: Lynet på mandag 18. oktober 2010, klokken 17:36
Og Norwegian (og alle andre flyselskap) blir knust veldig fort (eksempel er 737-700 mot euro5 (nybil)):
- NOx-utslippet er 0,45 g/pkm fra et fly, maks 0,06 g/km på bil
- HC- utslippet er 0,18 g/pkm på et fly, maks 0,1 g/km på bil -
- Svovelutlippet er meget stort på fly 0,05 g/pkm, noe som blir 1,8 kg Oslo-Trondheim for hele flyet!  Dette fordi parafinen som flyene går på har et svovelinnhold 200-300 ppm, bensin og diesel for kjøretøy er under 10 ppm, altså 30 ganger høyer for fly  :o

I tillegg er fly en alvorlig støykilde. Det er estimert at hvert år dør mellom 60-100 personer i Norge av støy   :'(
http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267684

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

eledille

#6
Sitat fra: PerBear på mandag 18. oktober 2010, klokken 23:44
I tillegg er fly en alvorlig støykilde. Det er estimert at hvert år dør mellom 60-100 personer i Norge av støy   :'(
http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267684
Jeg er fullt klar over at fly både bråker og forurenser, og prøver å begrense min egen flybruk.

Men jeg bor selv midt under en av innflygningsrutene til Gardermoen, og jeg synes støyproblemet har blitt mye mindre med årene. Det bråker jo mer på min terrasse når naboen kjører Flymoen sin enn når Norwegian glir over huset. Det er veldig mye bedre nå enn hva det var for 10-15 år siden.

PerBear: Rapporten du viser til nevner ikke flystøy. De oppgir veitrafikken som synderen. I høy hastighet bråker elbiler også ganske kraftig på grunn av hjulene.

Men Norwegian burde holde seg til å sammenlikne epler med epler - hvis de sammenlikner en full 737 med en Prius med fire tomme seter blir det for dumt. En annen sak er at utslipp pr. personkilometer er ganske lavt, men det er veldig, veldig langt til Phuket eller Kairo, som folk reiser til som om det skulle vært i Danmark.

Lanber: Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk. Jeg kikket litt på det, og det ser jo potensielt skummelt ut - det er så tynn luft der oppe at CO2-utslipp kan få mye å si, avhengig av hvor rask gassutvekslingen mellom stratosfæren og troposfæren er.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lunde

#7
@eledille Biodrivstoff i fly?
Biodrivstoff har ca 40% lavere energiinnhold pr enhet sammenlignet med jetfuel. Det betyr ikke bare at forbruket i praksis øker med 40%, men langt mer. Du må regne med økt forbruk grunnet økt vekt av fuel og ikke minst må du tenke på nedsatt rekkevidde og behov for mellomlandinger for refueling på de lengste distanser. I tillegg sliter de med biofuel i kulda som jo strengt er svært aktuelt i høyere luftlag der minus 50 og derunder slett ikke er uvanlig.

Et 737 bruker ca 4000 liter jetfuel en vei OSL Bergen. Minst 6000 med biofuel. Neste spørsmål er hvordan man i huleste skal skaffe tuil veie all biomassen til denne galskapen? 10m2 dyrket mark gir vel en halvliter pr år. En enkelt tur til Bergen fra OSL legger beslag på 120 000m2 pr år som skal pløyes såes, høstes prosesseres og transporteres til flyplassene.
Faktum er at dette er galskap også i biler. Vi har ikke nok areal å dyrke på..
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#8
MEN jeg har et annet forslag.. Bruk biomassen som den er rett fra skogen som erstattning for andre energikilder der du trenger varme. (inkuldert strøm) Virkningsgrad for biomasse i varmeprosesser kan komme over 90%. Bruk strømmen du sparer på elbil. Jeg kan fyre med en kilo ved, spare 4kWh på strøm og kjøre 20-25Km på hver kiloskubbe i praksis. Om samme vedkubbe skal "konverteres" til flytende fuel kommer du en til to kilometer i en normal bil med forbrenningsmotor.

Om sommeren samler mne solfangere inn varme til varmtvann og varme i badgulvene. ca 3000kWh pr år. dvs at 8m2 av mitt udyrkede tak gir et utbytte som kan gi min elbil 15000Km rekkevidde Sammenlignet med 3-4Km på 10m2 dyrkbar mark er forskjellene dramatiske...

Tenk på det. Rett energikilde til rett formål. Det brukes enorme mengder strøm i varmeprosesser der olje med en virkningsgrad på 95% (eller bio) Likevel brukes strøm til varme og olje i biler der tre firedeler av energien kastes i praksis. På tide å tenke nytt? ???
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

bosonic

Ja når skal folket få opp øynene?
Kun enda dyrere strøm vil tvinge frem en slik energivridning som Lunde her skisserer.

Jeg fyrer med ved for å varme opp vann til forbruk og gulvvarme, og "frigjør" 15000kWh hvert år. Bruker kun en liten del av dette til å lade elbilen.
(Lader også på jobben)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Helge

Vedfyring ja... Luftkvalitetsmålingene i Trondheim har vist at mange av de kaldeste dagene med høy luftforurensing bidrar vedfyringen omtrent like mye som biltrafikken  ::) :-\

I tettbygde strøk (i hvert fall i større byer) har vel jeg for min del større sans for at man bruker strøm til oppvarming, men da med varmepumper (jordvarme eller de beste luft-luft varmepumpene). Fjernvarme fra eksempelvis søppelforbrenningsanlegg med rensing er også bra.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

bosonic

Sitat fra: Helge på tirsdag 11. januar 2011, klokken 10:35
Vedfyring ja... Luftkvalitetsmålingene i Trondheim har vist at mange av de kaldeste dagene med høy luftforurensing bidrar vedfyringen omtrent like mye som biltrafikken  ::) :-\

I tettbygde strøk (i hvert fall i større byer) har vel jeg for min del større sans for at man bruker strøm til oppvarming, men da med varmepumper (jordvarme eller de beste luft-luft varmepumpene). Fjernvarme fra eksempelvis søppelforbrenningsanlegg med rensing er også bra.

I stedet for å generalisere kunne det kanskje vært på sin plass å undersøke hvilket anlegg jeg har.
Det er enorm forskjell på hvordan man fyrer og hvilket utstyr man har.
Det er dessverre altfor mange nordmenn som fyrer på feil måte og dermed bidrar til partikkelforurensing.
Jeg derimot gjør det på den minst forurensende måten:

En 40kw optimalbygget vedkjele brenner hele tiden med full effekt og dumper effekten over i en akkumulatortank.
Disse kjelene kan på ingen måte sammenlignes med vanlige ovner du har i  stuen.

Jeg er helt enig i å forby vedfyring i Oslo sentrum. Det ville vært en altfor stor oppgave å lært opp alle med vedovn til å fyre riktig ;D ;D

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Trond Arve

Sitat fra: Helge på tirsdag 11. januar 2011, klokken 10:35
Vedfyring ja... Luftkvalitetsmålingene i Trondheim har vist at mange av de kaldeste dagene med høy luftforurensing bidrar vedfyringen omtrent like mye som biltrafikken  ::) :-\

I tettbygde strøk (i hvert fall i større byer) har vel jeg for min del større sans for at man bruker strøm til oppvarming, men da med varmepumper (jordvarme eller de beste luft-luft varmepumpene).

Sitat fra: bosonic på tirsdag 11. januar 2011, klokken 12:46
Jeg er helt enig i å forby vedfyring i Oslo sentrum. Det ville vært en altfor stor oppgave å lært opp alle med vedovn til å fyre riktig ;D ;D

Det er vel gamle vedovner og åpne peiser som er hovedårsaken til svevestøv ved fyring; rentbrennende ovner forurenser betydelig mindre. Se http://www.aftenposten.no/bolig/inspirasjon/article3339670.ece
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. januar 2011, klokken 14:15
Det er vel gamle vedovner og åpne peiser som er hovedårsaken til svevestøv ved fyring; rentbrennende ovner forurenser betydelig mindre. Se http://www.aftenposten.no/bolig/inspirasjon/article3339670.ece

Bytta til ny, rentbrennende ovn like før jul, og må si det er en fornøyelse å måtte springe i vedsjåen for å hente ved bare en fjerdedel så ofte som før.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

http://www.arnebergli.no/Caron%20Auqa%20vedkamin.htm  Løp å kjøp. ligner min men gir mer til vann enn min. MÅ HA kjøper to så kan leieboern i kjellern bidra med varme i hele huset. Lagrer varmen på en 1800 liters varmeakkumulator. Sommerstid holder tanken mellom 60 og 90 grader fra sola alene.  www.solenergiteknik.se   

Lov å tenke nytt. I kombinasjon med elbil er det umulig å finne et mer areal og energieffektivt alternativt. Sola skinner forøvrig helt gratis  ;D

Nyere ovner krever ettersyn og sjekk/skifte av pakninger ved luftlekkasjer, men brenner rent nok til Oslo sentrum også...
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA