Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørt 11500 km siden April.

Startet av Mippen, fredag 14. oktober 2016, klokken 17:37

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 25. august 2016, klokken 10:42
Det kommer helt an på hvor mye bensin man bruker i løpet av et år, det.

Det fine her er jo at vi kan bruke statistikk. Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler er litt over 12.000km i 2015. Bensin ligger på rundt 9.000km og diesel 15.000km og andre (inkludert EL-biler) er 13.000km.

Hvor mange liter er vanskeligere, men man kan annta 0,4l/mil til 0,8l/mil som gir mellom 360 og 720 liter. Snittprisen i 2015 var 12,97 så da er det mellom 4.700kr til 9.300kr.

Hvis prisen for ladestasjoninstallasjon er 5.000 så er det lik eller mindre enn et gjennomsnittlig forbruk av bensin for en økonomisk liten bensinbil. Jeg tror mine faktiske i 2015 var 10.000km/år og kostet rett under 10.000kr.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: GOLF-raider på torsdag 25. august 2016, klokken 13:07
Damen burde kunne komme langt på vei med en  tusenlapp (eller to):
Kjøp en Jordfeilautomat på Biltema: kr 349;-
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Jordfeilbryter/Jordfeilautomat-2000021671/
En Industrikontakt, vegguttak 16 Amp.  kr. 45,-
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/35-232_xl_1.jpg
Eller vil hun handle hos Clas Ohlson;
så kjøp denne: 32-5410 til kr. 99,90-
http://www.clasohlson.com/no/230%20V-kontakter/Pr325408000
Be elektrikeren montere sammen dingsene med en to-og-enhalv-kvadrat installasjonskabel; så er hun godt i gang.
Jeg kjøpte også en overgangskabel for kunne bruke ladekladden; kr. 129,-
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44571
For å lade sin EL-Bil med 10 > 13 Ampere så er det ikke påkrevet med
karakteristikk B på jordfeil-automaten.
Men vil du ha det beste i jordfeilautomat; så kjøper du en EATON dRBM
15 ampere kr 749,-
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-xdigital-drbm-15-2-c-003-g-a-ol-eaton/1654791/Product.html?Event=livesearch

Kravet om Type B jordfeilbryter kommer du ikke unna på nye ladekurser, uansett strømstyrke. Billigste er Chint til ca. 1100,-, neste er vel ABL til ca. 2500,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. august 2016, klokken 14:23
Kravet om Type B jordfeilbryter kommer du ikke unna på nye ladekurser, uansett strømstyrke. Billigste er Chint til ca. 1100,-, neste er vel ABL til ca. 2500,-.
Hvordan er det hvis ladestasjonen har innebygget Type B jordfeilbryter?
Kan man da ha ordinær sikring på kursen?
Jeg tenker på en typisk garasjekurs som ikke utelukkende er ment for elbillading, men også annet utstyr.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ferry

Sitat fra: sylwester på torsdag 25. august 2016, klokken 14:22
Hvis prisen for ladestasjoninstallasjon er 5.000 <snip>

Hvis du finner noen som kan levere ferdig ladestasjon på vegg for 5000,- så gi meg et hint. Denne betegnes som et røverkjøp for 4390,-: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner
Men trenger jfv etc. pluss jobb i tillegg.

Øystein16

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 25. august 2016, klokken 14:12
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 25. august 2016, klokken 13:43Det bør vera kurant å finna ut kven som har ladebehov ved universitetet.
Hvis du sitter med oppskriften, er det jo bare å fortelle.

Eg ser det ikkje som universitetet si å sikra folk lading av bil.

Eit alternativ kan vera et dei som har eit faktisk behov kan få eller betala for eit ladeparkeringskort med prioritert tidsrom/ukedagar. Då kan ladinga lettare splittast for fleire brukarar - f. eks 6-9 / 9-12 / 12-15 / 15-18 / 18-22 / 22-6 . Priotert rett bør evt. knyttast til at lading er starta inna kort tid etter periodestart - f.eks 15 minutter. Dei som kan lada heime vil i mange tilfelle ikkje ha ladehov ved universitet.

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på torsdag 25. august 2016, klokken 15:18
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. august 2016, klokken 14:23
Kravet om Type B jordfeilbryter kommer du ikke unna på nye ladekurser, uansett strømstyrke. Billigste er Chint til ca. 1100,-, neste er vel ABL til ca. 2500,-.
Hvordan er det hvis ladestasjonen har innebygget Type B jordfeilbryter?
Kan man da ha ordinær sikring på kursen?
Jeg tenker på en typisk garasjekurs som ikke utelukkende er ment for elbillading, men også annet utstyr.

Du kan ikke legge opp en ny kurs som ikke er ment utelukkende til lading, det er krav om dedikert kurs. Hvis det er en eksisterende kurs du skal bruke bortfaller kravet om Type B.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Anbefaler at du svarer følgende:
Å sette opp en ladkontakt koster nok under 10.000 kroner.
Å "lage" bensinsstasjon koster minimum 1,5 mill. kroner.
Your call
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

TorC

La meg være den som påpeker det åpenbare:

Hvorfor i svarte granskauen har hun leid seg bolig uten å sjekke at det er mulig å lade der?

Og som hun selv sier "Vi lever tross alt i 2016 ". Det per idag svært få leie-leiligheter som faktisk har ladeplass for elbil.


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

Hun bor ca. 2 kilometer fra en hurtiglade stasjon og ca. 1 kilometer i gå avstand i følge kartet. Hun har en backup mulighet i det minste. Ellers kan det være det er mulig å lade andre steder hun pleier å være. Syns likevel at sameier osv bør tilrettelegge for elbiler. Det blir bare mer og mer. Bedre å være frampå enn å bli akterutseilt.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: Ferry på torsdag 25. august 2016, klokken 16:18
Sitat fra: sylwester på torsdag 25. august 2016, klokken 14:22
Hvis prisen for ladestasjoninstallasjon er 5.000 <snip>

Hvis du finner noen som kan levere ferdig ladestasjon på vegg for 5000,- så gi meg et hint. Denne betegnes som et røverkjøp for 4390,-: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner
Men trenger jfv etc. pluss jobb i tillegg.

Har innebygget jordfeilvern type A og kan derfor plugges rett inn i et eksisterende stikk. Dermed koster den betydelig mindre en et års orbruk av fossilt drivstoff. Faktisk bare litt mer enn et oljeskift, eller 1/3 av et tannreimsbytte. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Sitter med omtrent samme problemet selv.
Har dog ikke benyttet meg av skjøteledning fra verandaen før i dag.
I 3mnd har jeg nå ventet på ladepunkter i et av Norges største borettslag.
"Det kommer" sier de, ble først forespeilet ferdigstilt i juni..
Nå er jeg lei og lader hjemme med skjøteledning når jeg må, skjønner damen godt.

Her går de for en fornuftig ladeløsning, ikke schuko som slites fort med uvøren bruk.
Her blir det 4 ladepunkt med type2 med 6,4kw sånn ca. Regner med det blir 2 stolper med 2 uttak på hver.
Total pris blir ca 150.000, da er det vel trekt minimalt med kabel, ca 10 meter vil jeg tro.

Klart man finner billigere løsning med schuko eller CEE, men det bør være en mer fremtidsrettet løsning i mine øyne.
Med slik løsning som det kommer her har de muligheten til å få tilbake pengene innen "rimelig tid" gjennom påslag på strømprisen og betaling via RFID.
Fremtiden er tydeligvis elektrisk, og det bør da store borettslag og ikke minst et universitet innse..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ladov

'I følge leiekontrakt'...

Så, de har egen måler og betaler uansett for seg, like fullt så spesifiserer leiekontrakten at de ikke kan lade elbil? Det er nesten så en lurer på om det er lov å detaljregulere folks liv på den måten? Nå kan jeg for så vidt vagt erindre en sak om en familie som måtte flytte etter at de fikk barn fordi sameiet/gården var en 'stillegård' men å bruke strøm er nesten en menneskerett i dette landet og så lenge du ikke forårsaker skader skal det godt gjøres å nekte deg det.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mippen

Sitat fra: ladov på torsdag 25. august 2016, klokken 22:55
'I følge leiekontrakt'...

Så, de har egen måler og betaler uansett for seg, like fullt så spesifiserer leiekontrakten at de ikke kan lade elbil? Det er nesten så en lurer på om det er lov å detaljregulere folks liv på den måten? Nå kan jeg for så vidt vagt erindre en sak om en familie som måtte flytte etter at de fikk barn fordi sameiet/gården var en 'stillegård' men å bruke strøm er nesten en menneskerett i dette landet og så lenge du ikke forårsaker skader skal det godt gjøres å nekte deg det.

Nå kan ikke alle detaljer spesifiseres i en kontrakt. Alle bør vite at det ikke er heldig å lade med skjøteledning ut gjennom vinduet fast, på en kurs som ikke er laget for å lade en elbil. En gang av og til  i nøden går an, men ikke som fast kilde til strøm.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2016, klokken 22:19
Har innebygget jordfeilvern type A og kan derfor plugges rett inn i et eksisterende stikk.

Mente du type B? Det må vel være det i kretsen? Uansett, innen denne sitter på veggen og elektrikeren har fakturert timer og materiell så snakker vi fort femsifret beløp.

elektrolux

Nei, mente det jeg skrev.

Ikke krav til type B på Mode 2, kun mode 3.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA