Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørt 11500 km siden April.

Startet av Mippen, fredag 14. oktober 2016, klokken 17:37

« forrige - neste »

Mippen

Hvordan hadde du møtt slik motstand mot å lade hjemme? Det er kanskje ikke så lurt å lade med ledning ut gjennom vinduet, men burde ikke man tilrettelegge for lading?

http://www.itromso.no/nyheter/2016/08/24/Fortviler-over-lademangel-13232419.ece
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

"Argumentene fra Studentsamskipnaden om at det vil være for kostbart å installere ladestasjoner, gir hun ikke mye for.

– Det handler om å dra noen ekstra kretser fram til parkeringsanlegget – noe som ikke kan koste særlig mye, siden det allerede er belysning der."

Ai, ai! Kanskje hun skulle satse på yrkesfaglig i stedet? Eller kanskje ikke, siden hun tror det er billig å legge opp kontakter. Da er vel lønna til elektriker tilsvarende lav.

OlafGTE

Sitat fra: Ferry på torsdag 25. august 2016, klokken 10:28
Ai, ai! Kanskje hun skulle satse på yrkesfaglig i stedet? Eller kanskje ikke, siden hun tror det er billig å legge opp kontakter. Da er vel lønna til elektriker tilsvarende lav.
Hun har jo helt rett. Det er billig å legge opp kontakter. En engangs-kostnad som neppe blir mer enn femsifret, og kanskje til og med bare firesifret. Det er billig.

Espen Hugaas Andersen

Tror jeg betalte ca 2000 kr for et industristikk, men da var elektrikeren allerede på besøk for å gjøre noen andre greier. Og det var uten jordfeilvern klasse B.

Regner man 5000 per punkt med industristikk og jordfeilvern klasse B, så er nok ikke det veldig galt. Da kan man sette opp fem ladepunkter for 25k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Det "billig" på samme måte som at bensin er billig. Det koster kun et årsforbruk av bensin å legge opp en stikkontakt. Med jordfeilbryter type B og litt mer kanskje 2-3 års bensinforbruk.

OlafGTE

Det kommer helt an på hvor mye bensin man bruker i løpet av et år, det.

Espen Hugaas Andersen

Ja. Jeg bruker nok rundt 12k i året på diesel. Det er i hvert fall nok til to ladepunkter, med jfv B.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Jeg lå på 15-16.000,- i året i diesel. Og antakelig tilsvarende i bom og årsavgift.

Installasjon av 32A CEE kontakt kostet 6000,- med sikring, utberding i sikringsskap ++.
Dvs. litt under halvt års dieselkost. Eller ca 2 måneder uten bom og diesel....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øystein16

Ansatte og studentar med elbil på eit universitet burde ha kompetanse nok til å setja opp ein ladeplan ut frå dei ladeplassane og det behovet som er.

Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. august 2016, klokken 10:47
Ja. Jeg bruker nok rundt 12k i året på diesel. Det er i hvert fall nok til to ladepunkter, med jfv B.

Det avhenger veldig av hvilken jordfeilbryter som velges. Noen her anbefalte engang Siemens til 8000,- pr. stk. Jeg har også lest her på forumet at noen mener 10.000,- er billig for en stikkontakt.
Mellomklasse jfv koster 3-4000,- Chint koster 1200,- men får fagfolk til å rynke på nesa. Jeg betalte i underkant av 4000,- for en 32 A/400 V ferdig på vegg. Men det ble gjort under bygging av huset, så det var ikke mye ekstra jobb.

OlafGTE

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 25. august 2016, klokken 11:32
Ansatte og studentar med elbil på eit universitet burde ha kompetanse nok til å setja opp ein ladeplan ut frå dei ladeplassane og det behovet som er.
SitatI tilknytning til studentboligene i Ørndalen finnes det ikke tilrettelagte ladestasjoner for elbiler.
Vanskelig å planlegge lading på stasjoner som ikke eksisterer, om man har aldri så mye kompetanse.

Selve universitetet ser ut til å ligge ca. 3 km sør for studentboligene, så det går kanskje an å lade der på kveldstid, hvis man orker å sykle fram og tilbake hver kveld for å hente og levere bilen, gjerne på glattisen, i stummende mørke, ti minusgrader og snøfokk.

Der er det altså 6 ladeplasser, fordelt på over 12 000 studieplasser. Det blir 2000 studenter per ladeplass. Selvsagt kjører ikke alle el-bil (forståelig nok), og det er sikkert mange som ikke holder til rundt campus i det hele tatt, men jeg vil likevel mene at å planlegge lading på et slikt nivå vil bli i overkant krevende, selv for studenter ved et universitet.

Regner med at det mest rasjonelle for akkurat denne familien blir å enten bytte ut elbilen med en fossilbil, eller flytte til en utleier som viser et minstemål av interesse for å samarbeide med leietakerne sine.

JorgenM

Haha, vaktmesteren sin det!
Man må lese seg helt ned til slutten på den lange artikkelen før man forstår at det trolig vil bli en løsning på problemet.

"- Om behovet øker vil vi muligens få fortgang. Vi har begynt å se på saken, og skal utrede den – men når ladestasjonene kan være på plass kan jeg ikke si, sier direktøren."
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

GOLF-raider

Damen burde kunne komme langt på vei med en  tusenlapp (eller to):
Kjøp en Jordfeilautomat på Biltema:  C16A:  kr 349;-
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/46051
Og en industrikontakt: CEE vegguttak 16 Amp.  kr. 45,-
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/35-232_xl_1.jpg
Eller vil du heller handle ting & tang hos'n  «Clas Ohlson»;
så kjøp dette:  Vegguttak 32-5410  til  kr. 99,90-
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9272012046366.jpg
Be elektrikeren din om å montere sammen de to dingsene med
en to-og-enhalv-kvadrat installasjonskabel; så er du godt i gang.
Jeg kjøpte også en overgangskabel for å kunne bruke den originale ladekladden (CEE > Schuco);   
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/44571  kr. 129,-
For å bruke ladekladden til å lade EL-Bilen sin med 10  >
13 Ampere; så er det strengt tatt ikke nødvendig med «karakteristikk B»
på jordfeil-automaten (mode-to lading).
Alt mulig slags sikkerhetssystem er innebygd i den sorte ladekladden
som fulgte med bilen     [ min = VW e-Golf ].

Tenker du at du vil ha den beste jordfeilautomaten; da
kjøper du en EATON dRBM 15 ampere kr 749,-
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-xdigital-drbm-15-2-c-003-g-a-ol-eaton/1654791/Product.html?Event=livesearch
Utløserstrøm = 30 mA
http://www.moeller.no/cgi-bin/Produkt.exe/TDVis?ID=231

Jordfeilautomat hos Elektroimportøren:  Karakteristikk = B
General Electric, 2-pols, 16 ampere  kr. 499,-
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-10ka-b-16-030-dpca100b16-030/1643903/Product.html?Event=pathlist
Utløserstrøm = 30 mA
Kan den funke; selv om den er billig ?
Noen som har prøvd den?

«elektrolux» skriver lenger nede:
[Nei, jag mente det jeg skreiv:
Ikke krav til type B på Mode 2, kun på mode 3] 
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Øystein16

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 25. august 2016, klokken 12:47
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 25. august 2016, klokken 11:32
Ansatte og studentar med elbil på eit universitet burde ha kompetanse nok til å setja opp ein ladeplan ut frå dei ladeplassane og det behovet som er.
SitatI tilknytning til studentboligene i Ørndalen finnes det ikke tilrettelagte ladestasjoner for elbiler.
Vanskelig å planlegge lading på stasjoner som ikke eksisterer, om man har aldri så mye kompetanse.

Selve universitetet ser ut til å ligge ca. 3 km sør for studentboligene, så det går kanskje an å lade der på kveldstid, hvis man orker å sykle fram og tilbake hver kveld for å hente og levere bilen, gjerne på glattisen, i stummende mørke, ti minusgrader og snøfokk.

Der er det altså 6 ladeplasser, fordelt på over 12 000 studieplasser. Det blir 2000 studenter per ladeplass. Selvsagt kjører ikke alle el-bil (forståelig nok), og det er sikkert mange som ikke holder til rundt campus i det hele tatt, men jeg vil likevel mene at å planlegge lading på et slikt nivå vil bli i overkant krevende, selv for studenter ved et universitet.

Regner med at det mest rasjonelle for akkurat denne familien blir å enten bytte ut elbilen med en fossilbil, eller flytte til en utleier som viser et minstemål av interesse for å samarbeide med leietakerne sine.

Det bør vera kurant å finna ut kven som har ladebehov ved universitetet.

OlafGTE

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 25. august 2016, klokken 13:43Det bør vera kurant å finna ut kven som har ladebehov ved universitetet.
Hvis du sitter med oppskriften, er det jo bare å fortelle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA