Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ulike typer laderegulatorer (EVSE)

Startet av eminate, fredag 14. oktober 2016, klokken 15:56

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: ChrML på torsdag 25. august 2016, klokken 19:22
Med nesten 400 000 kr dyrere bil for en bra utstyrt P100D enn en like godt utstyrt 90D, blir den for dyr for meg :(  Denne setter nok litt på prøve hva folk er villig til å betale, og er nok ingen kost+påslag pris, heller satt ut fra at ikke mange kommer til å kjøpe den, men at de skal tjene godt på de som gjør.

Håper dollaren synker snart, eller at 100D får en fornuftig pris. :)

P100D er en "superbil" og for de spesielt interesserte. Jeg syns ikke prisen er avskrekkende mtp. den performance bilen har. Selv ville jeg aldri betalt det, men for de med interesse for aksellerasjon er P100D et kupp!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

mogu

Jeg gleder meg til å se hysteriet og klagene kommer over at P100D bruker 2.5 0-60mph med 1ft roll-out i følge motor trends testmetoder. Realistiske 0-100 tider ligger nok på 2.9-3 sek.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

Blir da ingen klager når oppgitte tall stemmer over ens med virkeligheten.

Cookie Monster

Ja nå er man jo fult klar over det og Tesla selv skriver at ytelsen måles med motortrend sin testmetoder. Heller ingen overivrige hk tall de slenger ut.
Men kanskje noen blir skuffet når de finner ut at det mest sannsynlig ikke er verdens raskeste produksjonsbil som de hadde i pressemeldingen ;D

Litt morsomt at man nå begynner å nærme seg noe som til nød kan si er 700hk siden det er rundt ca så mye hk/kW de tar ut av batteriet nå før tap. Reel motoreffekt på P100D er nok et sted på rundt 580-600hk.
Så kanskje neste utgave P110D kan levere 700hk 3-4 år etter P85D :P

Men skal man tro de som var imot oss som klaget når det kom til P85D saken så går jo P100D likt som P85D siden de har jo samme motoreffekt og er bare det som betyr noe ikke hva bilen/batteri faktisk leverer ::)
2015 P85D

Trond.Strom

Blander du kW og hk her cookie?  P90DL er jo målt til 510 kW og P100D antas å ha ca 550 kW.  Det blir så langt jeg kan se ca 680 eller 740 hk

Longice

Er så kjipt å bestille denne nå, så kommer Autopilot 2.0 rett etterpå. Har innmari lyst på denne, men vet jeg kommer til å bli drit forbanna om de lanserer 2.0 på nyåret...

GOS

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 25. august 2016, klokken 21:15
Ja nå er man jo fult klar over det og Tesla selv skriver at ytelsen måles med motortrend sin testmetoder. Heller ingen overivrige hk tall de slenger ut.
Men kanskje noen blir skuffet når de finner ut at det mest sannsynlig ikke er verdens raskeste produksjonsbil som de hadde i pressemeldingen ;D

Litt morsomt at man nå begynner å nærme seg noe som til nød kan si er 700hk siden det er rundt ca så mye hk/kW de tar ut av batteriet nå før tap. Reel motoreffekt på P100D er nok et sted på rundt 580-600hk.
Så kanskje neste utgave P110D kan levere 700hk 3-4 år etter P85D :P

Men skal man tro de som var imot oss som klaget når det kom til P85D saken så går jo P100D likt som P85D siden de har jo samme motoreffekt og er bare det som betyr noe ikke hva bilen/batteri faktisk leverer ::)

Jeg sliter med å tro / forstå at en inverter og elektromotor skal ha 15% tap. Dette høres mye mer ut enn det en har i industrien på andre elektromotorer med frekvensomformer. Bør være under halvparten av det tapet.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cookie Monster

#22
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 25. august 2016, klokken 22:23
Blander du kW og hk her cookie?  P90DL er jo målt til 510 kW og P100D antas å ha ca 550 kW.  Det blir så langt jeg kan se ca 680 eller 740 hk

P85D og P90D har ca 15% tap fra batteri til motoraksling når man ser på hva yter fra batteri og hva den yter på motoraksling.
Ved å lese ut fra bilen charge total og discharge total ser man hvor hvor mange kWh som blir tapt i batteriet. Min bil har et tap i snitt på 7% siden den var ny over 35 000km og da er det mest vanlig kjøring. (Tap i motor/inverter kommer i tillegg) Så at det er 15% ved maks effekt utakt når man inkluderer motor og inverter tviler jeg ikke på. Det samme gjelder nok P100D også.
Snakker nå kun om tapet i batteriet, altså ikke det man taper ved lading.

Siden vi ikke vet så mye rundt P100D enda tok jeg utgangspunkt i effekten de siste P90DL gir med ny type batteri (den som klarte 10.8 på kvartmila) Regner med det er ca samme pakke som yter veldig likt. Men det vet vi ikke før P100D blir levert ut :) Men noen kWh ekstra betyr ikke nødvendigvis mer ytelse. Slik man ser på første generasjon P90DL og P85D som yter likt. Type celler og vor mange volt de har har mer å si. Som på feks Rimac Concept one med rundt 80 kW batteri men som yter mye mer.

Hvis P100D yter 550 kW ut av batteriet er det ca 629 hk på motoraksling. Men tror selv den er nærmere 600hk som siste generasjon av P90DL pakkene yter. For tror de er tidlig utgaver av 100 pakkene hvor de tester ny kjøling og celler og er kanskje samme som P100D har.
Siste generasjon P90DL batteri står det kun kan brukes på biler produsert etter 11 april 2016.

Var først facelift med siste versjon av 90 pakken som faktisk har klart under 11 sek på 402 meter. 10.8 sek uten panotak og tipper rett rundt 10.9 med.
Begynner å bli litt komisk at når Tesla oppgir ytelses tall som feks 0-100 tid på P85D eller kvartmil tid på P90DL når den først ble lansert, så mener de egentlig modellen som kommer rundt 1 år senere ;D
2015 P85D

nortrahof

Sitat fra: GOS på torsdag 25. august 2016, klokken 22:56
Jeg sliter med å tro / forstå at en inverter og elektromotor skal ha 15% tap. Dette høres mye mer ut enn det en har i industrien på andre elektromotorer med frekvensomformer. Bør være under halvparten av det tapet.

Det spørs i det hele tatt på hvordan man måler?

Virkningsgraden for inverter og motor er prosentvis høyere dersom  man hadde latt inverter og motor operere nær max. belastning hele tiden. En del av tapet er fast og en del av tapet er variabelt med belastning. Hovedtapet er nok batteriet som bidrar med?
Husk at inverter og motor hadde blitt veldig varmt dersom de skulle stått for mesteparten av tapet.
Det er vel bare TM som har væskekjøling på inverter og motor? De andre produsentene klarer å bli kvitt det lille tapet ved luftkjøling kun fra overflaten av motor/inverter.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

GOS

Skjønner at det er mye tap i batteriet, men at det skal være 15% tap over motor/inverter høres mye ut. Bilen min rapporterer (linkmytesla) 338 kW effekt som vel må være ut av batteriet? Og dermed er dette etter at indre tap i batteriet er "forsvunnet". Har da problemer med å tro at det forsvinner 51 kW over inverter/motor. Eller kan de 338 kW være før indre tap i batteriet?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jazzwheel

Hehe, de regner ikke engang om til km/t på norske siden og skriver: 1,2 sekunders passeringshastighet, 45-65 mph



Lynet

Til og med Think classic har væskekjølt inverter og motor. Du må ned på Golf II Citystromer fra først på nittitallet for å finne luftkjølt motor.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rollep

Hadde tenkt å gå inn på Tesla i Sverige og andre land for å se hva priser de opererer med der. Det hadde jeg fint liten suksess med, blir umiddelbart redirected til Norge.
Hvorfor skal dette være så sabla vanskelig, prøver Tesla å forhindre oss fra å finne ut hva som foregår utenfor Norge?
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Maximus

Se nederst på siden, omtrent midt på. Trykk på det norske flagget, og du får muligheten til å bytte land.

Rollep

Sitat fra: Maximus på søndag 28. august 2016, klokken 16:11
Se nederst på siden, omtrent midt på. Trykk på det norske flagget, og du får muligheten til å bytte land.
Glimrende, takkar :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA