Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: carnet

Startet av Mippen, fredag 14. oktober 2016, klokken 12:56

« forrige - neste »

Mippen

Kommunen hadde håper på større belegg. Er det pris modellen eller tids grunnen som er problemet.

Edit har lagt til original artikkelen som bilde vedlegg.
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Det hjelper snart ikke å linke - alle skal ha betalt, så mm du bor i Bergen er dette ueleselig for oss andre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mippen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. august 2016, klokken 07:31
Det hjelper snart ikke å linke - alle skal ha betalt, så mm du bor i Bergen er dette ueleselig for oss andre...

Har klippet ut artikkelen og lagt den til i første innlegget nå.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Jeg synes det var overraskende høyt bruk av disse ladestolpene. Jeg så ikke at det sto noe om ladeeffekt her, men siden de fleste biler lader med 3kW så snakker vi da om 3KWh på en time til 16kr. Det blir noe bedre med 9 kWh til 28kr, men fremdeles et ganske sært tilbud. Tidsbegrensningen ødelegger jo også en del, for kort tid til å fylle opp fra lav SOC, og prosmodell omtrent som en hurtiglader. Det passer nok best for de som skal toppe opp før langtur og ikke finner annet sakteladested.

Nattprisen med begrensning på maks 30 kr er derimot litt bedre, da kan man la den stå i fred om natta.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

De har enkelt og greit priset seg ut.
Det mener jeg også Fortum har gjort på sine type2 stasjoner, 1kr pr min.
I begge tilfeller skal jeg være temmelig desperat for å få ladet med 3,6kw til den prisen..

10kr for oppstart er jo egentlig greit, men da burde man etterpå betale kostpris pr kwh eller rett over. Eller noe a-la GK sin modell, 0,60 kr pr. påbegynte 15 min pr kw var det vel?
Slik prisen er vil det kun være siere av Tesla, Zoe og kanskje Merc som er vurderer ladingen.
Det er visst en eller annen teit regel om at man ikke kan ta betalt pr. kwh i Norge, men pr kw går tydeligvis.

3 timer er også for kort, men også nødvendig med begrensninger for å unngå at noen står fra mandag til lørdag.. Men 4-5 timer er vel mer passende.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mippen

#5
Oppstart kroner 10 også 1 krone pr. 10 minutt, blir jo bare 6 kroner i timen (uten om oppstart) eller 28 kroner for 3 timer med gebyr.  For å snu det rundt. Hvis jeg hadde trengt å lade min Model S i 24 timer (hvis det gikk i forhold til tid) ville fullt batteri kostet meg 154 kroner. Da kan jeg kjøre 45 mil. Det blir 3,42 kroner pr mil eller 1/3 av det en gjerrig diesel bil bruker. Syns derfor ikke det er så dyrt. Jeg syns tidsgrensen og hastigheten er verre. Ikke minst at en del av stasjonene ikke er plassert der de fleste ferdes.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Noen som har en formening om hvor stor andel av en lading som skal dekke betalingsløsningen?
Kan det være de 10 kr i oppstart?

Enig med mippen at det trengs mange flere av disse, og tidsbegrensningen må gjøres noe med.
Mitt inntrykk er at det vil føre til at flere kan skaffe seg elbil. Samt at stolpene ville blitt brukt mye mer.
I Oslo kan man skaffe elbil og satse på gatelading. Det er det fortsatt svært få som kan i Bergen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 25. august 2016, klokken 23:03
3 timer er også for kort, men også nødvendig med begrensninger for å unngå at noen står fra mandag til lørdag.. Men 4-5 timer er vel mer passende.

Hvorfor er det nødvendig med begrensninger? Takstameteret går jo så lenge ladestasjonen er aktivert (noe den må være for at du skal ha lov til å stå der), om noen vil betale i dyre dommer for å stå der lenge bør de få lov til det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Helt enig. Trenger ikke begrensninger på en betalt lader (så lenge den koster mere enn nærliggende parkering). Og som andre sier, med tidsbegrensning på 3t blir det for dyrt for saktelading.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nr1rayner

Ja, nei, betaler man så lenge man er plugget i er det vel strengt tatt greit uten begrensning.
Men vi vet vel alle hvor hat det er å endelig komme til en ladestasjon, etter å kjørt med alle varsellamper de siste 12km, bare for å se at den er opptatt av en som parkerte der for lenge siden og derfor ikke får ladet..?
Men samtidig er det irriterende å sitte mitt i middagen på hyggelig besøk og komme på at, nei, nå må jeg gå 500 meter for å flytte bilen til en annen lader...

eirikf, mener du de har 10kr i utgifter for kun betalingsløsningen? Det hørtes sabla dyrt ut.. Jeg aner ikke hvilke kostnader de har..
Undrer på hvor mange ganger kort dras i kassa på Rema med beløp på 10-30kr, har de 10kr i gebyr pr gang går de ikke mange kr i pluss. Kanskje litt feil å sammenligne en plass hvor kortet dras 3 ganger pr. min og en plass der det skjer 3 ganger pr. uke, men..  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

automat

Jeg lurer på om de som har satt opp denne stolpen har gjort noen analyse av hvem de har tenkt skal lade på dette stedet. Etterhvert som batteriene blir større og større, så blir jo behovet for et par timer med saktelading mindre og mindre. 

Hvem er det egentlig man setter opp et tilbud for? Det burde alle som er ansvarlig for offentlige ladepunkt ha noen tanker om. Og behovet er annerledes i dag enn da Buddy var rådende.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mippen

Sitat fra: automat på fredag 26. august 2016, klokken 11:18
Jeg lurer på om de som har satt opp denne stolpen har gjort noen analyse av hvem de har tenkt skal lade på dette stedet. Etterhvert som batteriene blir større og større, så blir jo behovet for et par timer med saktelading mindre og mindre. 

Hvem er det egentlig man setter opp et tilbud for? Det burde alle som er ansvarlig for offentlige ladepunkt ha noen tanker om. Og behovet er annerledes i dag enn da Buddy var rådende.

En del av laderne her er plassert i typisk bolig områder i sentrum. Tanken er kanskje at det er beboere og besøkende som kan benytte de mest. Skal du til byen er det som oftest mer naturlig å parkere på bygarasjen hvor det er flere ladere og lettere å finne en ledig plass. Problemet er at det ikke er alle som bor i sentrum og disponerer egen bil. Det er gjerne flest besøkende som benytter laderne, men det er upraktisk å bare kunne lade i 3 timer på dagtid.
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

10kr for oppstart var dyrt hvis den ikke har refusjon ved ingen/lite lading. Jeg husker jeg knota en del og fikk til å lade på 3. forsøket første gang jeg brukte en av stolpene i Oslo. Dvs. 30 kroner oppstart pga av knoting.

Det at det koster penger vil gjøre hjemmeladerne mer attraktive og de som ikke nødvendigvis trenger å lade der og da kan hende avventer. Dette er veldig positiv holdning når det begynner å bli mange om stolpene, men vil naturligvis redusere bruken hvis ikke det er fullt belegg allerede.

Jeg ville heller sett en prismodell der prisen økte for hver time det ladet for å stimulere til å dele hvis man kan. De som er gjerrige vil koble fra og til for å få samme prisen, men det blir som å flytte bilen hver 2. time for å kunne parkere lengre, noe jeg ikke ser noe umiddelbart feil med.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mippen

Sitat fra: sylwester på fredag 26. august 2016, klokken 15:04
10kr for oppstart var dyrt hvis den ikke har refusjon ved ingen/lite lading. Jeg husker jeg knota en del og fikk til å lade på 3. forsøket første gang jeg brukte en av stolpene i Oslo. Dvs. 30 kroner oppstart pga av knoting.

Det at det koster penger vil gjøre hjemmeladerne mer attraktive og de som ikke nødvendigvis trenger å lade der og da kan hende avventer. Dette er veldig positiv holdning når det begynner å bli mange om stolpene, men vil naturligvis redusere bruken hvis ikke det er fullt belegg allerede.

Jeg ville heller sett en prismodell der prisen økte for hver time det ladet for å stimulere til å dele hvis man kan. De som er gjerrige vil koble fra og til for å få samme prisen, men det blir som å flytte bilen hver 2. time for å kunne parkere lengre, noe jeg ikke ser noe umiddelbart feil med.

Det er mulig å lage en modell hvor man ikke trenger å måtte betale for oppstart hvis det blir avbrutt. Det kommer bare an på hvor mye innsats de som lager sw til ladestolpen legger ned. Ellers blir det vel på samme måte med 3 timer vs. ubegrenset tid. Det er jo bare å starte lading på nytt igjen etter 3 timer hvis man vil stå der mer? Jeg syns for øvrig at det er tiden og ikke prisen som er hindring. 28 kroner for 3 timer er så ille. Med 3 kW lading i timen vil det gi ca. 3 kroner pr. kWh. Hjemme koster det ca. en krone pr. kWh med nettleie inkludert. Kommunen bruker ca. 100000 kroner pr. lader, og de må også betale for drift og vedlikehold. Kommunen er ikke som private aktører som gjør alt for å tjene penger. Eventuelt overskudd går til å forbedre tilbudene.

Når det er sagt er 3 timer for lite og man bør analysere hvor det er medt behov for lading.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA