Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeluken

Startet av andy76, fredag 14. oktober 2016, klokken 08:16

« forrige - neste »

andy76

Fikk bilen fra service idag. Bilen er ett år.
Er det noe å lese ut av denne utskriften?
Tenker da på om det er mulig å lese ut av tallene hvor mye batteriet har tapt seg.
Tallene til venstre er før lading, til høyre etter lading.
Peugeot Ion 2015

nr1rayner

Stusser litt på at batteri-celle nr 1 har laveste og høyeste spenning i begge tilfeller.
Med mindre det kun er 1 celle på en trilling... spørs det om det er samme greia som på Leaf, den testen er ikke verdt papiret den er trykket på  :-[
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TB

Det er to ulike batteripakker som blir brukt. LEV50 med 88 celler, som var brukt fram til 2012 og LEV50N med 80 celler på nyare bilar. i-Miev har 88 celler med begge pakker.

Utskriften er pussig med at høgste og minste spenning er lik. Ved perfekt balansering kan det stemme, men med tre siffer etter komma kan ikkje forskjellen være så liten?..

Ved å bruke app CaniOn eller EvBatMon for i-MiEV / C-Zero / iOn vil det vise cellespenning som bilen rapporterer. Av eigen erfaring er det litt forskjell mellom cellene, men eg har det LEV50 batteriet. Mulig forskjellen er mindre på LEV50N?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

erik e

Varsel lampe i bilen vil vel varsle om noe er feil. Ikke hør på alle de som er bekymret for " bensintanken", kjør bil. Denne bilen vil kjøre deg ditt du vil i mange år daglig.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Bruk heller pengene på en slik og ha full kontroll med batteriets kapasitet.

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Citroel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2016, klokken 11:46
Bruk heller pengene på en slik og ha full kontroll med batteriets kapasitet.

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

Det er altså slik at et redusert batteri simpelthen tar imot mindre strøm? Hvilken virkningsgrad har laderen til trillingene? Ulempen ved denne målemetoden er vel at den krever at batteriet kjøres nærmest tomt. 
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

bobakka

Sitat fra: Citroel på torsdag 25. august 2016, klokken 13:18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2016, klokken 11:46
Bruk heller pengene på en slik og ha full kontroll med batteriets kapasitet.

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

Det er altså slik at et redusert batteri simpelthen tar imot mindre strøm? Hvilken virkningsgrad har laderen til trillingene? Ulempen ved denne målemetoden er vel at den krever at batteriet kjøres nærmest tomt.

Ved bruk av Canion og en kWh måler så har du nok. Med Canion har du full kontroll på hvilken SoC som er igjen på batteriet (samt at du har full kontroll på alle cellespenningene) og med kWh måler har du full kontroll på hvor mye strøm som du tilfører batteriet.
Med disse verktøyene har du kontroll på hvordan batteriet utvikler seg for eksempel ved å beregne batterikapasitet som (kWh / (1-SoC)
Da spiller ikke virkningsgrad eller andre ting noen rolle.

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

elektrolux

Sitat fra: Citroel på torsdag 25. august 2016, klokken 13:18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2016, klokken 11:46
Bruk heller pengene på en slik og ha full kontroll med batteriets kapasitet.

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

Det er altså slik at et redusert batteri simpelthen tar imot mindre strøm? Hvilken virkningsgrad har laderen til trillingene? Ulempen ved denne målemetoden er vel at den krever at batteriet kjøres nærmest tomt.

Helt riktig. Energien inn må gå til noe, og det er enten til lagring av strøm, eller varme. Siden bilen har BMS vil den forhindre at energien går til oppvarming og du står igjen med opplading. Når batteriet blir slitt vil det bli elestisk og oppnå fulladet spenning prematurt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Av eigen erfaring viktig å ta hensyn til at slike enkle kWh målere ikkje er spesielt nøyaktige. Har hatt fleire av samme type / modell og det minst 20% forskjell mellom den som viste mest og minst.

Bruker du den samme måler vil du nok kunne bruke det som referanse, men om du då bytter til ein ny eller sammenliker med annen bruker sine tall kan det bli stor variasjon.

Mange av desse tek ikkje omsyn til spenning, slik at naturlig variasjon frå 225 - 235 V (eller meir) vil gi og litt unøyaktigheit.

Til sin bruk vil det fungere fint.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bobakka

Sitat fra: TB på torsdag 25. august 2016, klokken 19:39
Av eigen erfaring viktig å ta hensyn til at slike enkle kWh målere ikkje er spesielt nøyaktige. Har hatt fleire av samme type / modell og det minst 20% forskjell mellom den som viste mest og minst.

Bruker du den samme måler vil du nok kunne bruke det som referanse, men om du då bytter til ein ny eller sammenliker med annen bruker sine tall kan det bli stor variasjon.

Mange av desse tek ikkje omsyn til spenning, slik at naturlig variasjon frå 225 - 235 V (eller meir) vil gi og litt unøyaktigheit.

Til sin bruk vil det fungere fint.

Det er klart at det blir flere usikkerheter her. Det er ulikheter mellom måleindivider. Det er mulig at mange heller ikke tar hensyn til spenningen (det var nytt for meg). Ladecyclen på bilen er ulik fra gang til gang (tar en pause av varierende lengde). Og mulig at laderen har ulik virkningsgrad med ulike ladestrømmer (6, 10 og 16A som jeg har).
Men med å lade på samme plassen, men omtrentlig samme gjenstående SoC, med samme ladestrøm og med samme måler vil X% lavere batterikapasitet ved formel (kWh/(1-SoC)) bety omtrent X % lavere batterikapasitet. Dette er sikkert ikke godt nok for små variasjoner opptil 5%, men sikkert en god indikasjon for tap fra 10% og oppover.
Jeg har brukt denne metoden i 4 år. Bildet blir litt forvrengt fordi bilen later som den har mindre SoC når den er ny og den "slipper" på litt etter hvert som den blir eldre.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA