Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilvern type B- tigjengelighet og pris

Startet av Griffel, torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:18

« forrige - neste »

Griffel

Ladbar Mercedes-hydrogenbil:
TU http://www.tu.no/artikler/den-nye-mercedes-hydrogenbilen-kan-lades/350583
SitatNy generasjonen hydrogenbiler, er det med lagringsteknologi fra Hexagon Composites. ... datterselskapet Hexagon Lincoln i Nebraska i USA skal produsere komposittankene, mens Hexagon Raufoss skal lage innerbeholderen i polyamid. ...... Et lititumionebatteri med en kapasitet på 9 kWh kan lades opp på forhånd og gi en batterirekkevidde på cirka 50 km. ....... Hver bil skal utstyres med to hydrogentanker med samlet kapasitet på 4 kg H2 og en NEDC-rekkevidde på 500 km.

GLC F-Cell er den første hydrogenbilen som kan lades eksternt.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Så nå kan man få dobbel rekkevideangst, både redd for å gå tom for hydrogen og strøm :)


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

e-curious

:) Et lite plaster er vel at man bare har _en_ motor å bekymre seg for, i motsetning til andre hybrider.

Øyvind.h

Hydrogenbil med stort batteri kan være interessant det. Bedre enn bensin/dieselhybrid.
Kanskje det blir langt billigere å produsere en bil med 20kWh batteri og brenselcelle/hydrogentank enn en bil med 100kWh batteripakke?

Se bare på Model X sitt forbruk og rekkevidde. At det vil komme alternativer til batteri for energihungrige kjøretøy er jeg ikke i tvil om.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ferry

Don't go there... Plutselig vil folk ha 30 kWh batteri. Og i neste omgang 40 kWh. Inntil noen sier feck it!, og så ryker hele hydrogenet ut av av bilen. Steget fra å ha hydrogendrift til ikke å ha det er formidabelt. Det hjelper ikke å bare ha ei lita brenselcelle, du må uansett ha en hel masse ræl ekstra. Bare se på i3 kontra i3 rex, det er veldig nærliggende å drite i hele bensinmotoren. Spesielt i Norge pga. avgifter, men det vil skje andre steder også når batteriene øker. Første økning har allerede skjedd, 60 Ah til 94 Ah. Snart kommer 120 Ah. Og det stopper neppe der.

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. august 2016, klokken 08:00
Hydrogenbil med stort batteri kan være interessant det. Bedre enn bensin/dieselhybrid.
Kanskje det blir langt billigere å produsere en bil med 20kWh batteri og brenselcelle/hydrogentank enn en bil med 100kWh batteripakke?

Se bare på Model X sitt forbruk og rekkevidde. At det vil komme alternativer til batteri for energihungrige kjøretøy er jeg ikke i tvil om.

Hvor/når skal den brukes da, hvor det ikke vil være billigere og bedre med en ren elbil?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. august 2016, klokken 08:00
Hydrogenbil med stort batteri kan være interessant det. Bedre enn bensin/dieselhybrid.
Kanskje det blir langt billigere å produsere en bil med 20kWh batteri og brenselcelle/hydrogentank enn en bil med 100kWh batteripakke?

Se bare på Model X sitt forbruk og rekkevidde. At det vil komme alternativer til batteri for energihungrige kjøretøy er jeg ikke i tvil om.
Innen 2-3 år vil prisen per kWh på batteripakkenivå være nede på rundt 100 USD/kWh. Da er kostnadsforskjellen for batteriet på en ladbar hydrogenbil med 20 kWh batteri og en ren elbil med 100 kWh ca 8.000 USD.

Selv om vi antar hydrogendrivlinjen er gratis, så er jo prisen for hydrogen ca 9 kr/mil, mens den er ca 2 kr/mil for strøm, altså er differansen tjent inn på 94.000 km. Og det er altså om hydrogendrivlinjen er gratis, noe den faktisk ikke er.

Det er også lettere å få plass til mer batterier. Nå har Model S bedre rekkevidde enn alle hydrogenbilene, og det er etter hydrogenbilene har brukt en stor del av bagasjerommet til å frakte rundt på hydrogen. Vi vil innen få år se elbiler med 200 kWh batteripakker og fullt brukende bagasjerom, mens hydrogenbilene vil da enten måtte ofre all bagasjeplass eller fortsatt klare seg med rundt 100 kWh effektivt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Godt skrevet, Espen! :)

Så spørs det hvor mange som faktisk har et reelt behov for 200 kWh-batterier, bortsett fra kommersielle kjøretøy.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Ferry på torsdag 25. august 2016, klokken 10:38
Don't go there...
Godt poeng :) På elbilforumet blir nok alle argumentene for hydrogenbil avfeid, så jeg kommer ikke til å lage liste og forklare hvorfor. Entusiaster setter ikke standarden. Bilene kommer uansett hvor mye man misliker dem (meg selv inkludert). Såfremt de blir rimelige å produsere. Noe bl.a. Toyota fortsatt virker å ha troen på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nr1rayner

Ca 5 mil rekkevidde på batteri, hmm, tjah, det er kanskje nok til å gidde å plugge inn..?
Men blir H2 på sikt like tilgjengelig som QC er i dag tviler jeg på Ola Normann gidder å plugge inn for det altså. Tror det heller blir unntaket enn regelen ja.

200kwh kommer sikkert på biler typ Tesla S X og andre luksusbiler.
Men for oss "vanlig dødlige" som handler nybil i 300' klassen blir det vel leeenge til, hvis det i det hele tatt kommer.
Den gang de bestemte seg for Leaf fant de ut at de ville dekke en stor del av markedet med rekkevidden som den er i dag, så videre utvikling vil vel mer gå på flere modeller, lettere biler innenfor ca 50-60kwh tipper jeg.
For oss med behov for hengerfeste blir det nok ganske korte turer med campingvogn og 60kwh, så sånn sett har hybrid på en eller annen måte en fremtid.
Hvorvidt det blir videre med bensin/diesel eller H2 blir bare spennende å se.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyvind.h

Sitat fra: nr1rayner på fredag 26. august 2016, klokken 09:34
Ca 5 mil rekkevidde på batteri, hmm, tjah, det er kanskje nok til å gidde å plugge inn..?
Men blir H2 på sikt like tilgjengelig som QC er i dag tviler jeg på Ola Normann gidder å plugge inn for det altså. Tror det heller blir unntaket enn regelen ja.

200kwh kommer sikkert på biler typ Tesla S X og andre luksusbiler.
Men for oss "vanlig dødlige" som handler nybil i 300' klassen blir det vel leeenge til, hvis det i det hele tatt kommer.
Den gang de bestemte seg for Leaf fant de ut at de ville dekke en stor del av markedet med rekkevidden som den er i dag, så videre utvikling vil vel mer gå på flere modeller, lettere biler innenfor ca 50-60kwh tipper jeg.
For oss med behov for hengerfeste blir det nok ganske korte turer med campingvogn og 60kwh, så sånn sett har hybrid på en eller annen måte en fremtid.
Hvorvidt det blir videre med bensin/diesel eller H2 blir bare spennende å se.

Ja selv om en hydrogenhybrid er bedre enn en fossilhybrid (for meg som bor i byen) kan det godt være hydrogenbilene i all hovedsak vil være rene hydrogenbiler.

Produsenter som eks Toyota skal lage millioner av biler hvert år. Til en veldig lav pris. Som skal dekke alle behov.
Et annet interessant case er Ford. Pickupen er en av verdens mest solgte biler. Brukes over begrensede avstander, men samtidig ekstremt energihungrig samtidig som den er veldig billig i innkjøp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Hydrogen løser jo ingen av de case-ene, dessverre.
Jeg skulle ønske det var løsningen, men av tekniske årsaker så er det nok ikke det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Entusiaster kan tolerere svært mye på andres vegne  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nr1rayner

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 09:49
Et annet interessant case er Ford. Pickupen er en av verdens mest solgte biler. Brukes over begrensede avstander, men samtidig ekstremt energihungrig samtidig som den er veldig billig i innkjøp.
Det er nettopp her det virkelig burde satses på hybrider, mye stillestående og stort sett lavt effektbruk. F.eks. søppelbiler i bykjøring.
De ender opp med å stå på tomgang hele dagen  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA