Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nicometer i Nye Think

Startet av Dnn ., torsdag 13. oktober 2016, klokken 15:33

« forrige - neste »

Dnn .

Hei

Hadde en tråd litt tilbake om elbil og hva jeg burde kjøpe. Endte med at jeg vil såklart ha e-golf, men vil ikke kjøpe så dyr bil når det bare er noen måneder til nye batteripakken kommer.
Bestemt meg for å handle en leaf, og trenger litt tips.
Ser at alle anbefaler 2012-2013 som "mest for penga" men jeg har noen vilkår

Svart interiør (skinn eller stoff)
stor skjerm
Varmepumpe
Ratt og setevarme
bra batteri SOH?
ryggekamera, helst 360grader (hvordan vite forsjellen?)
Bose lyd
relativt lav km.

Etter hva jeg har forstått så må jeg gå for Nordic eller Tekna utgaven for å få dette.
Pris messig vet jeg ikke helt hva som er riktig for en bil som dette~
Noen tips og evt link til annonser? Så litt raskt at denne kan være noe.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78548880

Takker for alle tips =)

tomrh

#1
Ser at det brukes uttrykket 1.5gen flere steder. Det er vanlig å bruke 1. gen, 2. gen og 3. gen.

1. gen: Japan Leaf produsert 2011 - 2013
2. gen. Europa Leaf produsert 2013 - 2015
3. gen. 30 kWh Leaf produsert 2016 -

Overgangen mellom 1. og 2. gen skjedde i 2013. Tidlig 2013 var 1. gen, solgt fram til ca. juni. Det er viktig å kunne skille mellom 2013-modeller som både kan være 1. og 2. gen, finnes flere tråder om dette og hva man skal se etter. En viktig forskjell er at 2. gen Leaf har fotbrekk mens 1. gen har brekket på "gir"-velgeren.

1. gen Leaf har bare ett utstyrsnivå og ingen varmepumpe.
2. gen fikk utstyrsnivåene Visia, Acenta og Tekna, hvor de to siste har varmepumpe.

Utstyrsvarianten Nordic ble introdusert høsten 2014 og er i bunn og grunn en Tekna uten skinnseter.

Du skal ha en 2. gen Tekna eller Nordic siden du ønsker Bose lyd. Alle unntatt Visia har ryggekamera. Og bare Visia har liten skjerm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ebe

Sitat fra: Dnn . på onsdag 24. august 2016, klokken 10:20
Svart interiør (skinn eller stoff)
stor skjerm
Varmepumpe
Ratt og setevarme
bra batteri SOH?
ryggekamera, helst 360grader (hvordan vite forsjellen?)
Bose lyd
relativt lav km.

En Tekna eller Nordic (?) med 360 graders ryggekamera ser du lett ved at det sitter et lite kamera under nissanmerket på panseret. Hele merket sitter på en liten forhøyning eller klump, mens på Acenta ligger nissanmerket helt flatt på panseret.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Her har du forskjellen. Legg også merke til at disse bilene mangler lyktespylere, noe som jeg har forstått at betyr den ikke er solgt i Norge.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Dnn .

Takker for raskt svar.

Hvorfor er det lik pris, når det er 2år mellom dem? Ser at 2015 modeller ligger mye høyere i pris...
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78202897
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80813732

tomrh

Sitat fra: Dnn . på onsdag 24. august 2016, klokken 11:26
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78202897
Du ser at den mangler skilter på bildene. Men den er registrert i nov 2014 og gått 19.000. Hvor i verden har den kjørt disse 19.000 kilometrene mon tro? ;) Dette er nok en importbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

#6
Svart interiør (skinn eller stoff)  => gen2 siden gen1 hadde brunt,  med gen2 kom opsjon å få mørkt interiør.
stor skjerm => Navigasjonssystemet har kun en skjermstørrelse, men Visia er uten navigasjonssystem.
Varmepumpe => gen2
Ratt og setevarme => alle har det
bra batteri SOH? => skaff deg ODB2-dongle og koble opp mot leafspy når du besiktiger bilen.
ryggekamera, helst 360grader (hvordan vite forsjellen?) => kun tekna/nordica som har 360.
Bose lyd => kun tekna/nordic som har det
relativt lav km. => LeafSpy gir bedre data en kilometertelleren. Hadde heller valgt en 94% SOH med 70.000km enn en 90% SOH med lav.

Du har glemt Carwings/ConnectEV. Mulighet til å starte lading og oppvarming av bil via app. Kun de europeiske som ikke er Visia (pga av manglende navi) har dette fungerende og det er virkelig trivelig å komme til forvarmet bil, selv når en ikke har den koblet til strøm. Timerfunksjonen for varm/lading virker jo kun et tidspunkt hver dag så på en av endene må du bruke appen eller rekonfigurere timer to ganger om dagen for å få varme på morgenen og ettermiddagen. Husk og at slik oppvarming tar rekkevidde når den ikke er koblet i. 4,5kW i 15min er ca 7% av batteriet/2minutter er mister 1km rekkevidde.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kaiat

Sitat fra: Dnn . på onsdag 24. august 2016, klokken 11:26
Takker for raskt svar.

Hvorfor er det lik pris, når det er 2år mellom dem? Ser at 2015 modeller ligger mye høyere i pris...
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78202897
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80813732
Begge disse er importbiler. Den hvite Acenta'en er uten varme i seter og ratt. Den røde Tekna'en skal visstnok ha den ettertraktede 6,6kW-ombordladeren, noe som er et pluss.

Priser på brukte Leaf'er går dessverre i alle retninger. Du kan få norsksolgt Tekna til samme prisen som importert Acenta. USA-biler burde ligge under europeiske i pris, men gjør det ikke alltid (mulig dollar-kursen som ødelegger her?). Jeg har mistanke om at enkelte forhandlere spekulerer litt i at folk ikke undersøker godt før de handler.

tomrh

Sitat fra: sylwester på onsdag 24. august 2016, klokken 12:06
relativt lav km. => LeafSpy gir bedre data en kilometertelleren. Hadde heller valgt en 94% SOH med 70.000km enn en 90% SOH med lav.
Ja, her kan man gjøre et skikkelig kupp! 8) Eller bli grundig lurt. For elbiler prises etter kjørelengde slik man er vant til, men det er batteriet som avgjør. Forrige eier kan ha kjørt langt men behandlet batteriet veldig bra. Noe som står i sterk kontrast til en importbil med kun 19.000 km på telleren som har vært kjørt i varmt klima, stått på lager med høy SoC osv. og kan ha mye dårligere batteristatus.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Dnn .

Sant, glemte appen. Tar det for gitt da jeg skal ha en litt greit utstyrt bil, som tilsier at jeg automatisk har app =)

Sitat fra: kaiat på onsdag 24. august 2016, klokken 12:08
Sitat fra: Dnn . på onsdag 24. august 2016, klokken 11:26
Takker for raskt svar.

Hvorfor er det lik pris, når det er 2år mellom dem? Ser at 2015 modeller ligger mye høyere i pris...
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78202897
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80813732
Begge disse er importbiler. Den hvite Acenta'en er uten varme i seter og ratt. Den røde Tekna'en skal visstnok ha den ettertraktede 6,6kW-ombordladeren, noe som er et pluss.

Priser på brukte Leaf'er går dessverre i alle retninger. Du kan få norsksolgt Tekna til samme prisen som importert Acenta. USA-biler burde ligge under europeiske i pris, men gjør det ikke alltid (mulig dollar-kursen som ødelegger her?). Jeg har mistanke om at enkelte forhandlere spekulerer litt i at folk ikke undersøker godt før de handler.

Hvordan ser du at den røde tekna'n er import?
Tar gjerne imot linker mot mine krav. Virker som både Nordic og Tekna er eneste som funker for meg =)
Helst Oslo-området men har ikke problemer å hente bil andre steder, så sant det er mulig å komme seg til Oslo med hurtigladere.

Dnn .

Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 12:18
Sitat fra: sylwester på onsdag 24. august 2016, klokken 12:06
relativt lav km. => LeafSpy gir bedre data en kilometertelleren. Hadde heller valgt en 94% SOH med 70.000km enn en 90% SOH med lav.
Ja, her kan man gjøre et skikkelig kupp! 8) Eller bli grundig lurt. For elbiler prises etter kjørelengde slik man er vant til, men det er batteriet som avgjør. Forrige eier kan ha kjørt langt men behandlet batteriet veldig bra. Noe som står i sterk kontrast til en importbil med kun 19.000 km på telleren som har vært kjørt i varmt klima, stått på lager med høy SoC osv. og kan ha mye dårligere batteristatus.

Notert. Skal handle obd kontakten ikveld =)
Takker for råd.

kaiat

Sitat fra: Dnn . på onsdag 24. august 2016, klokken 12:19
Sant, glemte appen. Tar det for gitt da jeg skal ha en litt greit utstyrt bil, som tilsier at jeg automatisk har app =)

Sitat fra: kaiat på onsdag 24. august 2016, klokken 12:08
Sitat fra: Dnn . på onsdag 24. august 2016, klokken 11:26
Takker for raskt svar.

Hvorfor er det lik pris, når det er 2år mellom dem? Ser at 2015 modeller ligger mye høyere i pris...
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78202897
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80813732
Begge disse er importbiler. Den hvite Acenta'en er uten varme i seter og ratt. Den røde Tekna'en skal visstnok ha den ettertraktede 6,6kW-ombordladeren, noe som er et pluss.

Priser på brukte Leaf'er går dessverre i alle retninger. Du kan få norsksolgt Tekna til samme prisen som importert Acenta. USA-biler burde ligge under europeiske i pris, men gjør det ikke alltid (mulig dollar-kursen som ødelegger her?). Jeg har mistanke om at enkelte forhandlere spekulerer litt i at folk ikke undersøker godt før de handler.

Hvordan ser du at den røde tekna'n er import?
Tar gjerne imot linker mot mine krav. Virker som både Nordic og Tekna er eneste som funker for meg =)
Helst Oslo-området men har ikke problemer å hente bil andre steder, så sant det er mulig å komme seg til Oslo med hurtigladere.

Alle de norsksolgte Leaf'ene har lyktespylere, det har ikke denne. Det skal forøvrig nevnes at det finnes importerte Leaf'er med lyktespylere, disse kommer fra de andre nordiske landene.

Trekkoppbil

USA-modellene 2013 SV og SL med premium-pakke som tilleggsutstyr, har også aroundview og Bose. Jeg regner med det gjelder nyere årganger også.
Ryggekamera er ett kamera.
Arroundview er 4 kamera.
SOH varirer mye mellom bruktbiler, spesiellt fra USA.
(På SV trenger man også ladepakke, men jeg regner med at omtrent alle som er tatt inn hit i landet har den.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA