Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjeromsnett for 6-seter

Startet av SabreMan, torsdag 13. oktober 2016, klokken 08:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: eha på onsdag 24. august 2016, klokken 14:04
De må bare sørge for å ha nok reservebatterier av den gamle typen på lager.

Tja... Nå mister vel batterier kapasitet basert på stort sett to faktorer: bruk og tid. Tror ikke jeg ville ønsket meg ett "nytt" batteri på bilen som har stått på lager i 10 år :p

En annen ting er kostnaden. Skulle jeg bytte batteripakke om 10 år vil tror jeg at jeg ville synes skulle være litt forsmedelig å måtte betale hva det kostet å produsere pakken i dag, og ikke til den prisen pakken kunne produseres for da. Og for den sak skyld være avskåret fra evnt. kapasitetsøkninger i mellomtiden.

Så tror nok de kommer til å sørge for at de har muligheter for å kunne levere nyproduserte bytte-batterier til eldre biler istedet for å binde opp kapital på å lagre batteripakker i lang tid.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lynet

Og om cellene er 5mm lengre er det ikke noe problem at pakken blir 5mm tykkere. Bare å løfte fjæringen 5mm
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

eha

Jeg håper dere begge har rett.

Jeg har bare lært at man ikke skal ta noenting for gitt i denne verden... ;)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Mazzbot

Nå er ikke jeg noe ekspert på batterier , men jeg vet at det skal være resirkulering av batterier på fabrikken . Det ble sagt av Musk selv eller på YouTube klipp fra gigafactory tour. 
Tesla model 3 reservert 31/3 .

eha

Ser dere for dere at man tar en 8 år gammel bil og setter inn et nytt batteri med 50-100% høyere kapasitet?

Drømmescenario, ja, men er det plausibelt? :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

vnm

Mye spekulasjon om oppgradering av batteriet i Model S i årene som kommer. Etter hvert tror jeg Tesla kommer til å lage batterier for oppgradering av gamle Model S, akkurat som de har gjort til Roadster. Disse batteriene vil kanskje ikke ha de samme egenskapene (ytelse) som nye batterier, men vil være kompatible med gamle biler og tilby større kapasitet.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

knut.aulie

Sitat fra: eha på onsdag 24. august 2016, klokken 16:11
Ser dere for dere at man tar en 8 år gammel bil og setter inn et nytt batteri med 50-100% høyere kapasitet?

Drømmescenario, ja, men er det plausibelt? :)
Elbil er jo ganske nytt, så det er ikke helt usannsynlig. Når utviklingen kommer videre slik at en ikke får like god ytelse som nye biler,men allikevel bedre enn du hadde.
Det er jo greiere for alle at gamle S60 kan få 75 kWh og S85 kan få 100 kWh når de nye har 120 eller 150 kWh.

N00b

Ja de gjorde det for Roadster.
Dette er nok en ting som står langt ned på lista over to-do. 

Selge ut refurbished 100 batterier om 3-4 år?   
Spørs rett og slett om bilene våre idag takler de nye formatene på cellene rent fysisk.

Amoss

Sitat fra: vnm på onsdag 24. august 2016, klokken 17:00
Mye spekulasjon om oppgradering av batteriet i Model S i årene som kommer. Etter hvert tror jeg Tesla kommer til å lage batterier for oppgradering av gamle Model S, akkurat som de har gjort til Roadster. Disse batteriene vil kanskje ikke ha de samme egenskapene (ytelse) som nye batterier, men vil være kompatible med gamle biler og tilby større kapasitet.

Helt enig. Og om 8-10 år har nok også batteriprisene falt en god del i fra der de er i dag. Men selv da vil det være en høy investering i en gammel bil, så ser nok mange tråder her med debatt om å oppgradere bilen eller selge og kjøpe ny :)

Sitat fra: N00b på onsdag 24. august 2016, klokken 17:39
Spørs rett og slett om bilene våre idag takler de nye formatene på cellene rent fysisk.

Formatet på cellene skal ikke bilen behøve å bry seg noe om. Elon har sagt at de skal få plass til disse cellene i batteripakker med samme fysiske dimensjoner som idag. Men pakkene nå nok tilpasses de eldre bilene, noe som kan gå ut over ytelsen man får ut av dem.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på onsdag 24. august 2016, klokken 15:44
Og om cellene er 5mm lengre er det ikke noe problem at pakken blir 5mm tykkere. Bare å løfte fjæringen 5mm

Er ikke noe av poenget med disse cellene at tilkobling for både minus og pluss er på toppen, slik at man sparer plassen som før gikk til kobling under? Da trenger man neppe å lage pakken tykkere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA