Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Facebook-side samler 10.000 norske elbilhatere

Startet av JanØ, torsdag 13. oktober 2016, klokken 06:51

« forrige - neste »

JanØ

Hei, lite spørsmål.

Hos foreldrene mine på Lambertseter er det kommet informasjon om at elbil ikke kan lades via "strømstolpe" på parkeringsplass ( 10 amp ), pga overbelastning av el-anlegg. Disse er beregnet på motorvarmer/ kupevarmer.
Ved lading på 10amp på Leafen, måler jeg via energimåler 2200 watt.
Ser på Defa sine hjemmesider at mange kupevarmere trekker rundt 2000 watt, og et motorvarmerelement tar rundt 500 watt- altså MER enn lader til Leaf.

Det står jo ikke noe i vedtektene om at det er begrensninger med motor/kupevarmere? Hva er årsaken til at så mange nekter elbil, mens det er fritt frem for kupe/motorvarmere?


Griffel

#1
Sitat fra: JanØ på tirsdag 23. august 2016, klokken 15:22
Hei, lite spørsmål.
Hva er årsaken til at så mange nekter elbil, mens det er fritt frem for kupe/motorvarmere?
Fordi alt for mange blåser i rådet om å begrense seg til 8A på lading fra Schuko kontakter og dermed påfører boretteslaget unødvendige vedlikeholdsomkostninger.
Selv her på forumet med mange opplyste ser en stadig anbefalinger on 16A schukokladder.
(Motorvarmer  installasjon > 1kW = uvanlig, Leaf lading 2,3-3,6kW= ganske vanlig).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JanØ

Er helt blank på strøm...med andre ord er det amperen som spiller en rolle, ikke wattstyrken? Hvorfor kan man ikke lade med 10 amp, på en 10 eller 16 amp sikring, uten problemer?

cra

Ampere = Watt / Volt, så sånn sett er det "det samme" (siden Volt alltid er ca 230 her hjemme). Men i forhold til at sikringer er oppgitt i A er det jo enkelt å forholde seg til A for å hva som garantert ikke vil fungere (A på lader > A på sikring = problemer)

Største problemet med slik lading er at vanlige kontakter ikke er spesielt egne for stort strømtrekk over lengre tid, og er et svakt punkt. 10 (eller 8) A trekk på en 16A kurs er vanligvis uproblematisk, siden kursen er dimensjonert for 16A, men selve kontakten kan likevel få varmgang dersom den er slitt etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på onsdag 24. august 2016, klokken 10:57
10 (eller 8) A trekk på en 16A kurs er vanligvis uproblematisk

Du mente sikkert ikke 8) men   "10 (eller 8 ) A trekk på en 16A kurs er vanligvis uproblematisk" ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på onsdag 24. august 2016, klokken 22:33
Du mente sikkert ikke 8) men   "10 (eller 8 ) A trekk på en 16A kurs er vanligvis uproblematisk" ;)

Jepp. Ble lurt av smiley-trollet der, gitt!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

Borettslag er noe for seg sjølv.

En realist ville vel begrensa bruken til et visst antall Ampere, og ikke til bruksformål.

Framgangsmåten kan være å foreslå endringer i husordensregelen til Generalforsamling. Ellers er det et vanskelig spill å håndtere et borettslag.

TB

Har erfaring frå burettslag. Det er både teknisk og organisatoriske utfordringer i lag med byråkrati. Styret til burettslag er vanlige folk, valgt av generalforsamlingen. Lønn til styret er ofte begrenset, arbeid skjer typisk på fritid.

Lade elbil på motorvarmer stolpar kan fungere i begrensa grad. Men, mange anlegg er gamle og dimensjonert til ca 500 W pr bil, som er typisk effekt. Kupevarmer er ofte forbudt. (Her eg bur står det maks 500 W i vedtektene, men stolpane er ikkje merka med dette. Plassene er faste / reserverte så dette er ikkje eit problem slik sett.)

Det er gjerne ein 3 fase 16 A kurs som leverer straum til stolpar. 230 x 16 x 1,7 = 6,2 kW
Dermed kan 10 - 12 stolpar bli forsynt av samme kurs. Samme i garasjer, der 3 x 2,5 mm2 kabel går frå kontakt til kontakt.

Utanom motorvarmer sesongen er det kapasitet for 1 elbil på 16A. Ved å lade på 8 A er det kapasitet til 2 pr kurs.

I vintersesongen er det ofte normalt å sette inn  kabel for motorvarmer på ettermiddag så står den på til neste morgon. Går typisk 0,5 x 12 timar = 6 kWh pr døgn. Dette blir typisk delt på fellesskapet slik at kostnaden blir "usynlig". Standard defa boks har ikkje plass til ur du plugger inn i kontakten. Nyare bilar har ofte ur innebygd, og det er mulig å sette ur inn i stolpen.. Men, det krev gjerne ombygging.

Utfordring er når elbil skal lade, så går sikring om samtidig andre lader eller motorvarmer er i bruk. Å organisere dette blir gjerne valgt vekk og forbud blir i staden valgt.

Lite kunnskap om faktisk forbruk til elbil i kombinasjon med misunnelse bidreg og til forbudet. Når styret så spør elektriker firma om kva som bør bli gjort er beskjeden ofte "dette blir dyrt". Dermed vil styret gjerne velge å legge det på vent - og heller konsentrere seg om andre oppgåver. Oppgåva til styret er nettop å avgjere kva for oppgåver som skal bli utført.

I det burettslag eg bur vart det det på generalforsamling 2016 bestemt å ta opp lån i 2017 for å bygge ut ein permanent løysning. Fram til dette er på plass skjer lading på eksisterende nett. Det er no 11 bilar, så vinteren 16-17 blir spennande om kor mange gonger sikringar vil gå. Sannsynligvis går det bra, men ingen permanent løysing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Ein teoretisk måte å hjelpe elbilistar som vil lade på motorvarmerstolpe er slik:
- Vanntett boks, med oppladbart batteri på ca 6 kWh.
- Koble denne til med schuko motorvarmeruttaket, der den lader batteriet med ca 2A (ca 500 W)
- I løpet av dagen blir pakka lada opp 12 timar x 0,5 kW = 6 kWh
- Når elbilisten kjem heim og vil lade koblar seg til batteriboksen, gjerne via type 2 kontakt.
- Kan hente ut 6-8A som alle bilar aksepterer frå batteriet.
- Under lading som vil ta 3-4 timar før batteriet i "ladeboksen" er tomt vil batteri få ca 1,5 - 2 kW ekstra frå motorvarmeruttaket.

Totalt opp mot 8 kW pr natt, som ved 2 kWh pr mil = 40 km pr dag. Mange som vil klare seg bra med dette..

Ulempen er at boksen må innehalde:
- 6 kWh batteri, pluss 2 kWh buffer dvs, halvt trilling batteri, LEV50N er 110 Wh/kg = 72 kg
  (Finnes andre typar som vil gi lettare batteri.)
- BMS for styre lading av batteriet.
- 230 V likeretter for å lade batteriet.
- DC til AC inverter for å kunne lade bilen.
- Type 2 kontroller.
- Vanntett boks.

Dette ville bli kostbart.. Blir nok betre å bygge ordinære ladepunkt...?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA