Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslo-Voss med Zoe R400

Startet av ironduke, onsdag 12. oktober 2016, klokken 18:22

« forrige - neste »

tomrh

Leafnor, utrolig hva du finner ut! :) Dette betyr jo at man kan bruke varmeapparatet til selv å redusere effekten inn på batteriet i starten om man ønsker. Ideell ladefart er 0,8C for batteriets levetid, jfr http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers (spesielt tabell 2), mens Leafen lades med nærmere 2C i starten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

goggo

Sitat fra: TB på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:45
På trillingane er det enkelt - varme, AC, radio osv. fungerer ikkje når bilen blir lada .... upraktisk ja, men gir færre feilkjelder...

Jo, radioen fungerer faktisk :)

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

bob-bob

#17
Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 07:31
Leafnor, utrolig hva du finner ut! :) Dette betyr jo at man kan bruke varmeapparatet til selv å redusere effekten inn på batteriet i starten om man ønsker. Ideell ladefart er 0,8C for batteriets levetid, jfr http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers (spesielt tabell 2), mens Leafen lades med nærmere 2C i starten.

Nyeste Leaf med 30kWh batteri og ny kjemi lader vesentlig hardere enn de eldre modellene. Batteriet blir mye raskere varmt også , - det ser ut som det er full fres til godt over 75% , den lader ganske raskt opp til 90 %.
Den gamle Leaf typen med annen batterikjemi var det ganske mye lavere ladefart på , straks du passerte ca 70 %.
Min opplevelse er at den nye lader omtrent dobbelt så raskt på hurtiglader som den gamle. ( fra 30 % til ca 80 %)

tomrh

Sitat fra: bob-bob på onsdag 24. august 2016, klokken 09:35
Min opplevelse er at den nye lader omtrent dobbelt så raskt på hurtiglader som den gamle. ( fra 30 % til ca 80 %)
Den har vel forbedret batterikjemi som tåler dette mye bedre også. Men savner data om batterikjemien, noen som vet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 07:31
Leafnor, utrolig hva du finner ut! :) Dette betyr jo at man kan bruke varmeapparatet til selv å redusere effekten inn på batteriet i starten om man ønsker. Ideell ladefart er 0,8C for batteriets levetid, jfr http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers (spesielt tabell 2), mens Leafen lades med nærmere 2C i starten.
Tja, det er din kreditt det å finne ut at en kunne bruke varmeapparatet slik ;)
Å komme ned på 0,8C skulle vell kreve et varmeapparat på 25 kW!

Med tanke på det å slå på bilen under hurtiglading, har jeg et par ganger klusset til lading på det viset at jeg har rukket å slått på bilen før selve ladingen har startet. Det har skjedd på de gamle Fortumladerne (Som nå er byttet ut) og AR sine Delta-ladere som har en litt lengre verifiseringprosess enn de Fortum/GK jeg har ladet på nå.
Kan være det som har ledet til å merke ladere med at en ikke skal slå på bilen.   
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 10:16
Sitat fra: bob-bob på onsdag 24. august 2016, klokken 09:35
Min opplevelse er at den nye lader omtrent dobbelt så raskt på hurtiglader som den gamle. ( fra 30 % til ca 80 %)
Den har vel forbedret batterikjemi som tåler dette mye bedre også. Men savner data om batterikjemien, noen som vet?

Ja, det vet jeg! :)

24 kWh-batterien er L MO (Lithium Manganese Oxide). 21,5 kWh netto

30 kWh-batteriene er L NMC (Lithium Nickel Manganese Cobolt Oxide). 28,5 kWh netto.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

#21
Sitat fra: Rio på onsdag 24. august 2016, klokken 21:49
24 kWh-batterien er L MO (Lithium Manganese Oxide). 21,5 kWh netto

30 kWh-batteriene er L NMC (Lithium Nickel Manganese Cobolt Oxide). 28,5 kWh netto.
Vedlegger en tabell (table 1 fra http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die).
Coloumbic Efficiency er et tall som viser hvor mye man får ut igjen av ladningen man putter inn. CE = 1 betyr uendelig levetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

På enkelte ladere fra Grønn kontakt står det beskjed om at bilen skal være avslått under opplading.
Erfaringen min fra disse laderene, er at ladinga kan stopp opp etterhvert, hvis bilen står på, så man bør da være til stedet og starte den igjen, eller kjøre videre til neste ladestasjon.

(En annen sak er at bilen må være avslått under oppstart av dc-lading.)

Enkelte sjåfører av trillinger har forstått det fra bilens instruksjon at bilen ikke skal stå på under lading.

Etter min mening er det helt uholbart å ikke la bilen stå på under hurtiglading. Sjølv er jeg vant til å kjøre varmeapparetet for fullt under hurtiglading, og å være sparsommelig og ofte slå det av, under kjøring mellom ladestasjonene.
En gang møtte jeg en kald trillingsjåfør på Kongsberg. Han hadde parkert ute over natta, og starta med frossen bil og 70% lading, før kan kom til Kongsberg med tomt batteri som fortsatt var for kaldt til effektiv lading, og han holdt på 45-60 minutter for å få lading til å komme seg litt videre. Han turte ikke å la bilen stå på under lading. På Kongsberg var han innom varmebua, men jeg traff ham i igjen ved Drammenhshallen, hvor det ikke er varmebu, og mann virka ganske frossen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA