Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslo-Voss med Zoe R400

Startet av ironduke, onsdag 12. oktober 2016, klokken 18:22

« forrige - neste »

ironduke

Er det riktig at bilen alltid må være "avslått" når jeg hurtiglader? Mener jeg har lest på hurtigladere at dette kan skade bilen. Dvs. jeg kan ikke ha på A/C eller radio osv?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

zbk

Lar bilen deg slå på disse tingene mens du hurtiglader kan jeg aldri tenke meg at det kan skade noe.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ironduke

Har opplevd en gang jeg gjorde det at det kom noen varsellamper etter at ladingen var ferdig, som jeg ikke likte. Men så skrudde jeg av og på igjen bilen, og da forsvant det.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

TB

Var vel slik at tekst på hurtiglader kom opp pga. enkelte opplevde feilmeldingar. Ved å "ikkje røre noko" fungerte det betre. Sannheiten er vel at så lenge som det fungerer kan du bruke AC, radio osv. på Leaf.

På trillingane er det enkelt - varme, AC, radio osv. fungerer ikkje når bilen blir lada .... upraktisk ja, men gir færre feilkjelder...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Olee

Jeg trykker alltid to ganger på startknappen etter bilen har begynt å lade for å ha radio og klima osv. Har ikke hatt noen problemer med det :)

medic.66

Jeg har hatt Leafen siden mars 2014 og hurtigladet en del ganger. Om vinteren er det godt/ nødvendig med varme på. Da pleier jeg å trykke to ganger på startknappen (uten å holde inne bremsen) eller starte varmen med appen. Har aldri hatt noen feilmld i forbindelse med dette. Men mener jeg har lest et sted at man ikke skal starte "motoren" når man hurtiglader.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

begiljen

Man kan fint starte bilen når den står til hurtiglading, har selv gjort det mange ganger :) Et par ganger har jeg dog glemt å skru bilen av igjen før jeg drar ut hurtigladepluggen etter endt hurtidlading. Da dukker det opp en gul varsellampe (husker ikke hvilke) som forsvinner om man skrur bilen av og på igjen.
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

nr1rayner

Synes å huske at det står i instruksjonsboka at bilen skal være avslått.
Men som zbk sier, bilen lar deg gjøre det. Har det vært skadelig skulle man ikke kunne gjøre det.

Slår alltid av bilen før jeg kobler til, og før jeg kobler fra.
Aldri opplevd feilmeldinger da.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: ironduke på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:26
Er det riktig at bilen alltid må være "avslått" når jeg hurtiglader? Mener jeg har lest på hurtigladere at dette kan skade bilen. Dvs. jeg kan ikke ha på A/C eller radio osv?
Jeg pleier å skru av bilen før jeg starter lading , setter meg inn igjen og "starter". Det går helt fint , men man får jo ikke startet alt. Selve driftssystem samt servo styring vil ikke fungere. ( Man starter dermed en gang til etter at lading er avsluttet for å få opp alle systemer.) Det går helt fint , sommer som vinter - og ladehastighet påvirkes ikke nevneverdig at varmen f.eks står på om vinteren.

Electrix

Jeg skrur  også av bilen før jeg kobler til. Jeg mener å huske at jeg tidligere fikk varme i bilen mens jeg ladet, men alle ganger jeg har sjekket i år så trekker den 0 strøm til varme. Men hvis jeg trykker inn defroster-knappen så går strømmen til varmen opp, både på bilens skjerm og i LeafSpy, men da jeg testet i dag morges så gikk samtidig ladestrømmen i LeafSpy tilsvarende ned. Skrudde av defroster og ladestrømmen til batteriet gikk opp igjen. Det er da tydelig at den "spiser" av ladestrømmen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Sitat fra: Electrix på tirsdag 23. august 2016, klokken 19:51
Jeg skrur  også av bilen før jeg kobler til. Jeg mener å huske at jeg tidligere fikk varme i bilen mens jeg ladet, men alle ganger jeg har sjekket i år så trekker den 0 strøm til varme. Men hvis jeg trykker inn defroster-knappen så går strømmen til varmen opp, både på bilens skjerm og i LeafSpy, men da jeg testet i dag morges så gikk samtidig ladestrømmen i LeafSpy tilsvarende ned. Skrudde av defroster og ladestrømmen til batteriet gikk opp igjen. Det er da tydelig at den "spiser" av ladestrømmen.
Min 2012 går det fint å slå på under lading. Ikke helt blitt klok på hvordan få på varmen, men trykker jeg i all fall på Auto så starter den å fyre varme. Ved hurtiglading leveres mer enn nok til  fylle batteri og varme bilen, mens på saktelading så kan det glatt gå å bruke mer en 3kW som kommer fra nettet til å fyre med, og da blir det mindre på batteriet en periode.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Electrix

Sitat fra: leafnor på tirsdag 23. august 2016, klokken 20:02
Sitat fra: Electrix på tirsdag 23. august 2016, klokken 19:51
Jeg skrur  også av bilen før jeg kobler til. Jeg mener å huske at jeg tidligere fikk varme i bilen mens jeg ladet, men alle ganger jeg har sjekket i år så trekker den 0 strøm til varme. Men hvis jeg trykker inn defroster-knappen så går strømmen til varmen opp, både på bilens skjerm og i LeafSpy, men da jeg testet i dag morges så gikk samtidig ladestrømmen i LeafSpy tilsvarende ned. Skrudde av defroster og ladestrømmen til batteriet gikk opp igjen. Det er da tydelig at den "spiser" av ladestrømmen.
Min 2012 går det fint å slå på under lading. Ikke helt blitt klok på hvordan få på varmen, men trykker jeg i all fall på Auto så starter den å fyre varme. Ved hurtiglading leveres mer enn nok til  fylle batteri og varme bilen, mens på saktelading så kan det glatt gå å bruke mer en 3kW som kommer fra nettet til å fyre med, og da blir det mindre på batteriet en periode.
Mulig det ble litt uklart, jeg kan presisere. Bilen går fint på når jeg lader, både ved trykke to ganger eller ved å holde inne bremsen  mens jeg trykker. Men hvis jeg sjekker på skjermen for strømforbruk så trekker ikke varmeelementet noe, dvs at den varmen jeg får bare er restvarme i systemet. LeafSpy sier det samme, 0W til heat. (ja jeg har forsøkt med varmemodden i både 0, I og II).

Trykker jeg derimot inn defroster-knappen så får jeg full effekt opp på vinduet, varmeelementet får fra 0 til ca 4kW både på skjermen og på LeafSpy, mens samtidig gikk ladestrømmen på LeafSpy fra 35kW til 31kW. Trykk av defroster knappen igjen og strømmen til varme går fra 4kW til 0kW og ladestrømmen fra 31kW til 35kW.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Arha

For å få varme i gen 1 Leaf under hurtiglading må AC være på. 
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

leafnor

@Arha. Det forklarer, AC på så virker varme også.

@Electrix. Om hurtiglading går på maks effekt (Konstant strøm) og varme slås på, reduseres effekt til batteri med mengden so går til varme som du nevner. Men om det er kommet til konstant spenning, og strømstyrken avtar, så ser jeg på LeafSpy at effekt fra lader til bilen går opp om varme slås på uten å redusere ladeeffekt til batteriet. For å spare tid på hurtiglading pleier jeg derfor å vente med å slå på varme inntil jeg ser lader har begynt å redusere effekt. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Electrix

Det er stadig noe nytt å lære, da har jeg altså to ting jeg skal teste ved neste hurtiglading...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA